ad
  • 8.079.879 stemmen

Unsere Mütter, Unsere Väter (2013)

Show titel: Unsere Mütter, Unsere Väter

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 3

Datum van release: zondag 17 maart 2013

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Unsere Mütter, Unsere Väter

Afleveringen Seizoen 1 (2013)

1. 1. Eine Andere Zeit

Berlijn, zomer 1941. De vijf vrienden Wilhelm, zijn boer Friedhelm, Charlotte, Viktor en Greta nemen afscheid van elkaar. Wilhelm en Friedhelm zijn opgeroepen om aan het Oostfront te gaan vechten. Charlotte gaat als verpleegster naar het front. Bij het afscheid beloven ze elkaar om na de oorlog opnieuw samen te komen. Ze zijn er allen overtuigd dat dit snel zal gebeuren.

2. 2. Ein Anderer Krieg

Greta heeft haar vliegtuig gemist en daardoor ervaart ze in het militaire hospitaal waar Charlottes werkt, voor het eerst de gruwel van de oorlog. Tegelijk bevindt Viktor zich met enkele lotgenoten in een deportatietrein naar een concentratiekamp in Polen. Hij weet samen met de Poolse Alina te vluchten, maar een boer ontdekt hen daar en wil hen aan de Duitsers verraden.

3. 3. Ein Anderes Land

De terdoodveroordeling van Wilhelm wordt opgeheven. In plaats daarvan wordt hij naar een strafbatallion overgeplaatst. Het Duitse leger heeft nu immers om het even welke kracht nodig. In Rusland zien Charlotte en Wilhelm elkaar weer. Charlotte kan haar gevoelens nauwelijks de baas, want ze dacht dat Wilhelm dood was. Maar de oorlog haalt de twee al weer snel uit elkaar. Het Rode Leger rukt steeds verder op.

• 20885 berichten

Een van de beste Duitse miniseries van de laatste jaren . Een prachtig verhaal , goede acteurs adembenemende locaties en werkelijk schitterende special effects de film is geen minuut te lang en kijkt heerlijk weg. Ook het nodige drama en soap zit in het verhaal , de 5 vrienden die gevolgd worden hebben elk hun eigen verhaal en elk hun eigen kijk op de oorlog. Ik vond het personage van de goede broer echt goed en van de Duitse jood die op deportatie ging.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Schitterende sets en uitmuntend acteerwerk, maar het script is helaas belabberd geschreven. De Duitsers verwerken hun oorlogsverleden kennelijk graag door het te zien vanuit elk oorlogscliché denkbaar. Helemaal tenenkrommend zijn die 'oscarwinnende' momentjes waarin de acteurs even moeten schitteren met melodramatische dialogen over de zinloosheid van de oorlog. Daarnaast hangt het script aan elkaar van krankzinnige toevalligheden en half uitgewerkte ideetjes. Zo jammer, want qua sfeer en stijl wordt er hier iets bovengemiddeld moois neergezet. Hier had waarschijnlijk een meesterwerk ingezeten als er iets meer gelaagde keuzes gemaakt waren in het script.

avatar van NRT

NRT

Donkerwoud schreef:

Ik hoor wel vaker de kritiek dat er nogal veel toevaligheden in deze serie zitten. Zelf heb ik mij hier niet aan gestoord. Ik vond het een prachtige serie die de oorlog eens liet zien vanuit de gewone Duitser i.p.v. altijd uit het standpunt van de machtshebbers of de geallieerde soldaat. De personages werden ook goed neergezet.

Ondertussen heb ik deze serie al 3 keer bekeken. Zo zie je maar: de gewone man is in veel gevallen gewoon maar een pion en dat schetst deze serie heel goed.

Geweldige duitse miniserie over de lotgevallen van vijf vrienden tijdens de tweede wereldoorlog. Kan zich makkelijk meten met het beste dat op dit gebied is gemaakt; plotlijnen, akteerwerk, cameravoering en muziek- alles is tot in de puntjes verzorgd. Eén en ander komt op emotioneel niveau daarnaast ook nog eens behoorlijk heftig binnen. Kortom, indrukwekkend.

avatar van Jaepa

Jaepa

Mooie serie, maar nu ik hem na jaren weer eens terugzag stoorde ik me toch vrij vaak aan het plot, vooral de geforceerde ontmoetingen tussen de hoofdpersonen. Ik snap best dat het een dramaserie is, en de ontmoetingen spelen ook een belangrijke rol in de character arcs, maar het is allemaal net te bizar en ongeloofwaardig. Honderden kilometers oorlogsfront en miljoenen soldaten in Oost-Europa, maar toch komen deze vijf elkaar, niet een keer maar keer op keer, weer tegen? De ontmoeting tussen Viktor en Friedhelm is nog het meest ongeloofwaardig van allemaal.

Verder qua sfeer en acteerwerk toch een goede serie die een (veel) minder bekend perspectief uit Tweede Wereldoorlog laat zien. Jammer van het plot, anders had het inderdaad een meesterwerk kunnen zijn.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

Een erg mooie serie. Mooi uitgangspunt ook met die vijf vrienden. Met de momenten dat hun wegen vervolgens kruisen tijdens de oorlog. Soms wel iets te toevallig maar dat moet je als kijker maar voor lief nemen. Er zitten echt wel een aantal scènes in die diepe indruk maken. Wat ik zelf ook wel "mooi" vond was dat ze niet alle vijf de oorlog overleefd hebben. Daar had het aanvankelijk wel alle schijn van. Enige puntje van kritiek is dat ik de serie wat clean vond overkomen. Had wat grauwer gemogen.

avatar van Joy4ever

Joy4ever

stinissen schreef:

Ik vond het personage van de goede broer echt goed

Eens. Daar zag je een hele mooie karakter ontwikkeling. Wellicht mede door de houding van zijn vader?.