Love Streams (1984)

geregisseerd door John Cassavetes
met Gena Rowlands, John Cassavetes en Seymour Cassel

In deze adaptatie van een theaterstuk van Ted Allan verdiept John Cassavetes zich in enkele van de talloze vraagstukken van de liefde. Een succesvolle schrijver, Robert Harmon, stelt zijn deur open voor zoveel mogelijk aantrekkelijke vrouwen, om zijn eigen eenzaamheid te verdoezelen. Zijn zuster Sarah worstelt met een pijnlijke echtscheiding en vecht voor het hoederecht voor haar dochter. Die laatste wil niet weten van een leven met haar moeder en duwt Sarah steeds weer van zich af. Sarah hunkert naar de liefde van haar dochter, Robert weet niet wat aanvangen met zijn zoon die plots op zijn drempel wordt gedumpt. Hij is al niet in staat om voor zichzelf te zorgen, laat staan voor een ander mens.

avatar van Freud
Weer eentje voor in het rijtje 'legendarische meesterwerken genegeerd op Moviemeter'! Alhoewel ik het misschien geen meesterwerk wil noemen, ik moet toegeven dat hij in het begin toch nogal gedateerd en ouwbollig overkwam. Maar naarmate de film vordert verandert hij in een zwart-cynische bespiegeling over het fenomeen 'liefde' en wordt de film steeds donkerder met als hoogtepunt het einde tijdens een onweer (en moest ik het doen met het geluid en wat vreemde vlekken op een zwart scherm, de videoband was al even gedateerd als de film soms ) Een knap verhaal, interessante personages, karikaturaal weliswaar maar toch geloofwaardig geacteerd, kortom: een meer dan geslaagde film, goed voor 4 sterren.

avatar van Badalamenti
Gena Rowlands is gewoon subliem !

avatar van xgogax
Inmiddels 9 films van John Cassavetes gezien en Love Streams is echt zijn allerbeste. Meesterwerk waar alle grootmeesters (vooral de Franse cineasten) jaloers op mogen zijn.

John Cassavetes neemt hier in deze film op een bijzondere manier afscheid van het publiek.

I'm almost in love with you
I nearly miss you, I've hardly seen you
When I do, I get a feeling that something should be there

Stukje van dit nummer, tekst geschreven door Cassavetes zelf!, kunnen jullie hier downloaden.

***** / *****

avatar van Friac
Erg goede en intrigerende film. Helaas was de kwaliteit van de film(spoel?) niet al te denderend, zodat er erg veel abrupte overgangen te zien waren die bij momenten nogal stoorden. Los van de kwaliteit van de filmband is het een erg sfeervolle film die je naar de keel grijpt. Mooi geacteerd en gitzwarte humor, afgewisseld met een prima soundtrack: ik kijk alvast uit naar mijn volgende John Cassavetes.

Zijn er nog mensen die aan Lynch moesten denken tijdens het bekijken van deze film btw?

avatar van Poisonthewell
Culminatie van Cassavetes' werk in deze laatste echte film (hij maakte nog wel Big Trouble, maar dat was enkel om geld te verdienen om een volgend project te financieren). Gefilmd in Cassavetes' en Rowlands' huis in Los Angeles (maar zonder karakteristieke handheld camera) en met een cast die, zoals Scorsese zei over Cassavetes' films, 'zich gedragen' in plaats van 'acteren.' Rowlands teert wel een beetje op eerder gespeelde rollen (met name A Woman Under the Influence natuurlijk).

avatar van Quentin

Gedownload

Quentin schreef:
Waar heb je deze gevonden? Zoek ik al behoorlijk lang.

Zit ie niet in die Cassavettes box?

avatar van Poisonthewell
Nee, die heb ik en daarin zitten alleen Shadows, Faces, A Woman Under the Influence, The Killing of a Chinese Bookie en Opening Night.

avatar van Mochizuki Rokuro
Quentin schreef:
Waar heb je deze gevonden? Zoek ik al behoorlijk lang.
Zie ook mijn post bij het regisseursforum van Cassavetes. Voor weinig bij Amazon.fr (Engelse audio, Franse subs).

avatar van Mochizuki Rokuro
In tegenstelling tot Too Late Blues die ik eerder deze week zag, en die in mindere mate als een typische Cassavetes kan worden gezien, is dit weer een echte! Ik moest er dan ook even inkomen.

De eerste drie kwartier (ja, geduld! ) volg je de personages van Cassavetes (reeds gescheiden rokkenjager en alcoholist) en -naar blijkt- zijn zus Rowlands (in scheiding). Typische zwartgallige, lyrische en somber stemmende Cassavetes' toestanden met ontluisterende situaties en pijnlijke confrontaties. Maar toch broeit en groeit er iets. Zo zijn er bijvoorbeeld prachtige nachtclubscènes die een groot nostalgisch gevoel teweegbrengen.

