• 11.452 nieuwsartikelen
  • 9.038.520 stemmen

I Call First (1967)

Drama | 90 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Who's That Knocking at My Door / J.R.

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Zina Bethune, Harvey Keitel en Lennard Kuras

Gesproken taal: Engels

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot I Call First

"Mean Streets was just around the corner."

J.R. is een jongeman uit een Italiaanse buurt in New York die de tijd door met films en rondhangen in kroegen waar hij en zijn vrienden meiden proberen te versieren.Tijdens een overtocht met een veerboot ontmoet J.R. hij op een meisje waarop hij verliefd wordt. Door zijn strikt Katholieke geloof kampt hij al snel met schuldgevoel over zijn seksuele verlangens.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Badalamenti

Badalamenti

Knappe cameravoering die in zijn latere werk veelvuldig terug komt. Fijn om een keer te zien. Een jonge Harvey Keitel was ook toen al van de partij.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Uitstekend debuut van Scorsese. Interessant om te zien hoe de technieken die Scorsese hier gebruikt in zijn latere klassiekers voorkomen. Het is eigenlijk al duidelijk dat hier een zeer groot talent aan het werk is. Keitel's debuut is ook één van grote klasse. Als je fan bent van Marty is deze film verplichte kost.

avatar van Figo

Figo

Dit afstudeerproject van Scorcese is erg interessant om de technieken uit zijn latere films te achterhalen. Geluid, muziek en beeld in complete harmonie. Verder erg moeilijk te beoordelen omdat aan de oorspronkelijk versie van 1965 in de loop der jaren scenes zijn toegevoegd waardoor het een soort knutselwerk is geworden. Voor nu, 3,5 *.

avatar van boerenpummel

boerenpummel

Alles begon voor Scorsese (en Keitel) met deze film. Vooral het begin is leuk met dialogen over John Wayne en Lee Marvin. Naar het einde toe vond ik de film wat saaier worden. Beetje te eentonig allemaal. De stijl van Scorsese is wel al duidelijk waar te nemen. In Mean Streets en Taxi Driver liet hij dit nog (veel) beter zien.

avatar van niethie

niethie

Keek al erg lang uit naar de debuut film van scorsese en heb hem gisteravond dan ook eindelijk gezien.

Op het eerste gezicht een heel interessant en opvallend filmpje dat heel mooi begint, ondanks het kleine budget vele prachtige visuele trucjes (inderdaad erg mooi om te zien dat deze film een soort voorganger is van oa latere klassiekers als taxi driver en mean streets).

Aan keitel die hier net als scorsese zijn debuut maakt is al duidelijk te zien dat hij erg veel talent bezat.

De rest van de film is niet erg interessant, soms had ik een beetje het idee dat er maar wat geschoten werd zonder dat er een script of scenario aanwezig was.

Kortom een interessant debuut van scorsese dat op sommige plaatsen wat rommelig overkomt, maar als je naar de prachtige visuele trucjes/stijl en de overtuigende rol van keitel en zijn prachtige tegenspeelster kijkt vergeef je dit de film zo.

3 (hele dikke) sterren (en misschien in het vervolg meer)

Ps:Wist iemand dat die sex scene met keitel onder begeleiding van the end van the doors in 1969 in amsterdam geschoten is en later pas in de film geplaatst werd (prachtige scene overigens).

avatar van Down_By_Law

Down_By_Law

niethie schreef:

Inderdaad een fantastische scene! Ik wist wel dat de scene later werd toegevoegd, maar niet dat het in Amsterdam was opgenomen.

avatar van Down_By_Law

Down_By_Law

Goede debuutfilm van Scorsese. Natuurlijk kan het niet op tegen zijn latere werk, maar de stijl is heel herkenbaar in bijvoorbeeld "Mean Streets". Goed spel van Harvey Keitel ook, en geweldig gebruik van muziek (zoals bijna altijd bij Scorsese).

avatar van ®Tc

®Tc

Al bij al degenlijk debuut maar toch ook een paar minpunten.

