Das Leben der Anderen (2006)

Alternatieve titel: The Lives of Others

Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Florian Henckel von Donnersmarck
met Ulrich Mühe, Sebastian Koch en Martina Gedeck

In november 1984 krijgt de gezagsgetrouwe Stasi-agent Wiesler de opdracht, de succesvolle toneelschrijver Georg Dreyman en zijn levensgezel Christa-Maria Sieland te schaduwen. Wiesler wordt geconfronteerd met de voor hem vreemde wereld van liefde, literatuur en het vrije denken, waardoor hij zich de nutteloosheid van zijn bestaan realiseert. Hoe meer hij in aanraking komt met deze nieuwe wereld, hoe groter het besef groeit dat de Stasi ook zijn eigen leven ernstig beperkt.

avatar van RuudC
Vorig jaar stond ik nog voor Hohenschönhausen. het leek meer op een kantoorgebouw dan een museum en daarom ben ik uiteindelijk ook niet naar binnen gelopen. Achteraf heb ik er wel enige spijt van, want het moet erg fascinerend zijn. Gelukkig heb ik Das Leben Der Anderen nog. Gewoon in de filmkast in huis. De verschillen tussen oost en west en de koude oorlog in het algemeen vind ik een ongelooflijk boeiend onderwerp.

Wat een ellende moet het geweest zijn in Oost-Duitsland. Op iedere hoek van de straat stond wel een STASI-agent je het leven zuur te maken. Das Leben Der Anderen laat heel goed zien hoe een kunstenaarsstel uit elkaar gedreven wordt, maar ook hoe een STASI tot inkeer komt en zijn eigen leven reflecteert. Zo is het mooi hoe de film met je emoties omgaat: pijnlijk en begripvol. Ik kan me haast niet voorstellen dat je gevoelloos naar de film kan staren, terwijl er voor je ogen een stel kapotgemaakt wordt, omdat hun idealen net wat anders zijn dan die van de regering. Daarbij vind ik het meekijken over de schouders van de STASI erg interessant.

Das Leben Der Anderen is een typische, Duitse topfilm, zoals die in de afgelopen veel gemaakt zijn. Grappig dat de cast vaak hetzelfde is. Veel acteurs zie je ook in films als Der Untergang, Der Baader Meinhoff Complex en Das Experiment. Visueel is het ook dik in orde. Het einde is fenomenaal. Moet het ingepakt worden? Nein, es ist für mich. De blik in zijn ogen! Kippenvel!!!

avatar van sybren78
Ooit eens een klein stukje van deze film op televisie gezien. Dit sprak mij toen al erg aan. Echter ben ik er nooit aan toe gekomen om het geheel eens te bekijken. Nu toch eindelijk de film bekeken en wat een film was dit!

De tijd waarin het zich afspeelt spreekt mij al erg aan. Daarnaast de beklemmende sfeer in de film, geweldig. En Ulrich Mühe, wat een rol zet die hier neer. Fantastisch geacteerd. Verder had de film goede bijpassende muziek. Een film die mij van begin tot eind geboeid heeft. In tegenstelling tot sommige anderen, vond ik de film absoluut niet traag. Een film die een plekje in mijn top 10 verdiend heeft.

Een aanrader!

Prachtige film over hoe DDR tijdperk onder stasi het was en hoe je afgeluisterd wordt etc etc...kijken dus,geen wonder dat film al 8,5 punten heeft bij IMDb.

avatar van JeroenFR08
Tja, verwachtte er meer van.

Voorop stellen, dat het verhaal en de acteurs zeker goed zijn. Muhe speelt goed, maar is voor mij niet zo heel gedenkwaardig. Zal straks uitleggen waarom. Koch en die vrouw doen het ook leuk. Maar meer niet. Het is allemaal niet echt dat je zegt:" zo die staam sterk te spelen!"

Dan waarom ik de rol van Muhe niet erg gedenkwaardig vind. Er waren namelijk voor mij zeer weinig aanknopingspunten waarom hij de zeer ridicule 180• graden draai van serieuze Stasi agent, naar wereldverbeteraar maakt. Waarom?? Ik kreeg het niet mee. Hij luisterde naar de gesprekken van Georg en zn vrouw, en ineens is ie voor ze gewonnen.? Apart.

