Gloria (1980)

Drama / Thriller

geregisseerd door John Cassavetes
met Gena Rowlands, John Adames en Julie Carmen

Een maffia-boekhouder en zijn familie worden bedreigd door een aantal van zijn vorige 'werkgevers'. Hij zendt zijn zoontje van 6 weg met een buurvrouw (Gloria). Hij geeft de jongen een boekje mee waarin zeer vertrouwelijke gegevens staan over de organisatie; dit moet dienen als een soort levensverzekering voor de jongen nadat zijn familie uit de weg zal zijn geruimd. Dan begint een jacht door New York op de jongen die beschermd wordt door Gloria, maar zij was ooit een vriendinnetje van één van de maffialeden en zij kent hun praktijken beter dan wie ook.

Dit was mijn eerste Cassavetes! En die viel nogal tegen...
Gena Rowlands speelt heel erg goed maar er speelt ook een heeeeel irritant jongetje mee, die er overigens een Razzie voor gekregen heeft. Volgens de film is hij zes jaar maar ik weet zeker dat hij al zeker tien was ofzo (IMDB geeft helaas geen uitsluitsel). De score is heel aanwezig, je moet er van houden denk ik. Rare dingen ook in de plot: heeft Gloria nou twee appartementen of gaat ze weer terug naar het eerste en hoe kan dat ongezien als ze overal in de kranten staat? En waar is de kat gebleven? En Gloria is een vriendin van de moeder van het jongetje maar ze weet voor de rest helemaal niets van het jongetje - ook een beetje gek. Aan het einde spreekt ze af met het jongetje in de trein naar Pittsburgh maar als hij daarin zit, is zij er niet en dan gaat hij maar naar een begraafplaats in P. en daar komt zij toevallig ook! Dat geloofde ik dus niet. En de microfoon was zeer zichtbaar in het begin.Maar goed, ik wilde deze film wel toevoegen want de Gloria van 1999 van Lumet is een remake van deze film.

avatar van feanaro surion
Gister gezien bij de opening van het Heldinnen programma in het filmmuseum. En hij was toch tegenvallend zeker na het geweldige begin.

Hij begon goed maar het bleef maar door gaan zonder dat er echt veel veranderde in het plot(vrouw en jongetje rennen weg voor maffia

Er werd goed geacteerd maar dat kon het wel erg magere plot niet redden. Toch nog 3 sterren.

avatar van Querelle
Ontroerende, grappige Cassavetes.
Ik vond het kind niet fantastisch acteren en zijn tekst kwam vaak wat geforceerd over.
Volgens mij was het de bedoeling dat het kind teksten had die normaal door een volwassene worden uitgesproken.
Cassavetes heeft dit duidelijk grappig bedoeld, maar dat werkt niet altijd even goed.
Heel erg stoort dit echter niet, want Rowlands weet het matige acteren van het jongetje heel goed op te vangen met haar reacties en zij is vaak wel erg grappig.
De muziek paste verder goed bij de sfeer en de actie scenes waren vergeleken met the killing of a chinese bookie al veel beter.
Leuke film.

Rowlands is weer een genot om naar te kijken. Ze draagt de film die zelf entertainend is, maar het niet haalt bij Cassavetes' vroegere, lossere werk. Het script deugt niet helemaal, omdat het 6-jarige jongetje af en toe veel te wijs is, en het lukt zelfs Rowlands niet helemaal die tekortkomingen te camoufleren. Desalniettemin aangenaam en hier en daar een ontroerend moment.

kappeuter (moderator)
Ook mijn eerste Cassavetes!
Gena Rowlands is fantastisch. Ik vind haar een erg leuke actrice.
Ze speelt iemand met gezonde dosis zelfspot en heeft humor.
Het altijd-op-de-vlucht-verhaal stelt niet zoveel voor en zo'n cliché maffiaverhaaltje zie je tegenwoordig enkel nog in de b-film.
Maar niet getreurd, daar gaat het in deze film niet echt om.
Het gaat om het verhaal van de instant moeder die zich door weer en wind met veel liefde en zorg ontfermt over de wees. Dit zorgt voor ontroerende scenes en de film blijft toch boeiend.
Mooie opnames van New York anno 1980. Het ziet er opvallend aftands en vrij smerig uit.

Een aantal ideeën van deze film zijn 'geleend' voor Léon (plot / idee).

avatar van maxcomthrilla
Ik ben het voor een groot deel eens met de punten van kritiek die Renske in haar post opsomt. Veel onwaarschijnlijkheden en vooral in het begin ' een niet te harden jochie '.

Kreeg zowat het idee dat het Cassavettes insteek wel eens kon zijn om zijn kijkers aan den levende lijve te laten ervaren met wat voor een bloedirritant, wijsneuzerig jochie Rowlands werd opgescheept. De wat vreemde band tussen een kinderhatende vrouw en een tegendraads jochie werkte toch heel aanstekelijk. Wat voor een groot deel te danken is aan Rowlands geweldige performance. Niemand die ik liever de voor haar typerende woorden: banana `s of punk uit zie spreken.