Dat iets komt tot bloei in het moment dat de twee herenigd worden als Sarah Robert komt opzoeken: e l e k t r i c i t e i t !!! Fantastisch die ontlading en de liefde die de film instroomt (makkelijk bruggetje). Vanaf dan heeft de film passie, vuur, al wijzigt de toon nauwelijks. Moet zeggen dat de stukken met Rowlands mij meer aanstonden en meer deden dan die met Cassavetes zelf. Maar hij speelt dan ook een ongelofelijke boeren lamlul in de film.

Wat mij ook opviel is dat Cassavetes een ongelofelijk gevoel heeft voor kadrering. Dat was me eerder deze week in Too Late Blues toch ook al opgevallen (al was dat beeld verminkt naar normaal beeld). In eerdere films (ik zag alle tien films van Cassavetes die ik tot nu toe zag slechts éénmaal) is me dat nooit opgevallen. Cassavetes steunt op dialoog, op een vrij non-narratieve situatieschets die naarmate de film vordert (en ze duren allemaal nogal) voelbaar wordt en vaak ontroert. Maar nu viel me de erg uitgekiende, zeer dwingende kadrering weer op. Met de focus op hoofden, maar ook altijd iets of iemand in de achtergrond en met name als stijlvorm om niet diegene die praat in beeld te nemen, maar juist diegene op wie het gesprokene effect heeft. Die ontluistering op het gezicht van Rowlands bij de scheidingsdiscussies met haar man (Cassavetes regular Seymour Cassel) en haar dochter.

avatar van dionj
Deze film komt in november in verschillende filmhuizen. Aan de reacties te zien een goede film.

Samen met nog enkele films van cassavetes.

avatar van Lucsz
Op A Woman Under the Influence is dit wat mij betreft de beste Cassavetes-film. Groot aandeel in dit oordeel is het feit dat Gena en John samen de hoofdrollen verdelen. Ze spelen samen broer en zus (in het echte leven zijn ze getrouwd) en dat doen ze fantastisch. De chemie tussen deze mensen is zo enorm, makkelijk te verklaren door het huwelijk, en het is elke keer weer een voorrecht om John en Gena in de bioscoop te mogen aanschouwen.

Alleen in Opening Night waren ze ook samen in hoofdrollen te zien en ik had graag nog een film gezien waarin ze samen spelen. Leuk verhaal met diverse vrij komische scenes (de scene waarin Gena de halve kinderboerderij opkoopt en bij John thuis dropt was erg leuk!)

avatar van Querelle
Fragmentarische film a la Minnie and Moskovitz (Rowlands en Cassel zijn ook hier weer een problematisch stel) die heen en weer gaat van slapstickachtige humor tot diep tragische, intense momenten, waarin vooral kinderen heel wat voor hun kiezen krijgen, en mooi, gebalanceerd eindigt met een soort voorlopig oordeel over deze 2 aanmodderende volwassenen.
Het gefragmenteerde karakter van de film en de te grote gevoels afstand tussen de verschillende scenes weerhield me ervan helemaal in de film mee te gaan, maar sommige scenes zijn gewoon echt heel sterk. Met als tragisch hoogtepunt een dronken achtjarige jongen in de woonkamer en als komisch hoogtepunt, Rowlands die een complete kinderboerderij voor haar broer (?) koopt.
Leuke, zware film.

Het nummer waar XgogaX het over heeft komt ook voor in The Killing of a Chinese Bookie. Almost in Love with You. Prachtig nummer!

yorgos.dalman
Ik kon er helaas het meesterlijke niet van in zien. Technisch zwak, inhoudelijk nogal doelloos en geen bijster interessante personages. De manische episodes van Rowlands met de dieren en bijvoorbeeld bij het zwembad kwamen nogal tamelijk geforceerd over.

Cassavetes heeft wel mooie dingen gemaakt, zoals uiteraard A woman under the influence, Faces en Opening night. Die films hadden een 'drive', een hartslag, een 'stream' en daarbij personages die stonden als een huis.

Blijft over het eindshot, waar John Cassavetes van achter een beregend raam ons toewuift alvorens te verdwijnen, wat ie niet veel later in het echt jammerlijk ook zou doen...

yorgos.dalman
Graag hoop ik bij een volgende kijkbeurt wel die bijzondere Cassavetes-erlebniss te ervaren. Jammer dat deze film zo extreem moeilijk aan te komen is...

yorgos.dalman
En na herziening kan ik met tevredenheid mijn eigen commentaar van 5 januari 2011 hierboven rectificeren. Er is in de films van Cassavetes zoveel meer te zien dan je op het eerste gezicht denkt.
Langzaam maar zeker wordt je meegezogen en ga je de finesse waarderen, die technische 'underground feeling' waar je meer en meer bewondering voor krijgt.