Dan ook de muziek die in het begin van de film veel te bombastisch was en onnodig dramatische momenten probeerde te creeeren. Zoalswanneer Wiesler luistert naar Georg en zn vrouw. Ineens uit het niets dook die muziek weer op. Onnodig.

Dan ook nog saai, want dat is de film voor een groot gedeelte gewoon. Waarom? Omdat er nogal weinig te genieten valt in het midden van de film. Waar dat tegen het einde aan wel weer her geval is.

Voor nu, niet zo heel goed. Maar een herziening zal hem vast goed doen.

avatar van blurp194
Bijzonder goede film.

De beklemmende sfeer van de totalitaire staat wordt knap overgebracht, en niet alleen door de grauwige en blauwige beelden waar het verval af en toe vanaf druipt. Indrukwekkend, en zeker als je daar dan nog bij bedenkt dat de film daar minder van laat zien dan de werkelijkheid - er was tenslotte nogal wat kritiek op de film dat Stasi-officieren niet zo menselijk waren, en dat ze sowieso nooit in een positie waren om in hun eentje van het pad af te wijken. Buiten dat zijn er nog wel wat ongeloofwaardigheden en misschien plotholes aan te wijzen, maar storend wordt dat niet - de sfeer overheerst.

Wat me wat irriteerde, ondanks het verder erg indrukwekkende geheel van de film, was de aanwezigheid van Sebastian Koch. Te veel in Duitse producties te zien, en zijn spel overtuigde me niet echt - wellicht ook deels omdat hij zo'n cliche-hoofd heeft. Ulrich Mühe daarentegen was perfect in zijn rol.

In 2008 heb ik deze film al eens gezien en toen vond ik het maar een saaie en langdradige bedoeling. Maar nu ik hem herzien heb (mede omdat het morgen 25 jaar geleden is dat de muur viel) moet ik toch mijn mening drastisch veranderen in positieve zin omdat ik het dit keer een zeer boeiende (van de eerste tot de laatste minuut) en ook zeer interessante film vond. Beter gezegd, ik heb er dit keer echt van genoten en het heeft me zelfs ontroerd.

Zowel het verhaal als de uitvoering (schitterend opbouw en einde) zitten gewoon zeer goed in elkaar en de uitstekende cast die allemaal geweldig en overtuigend spelen, tillen deze film zelfs naar een hoger niveau. Het is ook schrijnend en beangstigend om te zien hoe de Stasi vroeger te werk ging en ook hoe onsympathiek ze waren (alles voor de carrière). Ik ben in ieder geval blij dat ik destijds niet in de DDR geleefd heb en het moet voor de mensen die er leefden een vreselijke periode zijn geweest (o.a. de onzekerheid of men niet werd afgeluisterd of werd opgepakt). Dat laat men o.a. ook in deze film goed zien en ook Stasi ondervragingspraktijken en afluisterpraktijken en wat voor een zwijnen ze waren (vooral die Minister Bruno Hempf die wel geweldig werd gespeeld door Thomas Thieme).

Wat dat betreft is deze film misschien ook wel wat romantisch, want het laat ook zien hoe een trouw Stasi persoon (geweldige rol van Ulrich Mühe, helaas inmiddels al overleden, als Stasi-agent Wiesler) verandert van een koud onsympathiek persoon (tevens de gangmaker voor het laten schaduwen van schrijver Georg Dreyman en zijn knappe vriendin Christa-Maria Sieland) met een saai leven naar een goedaardig persoon (zeg maar een normaal mens) en helper. In het begin van de film heb je echt een hekel aan hem, maar naarmate het verhaal vordert en wat hij allemaal doet krijg je sympathie voor hem. Op het einde (zeer sterk en zeer mooi, maar zeker ook tragisch) vond ik hem zelfs aandoenlijk en vond ik het eerbetoon van Georg Dreyman (ook geweldig gespeeld door Sebastian Koch) aan hem zonder zijn echte naam (hij gebruikt namelijk zijn codenaam HGW XX/7 in zijn boek) te noemen zeer mooi.