Daarnaast is het vooral haar rauwe communiceren met de omgeving wat tot de nodige hilariteit leidt. Al helemaal als het jochie haar na gaat bootsen en Rowlands het joch niet ontmoedigt maar het hier juist in aanmoedigt. Gewoon een zeer amusant en best wel ontroerend verhaal zelfs, dat nooit te zoetsappig wordt dankzij Rowlands rauwe performance van een gangstervrouw die tegen wil en dank in de rol van ( zorgzame ) moeder wordt geduwd en hierin nooit helemaal lijkt te slagen, omdat ze geen prototype moeder is.

John Cassavettes begint steeds meer aan mij te trekken. 4*

Driello
Anders dan in veel andere films, is de 'band' die uiteindelijk ontstaat tussen de vrouw en het kind hier naar mijn mening goed opgebouwd. Dat maakt het ook geloofwaardiger. Wat de bedoeling van de regisseur met de vroegwijsheid van het kind is weet ik, maar volgens mij is nergens in de film bevestigd dat het kind inderdaad 6 jaar is. Dat suggereert Gloria op een gegeven moment maar volgens mij is dat nooit bevestigd waardoor zijn leeftijd een eigen leven gaat leiden.
Sommige scenes zijn echt fraai uitgewerkt, andere wat minder. Het shot van het jochie voor die grote taxi op de begraafplaats had ook perfect de poster kunnen vormen. Zou ik zo een grote foto van willen hebben. Het verhaal was wat standaard, maar heeft voor mij de lengte van de film wel gehaald. Had niet veel langer moeten duren, maar het kon nog goed.

avatar van brucecampbell
Vrij teleurstellende film van Cassavetes en dat heeft veel te maken met dat irritant en bijdehand jongetje. De film zelf blijft teveel ter plaatse trappelen en het enige positieve dat ik eruit haal is de sterke vertolking van Rowlands. Deze film heeft me niet echt verveeld maar lang zal hij ook niet bijblijven. Ik vermoed dat Cassavetes wel betere films op zijn palmares heeft.

avatar van Lucsz
Wat ik minder vind aan deze Cassavetes is dat Rowlands geen man heeft om tegen op te boksen. In deze film is haar partner-in-crime een jongetje van 6 en ik vind dat dat niet zo goed heeft uitgepakt. Het jongetje is bovendien ook nog eens vrij irritant en dat haalt een beetje de vaart uit de film.

Ook vind ik dat de twee crime-Cassavetes films wat minder zijn, omdat de stijl van Cassavetes niet zo goed uitpakt met revolvers, geweren en bloed.

Gena Rowlands blijft echter een van de beste actrices ooit en dat maakt een heleboel goed van deze film en zo kom ik uit op een krappe voldoende.

avatar van Verhoeven
Ik moet gewoon moeite doen om Gloria voor de geest te halen. Terwijl ik hem vorige week gewoon op het grote doek heb gezien. Ik zal het eens proberen…

Alweer stoorde ik me aan een aantal kleine (Cassavetes) dingen. Zoals de moeder van de kinderen die in het begin van de film afgeslacht wordt. We maken kennis met haar en ik had meteen het gevoel dat ik naar Gena Rowlands aan het kijken was. Schreeuwerig tante. Zou Cassavetes gezegd hebben tegen haar dat hij graag een look-alike wou hebben van eerdere Gena Rowlands rollen? Ik weet het niet zeker maar ik legde wel de link naar eerdere rollen van Rowlands in een Cassavetes film.

Ook vind ik dat Rowlands niet verder komt dan een sjiek mantelpakje, zonnebril en een sigaret laag op de lippen (schuin uit de mond) en vanuit die positie vooral zichzelf spelen(?).

Het verhaal had niet veel om handen en dat is normaal geen probleem maar waarom liet Cassavetes het personage van Rowlands steeds naar het appartement terug keren? Vooral omdat Rowlands weet hoe gevaarlijk die lui zijn. Ze was niet voor niets een vriendinnetje van één van de maffialeden. Toch blijft ze terugkeren naar de plaats delict. Ze zoekt min of meer contact op met de maffia lui om vervolgens van die rare Dirty Harry oneliners eruit te gooien met bijpasselijke acties.

Daarbij vond ik het gebruik van muziek op sommige momenten gewoon te veel worden. Te nadrukkelijk aanwezig. Continu eigenlijk. Deed niet sentimenteel aan maar het was gewoon een overdaad aan kracht die in de scene zelf al aanwezig was. De muziek werkte voor geen meter als ondersteunende rol maar was eerder afleidend. Mooie muziek daar niet van maar het werkte regelmatig niet met wat je op het beeld zag.

De misdaadfilms van Cassavetes lijken voor mij niet te werken. Volgende week Love Streams nog en dan vind ik het welletjes geweest.

