Into the Wild (2007)

Biografie / Drama

geregisseerd door Sean Penn
met Emile Hirsch, Catherine Keener en Marcia Gay Harden

Christopher McCandless (Emile Hirsch) laat zijn leventje voor wat het is en vertrekt naar de wildernis van Alaska. Zijn kaart van het gebied gooit hij weg, en zijn voedselvoorraad lijkt bij lange na niet voldoende te zijn. Een verhaal over de aantrekkingskracht van de natuur en complexe relaties tussen een vader en zoon.

avatar van RonMathijs
Kronos schreef:
Ik snap het heel goed. Sean Penn idealiseert een jonge kerel die zo naïef en narcistisch in zijn idealen is dat hij de dood ongewild recht in de armen loopt, terwijl er links en rechts makkelijke uitwegen zijn. Veel kijkers slikken dat idealiseren door Penn als zoete koek. Een minderheid doorziet het echter als tweeënhalf uur saaie sentimentele brol.

Wat valt er te doorzien aan het idealiseren van Sean Penn als het de bedoeling van de regisseur is dat het hoofdpersonage een idealist is? Juist het gene wat je omschrijft probeert de regisseur neer te zetten en doet hij daarmee dus perfect. Of je het type drama leuk vind is ten tweede natuurlijk..

Ben het overigens met je eens dat de film te langdradig wordt in het middelste gedeelte. Hierdoor geen 5 punten gegeven.

On topic
Vind de film een mooie weerspiegeling van de huidige maatschappij, waarbij iedereen zijn eigen idealen nastreeft (en wilt laten zien bijv. fb, insta, etc.) en dan ook op den duur tegen de keerzijde van dat ideaal aanloopt. Het geeft weer dat er geen perfect leven, gedachten, religie of denkwijze is. Zoals in zoveel dingen gaat het om de balans!

RonMathijs schreef:

Natuurlijk is het Penn's bedoeling duidelijk te maken dat het hoofdpersonage een idealist is. Het probleem is dat Penn daar niet kritisch genoeg tegenover staat. In plaats daarvan idealiseert hij de idealist.

Zo'n 2000 jaar geleden was er ook een man die zijn kont tegen de krib gooide. Hij schopte tegen heilige huisjes, keerde zich af tegen wetten en regels, wist zelf veel beter wat goed en slecht was, en ja hij liet zich zonder verzet, bovendien onschuldig, aan het kruis nagelen.

Nu, zoveel jaar later spreekt dit verhaal nog altijd zoveel boekdelen dat miljarden mensen er vele rituelen op nahouden. Niks mis mee, met idealiseren. Zelfs Bas Heijne put eruit (Bergrede).

avatar van macrobody
Het is een hele mooie verfilming van een waargebeurd verhaal. Ik dacht alleen aan het begin dat als de film eindigt met het verwisselen van een besje dan heb ik 'm al gezien. En ik dacht ook dat ie met Jake Gyllenhaal was dus ik kan met zekerheid zeggen dat er niet veel was blijven hangen na 13 jaar.
Neemt niet weg dat het de moeite waard is om deze te zien.

avatar van Vidi well
Kronos schreef:

Op welke manier wordt de hoofdpersoon geïdealiseerd volgens jou? Idealistisch kun je hem zeker noemen, maar zijn personage is verre van perfect.

Ik zie vooral een getroebleerde jongen die met een onmiskenbaar romantisch, maar ook naïef verlangen, zijn eigen weg kiest. Onderweg ontmoet hij mensen en sommigen van hen helpt hij op weg in hun leven. Dat is dan wellicht de ‘geidealiseerde’ kant van zijn persoon.

Daar staat echter tegenover dat hij bijzonder egoïstisch handelt keer op keer, dierbaren in de steek laat, en goedbedoelde adviezen keer op keer eigenwijs in de wind slaat. Daarnaast overschat hij zichzelf en daarmee zijn overlevingsvaardigheden ook nog eens enorm.

Goede en slechte kanten... volgens mij gewoon een heel menselijk personage.

Vidi well schreef:
Op welke manier wordt de hoofdpersoon geïdealiseerd volgens jou?