Ik vond het wel jammer dat op het einde niet werd gezegd wat er met de Stasi personen is gebeurt (ook al was het maar een fictief verhaal) en het grootste zwijn van hun liep nog gewoon vrij rond en gedroeg zich nog steeds als een zwijn. Maar al met al heb ik dit keer gewoon genoten van deze indrukwekkende film en verhoog ik mijn stem ook maar liefst met 2 punten (oftewel krijgt nu een 4,5 van mij).

Tarkus schreef:
Wederom is dit een pracht van een film, de Duitse film is tegenwoordig zo goed dat ik steeds weer uitkijk naar nieuwe producties.
Ook naar deze keer ik dus uit, en hij heeft me niet teleurgesteld, het is 2 uur boeiende film, prachtig scenario, puike vertolkingen, ongelooflijk hoe de sfeer van de jaren 80 uit de DDR is weergegeven in de prent, de locaties, kostuums en interieurs, alles heeft zo'n grijs grauwe kleur die past bij het regime dat heerste in het voormalige Oost Duitsland.
En wederom een pluim voor de scenaristen en regie, dat ze ook dit deel van de Duitse geschiedenis, die ook niet zo mooi was, waarheidsgetrouw weergeven.
Ik kijk alweer uit naar een volgende Duitse film.

Dit pareltje eens opnieuw bekeken, en het blijft een indrukwekkende film.
Een dei ik warm kan aanbevelen al zal niet iedereen dit politiek getinte drama even graag zien.
Maar het verhaal, toch een stuk geschiedenis dat zich in onze 'achtertuin' afspeelde, is zo verbijsterend dat je het moeilijk kan geloven en toch is het allemaal gebeurd !!!

avatar van VincentL
Das Leben der Anderen

Tot mijn schrik kwam ik er achter dat ik deze Duitse klassieker nog niet gezien had - wel van gehoord natuurlijk. Geen moment twijfel dus en hem opgezet, niet exact wetende wat ik nu moest verwachten. Mijn conclusie is vooral dat dit gemiddelde cijfer de film recht aan doet. Erg sterk, maar mist een bepaalde factor om net wat hogerop te komen.

Het verhaal zit gewoon sterk in elkaar. Wiesler is misschien wel een van de meest excentrieke figuren die ik in films voorbij heb zit komen, zonder dat het absurd wordt. Het zou je buurman kunnen zijn. Daar zit dan ook gelijk de kracht van de film in; de paranoïde situatie waarin de Staatssicherheit de gehele DDR in wist te dompelen. Dat realisme wat de film uitstraalt, de situatie van alledag in Oost-Duitsland geeft de film zijn kracht. Het wordt niet groots aangepakt maar speelt in op de man. Het pakt je. Toch blijft de film daarom ook een beetje monotoon. De kracht is dus gelijktijdig de zwakte. Een beetje dubieus, dat snap ik, maar dat gevoel had ik wel bij de film.

Ulrich Mühe speelt een zeer bescheiden, doch krachtige rol. Zijn tekst in minimaal, maar zijn mimiek is fenomenaal. Hij is koud, afstandelijk en mysterieus. De scène met de prostitué die hij langs laat komen vind ik dan ook ijzersterk. Hij weet zijn gehele karakter in deze scène te definiëren.
Martina Gedeck en Sebastian Koch zijn tevens een goed duo. Zij weten zich niet zo goed neer te zetten als Mühe, maar zijn zeker een goede aanvulling in deze film. Hun persoonlijke leven had naar mijn smaak iets intiemer naar voren mogen komen. Dan had dit stel meer kansen gehad om zich te profileren.

De film is tevens lekker Oost-Duits. Ik vorig jaar een week doorgebracht in het oostelijk deel van Berlijn en de sfeer is herkenbaar. Grauw en ongezellig is wat deze straten kenmerkt. Het deel van de stad lijkt amper veranderd. In de eenvoud toont zich de meester en dat is hier duidelijk van toepassing.

