Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003)

Alternatieve titels: Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring | 봄 여름 가을 겨울 그리고 봄

Zuid-Korea / Duitsland

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Jong-ho Kim, Jae-kyeong Seo en Young-min Kim

Niemand blijft onberoerd door de kracht van de seizoenen en hun jaarlijkse cyclus van geboorte, groei en verval. Zelfs niet de twee monniken die een kluizenaarshutje delen dat op een vijvertje drijft midden tussen de bergen. Met het ontvouwen van de seizoenen wordt ieder aspect van hun beider levens doordrongen van een intensiteit die leidt tot een nog grotere spiritualiteit — en tragedie. Want ook zij ontkomen niet aan de wensen van het leven, de verlangens, het lijden en de passie die ieder van ons in hun greep houdt. Onder toeziend oog van de Oude Monnik ervaart de Jonge Monnik het verlies van de onschuld wanneer een spel een gruwelijke wending neemt, ervaart hij het ontwaken van liefde wanneer een vrouw hun beschermde leven binnendringt, voelt hij de dodelijke kracht van jaloezie en obsessie, de prijs van verlossing en de verlichting van ervaring. Net als de seizoenen voortdurend aan verandering onderhevig zijn, zal het kluizenaarshutje voor altijd een thuis voor de geest zijn, zwevend tussen het nu en de eeuwigheid.