Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 123 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Cassavetes
Met onder meer: Gena Rowlands, John Adames en Julie Carmen
IMDb beoordeling: 7,1 (11.363)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 6 november 1980
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Gloria
"She’s tough… but she sides with the little guy. And she's out to beat the mob at their own game."
Een maffia-boekhouder en zijn familie worden bedreigd door een aantal van zijn vorige 'werkgevers'. Hij zendt zijn zoontje van 6 weg met een buurvrouw (Gloria). Hij geeft de jongen een boekje mee waarin zeer vertrouwelijke gegevens staan over de organisatie; dit moet dienen als een soort levensverzekering voor de jongen nadat zijn familie uit de weg zal zijn geruimd. Dan begint een jacht door New York op de jongen die beschermd wordt door Gloria, maar zij was ooit een vriendinnetje van één van de maffialeden en zij kent hun praktijken beter dan wie ook.
Externe links
Acteurs en actrices
Gloria Swenson
Jack Dawn
Jeri Dawn
Phil Dawn
1st Man / Gangster
Kid in Elevator
Margarita Vargas
Joan Dawn
2nd Man / Gangster
3rd Man / Gangster
Video's en trailers
Reviews & comments
renske
-
- 1105 berichten
- 926 stemmen
Dit was mijn eerste Cassavetes! En die viel nogal tegen...
Gena Rowlands speelt heel erg goed maar er speelt ook een heeeeel irritant jongetje mee, die er overigens een Razzie voor gekregen heeft. Volgens de film is hij zes jaar maar ik weet zeker dat hij al zeker tien was ofzo (IMDB geeft helaas geen uitsluitsel). De score is heel aanwezig, je moet er van houden denk ik. Rare dingen ook in de plot: heeft Gloria nou twee appartementen of gaat ze weer terug naar het eerste en hoe kan dat ongezien als ze overal in de kranten staat? En waar is de kat gebleven? En Gloria is een vriendin van de moeder van het jongetje maar ze weet voor de rest helemaal niets van het jongetje - ook een beetje gek. Aan het einde spreekt ze af met het jongetje in de trein naar Pittsburgh maar als hij daarin zit, is zij er niet en dan gaat hij maar naar een begraafplaats in P. en daar komt zij toevallig ook! Dat geloofde ik dus niet. En de microfoon was zeer zichtbaar in het begin.Maar goed, ik wilde deze film wel toevoegen want de Gloria van 1999 van Lumet is een remake van deze film.
feanaro surion
-
- 5765 berichten
- 1719 stemmen
Gister gezien bij de opening van het Heldinnen programma in het filmmuseum. En hij was toch tegenvallend zeker na het geweldige begin.
Hij begon goed maar het bleef maar door gaan zonder dat er echt veel veranderde in het plot(vrouw en jongetje rennen weg voor maffia
Er werd goed geacteerd maar dat kon het wel erg magere plot niet redden. Toch nog 3 sterren.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ontroerende, grappige Cassavetes.
Ik vond het kind niet fantastisch acteren en zijn tekst kwam vaak wat geforceerd over.
Volgens mij was het de bedoeling dat het kind teksten had die normaal door een volwassene worden uitgesproken.
Cassavetes heeft dit duidelijk grappig bedoeld, maar dat werkt niet altijd even goed.
Heel erg stoort dit echter niet, want Rowlands weet het matige acteren van het jongetje heel goed op te vangen met haar reacties en zij is vaak wel erg grappig.
De muziek paste verder goed bij de sfeer en de actie scenes waren vergeleken met the killing of a chinese bookie al veel beter.
Leuke film.
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Rowlands is weer een genot om naar te kijken. Ze draagt de film die zelf entertainend is, maar het niet haalt bij Cassavetes' vroegere, lossere werk. Het script deugt niet helemaal, omdat het 6-jarige jongetje af en toe veel te wijs is, en het lukt zelfs Rowlands niet helemaal die tekortkomingen te camoufleren. Desalniettemin aangenaam en hier en daar een ontroerend moment.
kappeuter (crew films)
-
- 72622 berichten
- 5778 stemmen
Ook mijn eerste Cassavetes!
Gena Rowlands is fantastisch. Ik vind haar een erg leuke actrice.
Ze speelt iemand met gezonde dosis zelfspot en heeft humor.
Het altijd-op-de-vlucht-verhaal stelt niet zoveel voor en zo'n cliché maffiaverhaaltje zie je tegenwoordig enkel nog in de b-film.
Maar niet getreurd, daar gaat het in deze film niet echt om.
Het gaat om het verhaal van de instant moeder die zich door weer en wind met veel liefde en zorg ontfermt over de wees. Dit zorgt voor ontroerende scenes en de film blijft toch boeiend.
Mooie opnames van New York anno 1980. Het ziet er opvallend aftands en vrij smerig uit.
