Cellular (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door David R. Ellis
met Kim Basinger, Chris Evans en Jason Statham

Ryan ontvangt een oproep van een vrouw in paniek op zijn mobiele telefoon. De voor hem onbekende vrouw Jessica Martin is ontvoerd. Ze heeft totaal geen idee waar ze is en ze is ervan overtuigd, dat ze niet lang meer te leven heeft. Na zijn eerste twijfel is Ryan overtuigd van de ernst van de situatie. Hij moet helpen, hij heeft geen moment te verliezen; elke seconde telt! Ryan kan alleen maar hopen dat zijn telefoon, die bijna leeg is, hem niet in de steek laat, want wie redt Jessica als de enige lijn met de buitenwereld verbroken wordt?

avatar van bioscoopzaal
Ik had gehoopt op een strakke thriller à la Phone Booth maar ik kreeg een lamlendig geacteerde b-film die ook op het gebied van scenario de middenmoot niet overstijgt.

Het ergste van al was nog de belabberde acteerprestatie van Kim Basinger, die het van mijn part met Sharon Stone mag uitvechten voor de Razzie voor de slechtste acteerpresatie van het jaar. Ik kreeg op een gegeven moment zelfs last van plaatsvervangende schaamte, zo erg was het. Alleen Chris Evans houdt zich temidden van alle ellende nog een beetje staande, en acteert zelfs William H. Macy en de anders zo charismatische Jason Stratham moeiteloos van het scherm. Voor de rest is Cellular helaas niet te redden.

1.5 sterren.

avatar van otherfool
Ondanks alle onwaarschijnlijkheden in het verhaal is Cellular een film om ronduit van te genieten. Een prima invalshoek, goed geacteerd, full-time entertainment voor wie zijn hersenen eventjes uit kan schakelen. Wat mij betreft nog een streepje beter dan het toch ook al aardige Phone Booth.

3,5*.

avatar van Rianneke_Dan
Goeie film met lekker tempo, acteerwerk was wel iets te overdreven.

avatar van Knisper
De film hangt met ongeloofwaardigheden aan elkaar. De vraag is dan: is dat erg? Op zekere momenten is het absoluut storend en ik was dan ook klaar om de film compleet af te kraken, maar dan moet je wel bedenken dat het hier om luchtig vermaak gaat. Toch stoorde me het teveel, vandaar 2*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Vrij onzinnig Hollywood vermaak zonder enige vorm van logica...

Eigenlijk snap ik het hele idee achter het plot niet... Want als die kerel een tape heeft (waarom de hele camera opbergen trouwens?) dan had hij tegen die corrupte agenten gezegd; Luister gasten ik heb 10 kopieën van die tape als er maar iets mis gaat dan worden die morgen naar 5 TV stations, de FBI en 4 kranten gestuurd en nu..."Show me the money, losers". Eigenlijk hebben die agenten geen poot om op te staan en had die kerel de tape helemaal niet moeten opbergen zodat die lui even rustig konden uitzoeken waar hij en z'n gezinnetje woont. Maar goed...

Verder zitten er wel meer van die domme dingen in. Met als hoogtepunt dat gastje dat met z'n mobiel in het trappenhuis staat en het signaal dreigt weg te vallen. Hij maar roepen; "Is daar iemand? help, help!". Hij had natuurlijk ook z'n telefoon even kunnen neerleggen om vervolgens gewoon iemand te gaan halen

Verder is het acteerwerk van Soccermum Bassinger gewoon echt onder de maat, Statham doet wat hij altijd doet maar dat is ook niet echt om van onder de indruk te raken. Enige wat de film redt is dat hij zichzelf ook niet al te serieus lijkt te nemen en dat er genoeg humor in zit. Veel verder dan het niveau van enigszins vermakelijke nonsens komt het allemaal niet.

avatar van OlafK
In mijn ogen een typische B-film. Op Jason Statham na, schieten de acteurs te kort. Vooral Chris Evans (als Ryan) was echt tenenkrommend slecht. Toch zijn er ook wel pluspuntjes. Zo is de film weliswaar niet goed, maar is deze toch wel behoorlijk vermakelijk. Puur entertainment dit filmpje, maar, een gewaarschuwd mens telt voor twee, verwacht er zeker niet veel van!

avatar van Baggerman
Nou, viel me niet eens tegen. Hoewel er veel valt op te merken qua (geloofwaardigheid) van het plot heeft de film toch een leuke Hitchcock-achtige flair die me wel aansprak.

Vooral door grapjes als: 'Ricky Martin' of visuele grapjes als de 'goudvis in het wijnglas' vond ik de film nog wel te pruimen.

Verder vond ik dat de spanning lang werd vastgehouden.

