Genre: Biografie / Komedie
Speelduur: 96 minuten
Oorsprong:
Oostenrijk / Luxemburg / Duitsland
Geregisseerd door: Jessica Hausner
Met onder meer: Christian Friedel, Birte Schnoeink en Katharina Schüttler
IMDb beoordeling: 6,4 (1.727)
Gesproken taal: Duits
Releasedatum: 29 januari 2015
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Amour Fou
'Amour Fou' is geïnspireerd op het leven van schrijver en dichter Heinrich von Kleist en zijn partner Henriette Vogel. In 1811 ontmoet von Kleist, na een rijkgevulde carrière, kankerpatiënte Henriette Vogel. Na een tijdje spreekt hij met haar af in een herberg in Potsdam. Maar beiden zijn echter suïcidaal en koesteren het intense verlangen om te ontsnappen aan de pijn en het leed van het alledaagse leven.
Externe links
Acteurs en actrices
Heinrich
Friedrich Louis Vogel
Sophie
ältere Schwester
Verwandte
Marie
Hypnotiseur
Adam Müller
Dienstmädchen Dörte
Pauline
Video's en trailers
Reviews & comments
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
Een openbaring. Als 'Birdman' er niet was geweest, dan zou 'Amour Fou' voor mij de grote revelatie van het Filmfestival Gent geweest zijn. Ik ken Jessica Hausner (nog) niet, maar de ijzersterke cinematografie waar ze hier mee op de proppen komt, doet mij intens verlangen naar meer. De monotonie van de vroeg 19e-eeuwse salons, het dilettantisme waarmee men zich aan de kunsten overgaf (en hoezeer kunst een fait divers was, verstrooiing voor men het over de echt belangrijke zaken kon hebben, over de schandalige vrijheid van burgers en boeren, over belastingen die de adel niet betalen wil), een hond die kijkt en staart, een dochter die kijkt en staart, mensen die leven maar zichzelf geestelijk al dood hebben gemaakt...een klimaat waarin een dichter walging ontwikkelt voor wat hem omringt, voor een leven dat niet langer dragelijk is omdat het zo schijnheilig geleefd wordt, althans door velen. Die observerende camera vond ik ijzersterk en deed mij qua intensiteit soms aan Ulrich Seidl denken. Een weinig flatterende vergelijking, akkoord, maar laat ons zeggen dat Hausner dan Seidls esthetisch-positieve tegenpool is.
Negatief? Qua vertolking was Christian Friedel als Heinrich von Kleist te weinig charismatisch. Zijn jeugdig torment ligt er te dik op - von Kleist moet veel "volwassener" zijn geweest. Ook ademt de film niet integraal de authenticiteit van de 19e eeuw, vermoedelijk door zijn kleinschaligheid. Wel fantastisch is Hausners keuze om zaken dicht bij de lens of er ver van af te laten vervagen, waardoor er zeer geconcentreerde beelden ontstaan. Beelden die mij voortdurend aan schilderijen deden denken. Schilderijen uit het begin van de 19e eeuw. Doeken waarop salons staan afgebeeld. Soirees waarop iedereen de dood ontkent, maar waarover het doek van de dood al gevallen lijkt. Zoiets. Enfin, tot Heinrich von Kleist de kamer binnenwandelde. Een man die als de dood was, als de dood was voor het leven.
Etc.
Ik herhaal: een ontdekking.
3,5*
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Beelden die mij voortdurend aan schilderijen deden denken. Schilderijen uit het begin van de 19e eeuw. Doeken waarop salons staan afgebeeld.
JJ_D
-
- 3769 berichten
- 1304 stemmen
17e eeuw? Ik zou ze toch (ook) wat later situeren, de typische portretkunst en jachttaferelen... Maar goed, het belangrijkste is dat we dezelfde "klik" maakten.
cholopotter
-
- 135 berichten
- 106 stemmen
Het laatste levensjaar van de 18e eeuwe Pruisische literator Heinrich von Kleist - als archetypische Romanticus à la Goethe en met bellettrie als Die Marquise von O en Michael Kohlhaas nog net niet volledig in literaire vergetelheid geraakt - én zijn boezemvriendin Henriette Vogel. Naast dat ik niet ongevoelig ben voor de Romantische geest - keek ik hier in de eerste plaats reikhalzend naar uit, vanwege de cineaste, de Oostenrijkse Jessica Hausner.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Aanvankelijk moeilijk te beoordelen film en dat kwam voornamelijk omdat er bij de personages geen enkele emotie viel te bespeuren terwijl het in dit verhaal toch om niets minder ging dan de dood.
De monotonie van de vroeg 19e-eeuwse salons, het dilettantisme waarmee men zich aan de kunsten overgaf (en hoezeer kunst een fait divers was, verstrooiing voor men het over de echt belangrijke zaken kon hebben, over de schandalige vrijheid van burgers en boeren, over belastingen die de adel niet betalen wil), een hond die kijkt en staart, een dochter die kijkt en staart, mensen die leven maar zichzelf geestelijk al dood hebben gemaakt...een klimaat waarin een dichter walging ontwikkelt voor wat hem omringt, voor een leven dat niet langer dragelijk is omdat het zo schijnheilig geleefd wordt, althans door velen.