Een aantal ideeën van deze film zijn 'geleend' voor Léon (plot / idee).
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Ik ben het voor een groot deel eens met de punten van kritiek die Renske in haar post opsomt. Veel onwaarschijnlijkheden en vooral in het begin ' een niet te harden jochie '.
Kreeg zowat het idee dat het Cassavettes insteek wel eens kon zijn om zijn kijkers aan den levende lijve te laten ervaren met wat voor een bloedirritant, wijsneuzerig jochie Rowlands werd opgescheept. De wat vreemde band tussen een kinderhatende vrouw en een tegendraads jochie werkte toch heel aanstekelijk. Wat voor een groot deel te danken is aan Rowlands geweldige performance. Niemand die ik liever de voor haar typerende woorden: banana `s of punk uit zie spreken.
Daarnaast is het vooral haar rauwe communiceren met de omgeving wat tot de nodige hilariteit leidt. Al helemaal als het jochie haar na gaat bootsen en Rowlands het joch niet ontmoedigt maar het hier juist in aanmoedigt. Gewoon een zeer amusant en best wel ontroerend verhaal zelfs, dat nooit te zoetsappig wordt dankzij Rowlands rauwe performance van een gangstervrouw die tegen wil en dank in de rol van ( zorgzame ) moeder wordt geduwd en hierin nooit helemaal lijkt te slagen, omdat ze geen prototype moeder is.
John Cassavettes begint steeds meer aan mij te trekken. 4*
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
Anders dan in veel andere films, is de 'band' die uiteindelijk ontstaat tussen de vrouw en het kind hier naar mijn mening goed opgebouwd. Dat maakt het ook geloofwaardiger. Wat de bedoeling van de regisseur met de vroegwijsheid van het kind is weet ik, maar volgens mij is nergens in de film bevestigd dat het kind inderdaad 6 jaar is. Dat suggereert Gloria op een gegeven moment maar volgens mij is dat nooit bevestigd waardoor zijn leeftijd een eigen leven gaat leiden.
Sommige scenes zijn echt fraai uitgewerkt, andere wat minder. Het shot van het jochie voor die grote taxi op de begraafplaats had ook perfect de poster kunnen vormen. Zou ik zo een grote foto van willen hebben. Het verhaal was wat standaard, maar heeft voor mij de lengte van de film wel gehaald. Had niet veel langer moeten duren, maar het kon nog goed.
brucecampbell
-
- 3268 berichten
- 6425 stemmen
Vrij teleurstellende film van Cassavetes en dat heeft veel te maken met dat irritant en bijdehand jongetje. De film zelf blijft teveel ter plaatse trappelen en het enige positieve dat ik eruit haal is de sterke vertolking van Rowlands. Deze film heeft me niet echt verveeld maar lang zal hij ook niet bijblijven. Ik vermoed dat Cassavetes wel betere films op zijn palmares heeft.
Lucsz
-
- 180 berichten
- 1371 stemmen
Wat ik minder vind aan deze Cassavetes is dat Rowlands geen man heeft om tegen op te boksen. In deze film is haar partner-in-crime een jongetje van 6 en ik vind dat dat niet zo goed heeft uitgepakt. Het jongetje is bovendien ook nog eens vrij irritant en dat haalt een beetje de vaart uit de film.
Ook vind ik dat de twee crime-Cassavetes films wat minder zijn, omdat de stijl van Cassavetes niet zo goed uitpakt met revolvers, geweren en bloed.
Gena Rowlands blijft echter een van de beste actrices ooit en dat maakt een heleboel goed van deze film en zo kom ik uit op een krappe voldoende.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Ik moet gewoon moeite doen om Gloria voor de geest te halen. Terwijl ik hem vorige week gewoon op het grote doek heb gezien. Ik zal het eens proberen…
Alweer stoorde ik me aan een aantal kleine (Cassavetes) dingen. Zoals de moeder van de kinderen die in het begin van de film afgeslacht wordt. We maken kennis met haar en ik had meteen het gevoel dat ik naar Gena Rowlands aan het kijken was. Schreeuwerig tante. Zou Cassavetes gezegd hebben tegen haar dat hij graag een look-alike wou hebben van eerdere Gena Rowlands rollen? Ik weet het niet zeker maar ik legde wel de link naar eerdere rollen van Rowlands in een Cassavetes film.
Ook vind ik dat Rowlands niet verder komt dan een sjiek mantelpakje, zonnebril en een sigaret laag op de lippen (schuin uit de mond) en vanuit die positie vooral zichzelf spelen(?).