Dat Scorsese veel talent heeft is bij deze wel duidelijk. De basis voor de latere meesterwerken wordt hier wel gelegd en de meeste stukken zijn goed gefilmd maar je ziet dat hij toch nog wat moest leren. Bij de meeste vrijscenes vond ik het nogal chaotisch. De soundtrack vind ik hier ook minder dan in latere films. Sommige nummers waren nogal ongepast in de context. De speelduur is eerder aan de korte kant maar eigenlijk mocht het nog korter voor mij. Het verhaal is veel te dun en zo komt de film op bepaalde momenten nogal saai over.

De andere beginneling: Harvey Keitel zet hier een superrol neer.

Degelijke film maar wel wat kinderziektes voor Scorsese maar dat is hem nu wel vergeven. Lang twijfelen tussen 2,5 en 3. Maar ik hou het voorlopig op 3 sterren.

***

avatar van james_cameron

james_cameron

Interessante, experimentele vroege Scorsese. Duidelijk het resultaat van veel knip- en plakwerk: de film was eerst zijn afstudeerproject, waarna er scenes aan toegevoegd zijn om hem op te rekken tot speelfilmlengte. Eén van de meest bijzondere toegevoegde scenes betreft een vrij expliciete seksscene, opgenomen in... juist, Nederland! Onevenwichtig en soms onsamenhangend, maar de film zit vol inventieve camerashots en bevat reeds veel elementen die in latere films van Scorsese veelvuldig gebruikt worden. Italiaans-amerikaanse kruimeldieven, religie, seks, schunnige taal, vriendschap en liefde- het zit er allemaal in.

avatar van mister blonde

mister blonde

Ik zou deze film, waarschijnlijk niet zo snel hebben gezien wanneer ie niet van de hand van Scorsese was. 'Een Scorsese liefhebber wil zijn debuut ook graag zien, dus laten we dit filmpje ook maar een kans geven dacht ik'. Niet heel veel zin, want het leek me niet heel bijzonder. Nergens op gebaseerd. Volslagen ten onrechte uiteindelijk. Want ik weet eigenlijk niet waarom dit een beetje een verloren werkje is. Hij was namelijk waanzinnig goed.

Scorsese is rauwer, speelser en losser dan ooit in zijn vormgeving. Haast uitzinnig. Alsof ie iets kwijt moest. De zwierende camera die om de personages heen draait (tijdens de flashbacks van de veroveringen van Kietel bijvoorbeeld, een briljante scene) of de karakters op de huid filmen tijdens een vrijpartij. Geweldig. Het is duidelijk een voorloper van zijn latere films. Met name Mean Streets. Deze film is minder gepolijst dan zijn latere werk, maar misschien werkt dat wel in het voordeel van Who’s that Knocking at my Door. De muziekkeuzes vind ik heerlijk. De filmreferenties vond ik leuk. De nietszeggende dialogen vermakelijk.

Ik moest denken aan Godard. Scorsese in vorm (en dat was ie hier al direct wmb) is ook erg sterk ala Godard in twee mensen op een kamer met elkaar laten praten zonder dat saai te laten worden. Ook is het duidelijk in de dialogen en de popmuziek keuzes dat mensen als Tarantino, om even een aansprekend voorbeeld te noemen, hier veel aan hebben gehad.

Ik noemde al twee gave scenes. Ik vond verder de beroving (en dan van haar eigen geld taxigeld geven waar ze nog dankbaar voor is ook), de vele stijloefeningen (freeze frames op aparte momenten) en een scene als het bergbeklimmen geweldig. Heel vermakelijk allemaal. Het is een stadsgezicht, een film over vriendschap, over een ontluikende en gedoemde liefde, maar soms ook over niks. Heerlijk. 4 sterren.

avatar van Norma

Norma

mister blonde schreef:

Same here!

Hoe noem je die man? Maar ik ben het helemaal met je eens, zeer fraai en intens idd!