Nog iets. Helemaal vergeten. Misschien wel het grootste probleem dat ik met de film had! Waarom was in iedere binnenhuisscene de boom (microfoon) te zien? Accepteert Cassavetes alleen de eerste take? Hoort dat bij de realistische toon van de film? In meer dan 20 scènes viel het me op. En dan niet een aantal tellen. Nee, soms gewoon minutenlang. Of heeft dit te maken met een verkeerd kader dat is opgezet door de projecteur.

avatar van rossi46
Je kunt deze film beoordelen zoals je wil, maar het blijft een klassieker, gemaakt door John Cassavetes die voor deze film de Gouden Leeuw op het Filmfestival Venetië kreeg. John Cassavetes wordt beschouwd als een pionier van de Amerikaanse onafhankelijke film.

Zijn zoon Nick heeft ooit een film gedraaid met verpanding van eigen onroerend goed om zo geld vrij te maken en de film te draaien die hij en zijn moeder(Gena Rowlands) voor ogen had, om het script niet te laten veranderen door de grote bazen(geldschieters). Dan heb je kloten. Ik heb alleen maar respect voor deze mensen.

De film krijgt van mij een 4. Ik kan me herinneren dat toen ik de film voor de eerste keer zag, hij een diepe indruk op mij maakte qua verhaal.De remake met Sharon Stone uit 1999 kan hier niet tegen aan.

avatar van badfans69

Ik kan het niet beter verwoorden, zijn vrouw Gena Rowlands speelde de rol van haar leven
getuige haar oscar nominatie wiki link

De dvd is trouwens gewoon verkrijgbaar met nl subs

avatar van Spetie
Had to shoot me with a Magnum!

Gloria is het zoveelste bewijs dat Cassavetes geweldige films weet te maken. Ik hoopte vooraf natuurlijk op een goede film, maar Gloria overtrof mijn toch wel redelijke hoge verwachtingen. Dat is in de eerste plaats te danken aan Gena Rowlands, die een geweldige hoofdrol aflevert. Ik vond haar al erg goed in A Woman under the Influence en zelfs nog wel beter in Opening Night, maar hier stijgt ze helemaal naar ongekende hoogte. Ze is een stijlvolle taaie oudere vrouw, die een enorme klasse uitstraalt en haar rol met veel schwung en overtuiging invult.

Het verhaal mag dan misschien redelijk simpel zijn, de invulling geeft er in ieder geval genoeg diepte aan. Gloria wordt in het begin opgezadeld met een vrij irritant jongetje, die volgens de moordenaars van zijn familie een getuige is. Ze vindt zichzelf duidelijk geen moeder en weet nog niet goed wat ze met hem aan moet. Die twijfel komt regelmatig naar voren en maakt Gloria soms wat onvoorspelbaar, maar wel erg geloofwaardig. Het moment waarbij Gloria moet kiezen om de jongen over te dragen, waarbij ze zelf veilig is, maar dat niet doet, is wel zo overtuigend en goed gespeeld dat ik de wanhoop haast zelf voelde. Hierna wordt het ook vaak best spannend.

Naast een prima karakterontwikkeling, is de regie ook erg goed. Cassavetes zorgt ervoor dat alles knap in beeld wordt gebracht en weet er vanaf het begin goed de sfeer in te brengen, door te openen met een fraai gesitueerd nachtelijk New York. Naast een serieuze ondertoon, zijn er ook genoeg luchtige momenten, die voor veel leuke momenten zorgen. Vooral de soms erg botte manier van praten, waarop Gloria haar omgeving toespreekt, is soms best hilarisch. Dat levert daarnaast een aantal erg leuke oneliners op.

Het moge duidelijk zijn, dat ik erg heb genoten van deze Gloria. Qua stijl past het allemaal erg goed tussen de andere films van Cassavetes. Het is een soms wat trage misdaadthriller, die niet focust op actie, maar op de karakterontwikkeling tussen twee nogal erg verschillende personages. Op sommige momenten deed Gloria mij trouwens erg denken aan Léon van Luc Besson. Het kan bijna niet anders of hij moet deze film gezien hebben, voordat hij zijn meesterwerk maakte.

Kortom een geweldige film dit, die zeker een groter publiek verdient.

oh, oh, oh wat een vreselijke film. als dit niet van cassavetes was, dan zou iedereen met een beetje verstand 1 ster uitdelen. Een thriller die werkelijk nooit spannend is. Een onwaarschijnlijk tenenkrommend kind, Rowland die eigenlijk ook niet te pruimen is, een aaneenschakeling van achtervolgingen en confrontaties met criminelen, vreselijke overaanwezige en debiele muziek. Ik kon het na 70 minuten echt niet meer aanzien.

avatar van xgogax
De melancholische soundtrack is echt ontroerend . Erg mooi : Bill Conti - Gloria (1980)