• 8.300.254 stemmen

A Child Is Waiting (1963)

Drama | 102 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: John Cassavetes

Met onder meer: Burt Lancaster, Judy Garland en Gena Rowlands

Plot A Child Is Waiting

"Burt Lancaster & Judy Garland take an untouched theme - and make it touching and unforgettable!"

Jean Hansen gaat werken als lerares op een school voor kinderen met een verstandelijke beperking. Vooral de jonge Rueben, die al lang niet meer door zijn ouders is opgezocht, heeft haar speciale aandacht. Maar Dr. Matthew Clark, het hoofd van de school is hier niet blij mee.

image

Douglas Benham

Reuben Widdicombe

avatar van streeter

streeter

Uitstekende drama, en heel sympathiek.

Lancaster, Garland, Cassavettes en (producent) Stanley Kramer hadden hier allemaal een verschrikkelijke ervaring mee. Cassavettes werd na het filmen ontslagen en Kramer heeft de film gemonteerd. Cassavettes wou erna nooit meer een grote studio film maken.

avatar van stephan73

stephan73

Komt 6 Juli op DVD (regio 2)

Play.com - A Child Is Waiting

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Fijn! Ik had m toevallig net gezien, maar kon mijn VHS niet overzetten naar HDD ivm de NTSC toestanden.

Cassavetes' grootste studio project is natuurlijk geen vergelijk met zijn gekende 'eigen' werk, maar er zitten hele rake momenten in, met name met Garland (Lancaster is moeilijker te verteren). En in beeldtaal zitten er onmiskenbaar zaken in van de onafhankelijke geest met rare hoeken, lege totalen.

Maar fijn om straks Cassevetes ook nog op een fatsoenlijke manier te kunnen completeren.

avatar van Querelle

Querelle

In zijn geheel op youtube kunnen bekijken.

Iets conventioneler dan C's jaren 70 films, maar vooral sommige camera posities verraden toch wel een eigenzinnige aanpak.

en ik vond Lancaster het ondanks zijn bekende harkerigheid nog best aardig doen.

Beter dan tijd-en thema genoot, The Miracle Worker, die wat sentimenteler en kunstmatiger aandoet.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20353 berichten

Ook uit in Nederland, niet bij Lumiere, maar bij Lime Lights in de zogenaamde Hollywood Classics collection.

avatar van Toon1

Toon1

Querelle schreef:

In zijn geheel op youtube kunnen bekijken.

Moet dit nou?

avatar van Querelle

Querelle

nee hoeft niet, maar voor liefhebbers die hem graag willen zien en er geen bezwaar tegen hebben om hem op youtube te kijken kan het nut hebben. Wat is je bezwaar?

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20353 berichten

Veel conventioneler dan de rest van Cassavetes, maar zoals eerder gezegd is zijn hand bij vlagen best te herkennen. Bijvoorbeeld in de scene waarin Rueben football speelt en de scene waarin Garland (in een heel sterke rol) voor het eerst de liedjes van de musical oefent. Doordat er een hoop èchte kinderen in rondlopen en geen acteurs en doordat het geheel op locatie is opgenomen vrij naturel, ondanks dik aangezette strijkers in sommige scenes. Verder nogal een film die een boodschap moet overbrengen (in die zin wel iets voor de idealist Kramer), met hetzelfde verloop als tientallen andere films. Misschien was het avontuurlijker geworden als Cassavetes zelf had kunnen monteren. Ik verdenk Kramer ervan dat hij de boodschap zeer centraal in de film wilde houden.

avatar van Spetie

Spetie

Een aardige Cassavetes, waarin toch wel duidelijk te zien is dat hij hier nier helemaal de vrije hand in het geheel heeft gehad. Dat Kramer de boel uiteindelijk heeft overgenomen en afgemonteerd, is goed te zien. Het is allemaal net iets minder sfeervol dan we van Cassavetes gewend zijn en deze keer zit er ook een duidelijke boodschap in het verhaal.

Het is wel leuk om Gena Rowlands nog erg jong te zien. Ze doet het aardig maar wordt hier toch voorbijgestreeft door een sterke Judy Garland. Burt Lancaster vond ik niet eens zo heel sterk hier. Het verhaal is wel aardig en wordt op een goede manier uitgebeeld, zonder dat het echt heel hoogstaand wordt.

Het ging gelukkig niet de hele sentimentele kant op, maar bleef op dat gebied nog behoorlijk subtiel en binnen de perken. Nog eentje en dan heb ik alles van Cassavetes gezien, al heb ik sterk het vermoeden, dat ik zijn beste werk inmiddels al wel achter de rug heb.

avatar van Movsin

Movsin

Toch wel gedateerde film over de aanpak van de opvoeding van verstandelijk achtergestelde kinderen.

Typisch voor dergelijke Amerikaanse films met een gevoelige en menselijk onderwerp is wel dat ieder personage het goed meent maar dat de visies verschillen en dat naar het einde toe alles wordt uitgesmeerd onder een gemeenschappelijke noemer.

Verdienstelijk is wel dat de film niet oversentimenteel wordt en dat romantiek niet aan de orde is, waarvoor ik even wel vreesde.

Hoe dan ook een verdienstelijk werk over een pijnlijk gegeven.

Judy Garland, op het einde van haar filmcarrière, krijgt de sympathieke kaart toegeschoven en kwijt zich behoorlijk van haar rol en laat nog even haar zangstem horen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Drama met een gevoelig onderwerp. Goed in elkaar gezet.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Een van de Cassavetes die me nog restte (Love Streams bewaar ik voor het laatst, Big Trouble sla ik denk ik maar over). Het is inderdaad veel minder eigengereid, echt een vreemde eend in zijn oeuvre, en niet verrassend is het een van zijn mindere films. Op Rowlands na ontbreken ook Cassavetes' gekende ensemble acteurs. Maar al ben ik nooit zo'n fan van Lancaster en eerlijk gezegd al helemaal niet van Garland, ze doen het zeker niet slecht. Wel moeilijk te geloven dat Garland pas begin 40 is in deze film. Knap geacteerd van het jongetje Reuben, in voor zover ik kan nagaan zijn enige rol.

Vond het ook wel interessant om te zien hoe men in die tijd over de behandeling van "retarded" (toen kennelijk de geijkte term) kinderen dacht, hoe goedbedoeld ook, het kwam neer op ze wegstoppen.