Love streams, A woman under the influence, Opening night, Faces, The killing of a Chinese bookie... ik geef me graag gewonnen...

avatar van Davidus
Wat een intense ervaring deze film, werd er vanaf het begin af aan compleet in mee (onder) gezogen. Zo intense en haast hypnotiserend die blik van hem is zo ook de film. Gaat voorbij aan het puur rationele, je moet het ondergaan en je er in mee laten sleuren. Heel bevreemdende scenes, geen standaard dialogen of voorspelbare verhaallijn. Feitelijk haast helemaal geen verhaallijn. Maar ondanks alles toch herkenbare situaties en handelingen. Ik vond het zo nu en dan zelfs confronterend om te zien hoe de personages handelden (de opwellingen, instabiel, drankgebruik, depressies etc etc)

Een geweldige film!

avatar van Spetie
You talked to him or you dreamt this?

Een erg lekkere Cassavetes, die prima past in het rijtje van zijn vorige films. Cassavetes neemt zelf de mannelijke hoofdrol voor zijn rekening en laat de vrouwelijke hoofdrol, zoals bijna altijd over aan Gena Rowlands. Ze spelen hier de rol van broer en zus. Beiden hebben problemen met hun kinderen. Cassavetes weet niet zo goed wat aan te vangen met zijn zoon, terwijl Rowlands haar dochter juist veel vaker zou willen zien. In het eerste gedeelte zien we afwisselend hoe hun individuele levens zijn ingevuld. Cassavetes doet hier vooral aan sfeerschepping, terwijl verhaaltechnisch en qua ontwikkeling van personages het allemaal nog niet zo heel snel gaat.

Op het moment dat Rowlands bij Cassavetes voor de deur staat, komt de film qua karakterontwikkeling in een stroomversnelling en vanaf dat moment wordt het allemaal ook ontzettend boeiend. Beiden lijken elkaar voor lange tijd niet gezien te hebben, maar lijken wel erg van elkaar te houden. Het mooie aan Cassavetes en Rowlands is dat ze een ontzettend sterke chemie met elkaar hebben, wat mooie en sterke scenes oplevert. Zoals altijd is het acteerwerk lekker losjes en realistisch, en daardoor leef je ook vrij gemakkelijk met de personages mee. Ondanks dat Cassavetes hier soms vrij sloom en lamlendig overkomt, weet hij toch een bepaalde soort van sympathie over te brengen. De dialogen zijn scherp en lekker naturel.

Wat ik ook wel leuk vond, is dat Cassavetes er nog een leuke surrealistische scene uitgooit. Erg mooi en passend, zoals ook het laatste kwartier metde onweer uiterst fraai vormgegeven is. Love Streams past prima in het rijtje van zijn andere films en is qua niveau nauwelijks minder. Het is een sfeervol verhaal over een broer en een zus, die troost bij elkaar weten te vinden en uiteindelijk beseffen dat ze ook weer verder moeten met leven, geregisseerd op een manier zoals alleen Cassavetes dat kan. Losjes, natuurlijk en sterk met echte personages, wat deze Love Streams uiteindelijk tot een sterke film maakt.

Een loodzwaar, eigenzinnig, prikkelend emotioneel drama over liefde, behoefte, verlangen, eenzaamheid en het aangaan van relatie of betrekking in relatie met onbegrip, verdriet, zwakte, leegheid, waanzin en zelfvernietiging. Aan de ene kant werd er meer dan uitstekend geacteerd al vond ik de cast ook wel theatraal spelen. De film duurde wel te lang; er waren scènes die overbodig waren omdat ze feitelijk niets toevoegden en/of de structuur van het verhaal onderuit haalden. Wat kunnen mensen zich trouwens afschuwelijk gedragen.

Nare, deprimerende film waarnaar ik met gemengde gevoelens heb zitten kijken. Enerzijds moet ik erkennen dat de film knap in elkaar zit en dat het acteren van Rowlands en Cassavetes dik in orde is . Anderzijds heb ik mij vreselijk gestoord aan het verhaal, aan het egocentrische gedrag van de protagonisten. Gesublimeerde degeneratie, die misschien in kringen rond figuren als Donald Trump wel voorkomt, maar die mij enorm tegenstaat. Per saldo vind ik dit daarom een zeer onaangename film.

avatar van 93.9
Freud schreef:
Weer eentje voor in het rijtje 'legendarische meesterwerken genegeerd op Moviemeter'! .

Waarbij je je moet afvragen naar het waarom.
Niet moedwillig iedergeval. Eerder omdat de film niet of nauwelijks te koop is..

avatar van Quentin
93.9 schreef:
Eerder omdat de film niet of nauwelijks te koop is..

Er is anders een prachtige Franse bluray: Love Streams Blu-ray

(waar ik 20 euro meer voor heb betaald )