Zeer bijzonder in deze film vond ik de verbluffend mooie cinematografie, die mij voortdurend de indruk gaf hier met een levend schilderij te doen te hebben. Ook ik moest hierbij net zoals Verhoeven denken aan de interieur schilderijen van Johannes Vermeer ondanks dat die wel ruim 150 jaar eerder leefde.
3,5* (met kans op verhoging)
Djek69
-
- 79 berichten
- 0 stemmen
Net als bij 'Lourdes' heeft deze eigenzinnige regisseur geen kunstgrepen als aanzwellende filmmuziek of andere toeters-en bellen nodig om filmische kracht te genereren maar is daarvoor wederom haar licht verveemdende stijl, tezamen met het fraaie camerawerk, ruim voldoende.
Klein meesterwerkje. En Hausner komt in mijn lijstje van top regisseurs te staan.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een trage, bittere kostuumkomedie (een amusante ondertoon) over de kunst, de liefde en de dood, die zich afspeelde in het bekrompen kleinburgerlijke milieu van het begin van de negentiende eeuw en waarin wat af geleden werd. In het algemeen denk ik ook een verhaal over mannen en vrouwen en hun wederzijdse rechten en plichten waarin de nuance gezocht werd. De dialogen waren aan de ene kant teergevoelig en aan de andere kant weer droog, het cameragebruik was tamelijk star en het kleurgebruik dof. Maar waarschijnlijk was ik in een te opgewekte bui om deze productie op z'n ware meritus te kunnen waarderen.
Zeriel
-
- 1372 berichten
- 2395 stemmen
Fraai vormgegeven in levende schilderijtjes, wat meten ook metten de zwakte is van de film, de karakters komen niet tot leven, maar lopen als lege poppen rond emotieloos teksten oplepelend uit het script. Het het ook niet als je de flap hebt gelezen en al weet waar het op uitdraait, de film slaagt er noet in om enige spanning op te bouwen van dit toch best heftige uitgangspunt.
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
Verslikt.
Een in potentie interessant gegeven dat zorgvuldig doodgemaakt wordt door een wellicht interessante regisseur/se. Met een aantal veelbelovende acteur/trices die daar net te weinig ruimte in krijgen om iets interessants te laten zien. In de vorm die in het eerste kwartier erg leuk lijkt te worden, maar toch nergens heen gaat. Jammer dan, af door de zijdeur, niets geworden, geen paniek. Mooi jurkje, geen txxten. En dat is dan zowel in het visuele als in het emotionele meteen de samenvatting.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7609 stemmen
De film gaat over het zelfmoordpact dat de Duitse romantische dichter Heinrich von Kleist in 1811 met Henriette Vogel sloot. En aangezien ik niet echt op de hoogte was van de beste man, had deze film een gelegenheid kunnen zijn omdat te veranderen. Echter ziet de film er meer uit als een een reeks “levende schilderijen” waar ik net als de Berlijnse aristocratie van begin 19e eeuw, me eigen te pletter verveelde. Romantisch. Nee nergens. Komisch? Niet bepaald. Er wordt op een zeer theatrale plastische wijze, ellenlang tafereeltjes van mensen in gestileerde salon-interieurs getoond. Oké de werkelijkheid is vaak een stuk saaier maar dat dan ook te laten zien? Filosofische reflecties waar tussendoor liedjes worden gekweeld. Veel gebrabbel over hoop om gespaard te blijven van de naar Duitsland overgewaaide Franse ideeën over burgerschap en vrijheid, dat het schande is dat er binnenkort belasting zouden moeten worden betaald en het gevaar van verdere democratisering van de samenleving. En dit alles wordt op een emotieloze manier geacteerd. Teleurstelling alom.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
De Franse Revolutie zorgt voor verdeeldheid binnen de Pruisische aristocratie. Enerzijds is er veel sympathie voor het gelijkheidsbeginsel, anderzijds is er angst dat die ideologie de status quo zal doorbreken. De romantische, maar neerslachtige dichter Heinrich von Kleist [Christian Friedel] denkt in Marie [Sandra Hüller] zijn zielsverwant te hebben gevonden en vraagt haar of zij bereid is met hem een einde aan haar leven te maken. Na meerdere afwijzingen verschuift Heinrichs aandacht naar Henriette Vogel [Birt Schnöink], een eigenzinnige vrouw die getrouwd is met de stijve, conservatieve Friedrich [Stephan Grossmann]. Het verhaal wordt meerdere keren onderbroken door muzikale intermezzo’s waarvan je het idee hebt dat Hausner er iets belangrijks mee wil zeggen. Datzelfde geldt voor de rol van Allisa Wilms als het nederige, zwijgzame dienstmeisje dat regelmatig prominent in beeld is, maar geen actieve rol heeft in het verhaal. Het trage tempo en de onderkoelde acteerstijl lijkt ook een bewuste keuze, maar het is mij eerlijk gezegd een raadsel welke punt Hausner probeert te maken.
Het laatste nieuws
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Bekijk ook
En Kongelig Affære
Drama / Historisch, 2012
74 reacties
Kreuzweg
Drama, 2014
65 reacties
When Pigs Have Wings
Drama / Komedie, 2011
15 reacties
The Magic of Ordinary Days
Drama / Romantiek, 2005
12 reacties
Nobi
Oorlog / Horror, 2014
19 reacties
Katalin Varga
Drama, 2009
46 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.