• 8.520.660 stemmen

Met onder meer: Peter Falk, Lee Grant en Faye Dunaway

Release datum: 15 september 1971

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot Columbo

Elke crimineel maakt de fout om luitenant Columbo te onderschatten. Hij is dan ook een politie-inspecteur met een oude verfrommelde regenjas, een sigarenstompje en een krakkemikkige Peugeot 403. Hij ziet eruit als een incompetente stuntelaar. Maar met zijn beleefdheid en zijn vele gepraat over zijn vrouw ontfutselt hij zelfs van de sluwste moordenaar een bekentenis.

imageimageimageimage

Seizoenen

Komt er een Columbo seizoen 14?

Acteurs en Actrices

Alle Media

Meningen over Columbo

avatar van Dievegge

Dievegge

zaterdag 19 februari 2022
Columbo seizoen 2 Deze politieserie brak met het traditionele patroon door het gebruik van het open book format. De moordenaar werd van in het begin getoond. Daarna ontspon zich een kat-en-muisspel tussen speurder en dader met de nadruk op psychologie. Er was een goed evenwicht tussen spanning en humor.

Peter Falk zal in de herinnering voortleven als de lieutenant met de verfomfaaide trenchcoat, de gammele Peugeot en het licht Italiaanse accent. Hij doet zich dommer voor dan hij is, om de verdachte een vals gevoel van veiligheid te geven. Elke keer maakt hij een opmerking over z'n vrouw - een latent personage. In de eerste aflevering van dit seizoen komt voor het eerst z'n bassethond voor. Nog een vast ingrediënt was dat hij terugkeerde en zei: "Just one more question..." De vraag die dan volgde was veel gevaarlijker dan alle vragen daarvoor.

De moordenaar heeft vaak een interessant beroep: dirigent, theateracteur, TV-kok, sportcoach, schaker of chirurg. Zo iemand plant en pleegt de bijna perfecte moord, maar trapt uiteindelijk in de val. Achteraf geeft die sportief z'n nederlaag toe: "Dat ene detail..." Soms had de moordenaar er misschien mee weg kunnen komen door zich uit de voeten te maken, door niks te doen of door te blijven ontkennen. Een extra troef zijn de gastrollen van onder anderen John Cassavetes, Ray Milland, John Williams, Leonard Nimoy, Martin Landau, Honor Blackman, Anne Baxter en Anne Francis.

Favoriete afleveringen: 1, 6, 7.
avatar van ZAP!

ZAP!

donderdag 11 januari 2018
Columbo seizoen 8 Vanaf dit seizoen begint Columbo echt leuk te worden, hoewel de voorgaande seizoenen ook best vermakelijk waren. Hier is onze oude regenjas met sigaar en (sigaar)hond in afgeragde oldtimer Peugeot echter een schuifelend anachronisme geworden in een (toen toch) moderne wereld, het contrast werkt echt geweldig. Ook lijkt Peter Falk met meer humor, plezier en finesse te spelen. Natuurlijk leunt de serie zwaar op de komische noot, maar dat hoort erbij. Dit is niet een serieuze detective-serie. En niet eens een echte detective (mystery), omdat de kijker meteen al weet hoe de moord in de steel zit.

Heel vroeger (haha), toen dit voor het eerst werd uitgezonden, heb ik het niet meegekregen. Ik maakte pas kennis met C. toen juist de latere seizoenen op 13th Street laat in de nacht (vroeg in de ochtend) werden uitgezonden en ik heb ze toen ook meermalen bekeken. Uiteindelijk verslaafd geraakt, de complete box aangeschaft en ook de eerdere seizoenen bekeken.

Van dit seizoen is 'Murder, Smoke and Shadows' favoriet (een kijkje met een knipoog in het filmwereldje van Hollywood met een bij/hoofdrol voor een enthousiaste Fisher Stevens - mij vooral bekend van 'Short Circuit, maar zag ‘m gister toevallig ook weer in ‘Factotum’ voorbij komen), en 'Sex and the Married Detective als goede tweede (fijne bij/hoofdrol van Lindsay Crouse).

Dikke 4,0* voor de pret.