Cellular (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door David R. Ellis
met Kim Basinger, Chris Evans en Jason Statham

Ryan ontvangt een oproep van een vrouw in paniek op zijn mobiele telefoon. De voor hem onbekende vrouw Jessica Martin is ontvoerd. Ze heeft totaal geen idee waar ze is en ze is ervan overtuigd, dat ze niet lang meer te leven heeft. Na zijn eerste twijfel is Ryan overtuigd van de ernst van de situatie. Hij moet helpen, hij heeft geen moment te verliezen; elke seconde telt! Ryan kan alleen maar hopen dat zijn telefoon, die bijna leeg is, hem niet in de steek laat, want wie redt Jessica als de enige lijn met de buitenwereld verbroken wordt?

Hoewel niet bepaald top-of-the-bill wist deze vlotte actiethriller rondom een mobiele telefoon (niet ophangen a.u.b.), ondanks een onlogisch en slap script, maar wel met een redelijk spannende verhaallijn, te vermaken, onderhouden en boeien. De cast speelde zonder al te veel pretenties en dat was positief. Zo te zien had Chris Evans voor de opnames regelmatig gebruik gemaakt van een fitness studio en hij had duidelijk plezier in zijn rol.

avatar van Kuwiel
Prima actie thriller dit totaal niet verveeld, lekker snel , spannend en redelijk wat actie .

avatar van Shinobi
"I just answered my phone."

Dit lijkt meer op een verkapte reclame voor Nokia.

Het gegeven doet me enigszins denken aan een Phone Booth (2002), alleen heb je dit keer te maken met een man die gekluisterd zit aan zijn mobiel. Echt bijster veel stelt het natuurlijk allemaal niet voor, maar de wilde rit die je daarvoor terug krijgt is zeker de moeite waard.

'Cellular' is namelijk min of meer één lange achtervolging met een hoop spanning en sensatie. Het opvallende is dat er redelijk wat humor in is verwerkt. Op zich is het niet hinderlijk, maar af en toe leidt het wel af van de - beoogde - opgebouwde spanning. Hierdoor lijkt het op momenten meer een comedy, vooral als je Chris Evans tijdens de zoveelste achtervolging ziet lachen.

Tevens moet je als kijker rekening houden met de nodige plotgaten; uiteindelijk slaat het verloop nergens op. Hierbij wordt alle logica overboord gegooid m.b.t. de werking van de mobiele telefoon. De situaties die daaruit volgen, moet je maar met een korreltje zout nemen om het genietbaar voor jezelf te houden.

Al met al een aardige actiefilm die helaas met een aantal problemen te kampen heeft, desondanks kijkt het best lekker weg.

Dikke 2,5 sterren.

avatar van nlanaconda
Lekker wegkijk filmpje

avatar van JoeCabot
Aardige no-brainer.

Een inleiding vonden de makers duidelijk overbodig. De bad guys komen meteen met de deur in huis vallen, vrij letterlijk. Het startschot van anderhalf uur non-stop actie. Cellular kent dan ook nauwelijks dode momenten.

Maar echte hoogtepunten vielen evenmin te bespeuren. Het concept, het scenario en de actie horen eigenlijk thuis in B-films. Verwacht dus geen ambitieus project, maar eerder een aaneenrijging van standaard shoot-outs en car chases.

Badass Jason Statham wist gelukkig wat peper en zout aan de film toe te voegen. Ook de aanwezigheid van William H. Macy juich ik toe. Op die snor kun ja alleen maar jaloers zijn. Voor de rest is de cast behoorlijk kut, Kim Basinger is met een ruime voorsprong het meest irritant.

Audiovisueel ook niet bijzonder en vooral erg onopvallend. Een aangename uitzondering was Sinnerman, hoewel dat nummer volledig zonder feeling in de film gemonteerd werd.

Geen hoogvlieger dus, maar wel vrij entertaining. Ik hou het bij 2.5*

Lekker filmpje!Geen wow gevoel!Maar best te pruimen!

avatar van Antonev
Niet onaardig, gewoon een 13-in-een-dozijn filmpje dat prima wegkijkt. Niets mis mee voor op een doordeweekse avond.

avatar van IH88
“I don't know if there's anything I could ever do to thank you.”
"I do. Don't ever call me again.”

Achtbaansrit van een film. Cellular raast de hele tijd in de hoogste versnelling door en vermakelijk is het zeker. Een vrouw wordt gegijzeld en belt met een geïmproviseerde telefoon een totale onbekende om haar te helpen. Deze Ryan (Evans) komt hierdoor terecht in een doldwaas avontuur rond corrupte agenten, een video en een gegijzeld gezin. Perfect gespeeld door acteurs als Evans, Emmerich, Basinger en Macy. Cellular is zeker geen meesterwerk, maar een meer dan vermakelijk tussendoortje is het zeker.

avatar van JanLo
Shinobi schreef:
"I just answered my phone."

Dit lijkt meer op een verkapte reclame voor Nokia.

Dikke 2,5 sterren.
Je hoeft me geen tips te geven, gewoon je eigen mening is genoeg!!