Das Leben der Anderen is echt een Duitse klassieker. Toch ontbreekt er een wending in het plot die de film nog hogerop tilt. Het gemiddelde is zeer terecht en ik sluit me daar bij aan.

avatar van Antonev
Ontzettend goede film, die een interessante inkijk geeft in het leven in de voormalige DDR. Mooie beelden van het straatbeeld van die tijd en de algemene troosteloosheid: de saaie en lelijke betonnen gebouwen, de sobere kantoren en huizen enzovoort. Daarnaast wordt er prachtig en treffend weergegeven hoe het regime in die tijd werkte. Mensen werden klein gehouden door bedreiging en chantage. Als jij niet doet wat ik wil, dan zal je dochter/zoon/man/vrouw er van lusten. Het verhaal is niet onnodig ingewikkeld of voorzien van nodeloze opsmuk. Het is gewoon recht-toe-recht aan.

Het mooiste aan de film vond ik persoonlijk de rol van Wiesler. Zijn rol laat zien dat er zelfs in de meest totalitaire staten ruimte is voor menselijkheid en dat een mens maar een mens is. Het bezoek van het hoertje en Wiesler zijn gedrag t.o.v. Dreyman onderstrepen dit. Ook het feit dat er altijd weerstand ontstaat tegen onderdrukking, vond ik erg sterk neergezet.

blurp194 schreef:

Ik heb die kritiek ook gelezen en daar heb ik eens goed om moeten lachen. Ze zullen best gelijk hebben dat de meeste Stasi-officieren niet echt menselijk waren en dat ze zelden ruimte hadden om van de geijkte paden af te wijken.

Wat ze echter vergeten is dat de Stasi in haar 40 jarige bestaan honderdduizenden medewerkers heeft gehad en miljoenen dossiers heeft behandeld. Het is dan ook helemaal niet onlogisch dat er in die 40 jaar mensen zijn geweest die zich niet aan de regels hebben gehouden en van de paden afgeweken zijn. Het is onmogelijk om in zo'n grote organisatie met zoveel medewerkers alles in de gaten te houden.

Eind jaren 80' had de Stasi bijna 100.000 medewerkers. Niemand maakt mij wijs dat al die mensen zich netjes aan de regeltjes hielden. Regels worden altijd overtreden, uit eigen gewin of uit de een of andere ideologie. Dat is in iedere tijd in iedere maatschappij zo geweest.

Ik zou het dus zeer onterecht vinden om de acties van Wiesler onder het kopje 'ongeloofwaardig' te scharen.

Top film, Het is niet alleen een film over de beklemmende DDR periode,maar de film is eigenlijk universeel over het(onbetrouwbaar) menselijk gedrag onder bepaalde omstandigheden die zich tot op de dag van vandaag overal in de wereld voordoen. De vormen waarin die omstandigheden zich manifesteren zijn verschillend maar mensen moeten in die omstandigheden belangrijke keuzes maken. En dat is in deze film ronduit op een boeiende en spannende manier uitstekend gelukt.

Gisteren al zappend " ingestapt" in deze weergaloze film, die notabene in tussen al mijn dvd's staat.
Heb m al twee keer bekeken en ik werd nu ook weer gepakt door het indringende verhaal.
Echt een top film!!

Gisteren voor het eerst gezien. Wat een geweldige film. Ik ga hem zeker herkijken.

jeffur
Wat een bijzondere film, zeer emotioneel maar ook zo mooi. 4,5 ster. Maar zit toch echt heel dicht tegen de 5 aan.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De DDR, waar de tijd bleef stille staan. Dit is geen forum voor politieke discussies, maar omdat de film er nu eenmaal rond draait: het is even slikken dat dit in een niet zo ver verleden kon gebeuren. Een land in een dictatuur van een soort partijpolitiek die in mijn ogen niet ver stond van de jaren '30 en '40. Weliswaar met een pak minder geweld en discriminatie, maar evengoed met een overheid die alles bepaalde en elke vorm van afwijking (dood aan cultuur of vrije meningsuiting) bestrafte. Dit alles met afluistertechnieken, huiszoekingen, ondervragingen etc...

