Requiem for a Dream (2000)

4,03

geregisseerd door Darren Aronofsky
met Ellen Burstyn, Jared Leto en Jennifer Connelly

De weduwe Sara Goldfarb krijgt te horen dat ze uitgekozen is om in een spelshow mee te doen. Aangezien ze niet meer in haar favoriete jurk past, begint ze met dieetpillen, waar ze al snel aan verslaafd raakt. Ondertussen mislukken de pogingen van haar zoon Harry, z'n vriendin en een vriend om het te maken in de drugsscene. Langzamerhand glijden de hoofdpersonages verder en verder weg in een neerwaartse spiraal van drugsgebruik, misdaad en prostitutie.

3014 BERICHTEN 132 MENINGEN
avatar van aburefan
bijv waarom Burstyn Leto niet meteen wat geld gaf in plaats van dat hij telkens die tv verkocht bij die pawn shop zodat zij het telkens weer moet terugkopen ( en ophalen ). en waarom doet ie zoiets als ie zo van zijn moeder houdt, waarom gaat ie niet gewoon oude wijven beroven ofzo en dan was er nog iets maar ken het me niet zo snel herrineren...

avatar van Goodfella
Mja... Hij had gewoon geld nodig. En zo kwam z'n moeder het huis ook eens uit. Maar zoiets maakt de film toch niet slechter / minder goed?

avatar van aburefan
ik kan me wel ergeren aan dat soort dingen

lindastuurman
Heb net de soundtrack gekocht. Man, wat is die goed zeg!!!
Ik heb de film nog niet gezien, maar die ga ik zeker nog kijken...binnenkort. Als ik hem tenminste kan vinden, want dat schijnt nogal moeilijk te zijn.

nee hoor is nu overal te huren en de soundtrack is inderdaad erg goed

avatar van NERD
ik dacht dat de release datum begin Maart was.....maar ik heb hem nog steeds niet in mijn videotheek zien liggen

kappeuter (moderator)
tja, zo'n goede film is steeds uitgeleend he

avatar van Goodfella
'Onze' videoland heeft een van de beste films ooit nog steeds niet ingekocht, de apen. Gelukkig heb ik 'm al een aantal malen op een hele goede divx rip kunnen zien. Wat een geweldige film toch...

kappeuter (moderator)
Het is een goede film idd, maar laten we niet overdrijven..

avatar van NERD
zal het wel een videoland kwaal zijn

kappeuter (moderator)
MovieMax is net ietsiepietsie beter, heb ik 't idee.

lindastuurman
Ik heb net de 3 videotheken in het dorp gebeld en geen van alle hebben ze 'm. Ze zijn niet eens uitgeleend, ze hebben 'm gewoon niet!
Ik vroeg in een DVD winkel nog of ze 'm hadden en ze zeiden dat ze 'm wel hadden, maar dat het breedbeeld formaat niet goed is en daarom nog niet verkocht wordt.
Ik zie wel, heb niet echt haast met deze film. Ik wil alleen de beelden bij de muziek zien, net als bij een Beautiful mind.

avatar van Goodfella

Het is een goede film idd, maar laten we niet overdrijven..

Ik overdrijf niet hoor...

Maar smaken verschillen gelukkig, anders waren we hier snel uitgeluld!

kappeuter (moderator)

..een van de beste films ooit

Ik waag me nooit aan zulke uitspraken, omdat 't inderdaad zo ontzettend subjectief en tijdsgebonden is.

avatar van Goodfella
Dit is een van mijn favoriete films! (Schreef kappeuter over Happiness...)

Mierenneuker...

kappeuter (moderator)
We gaan niet schelden he ?!
Maar eh.. "een van mijn favoriete films" is heel wat anders dan "een van de beste films ooit". Favoriete films heeft iedereen.

avatar van Goodfella
Ach ja... een van de beste films ooit, een van m'n favoriete films... We snappen allemaal wat we bedoelen toch? Bovendien gaat het al lang niet meer over Requiem For A Dream, dus laten we er maar over ophouden...

Wist je trouwens dat ik dit een van de beste films ooit vind?

lindastuurman
Heb 'm eindelijk gezien en ik moet zeggen dat ie me totaal niet tegen is gevallen. Alles zit nu nog zo vers in me geheugen dat ik het nog even moet verwerken, want er gebeurd niet niks in die film.
Wat is het trouwens ongelooflijk mooi gefilmd en ontzettend goed geacteerd.
En ondanks dat alles zo donker en slecht gaat met de personen, zit er toch nog de nodige humor in. Echt een goeie film dus, die denk ik niet voor iedereen geschikt is...

