• 10.583 nieuwsartikelen
  • 8.966.306 stemmen

The Killing of a Chinese Bookie (1976)

Drama / Misdaad | 135 minuten / 108 minuten (director's cut)

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 135 minuten / 108 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: John Cassavetes

Met onder meer: Ben Gazzara, Timothy Carey en Seymour Cassel

Gesproken taal: Engels

Plot The Killing of a Chinese Bookie

Een nachtclubbaas raakt in de schulden bij een kleine bende. Als tegenprestatie moet hij voor hen een nietsvoorstellende Chinese bookie vermoorden. De feiten blijken echter anders te liggen dan hij vermoedde.

avatar van wihu61

wihu61

Nóg maar eens gekeken.

Geweldige sfeertekening: een man die ook wel ziet dat het allemaal vrij armzalig is, maar het beste ervan probeert te maken.Trieste grauwe bedoening, maar perfect gevangen, door iedereen geloofwaardig geacteerd.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Wie had het nog meer door?

The Mayor of Imaginationland is a pastiche of two characters. Aspects of his appearance and the "Imagination Song" allude to both Dreamfinder from Disney's Journey into Imagination[12] and to Mr. Sophistication from The Killing of a Chinese Bookie.[13][14][15]

Imaginationland Episode I - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

avatar van Basto

Basto

Toch wel erg gave film. Sterk portret van een nachtclubeigenaar die zichzelf, schijnbaar onbewogen, in de nesten werkt.

Dikke 4* Wellicht stijgt de waardering nog bijneen volgende kijkbeurt, want het sfeertje is fantastisch.

avatar van wihu61

wihu61

Ik verhoog naar 5. Zelden een film gezien waar zo naturel geacteerd wordt.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

De gekende stijl van John Cassavetes deze keer toegepast op een misdaad en -moordverhaal. In vergelijking hiermee vind ik zijn films die louter draaien rond menselijke relaties (zonder misdaadcomponent) nog indrukwekkender omdat Cassavetes er ook daar in slaagt om het boeiend te houden. Maar in deze film die zich afspeelt in de onderwereld werkt de compromisloze docustijl even goed. Het mooie eraan is dat je niet het idee hebt dat er wordt geacteerd. En dat vind ik toch wel speciaal aan de films van Cassavetes.

Wat ik gezien heb, is de director’s cut. Misschien bekijk ik later ook nog een keer de lange versie.