Toch vond ik hem persoonlijk bij momenten ook nog best heftig. "Vermakelijk" was niet het eerste dat bij mij opkwam toen hij afgelopen was. Tamelijk nare sfeer, ongemakkelijk soms, de term "rauw" die je gebruikt voor de vormgeving vond ik eigenlijk wel voor de hele film opgaan. Maar wel erg sterk!

avatar van yeyo

yeyo

I Call First is als debuut van Scorsese zeker interessant genoeg, maar in zijn geheel toch veeleer een onevenwichtige stijloefening. Bepaalde geprezen momenten, zoals de seksuele fantasie-scène en de verkrachtingsscène, zijn inderdaad vakkundig en zelfs origineel in beeld gebracht, maar passen niet altijd in de toon van de film en lijken meer louter om esthetiek gedaan te zijn. Alsof Scorsese maar wat aan het experimenteren was en zijn eigen 'draai' nog niet gevonden had. In het latere Mean Streets vond hij gelukkig de perfecte balans, zowel op vlak van de wervelende camerabewegingen als de episodische vertelstijl.

avatar van timmienoelie

timmienoelie

Zeer interessant debuut. Vond het zeer leuk om Scorsese zo te zien experimenteren.

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

Prachtig.

Mooi debuut die vooral op audiovisueel gebied de punten scoort. Prachtige plaatjes in combinatie met sterke montage (Scorsese's montage doet het bij mij altijd goed). De verkrachtingsscène was dan wel het hoogtepuntje, maar eigenlijk vond ik alles wel erg mooi gedaan. Ook leuke effecten zoals je ziet op de poster, wekt enorm veel sfeer en emoties mee en daarnaast komt door de zwart wit beelden de contrasten goed over. Ik had alleen niet het charme-gevoel als bij de meeste oude films. Ervoer ik als goed, krijgt dus absoluut geen gun-punten.

Film kent een mooi verhaal, sterke cast en heeft naast het drama toch wel iets vaags waardoor het net uitsteekt bij de normale boy-meets-girl verhalen.

Wat ik ook zo tof vond om mee te maken is dat dit als het ware een experiment is. Je ziet vooral door de camera enorm veel dingen uittesten, met succes. Het is absoluut niet amateuristisch maar heeft wel een beginnersniveau. Wellicht de houding van Martin, dat hij er misschien nog wel meer uit wilde halen. Het had iets ''nieuws'' maar toch dapper vertoond.

Het is een pareltje, zeker doordat mijn verwachtingen niet zo hoog waren aangezien ik niet verbijsterende recensies hier en op imdb tegenkom. Ik ben nu officieel overgehaald om meer naar deze mans werk te gaan zoeken, i.p.v. ze toevallig tegen te komen. Dit verdient aandacht, ik heb er weer een wellichte favoriet bij.

Klein meesterwerkje die glanst op audiovisueel gebied. 4,5 ster

avatar van chucknorris

chucknorris

Eindelijk gezien, lag al een paar jaar te wachten in de kast. Geheel ten onrechte naar nu blijkt.

Vond het een erg interessant film experiment. Je ziet dat Scorsese alle ideeën die hij heeft simpelweg uitprobeert. En in een aantal gevallen zelfs meesterlijk. Ik hebt de film op een aantal punten even stop gezet, prachtige shots. Met name die waarin hij het 1e stok kaarten over die naakte dame schiet.

Verder uiteraard wel rommelig en wat houterig, maar dat hoort bij een dergelijk debuut.

Kortom, ben blij dat ik deze film eindelijk gezien heb.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Scorsese gebruikt een dun, niet al te boeiend verhaal om zijn kunnen te etaleren. Dat zorgt voor vooral een onevenwichtige film. Sommige scenes zijn echt heel fraai, bijvoorbeeld door camerawerk of dialogen, anderen zijn veel minder sterk. Met name van Mean Streets (die moet ik eens herzien trouwens) zijn hier veel sporen te ontdekken. Meer interessant dan echt geslaagd, maar ik had 'm niet willen missen.

avatar van Number23

Number23

Debuut van meesterregisseur Martin Scorsese, schijnbaar een afstudeerproject destijds. Ik ken niet zoveel van zijn oudere werk, maar ik herken hier en daar al wat dingetjes. Bijvoorbeeld het camerawerk, het soms radicale inzoomen. Ook het debuut van Harvey Keitel, een geniaal acteur. Hij acteert goed en hetzelfde geldt voor de rest van de cast. Alleen jammer dat zijn personage een beetje een doelloos figuur is, sterker nog, het is eigenlijk maar een flapdrol. Kon geen sympathie opwekken en dan is het moeilijk om in he verhaal mee te gaan.