Inderdaad een fantastische film. Op een gegeven moment begon ik me door de combinatie beeld/geluid helemaal in te leven, wat niet zo'n goed idee is bij zo'n film als dit... Ik geef hem 4,0 sterren...

avatar van Ramon K
Energieke anti-drugs propaganda, die mij zeer bekoort omdat ik door de vaart en de snel opeenvolgende beelden de film in gezogen werd. Deze film was een soort paradox voor mij bij mijn eerste viewing!! Deze film, die voor de gevaren van drugs waarschuwt, gaf mij een adrenaline rush van jewelste en die rush deed me denken aan mijn eerste xtc-pilletje van 9 jaar geleden!!!!!!!

avatar van NERD
Erg mooi gefilmde film, goed geacteerd, een niet al te vergezocht onderwerp, leuk, mooi, maar die adrenaline-rush bleef bij mij uit. En dat is ook mijn reden om deze film geen topwaardering te geven.

4 sterren.

Deze film doet me wel GIGANTISCH uitkijken naar The Fountain, de volgende film van Aronofsky met Brad Pitt in de hoofdrol, want filmen, dat kan Aronofsky wel! Deze film wordt regelmatig enigszins vergeleken met The Matrix (op visueel gebied).

avatar van Macmanus
Goede film.

als je een deprimerende bui hebt kijk deze film niet want je word er niet blij van.

Maar hij is wel erg goed.

Acteerwerk was Goed. Jared Leto vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen.
zou hem niet voor deze rol hebben gecast.
Jennifer Connelly was wel erg goed
Marlon Wayans was erg goed misschien omdat ik scary movie heb gezien en hem daar waardeloos vond acteren dat ik alles wat ook maar iets better is dan dat van hem de hemel in prees dus dat is niet geheel objectief.
En de uitblinker is Ellen Burstyn wat was zij goed bravo ze was genomineerd voor een oscar geheel terecht of ze hem gewonnen had weet ik niet maar van mij had ze hem gekregen.

De muziek was heel goed zoek nu op kazaa de muziek van deze film je gaat het goed vinden (denk ik)

En hij duurt niet zo lang want als je deze film langer had gemaakt dat was hij iets te deprimerend.

4.2 uit 5 want hij was iets te deprimerend.

avatar van You_bastard
Een hele goede film. Ik hou wel van zulke films die bij het verlaten van de zaal een sterk gevoel bij jouw achterlaten.

avatar van narva77
4,5 sterren voor het schaamhaar van Jennifer...Oeps

Een sterk gevoel; positief of negatief?

Ellen Burstyn was idd erg goed maar ik denk dat het ook door het camerawerk komt dat de acteurs zo over kwamen.
Die vioolmuziek (of cello) was mooi, maar op het einde werd het voor mij iets te deprimerend.

avatar van jay73
Ik vond het voor een briljante film toch allemaal iets te, het ligt er m.i. toch behoorlijk wat te vet op, toch 3,5*

lindastuurman
In de aanbieding hier in de US, dus neem ik hem mee (10 dollar / 11 euro)

avatar van Yak
zojuist gekeken, ik ben er nog niet over uit of ik 'm te ver vond gaan of dat het nog geoorloofd was. die laatste scènes.. jezus christus..
voorlopig maar even geen cijfer.

Kan een film te ver gaan? in de zin van thema's aansnijden en op wat voor een expliciete manier dat gaat?

bij requiem for a dream vind ik van niet. Het is behoorlijk schokkend en beklemmend maar daarom juist zo effectief.

Ik vind zowiezo dat films niet snel te ver kunnen gaan. Je moet er namelijk vanuit gaan dat de kijker ook een mogelijkheid tot denken heeft vind ik. Zeggen dat iets 'te ver gaat' betekent dat je de kijker ervan beschuldigd niet voor zichzelf te kunnen nadenken.

wederom: vind ik.

Actrice Ellen Burnstyn hield er zeer terecht een Oscarnominatie aan over, maar moest hem ten onrechte aan mevr. Brockovich met het mooie decolletté afstaan, een blijk van grove onkunde van de roemruchte 'Academy'.

ff kopie van een andere site...ze kreeg hem dus niet.

avatar van jay73
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond de film dus duidelijk WEL te ver gaan, Yak dat mag je best zeggen hoor! Niet zozeer in de themakeuze (want van mij mag echt elk thema verfilmd worden), maar de manier waarop. Hoe de vier ten onder gaan, vind ik werkelijk van dik hout zaagt men planken. En omdat dat zo weinig subtiel is, maakt de film (op leuke filmische en montage-effecten na dan) toch niet zo'n indruk op mij. De film is een beetje een hype, maar ik heb toch zwaar het idee dat-ie hard z'n eigen benen is voorbijgerend.