Vermakelijk genoeg voor een zaterdagavond...

avatar van riesma
Zwitserse gatenkaas, wat ik je brom! Het script zit zo vol gaten, dat ze in de film maar skippen van de ene scene naar de andere om het proberen te ontwijken. Humor die niet werkt, logica dat niet klopt en nergens vernieuwend qua narratief of cameragebruik of stunts of...
Laat ik de film niet te ver gaan afzeiken, het was simpelweg een matige actie-thriller.

avatar van Spetie
Wat zou je doen als je een telefoontje zou krijgen van een voor jou onbekende vrouw, die je vertelt dat ze in levensgevaar is en dat je niet mag ophangen, omdat haar man en kind dan vermoord worden? Interessante vraag en daar draait het allemaal om in deze film. Cellular is een hele aardige actiefilm, met een aantal leuke grappen, prima actie, een goede spanningsopbouw, en prima rollen van vooral William H. Macy en ook Jason Statham als schurk, die beiden perect geknipt zijn voor rollen zoals dit. Er zitten natuurlijk wel een aantal toevalligheden in de film, zoals bijvoorbeeld de scène waarin Jessica in no time een bijna vernielde telefoon weer aan de gang krijgt, maar mede doordat de film zichzelf niet altijd serieus neemt is dit niet of nauwelijks storend. Daarnaast heeft de film een lekkere vaart en oogt qua montage en looks ook lekker vlot en fris. Erg vermakelijk popcornfilmpje dus!

avatar van sinterklaas
Was een erg geslaagde vermakelijke thriller met een sterk plot en spannende momenten. Jason Statham deed het om te beginnen erg goed als een meedogenloze bad-guy en Chris Evans bezorgt ook iets moois als een doodnormale burger die in een levensgevaarlijke leven of dood situatie terecht komt met dat telefoontje wat hij krijgt. Dan is de film (na een duf begin) toch wel van het begin tot het einde erg meeslepend en vermakelijk. Het is wel gewoon weer een verhaal op zijn ouderwets maar evengoed altijd wel genietbaar. Leuke momenten zaten er ook in bv: het stelen van de auto van een advocaat, en er zaten ook wel voldoende actiescenes in. William H Macy bezorgt BTW ook voor iets aangenaams.

Gewoon weer een zeer aangename ontvoering/race tegen de klok thriller voor de liefhebbers.

avatar van Lennert
En ik maar denken dat ik een spannende thriller gekocht had. Spanning was er wel te vinden, maar ik had verwacht dat het thriller aspect veel meer benadrukt zou worden, terwijl men nu voornamelijk voor actie en (on)bewust komische momenten leek te gaan.

Goed, Basinger mag er dan nog fantastisch uitzien voor haar 51 jaren, ik heb betere acteerprestaties gezien. De man die de film in dat opzicht redt blijft toch Jason Statham die het prima doet als gewetenloze corrupte agent. Evans viel me overigens ook alles mee, ik had een vervelende pretty boy verwacht die rare fratsen uithaalde, maar afgezien van de autostunts kwam hier niet veel van terecht, zoals al te zien was in de wijze hoe Statham hem genadeloos in elkaar mepte

Het script leek inderdaad op een omgekeerde Phone Booth (zoals de scriptschrijver zelf al zei, hij zal het weten gezien het feit hij beide scripts geleverd had) en werkte goed. De gebeurtenissen waren soms misschien wat over the top, maar geen moment vervelend.

Alles bij elkaar een onderhoudende film met humor, actie en een beetje spanning. De moeite waard om nog eens te herzien.

avatar van Sportingerke
Bij het lezen van de plot had ik gedacht dat Statham de hero ging spelen die het zootje ongeregeld eventjes ging afknallen.
In het begin vond ik het dan ook jammer dat de rollen eens omgekeerd waren en Statham een bad guy speelt. Maar het moet gezegd: naarmate de film vorderde kon ik me wel vinden in de rollenverdeling.

Niet altijd bijster geloofwaardig (bv. de luide muziek die door de telefoon heen komt, maar Statham die er niet op reageert) maar op een paar ergerlijke puntjes na zeker te smaken.
Het is en blijft een actiefilm en dan vind ik het net dat beetje minder erg dat bepaalde handelingen totaal onlogisch of zelfs fout zijn. Al moet ik na het lezen van enkele bovenstaande reacties wel toegeven dat deze film vaak net iets te slordig is in bepaalde details...

Voldoende spannend, doorspekt met hier en daar een vleugje humor en ondanks de fouten wat mij betreft een aanrader!

avatar van Insignificance
Niks bijzonders, niet onaardig. Basinger bakt er niks van en het script is van het houtje-touwtje soort, verder een vederlicht, allround en zomers actiefilmpje doorspekt met wat humor. Tenminste, een aantal pogingen daartoe. Tempo en speelduur werken in het voordeel. Fastfood cinema.