Onderhond

• 12076 stemmen

Had op meer gehoopt.

Doorgaans heb ik meer geluk met freshmen films van bekende regisseurs. Een Spielberg of Lucas maakten zowat de beste films van hun hele carriere met hun eerste film. Dus waarom Scorsese niet?

Deel van de reden is wat mij betreft dat z'n eerste film niet zo heel verschillend is van het vervolg. Vooral de setting en personages hebben een stevige impact op de sfeer van dit filmpje, waardoor we dus weer opgescheept zitten met driftige Italiaantjes in New York. Heb er niks mee en wanneer ze als een bende kippen door elkaar heenpraten rest mij enkel irritatie.

Visueel iets experimenteler, maar nog steeds herkenbaar Scorsese. Ben geen fan van z'n stijl, enkel de wat contrastrijkere zwart/wit beelden vond ik wel aardig en geven de film een toch wat ruwer sfeertje mee.

Qua verhaal is het erg simpel, hoeft geen ramp te zijn maar aangezien de film sterk op personages gericht is, is het moeilijk om er wat zinnigs mee aan te vangen als de meeste personages alleen maar irriteren. Keitel doet het gelukkig wel aardig, al vind ik hem toch ook gewoon beter op leeftijd, zoals de meeste van die Italiaanse cinemadriftkikkers.

Gelukkig wat korter, visueel net iets interessanter, maar weinig speciaal. Had op een wat "vrijere" film gehoopt, maar misschien wist Scorsese toen al dat hij het wel zou maken, wat de druk van zo'n eerste film wat minder leek te maken. Jammer want net dat maakt het vaak zo charmant.

gauke

Het debuut van Martin Scorsese (in zwart-wit) vond ik, hoewel grof, tegenvallen. Ik heb begrepen dat het semi-autobiografisch was. Maar ik vond het experimentele psychologische karakterportret over goed en kwaad en de worsteling met het katholieke geloof, te gebrekkig, fragmentarisch en rommelig (onsamenhangend). Vooral Harvey Keitel (hij was toen 28) vond ik roerend spelen en de seksscène was erotisch.

avatar van Spetie

Spetie

Mooie debuutfilm van Scorsese, die in veel op zijn latere werk lijkt, maar aan de kant juist ook heel anders oogt. Beiden hebben hun positieve punten hier.

Het minpunt is het ontzettend simpele verhaaltje, dat soms wat als los zand aan elkaar lijkt te hangen. Met de camera worden echter allerlei zaken uitgeprobeerd, wat het geheel een ontzettend losse en dynamische sfeer meegeeft. Daarbij helpt het dat er tussendoor ook voldoende momenten zitten, waarbij er niet gepraat wordt en de camera soms op fraaie wijze de gebeurtenissen gadeslaat.

Ik kon het dus goed hebben. Het soms chaotische sfeertje zorgde voor mij voor een bepaalde rust, waardoor ik bijna constant met een glimlach op mijn gezicht het gebeuren kon gadeslaan. Hier en daar zitten wat kleine missertjes, maar verder is dit een bijzonder geslaagd debuut van een groot regisseur, die diverse meesterwerkjes in zich had en hopelijk nog steeds heeft.

avatar van Shadowed

Shadowed

Interessante debuutfilm met een uitstekende Harvey Keitel, die op jonge leeftijd al over een goede dosis charisma beschikte. De wisselwerking tussen hem en Zina Bethune werkt goed en regisseur Martin Scorsese weet het op boeiende wijze vorm te geven. De film kampt echter wel met wat structurele problemen, waardoor een hoop scenes niet lekker in elkaar overgaan, nodeloos worden uitgesponnen en enigszins voor verwarring zorgen. Een hoop ietwat dromerige sequenties zien er op filmisch vlak leuk uit, maar voegen weinig aan het geheel toe. Toch kan ik deze experimentele en energieke benadering best waarderen en duurt het niet langer dan nodig is.