Het verhaal had niet veel om handen en dat is normaal geen probleem maar waarom liet Cassavetes het personage van Rowlands steeds naar het appartement terug keren? Vooral omdat Rowlands weet hoe gevaarlijk die lui zijn. Ze was niet voor niets een vriendinnetje van één van de maffialeden. Toch blijft ze terugkeren naar de plaats delict. Ze zoekt min of meer contact op met de maffia lui om vervolgens van die rare Dirty Harry oneliners eruit te gooien met bijpasselijke acties.
Daarbij vond ik het gebruik van muziek op sommige momenten gewoon te veel worden. Te nadrukkelijk aanwezig. Continu eigenlijk. Deed niet sentimenteel aan maar het was gewoon een overdaad aan kracht die in de scene zelf al aanwezig was. De muziek werkte voor geen meter als ondersteunende rol maar was eerder afleidend. Mooie muziek daar niet van maar het werkte regelmatig niet met wat je op het beeld zag.
De misdaadfilms van Cassavetes lijken voor mij niet te werken. Volgende week Love Streams nog en dan vind ik het welletjes geweest.
Nog iets. Helemaal vergeten. Misschien wel het grootste probleem dat ik met de film had! Waarom was in iedere binnenhuisscene de boom (microfoon) te zien? Accepteert Cassavetes alleen de eerste take? Hoort dat bij de realistische toon van de film? In meer dan 20 scènes viel het me op. En dan niet een aantal tellen. Nee, soms gewoon minutenlang. Of heeft dit te maken met een verkeerd kader dat is opgezet door de projecteur.
rossi46
-
- 18 berichten
- 1940 stemmen
Je kunt deze film beoordelen zoals je wil, maar het blijft een klassieker, gemaakt door John Cassavetes die voor deze film de Gouden Leeuw op het Filmfestival Venetië kreeg. John Cassavetes wordt beschouwd als een pionier van de Amerikaanse onafhankelijke film.
Zijn zoon Nick heeft ooit een film gedraaid met verpanding van eigen onroerend goed om zo geld vrij te maken en de film te draaien die hij en zijn moeder(Gena Rowlands) voor ogen had, om het script niet te laten veranderen door de grote bazen(geldschieters). Dan heb je kloten. Ik heb alleen maar respect voor deze mensen.
De film krijgt van mij een 4. Ik kan me herinneren dat toen ik de film voor de eerste keer zag, hij een diepe indruk op mij maakte qua verhaal.De remake met Sharon Stone uit 1999 kan hier niet tegen aan.
badfans69
-
- 3024 berichten
- 5275 stemmen
Je kunt deze film beoordelen zoals je wil, maar het blijft een klassieker, gemaakt door John Cassavetes die voor deze film de Gouden Leeuw op het Filmfestival Venetië kreeg. John Cassavetes wordt beschouwd als een pionier van de Amerikaanse onafhankelijke film.
Ik kan het niet beter verwoorden, zijn vrouw Gena Rowlands speelde de rol van haar leven
getuige haar oscar nominatie wiki link
De dvd is trouwens gewoon verkrijgbaar met nl subs
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Had to shoot me with a Magnum!
Gloria is het zoveelste bewijs dat Cassavetes geweldige films weet te maken. Ik hoopte vooraf natuurlijk op een goede film, maar Gloria overtrof mijn toch wel redelijke hoge verwachtingen. Dat is in de eerste plaats te danken aan Gena Rowlands, die een geweldige hoofdrol aflevert. Ik vond haar al erg goed in A Woman under the Influence en zelfs nog wel beter in Opening Night, maar hier stijgt ze helemaal naar ongekende hoogte. Ze is een stijlvolle taaie oudere vrouw, die een enorme klasse uitstraalt en haar rol met veel schwung en overtuiging invult.
Het verhaal mag dan misschien redelijk simpel zijn, de invulling geeft er in ieder geval genoeg diepte aan. Gloria wordt in het begin opgezadeld met een vrij irritant jongetje, die volgens de moordenaars van zijn familie een getuige is. Ze vindt zichzelf duidelijk geen moeder en weet nog niet goed wat ze met hem aan moet. Die twijfel komt regelmatig naar voren en maakt Gloria soms wat onvoorspelbaar, maar wel erg geloofwaardig. Het moment waarbij Gloria moet kiezen om de jongen over te dragen, waarbij ze zelf veilig is, maar dat niet doet, is wel zo overtuigend en goed gespeeld dat ik de wanhoop haast zelf voelde. Hierna wordt het ook vaak best spannend.
Naast een prima karakterontwikkeling, is de regie ook erg goed. Cassavetes zorgt ervoor dat alles knap in beeld wordt gebracht en weet er vanaf het begin goed de sfeer in te brengen, door te openen met een fraai gesitueerd nachtelijk New York. Naast een serieuze ondertoon, zijn er ook genoeg luchtige momenten, die voor veel leuke momenten zorgen. Vooral de soms erg botte manier van praten, waarop Gloria haar omgeving toespreekt, is soms best hilarisch. Dat levert daarnaast een aantal erg leuke oneliners op.
