Prick Up Your Ears (1987)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Stephen Frears
met Gary Oldman, Alfred Molina en Vanessa Redgrave

Tijdens zijn tienerjaren raakt Joe Orton bevriend met de oudere Kenneth Halliwell. Ze beginnen een relatie. Zowel Orton als Halliwell proberen het te maken als toneelschrijver. Alleen Orton is succesvol en dat heeft grote consequenties.

avatar van Drs. DAJA
Hier had ik meer van verwacht. Zit hem in mijn ogen vooral in het afschuwelijke personage van Kenneth Halliwell, het wordt ons nooit duidelijk wat Joe orton in hem ziet en er wordt in het begin al dusdanig veel over hem verteld wat betreft aanstellerij en jaloezie dat er in de rest van de film helemaal niets aan wordt toegevoegd. Hij is een vervelende zuure gast en dat blijft hij en de enige toevoeging is dat ons matigjes wordt uigelegd waarom hij dat is. De erg sterke rol van Gary Oldman weet de film nog net van een totaale ondergang te redden.

Twee jaar na zijn succesvolle film 'My Beautiful Launderette' realiseerde Stephan Frears deze dramatische, tragische en visueel sterke film over de gedurfde, maar ongelukkige Britse toneelschrijver Joe Orton en in het bijzonder over de vergiftigde relatie (vol creatieve jaloezie) tussen hem en zijn verwarde partner Kenneth Halliwell. De cast is adembenemend en intigrerend en de kijk op de, in de jaren vijftig, strafbare homoseksualiteit, is oprecht.