Dat staat al ergens te lezen in de 47 berichten die ik hier eerder schreef. Maar in het kort komt het erop neer dat Penn het verhaal wat mij betreft veel te veel romantiseert waarmee hij het hoofdpersonage idealiseert. Niet tot een perfect iemand maar wel mooier voorgesteld dan de werkelijkheid. Ironisch genoeg maakt dat hem juist onuitstaanbaar (voor mij dan toch). Zeker weten dat ik met de uiterst naïeve en getroebleerde jongen die McCandless geweest moet zijn enorm zou meeleven als ik zijn echte verhaal kende.

Magistrale muziek van Eddie Vedder. Verder een erg mooie film

avatar van Lovelyboy
Uitermate boeiende en intrigerende film over het volgen van een passie en/of gevoel, en het zoeken naar de essentie van het leven die bij ieder anders zal zijn. Overigens naar het al even boeiende boek van Jon Krakauer.

Een treffende beeld van een verstikkende maatschappij wordt neergezet. Een uitgestippeld pad van wat te behalen, hoe te voldoen, aan te passen tot het beeld van...en nooit of te nimmer te voldoen of goedkeuring van vader te krijgen. Meer dan begrijpelijk vind ik de botsing met niet alleen de ouders maar met zoveel mensen die 'een leugen' leven en niet in zien met welke materialistische leegte ze in werkelijkheid te doen hebben, of keurslijf willen voldoen. Chris valt van meet af aan buiten dat kader en weigert zich aan te passen, dit tot iedere ergernis van zijn ouders. Net als de weigering van een nieuwe auto. Waarom moet ik een nieuwe hebben? Ik ben tevreden met deze. Met alle vuile was die langzaam naar buiten komt wordt het beeld van een onuitstaanbare vader naar voren gebracht, overigens erg goed neergezet door William Hurt.

Op filosofische en bijna poëtische wijze wordt in het begin de tocht van Alexander gebracht. Een sfeervolle balans tussen natuurschoon, een voor mij begrijpbare motivatie, een pakkend personage en een ronduit geweldige soundtrack van Eddie Vedder. Ingrediënten die leiden tot een een aantal prachtige scenes zoals het gesprek met de hippie Rainey op het strand, maar vooral de aangrijpende en eenzame Ron Franz. Grappig zijn het Zweeds stel en een onder andere de prachtige locatie Salvation Mountain die hij bezoekt met Tracy. Langzaam is daar de opbouw naar problemen, frustratie en honger, tevens is een korte terugkeer naar de stad een ontluistering. Apart eigenlijk dat een zwerver in de stad een beeld van armoede is, toch een zwerver als Alex/Chris buiten is toch eerder een avonturier. De essentie van de film draait wat mij betreft om het volgen van een passie, het willen ontsnappen aan het keurslijf en de domme consumentenmaatschappij, kracht bij gezet door het beeld van Alex/Chris die van minimale middelen wil leven en met de tranen in de ogen de kudde elanden gade slaat. Hij is niet van zijn wens af te brengen ook niet door een liefdesverklaring of de smeekbede van een oude man, ooit kwam me dit als egoïstisch over, nu besef ik dat een vrije geest als Alex/Chris opnieuw aan de ketting zou liggen met plichtplegingen en weer niet zijn droom zou kunnen vervolgen. Aangrijpend al die mensen die hij tegengekomen is, die vervolgens met weemoed aan hem denken, net als vader die eindelijk breekt. Andermaal prachtig van Hurt hoewel het maar een heel kort moment is.

Into the wild is wat mij betreft een betoverende drama met veel filosofische elementen. De ware doodsoorzaak blijft een discussiepunt. Zowel het boek als de film houden het dus op een vergiftiging terwijl daar tijdens de autopsie geen bewijs voor werd gevonden op het nog maar 30 kilo wegende lichaam. Krakauer's laatste lezing zou zijn dat het om zaden zou gaan die tot verlamming en krachtverlies zouden leiden. Eventuele klachten die ik hier boven lees over een geïdealiseerd en geromantiseerd beeld zijn simpel tegen te spreken met de redenatie dat de hele familie MacCandless aan de film heeft mee gewerkt. Zo verschijnt Candice zelf nog in de film en heeft en boek geschreven. Heel ver naast de waarheid zal deze film, nog het boek van Krakauer, niet liggen, en al wat wel verandert is zal gebeurt zijn met fiat van de familie. Mocht er niets van kloppen dan zal een familie daar nooit mee akkoord gaan lijkt me. Hurt is geweldig als de stijve vader, een erg jonge en overtuigende Stewart, Holbrook fantastisch als de oude man en Hirsch natuurlijk zelf die met deze film destijds toch afrekende met een beeld dat ik van hem had door de film The girl next door.