Soit, de film komt wat moeilijk op gang. De manier van acteren deed me wat denken aan Nederlandse films als Soldaat van Oranje of Zwartboek. Ik druk me misschien wat verkeer uit, en heb zeker geen probleem met die films, maar het is een stijl die mij niet zo naturel overkomt. Het is ook niet voor niets dat Vlaamse en Nederlandse films het niet altijd goed aan de andere kant van de grens. Na een tijd kom ik er wel in en valt vooral het sterke script op. Het is genieten van het verhaal van enkele mensen in de DDR die in gedachten afwegen of ze nu de partijpolitiek plichtbewust moeten volgen of toch hun hart volgen. Zowel de schrijver als de man van de Stasi.

Creatief is de film niet bepaald. Dit is vooral een film met een verhaal en dat brengt het op een zeer goeie manier. Hier en daar een moment dat er wat uitspringt. Maar verder is dit vooral een kwalitatief goed gemaakt verhaal. Voor mij dus niet de klassieker die de film blijkt te zijn, maar best wel een boeiende film. En dat is ook niet slecht.

avatar van TornadoEF5
Niet echt mijn ding, kon niet in het verhaal raken. Zal binnen een vijftal jaar wel nog eens proberen. Ik had een iets makkelijkere film verwacht.

avatar van Hendrick99
Deze film heeft alles in zich om een klassieker te worden. Voor een heel groot deel gebaseerd op de werkelijkheid onder de dictatuur in de voormalige DDR. Beklemmend om te zien dat dit zich afspeelde op slechts een paar honderd kilometer van onze grens. Ben zelf de jongste niet meer, en ik vermoed dat deze film vooral de iets oudere kijker zal aanspreken.

Hendrick99 schreef:

Dat denk ik ook. De meeste mensen, die jonger zijn dan pakweg 40 jaar, kunnen zich nauwelijks een voorstelling maken over wat het betekende om onder een communistische dictatuur te leven. Die achtergrondinformatie heb je volgens mij nodig om dit beklemmende verhaal te kunnen plaatsen.

avatar van Norman Mailer
BBarbie schreef:

Wij, als westerlingen, wél dan?
Het was, tenslotte, een nogal besloten bedoening daar achter dat gordijntje.

Norman Mailer schreef:
Wij, als westerlingen, wél dan?
Het was, tenslotte, een nogal besloten bedoening daar achter dat gordijntje.

Ik ben begin jaren '80 twee keer "achter dat gordijntje" geweest (2x Poznan, Polen). Natuurlijk te kort en te weinig om te weten hoe het leven daar was, maar ik heb er wel een tamelijk naargeestige indruk aan overgehouden.

avatar van Hendrick99
BBarbie schreef:

Ben zelf in 1973 een maand in Tsjechoslowakije geweest (het was toen nog één land) en daar werd je niet echt vrolijk van. Economisch ging het redelijk met dat land, maar de mensen durfden nauwelijks iets tegen elkaar te zeggen. Immers, je buurman kon wel voor de geheime dienst werken... Het was net alsof er een enorme grauwsluier over het land hing.

avatar van Norman Mailer
BBarbie schreef:

Waarmee ik nog immer een gebrek aan historisch besef bij latere generaties niet zie. Maar enfin.

avatar van arno74
Norman Mailer schreef:
Zie het eerlijk gezegd ook niet zo, lijkt me meer een kwestie van inlevingsvermogen. Dat bouw je natuurlijk voor een deel ook op door levenservaring, maar dat is geen generatiekwestie. Daarnaast is het ook een kwestie van interesse voor het verhaal, het interesseert je wel of het interesseert je niet.

avatar van Bacchero
Deze film, ondanks dat hij hoog op verscheidene lijsten staat, nu pas gezien. Het eerste uur was ok maar ik vroeg mij af waarom veel mensen dit nu zo een goede film vonden en er trad zelf enige verveling op. Maar dan begon het volgend uur, komt de film goed op gang en moet zeggen... ik heb genoten. Het verhaal zit goed in elkaar en geeft een goed beeld van wat een totalitaire staat betekent, de impact die het heeft op mensen en de invloed van dit regime op elk aspect (economie, cultuur,...) van het leven.
Ik vond het ook interessant dat ondanks jarenlange conditionering in het keihard optreden tegen zogenaamde tegenstanders de empathische gevoelens van dergelijke 'ordehandhavers' toch nog steeds kunnen komen bovendrijven en een positief effect hebben op gebeurtenissen. Voor onze jongere generatie is deze film een zeer goede levensles en zou gerust wat meer in scholen mogen worden vertoond...

