La Prisonnière (1968)

Alternatieve titel: Female Prisoner

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Henri-Georges Clouzot
met Laurent Terzieff, Elisabeth Wiener en Bernard Fresson

Stanislas Hassler (Laurent Terzieff) bezit een kunstgalerij met daarin de complete ontwikkeling van de moderne kunst. Gilbert Moreau (Bernard Fresson) is één van de kunstenaars wiens werk daar ook staat. Zijn vrouw, Josée (Elisabeth Wiener) is geïntrigeerd door Stanislas, die zijn vrije tijd gebruikt om in een appartement zijn artistieke, bizarre smaak te fotograferen. Maar die foto's laten wel een verwrongen karakter zien. Josée staat voor de moeilijke keuze om haar volwassen relatie met Gilbert op het spel te zetten voor een man met een verborgen persoonlijkheid.

avatar van The Eye
Visueel sterke film, met name het begin en het einde, wat zich het best laat omschrijven als een paddo-trip fast forward.

avatar van stephan73
Eerste en Tweede Paasdag te zien in het Filmmuseum (EYE) in Amsterdam. Ik heb 5 April nog niets in de planning staan, dus ik ga hier zeker heen!

Toch maar naar de woonboulevard geweest? Hopelijk hadden ze daar net zulke hippe sixties konseptuweele hebbedingetjes en interieurs in de aanbieding vergelijkbaar met het werk waar deze film ons op tracteert.
Het is wel duidelijk dat de film in artistieke kringen speelt en de art-design mag zeker genoemd worden. Het valt echter op dat waar Stans'( Terzieff ) galerie ultramodern is voor die tijd, zijn werkruimte juist een soort museum is met Indiase tantra beeldjes, fresco's uit de antieke oudheid en andere gekkigheid door mekaar. Het heeft er alle schijn van dat de figuur van Stan geinspireerd is door Des Esseintes...
Een prototype decadent dus en dat geldt met mate ook voor de film waar Clouzot de NV boys verslaat op hun eigen terrein. Zijn eerste volledige kleurenfilm, maar Clouzot had in LMP al laten zien dat hij dol was op gekke kleurtjes die ook hier een bont spektakel bieden.
Het verhaal is tegenwoordig vrij standaard en toch ook wel typisch Clouzot in dier voege dat het weer om een 3hoekje draait, alleen zijn er nu drugs, spiegedelika, op-art en SM aan toegevoegd. Niet expliciet genoeg voor de moderne kijkertjes die het pas snappen als iemand 11 minuten in d'r hol wordt geneukt, waarschijnlijk. De reeds gememoreerde psychedeliese mindfuck op het eind is voor de kijker anno 2011 wellicht te standaard.

Clouzot's laatste heeft het over een complexe relatie tussen een kunstgalerijhouder, met bizarre, achter kunst schuilgaande bezigheden, in de film wordt hij verweten voor egoïst, voyeur, pervers, maniak, ziekelijk... en een jonge beïnvloedbare vrouw.
Is er over de zin en de onzin van deze relatie wel wat te debateren, het mooie van deze film zit toch in de kleuren en de mooie beeldcomposities. Clouzot lijkt wel heel blij zich met kleurtjes te kunnen uitleven, getuige hiervan niet alleen de kunstige creaties maar ook enkele markante scènes, zoals de zee-en-rots-scène, de dakscène, de nachtmerrie-coma-beelden...
Laurent Terzieff is perfect in zijn rol en ook Elisabeth Wiener als Bernard Fresson acteren goed.
"Avec la participation de Dany Carrel" vermeldt de film en deze deelname is heel charmant.

avatar van kevin_vp
pippo il buffone schreef:

Irréversible

De film roept bij mij herinneringen op aan Peeping Tom (1960) dat zich eveneens concentreert op voyeurisme vs. liefde. Het is overduidelijk dat La Prisonnière in volle swingin' sixties gemaakt is, getuige het gebruik van fel psychedelische kleuren en vormen als equivalent van hallucinogene ervaringen (zie ook bvb. A Space Odissey 2001, in hetzelfde jaar gemaakt, bevat ook een dergelijke trip), aftasten van relaties, de zoektocht naar (seksuele) identiteit ....
Hoewel de esthetiek - onvermijdelijk maar niet hinderlijk - gedateerd overkomt, is het thema van de film actueler dan ooit in het huidige digitale tijdperk. Pornografie is nog nooit zo massaal verkrijgbaar en binnen handbereik (no pun intended) geweest dan vandaag, ontdaan van elke soort intimiteit.

Met zijn laatste film bewees H.G. Clouzot de vinger aan de maatschappelijke pols te houden, en betekent het een waardige afsluiter van zijn oeuvre.