Mijn Series +

Columbo - Seizoen 1 (1971-1972)

Misdaad / Drama

ontwikkeld door William Link en Richard Levinson
met Peter Falk, Lee Grant en John Finnegan

Elke crimineel maakt de fout om luitenant Columbo te onderschatten. Hij is dan ook een politie-inspecteur met een oude verfrommelde regenjas, een sigarenstompje en een krakkemikkige Peugeot 403. Hij ziet eruit als een incompetente stuntelaar. Maar met zijn beleefdheid en zijn vele gepraat over zijn vrouw ontfutselt hij zelfs van de sluwste moordenaar een bekentenis.

1. Murder by the Book
  2. Death Lends a Hand
  3. Dead Weight
  4. Suitable for Framing
  5. Lady in Waiting
  6. Short Fuse
  7. Blueprint for Murder
avatar van allmodcons
De eerste aflevering (Murder by the Book) is overigens geregiseerd door een jonge Steven Spielberg.

jakkepoes
Deze serie werd destijds op Belgie uitgezonden.De onnavolgbare Peter Falk die het altijd over zijn vrouw had maar deze kwam nooit in beeld. En de Basset Hound die overal mee naar toe gezeuld werd. En er werd terloops nog een moordzaak opgelost met een voor die tijd bekende acteur in de rol van moordenaar. Robert Culp deed diverse keren mee en Maurice Chevalier kan ik me nog herinneren. Heerlijke vermaak altijd.De huidige generatie zal het wel traag en gedateerd vinden denk ik.

Vroeger ook veel gekeken, altijd mee puzzelen wie het had gedaan. En puzzel af en toe nu ook weer mee, want heb alle seizoenen in mijn bezit.

Hendrick99
jakkepoes

Maurice Chevalier is overleden in 1972 en heeft nooit meegespeeld in een aflevering van Columbo. Ben je misschien in de war met een andere Franse acteur Louis Jourdan uit de aflevering "Murder Under Glass"...?

jakkepoes
Ik heb inderdaad wat namen verwisseld. Bedankt voor de correctie.

avatar van Scarafax
Naar mijn mening één van de beste detective series.

avatar van ZAP!
Scarafax - Dan is 3,5* niet erg hoog, of detective series zijn niet helemaal jouw ding?

avatar van Scarafax
Best wel maar deze normering komt mede door enkele seizoenen die ik matiger vond. Niet slecht maar ook niet 4* of mee waardig bijvoorbeeld. Dat haalt het gemiddelde naar beneden. Dat is het nadeel van langlopende series. Als er af en toe een minder seizoen tussen zit haalt het het gemiddelde wel omlaag, in tegenstelling tot af en toe een mindere aflevering. Ik heb hetzelfde met Poirot en Murder She Wrote. Topseries maar ook langlopend en met af en toe een minder seizoen dat het gemiddelde wel naar beneden schaalt. Ook al vind ik het globaal meer waard. Maar dst is nu eenma hoe deze site in elkaar zit. ***edit: grmiddeld staat de serie bij mij overigens op 3.65***

avatar van ZAP!
En je hebt ze net iets omhoog gegooid, zie ik. Ik vind Columbo eigenlijk heel constant, zoals met veel detectives. Wel vind ik de oudere Columbo seizoenen minder dan die vanaf de jaren (late) '80. Evt. toelichting: Columbo - Seizoen 8 (1989) .

Ik kijk juist liever na de oudere series van Columbo komt ook door de vele beroemden gastrollen van acteurs uit de gouden doos.

ZAP! schreef:

Ja probeer hem wel te schalen maar zoals ik zei is dat moeilijk met mindere seizoenen. Totaal gemiddelde stijgt er niet hard door als je 2 of 3 seizoenen iets hoger schaalt. Maar goed, ik ben toch meer, net als bij Poirot, meer van de oudere afleveringen.