avatar van des1
Geef toe... dat het z'n charme heeft, lege straten met her en der een Wardburg of Trabant, ongezellige café's waardoor je meer op jezelf bent aangewezen. Alles krijgt iets gestileerds, iets naakts, elementairs. Opmerkelijk in wezen dat er zo weinig films zijn gemaakt over dat gedeelte van ons buurland dat na WO2 van Nazi-Duitsland zo gleed in een even repressief (voor burgerlijke vrijheden) Commie-Duitsland. Ik vond het een mooie film. Niet in your face als veel filmmakers tegenwoordig denken te moeten maken. Fraaie, uitgesponnen epiloog aan de film met een blik die ons vergund wordt na de Val van de Muur. Van Stasi afluisteraar, observator van andermans leven... naar brieven opener (censuur) en dan bezorger. Een boek dat uitkomt en ongetwijfeld zal hebben gediend als basis voor de film. Kan er nog meer 'Droste effect' in een film?

prachtige film....

avatar van Flavio
Herziening pakt toch niet helemaal voordelig uit- ik vond het nog steeds boeiend, en de grauwe decors zien er overtuigend uit- en acteren was ook van hoog niveau. Toch word je als kijker iets te veel bij de hand gehouden en wordt maar weinig overgelaten aan interpretatie. Met name op het eind stoorde ik mij daar een beetje aan: dat de man die een mop vertelde over Honecker alsnog in de postkelder belandt bijvoorbeeld, of de rode inkt op het laatste rapport van Wiesner. Het zijn maar details maar toch jammer. Epiloog vond ik ook iets te lang, met 3 of 4 tijds-sprongen. Daartegenover staat dan het raak getroffen wantrouwen dat in alle geledingen van de samenleving zit- een samenleving waarin je eigenlijk niemand kunt vertrouwen, zelfs je eigen partner niet.

BBarbie schreef:

Je hoeft toch niet iets meegemaakt te hebben om het te kunnen plaatsen? Mensen (nou ja, de meeste dan) hebben inlevingsgevoel/vermogen en kunnen daardoor prima dingen plaatsen, ookal hebben ze het niet bewust meegemaakt. Ik bedoel maar, ik heb de tweede wereldoorlog niet meegemaakt. Maar ik kan me, tot op zekere hoogte, een prima voorstelling maken van de angt, woede en moedeloosheid van mensen wanneer er weer een razzia plaatsvond.

Mijns inziens lenen dit soort films zich uitstekend om mensen (of zoals in jouw worden: mensen jonger dan 40) juist kennis te laten maken met bepaalde periodes in de geschiedenis. Deze film heeft de kwaliteit om mensen de beklemming van die periode te laten voelen, ookal hebben ze weinig kennis van het onderwerp. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor films als "The pianist".

Ik, als twintiger, ga met grote regelmaat films met historische achtergronden kijken in de bioscoop. Zo ben ik een tijdje geleden twee keer naar "Bridge of Spies" geweest. Zoals je weet gaat dat over een waargebeurd incident in de koude oorlog. Volgens jullie zou deze film dus niet het jongere publiek aanspreken, aangezien zij/wij de koude oorlog nooit bewust hebben meegemaakt en wij ons dus geen voorstelling zouden kunnen maken van deze periode in de geschiedenis. Beide malen dat ik de film gezien heb was de zaal voor ruim 80% gevuld met jongeren. Films met dit soort onderwerpen spreken dus weldegelijk ook een jong publiek aan.

Ik mag het hopen, Antonev, dat ik mij vergist heb met mijn commentaar. De film geeft een tekenend beeld van wat het betekent te moeten leven onder een totalitair regiem en verdient daarom een breed publiek, inclusief jongeren.

avatar van mcdaktari
Deze film heb ik al jaren in bezit en nog nooit gekeken. Als ik die hoge waarderingen overal zie dan word het toch wel eens een keer tijd dat ik er voor ga zitten. Ik heb het vermoeden dat dit dan weer zo'n film is waarvan ik achteraf zeg, waarom heb ik die niet eerder gekeken????