Into the wild betoverd, boeit, beklijft en doet soms de adem in houden...en soms denk ik ook wel eens, hadden we allemaal maar ons eigen hutje op de hei met een groenteveldje en de nodige dingen en gewoontes te voorzien in ons zelf. Heel misschien was de wereld dan toch een stukje beter af...

Lovelyboy schreef:

Ik heb hier nog van niemand gelezen dat er niets van zou kloppen.

Maar waarom zou een familie die mogelijk verre van ideaal is zich verzetten tegen een geïdealiseerd beeld? Waarom zouden zij bezwaar hebben mooier voorgesteld te worden dan zij zijn/waren? Misschien toch eens wat lezen over dat boek van Carine McCandless, The Wild Truth.

Het niet mijn bedoeling er een discussie over te starten, maar je redenatie waarom deze film geen geïdealiseerd en geromantiseerd beeld schept is al te simpel.

Kronos schreef:

Ik heb hier nog van niemand gelezen dat er niets van zou kloppen.

Jij beweert toch dat het geïdealiseerd is? Dus dan is er toch iemand die beweert dat het niet klopt...?

Wat mijn redenaties betreft kan je gelijk hebben. Misschien dat de familie niet het beeld van een randdebiel de wereld rond wilde laten gaan, van de andere kant nu komen ze er toch ook niet al te fraai af. Daarnaast had ze het project gemakkelijk de terug toe kunnen keren...what do they care als het zo'n kutfamilie was. Lijkt mij dan toch dat ze vrij eerlijk zijn als ze er aan mee werken. Goed, het blijft een speculatieve redenatie...

Lovelyboy schreef:

Er is wel een verschil tussen 'niet kloppen' en 'er klopt niets van'. Dat laatste heb ik niemand zien beweren.

Lovelyboy schreef:

Als je het artikel over The Wild Truth leest dan begrijp je toch dat de ouders er in de film veel mooier uitkomen dan ze volgens hun dochter waren. Ook begrijp je dan waarom Carine wel heeft meegewerkt aan de film maar juist omwille van het resultaat en de reacties erop de behoefte voelde het hele verhaal te vertellen. De schrijver van Into Wild, Jon Krakauer, treedt haar daarin bij. (Vanaf de zesde alinea gaat het daarover.)

“A lot of people came away from reading Into the Wild without grasping why Chris did what he did. Lacking explicit facts, they concluded that he was merely self-absorbed, unforgivably cruel to his parents, mentally ill, suicidal, and/or witless.”

Het boek heb ik niet gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen. In de film komt Chris op mij ongeveer over zoals Krakauer hierboven beschrijft. Een idealistische zelfvoldane etter die geen empathie opwekt. Als ik alleen nog maar het artikel over het boek The Wild Truth lees is dat toch al anders.

Kronos schreef:

. Natuurlijk is the wild truth anders. Daar ligt veel meer de focus op de voorgeschiedenis en Carine's ervaring. Maar dat is natuurlijk haar point of view. Ik kom zelf uit een kutgezin en de wijze hoe mij en mijn zus dat beïnvloed heeft en eventueel nog dwars zit verschilt enorm.

Laten we nu gewoon eerlijk zijn, je vindt het een ongelooflijke klotefilm en kutpersonage en gezien het cijfer moet Pasen, Pinksteren en kerst samen op een dag gaan vallen voordat daar wat gaat veranderen...

Dus klaar zo? Jij vind wat jij vind, ik wat ik vind...

Dus klaar zo?

Wat mij betreft is het al lang klaar. Maar ik blijf bereid om mijn mening te beargumenteren als blijkt dat het voor iemand nog niet klaar is.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ze hebben het beroemde busje weggehaald in Alaska...