Prick Up Your Ears (1987)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Stephen Frears
met Gary Oldman, Alfred Molina en Vanessa Redgrave

Tijdens zijn tienerjaren raakt Joe Orton bevriend met de oudere Kenneth Halliwell. Ze beginnen een relatie. Zowel Orton als Halliwell proberen het te maken als toneelschrijver. Alleen Orton is succesvol en dat heeft grote consequenties.

Goeie film met uitstekende rol van Oldman.

vic
wat een *film

avatar van Goodfella
Precies...

Volgens mij alleen maar leuk als je veel afweet van Londen & theater & homosexuelen & censuur & kostscholen & de toneelstukken van Joe Orton (die allemaal in Nederland gespeeld zijn, maar steeds weer zonder succes.

bram_stuckinaday
Ik vond het een boeiend verhaal met enkele leuke dialogen en karakters. Maar na een tijdje vooral behoorlijk slaapverwekkend...

avatar van aslan
ik zag deze film de dag nadat ik in antwerpen het toneelstuk 'Loot' van Joe Orton zag (theatermeter: 5*, en ik weet niet zo heel veel over Londen, homoseksuelen en kostscholen, hugohei!)
de film is oké ! !

goed acteer werk.

avatar van Querelle
Alfred Molina vind ik vooral zo goed in deze film. die eind scene!!!! waanzinnig!!!

orbit
Intense film met zwaar einde!! Onderschat meesterwerkje

avatar van Drs. DAJA
Hier had ik meer van verwacht. Zit hem in mijn ogen vooral in het afschuwelijke personage van Kenneth Halliwell, het wordt ons nooit duidelijk wat Joe orton in hem ziet en er wordt in het begin al dusdanig veel over hem verteld wat betreft aanstellerij en jaloezie dat er in de rest van de film helemaal niets aan wordt toegevoegd. Hij is een vervelende zuure gast en dat blijft hij en de enige toevoeging is dat ons matigjes wordt uigelegd waarom hij dat is. De erg sterke rol van Gary Oldman weet de film nog net van een totaale ondergang te redden.

Drs. DAJA schreef:

Ik had toch wel duidelijk het idee dat Orton zich aangetrokken voelde tot die zwartgalligheid en donkere kant van Halliwel, iets wat hij in de rest van zijn leven ook zocht. Beiden hebben een rebels karakter waarin ze zeker in het begin van de film elkaar versterken. Maar het zijn ook dolende zielen met een verleden waar ze totaal mee gebroken hebben. Halliwel wordt daardoor steeds cynischer, en Orton heeft in zijn handelen een soort avontuurlijke doodswens. De manier waarop hij zich kleed en leeft in een tijd dat homoseksualiteit absoluut niet geaccepteerd werd. De anonieme (onveilige!) seks op de meest ranzige plekken met willekeurige contacten. En aan het eind van de film lijkt het er zelfs op dat Orton door Halliwel vermoordt wíl worden. Psychologisch vind ik het juist erg goed kloppen. Wat mij betreft een van de beste films over een fatalistische relatie

avatar van hdehoon
Heb de film lang geleden gezien. Een paar scenes staan op mijn netvlies gebrand, het acteerwerk geweldig. Maar naarmate de film vorderde, vond ik hem steeds minder boeiend en monotoon.

avatar van mayhemblik
Mooie, trieste film.
Wat moet dat toch vreselijk zijn om alles stiekem te moeten doen, laat iedereen toch gewoon zijn gang gaan dan hoeft het ook allemaal niet op van die ranzige plekken gebeuren maar gewoon lekker thuis met een wijn en wat kaarslicht.
Maar ja, als je niet zo bent als de meesten lig je er al gauw uit in deze wereld.
Pracht film, net geen meesterwerk.

avatar van BenicioDelToro
mayhemblik schreef:
Mooie, trieste film.
Pracht film, net geen meesterwerk.

Mooi gezegd!
Ben heel benieuwd naar deze film, komt binnenkort uit op dvd.

avatar van Querelle
Hij was al uit op DVD, maar nieuwe uitgave dan?

avatar van chiel
In de serie Cinema Classics van Video Film Express, is een heruitgave met waarschijnlijk dezelfde kwaliteit als eerder.

Twee jaar na zijn succesvolle film 'My Beautiful Launderette' realiseerde Stephan Frears deze dramatische, tragische en visueel sterke film over de gedurfde, maar ongelukkige Britse toneelschrijver Joe Orton en in het bijzonder over de vergiftigde relatie (vol creatieve jaloezie) tussen hem en zijn verwarde partner Kenneth Halliwell. De cast is adembenemend en intigrerend en de kijk op de, in de jaren vijftig, strafbare homoseksualiteit, is oprecht.

Meneer Bungel
Herziening, maar viel me toch een béétje tegen, al moet ik bekennen dat me weer eens bar weinig bekend voorkwam. Het verhaal, in rap tempo verteld, kwam wat fragmentarisch over en kon me zodoende wat minder pakken. Misschien speelde ook mee dat er twee grote onderwerpen zijn: homo zijn in het benauwde GB van de jaren '60 en de ingewikkelde relatie tussen beiden, en daar ergens tussen ben ik soms misschien de draad wat kwijt geraakt? -edit- Of misschien wel drie; ook Ortons jeugd was tamelijk prominent. Dat het vanuit het heden verteld wordt met ook nog wat personage geldt meer als raamwerk. En dan had ik ook nog best meer willen weten over Halliwel, maar het was al zo druk... In ieder geval:

Wel uitstekend gespeeld door Oldman en Molina, en de zwarte, tragische humor die in een dergelijk beklemmend klimaat onontbeerlijk is, maakte indruk.

Ik dacht dat ik deze op 4 sterren had staan, maar ik was mezelf kennelijk voor: 'blijvend' 3,5*.
P.s. nooit geweten waar die fascinerende titel nu precies op sloeg, maar zie hier.

avatar van Drs. DAJA
Querelle schreef:

Ben het jaren later na herziening volledig met je eens.