Mijn Series +

Columbo - Seizoen 12 (1993-1994)

Misdaad / Drama

ontwikkeld door William Link en Richard Levinson
met Peter Falk, Faye Dunaway en William Shatner

Elke crimineel maakt de fout om luitenant Columbo te onderschatten. Hij is dan ook een politie-inspecteur met een oude verfrommelde regenjas, een sigarenstompje en een krakkemikkige Peugeot 403. Hij ziet eruit als een incompetente stuntelaar. Maar met zijn beleefdheid en zijn vele gepraat over zijn vrouw ontfutselt hij zelfs van de sluwste moordenaar een bekentenis.

1. It's All in the Game
  2. Butterfly in Shades of Grey
  3. Undercover
Hendrick99
Seizoen 12 bestaat volgens mij (en volgens filmmaatschappij Universal) uit acht afleveringen. Ik geloof dat er een spraakverwarring dreigt te ontstaan tussen jaartallen en seizoenen. Seizoen 12 loopt feitelijk van 1993 tot 2003.
Wat ook niet echt helpt is dat afleveringen boven seizoen 10 vaak aangeduid worden als 'specials'.

avatar van ZAP!
Tvdb en Imdb verschillen van mening, net als Wiki (met wel een vrij zinnige toelichting met bronnen)... lastig dus. Misschien komt er nog es een definitief oordeel.

Columbo is gestart als een film en vervolgens werd een pilot opgenomen nadat de film een succes was. Daarop is de serie begonnen. Na het einde van de serie is 11 jaar later opnieuw gestart met losse “films” oftewel specials, waarvan er soms maar 1 per jaar gemaakt werd. Maar toen de serie op DVD kwam, zijn die losse afleveringen in een paar seizoenen gegoten om zo per seizoen verkocht te kunnen worden. De oorspronkelijke serie werd ook gemaakt door NBC en de losse afleveringen 11 jaar later door ABC.

Hendrick99
De serie werd in Amerika uitgezonden door NBC en (later) ABC, maar de afleveringen werden gemaakt door Universal. Te vergelijken met de Nederlandse situatie dat RTL een programma uitzendt dat gemaakt is door Endemol. Los hiervan zou het prettig zijn als TvMeter de seizoen-indeling hanteert zoals Universal deze gebruikt en zoals ook terug te vinden is op de uitgebrachte DVD's.