Het moge duidelijk zijn, dat ik erg heb genoten van deze Gloria. Qua stijl past het allemaal erg goed tussen de andere films van Cassavetes. Het is een soms wat trage misdaadthriller, die niet focust op actie, maar op de karakterontwikkeling tussen twee nogal erg verschillende personages. Op sommige momenten deed Gloria mij trouwens erg denken aan Léon van Luc Besson. Het kan bijna niet anders of hij moet deze film gezien hebben, voordat hij zijn meesterwerk maakte.
Kortom een geweldige film dit, die zeker een groter publiek verdient.
4,5*
cholopotter
-
- 135 berichten
- 106 stemmen
oh, oh, oh wat een vreselijke film. als dit niet van cassavetes was, dan zou iedereen met een beetje verstand 1 ster uitdelen. Een thriller die werkelijk nooit spannend is. Een onwaarschijnlijk tenenkrommend kind, Rowland die eigenlijk ook niet te pruimen is, een aaneenschakeling van achtervolgingen en confrontaties met criminelen, vreselijke overaanwezige en debiele muziek. Ik kon het na 70 minuten echt niet meer aanzien.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
De melancholische soundtrack is echt ontroerend . Erg mooi : Bill Conti - Gloria (1980)
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Gena Rowlands is weer van de partij maar deze "Gloria" is niet op het niveau van wat we van Cassavetes mogen verwachten en gewoon zijn.
De story beloofde wel iets maar houdt uiteindelijk niets bijzonders in, behoorlijk ongeloofwaardig ook, met clichématige toestandjes en ik kan me geen zesjarige voorstellen zoals die Phil.
Matig dus.
stefan dias
-
- 2304 berichten
- 1319 stemmen
Ben net op het juiste moment in deze prent gerold. Ze gaven hem op Arte en dat kleine jongetje tuurde uit een venster, met seventies rode neonverlichting op zijn smikkeltje. Dit kon niet meer fout lopen en dat deed het ook niet.
Maf verhaal dat een alibi lijkt om deze prachtige, getekende vrouw in beeld te brengen. En en passant deze prachtige, getekende stad. 'New York' toen die naam nog iets grimmigs had. Het joch is niet van de sympathiekste, nee en dat is prima. Ik haat superfotogenieke 'cuties'. Deze doet het prima.
Mooie fotografie en (uiteraard) the real deal wat seventies styling betreft. Ook de reden waarom ik telkens zo gauw afknap op pogingen om het allemaal te herdoen in retroprenten als Boogie Nights. een geschenk dat zomaar in mijn schoot viel. Merci.
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
You're my whole family!
Ja ook op Arte opgenomen.. al enkele maanden geleden. Het is erg zeldzaam dat deze film op TV komt. Vond het een beklijvende film met sterk acteerspel van Rowlands. De film heeft net voldoende intensiteit om de kijker aan het scherm te houden. Schippert ergens tussen drama en gangsterfilm, maar Cassavetes zorgt ervoor dat de broze relatie tussen de vrouw Gloria en het kind wiens ouders door de mafia is omgebracht, blijft centraal staan. Rowlands draagt de film van begin tot eind en komt naar voor als een pittige dame die haar mannetje kan staan.
Cassavetes is ook een mooifilmer. De straatscènes van het New York eind jaren '70 zijn prachtig om zien, waardoor dit ook als tijdsdocument kan tellen. Zeer goede film, ideaal als startpunt om het werk van Cassavetes te verkennen.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Goeie film waarin een jongetje wordt meegenomen door een vrouw als zijn familie bedreigd wordt door de maffia. Het plot doet er verder niet al te veel toe, want het is vooral de relatie die ontstaat tussen de vrouw en de jongen die hier centraal staat. En alhoewel soms een beetje langdradig, levert dit een aantal prima scenes op. Een goeie rol van Gena Rowlands, en een mooie, beladen soundtrack van Bill Conti.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Na Faces (1968) en A Woman under the Influence (1974) nóg een goede Cassavetes/Rowlands, waarbij een vrouw besluit een jongetje te beschermen tegen de Mafia die achter hem aanzit, gezien de informatie die hij heeft. Het joch acteert niet helemaal geweldig, maar Rowlands en de score maken dat meer dan goed. Eentje zoals ze niet meer worden gemaakt.
Het laatste nieuws
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Bekijk ook
A Woman under the Influence
Drama, 1974
132 reacties
They Shoot Horses, Don't They?
Drama, 1969
46 reacties
Deep End
Drama, 1970
36 reacties
The Killing of a Chinese Bookie
Drama / Misdaad, 1976
65 reacties
Mamma Roma
Drama, 1962
53 reacties
Garde à Vue
Misdaad / Drama, 1981
30 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.