Geen heel goede film. Zeer onrealistisch en een beetje 'puberig' aangepakt. Statham en Basinger waren niet in topvorm en Evans is echt maar een matige acteur. Het was juist allemaal vermakelijk genoeg om de film niet gewoon af te zetten.

avatar van perceived
Redelijk.

Vermakelijke variant op Phone Booth. Niet erg origineel, maar het verhaal met een scheutje humor kijkt lekker weg. Acteerwerk is niet al te overtuigend, al moet een film als deze het ook niet zozeer van sterke acteerprestaties hebben. Al met al vermakelijk en tot nu toe ook veruit de sterkste film van Ellis. 6/10*

Zeer ongeloofwaardig met die telefoon. Maar voor mij wordt het dan weer absurd en komisch en de film barst van de actie, loopt vlot door, dus verveelde mij niet snel. Acteren viel mij erg mee.
Goed weg te kijken met verstand op nul en zin in actie

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tja, als tussendoortje is dit nog net te doen. Het verhaal heeft de spanning in huis om er een leuke film van te maken.Vergelijk de telefoon met een autobus en je hebt speed. Stoppen is geen optie. Maar dan nog heb je meer nodig dan enkel een gsm. En je zou denken dat met Jason Statham een actiefilm niet slecht zou zijn. Maar de man doet in deze film amper iets. En het is een wonder dat hij het moet afleggen tegen Chris Evans en William H. Macy. Zelfs met een wapen lukt het hem niet. Scream lady van dienst is Kim Basinger die nooit een grote actrice zal worden. En Chris Evans die al overbodig was in Fantastic Four en daarna zelfs Push en Captain America om zeep hielp valt nog net mee hier, al is dat vooral omdat het niet slechter is dan in voorgenoemde films. Wel iets leuker is William H. Macy die de film nog ietwat kan redden. Regisseur David R. Ellis heeft toch al beter gedaan met de Final Destination films en Snakes on a plane en slaagt er nog net in om af en toe wat humor in de film te brengen. Maar dit zou een thriller moeten zijn en dat is het zeker niet geworden. Resultaat is een snelle hap, maar zeker geen goeie film.

avatar van Kondoro0614
Super film weer!
Dit keer was Jason Statham de Bad Guy. Niet veel meegemaakt, naar Parker!

Heb er van genoten vond hem wel super vet

Hij was geheel afhankelijk van zijn mobieltje om een ontvoerde vrouw weer terug te krijgen hierin hij zeg maar allemaal andere dingen moet overwinnen om daar te komen !
Alleen jammer dat Jason op het laatste dood ging!

avatar van Captain Pervert
Weer zo'n film waar je niks van verwacht, maar die dan ineens 100% meevalt.

Chris Evans kende ik niet maar hij doet het niet slecht. Basinger moest ik even aan wennen, maar richting het einde vond ik haar acteerwerk toch wel behoorlijk goed. Leuk om Statham een keer in een rol als badguy te zien. Grappige bijrol van William H. Macy met zijn eeuwige snor. Blijft een mooie kerel.

Hoewel er wat geinige momenten in zitten is de film zeker geen actiekomedie zoals hier door een aantal personen wordt geschetst. De advocaat met zijn Porsche is dan wel wat comic relief maar verder is de film vooral spannend. Sowieso spelen Porsches een prominente rol in deze film, dus dat is alleen maar goed natuurlijk
Verder zitten er gelukkig heel weinig slechte keuzes van de personages in. Meestal erger je je bij dit soort films groen en geel aan domme keuzes die personages maken, maar dat is hier (bijna) niet aan de orde.

De meest opvallende prestatie is dat Cellular ondanks de razendsnel veranderende technologie van de afgelopen jaren, niet is gedateerd. De meest prominente rol is weggelegd voor een Nokia, maar afgezien van het feit dat geen enkele telefoon in de film een touch-screen heeft, is het allemaal nog redelijk actueel.

3,5 sterren. Aanrader.

/edit: oh, Chris Evans kende ik wel, als Captain America Nou sorry Chris... Maar het zegt wel wat over je standaardhoofd... Ik was je vergeten...

Hoewel niet bepaald top-of-the-bill wist deze vlotte actiethriller rondom een mobiele telefoon (niet ophangen a.u.b.), ondanks een onlogisch en slap script, maar wel met een redelijk spannende verhaallijn, te vermaken, onderhouden en boeien. De cast speelde zonder al te veel pretenties en dat was positief. Zo te zien had Chris Evans voor de opnames regelmatig gebruik gemaakt van een fitness studio en hij had duidelijk plezier in zijn rol.

avatar van Shinobi
"I just answered my phone."

Dit lijkt meer op een verkapte reclame voor Nokia.

Het gegeven doet me enigszins denken aan een Phone Booth (2002), alleen heb je dit keer te maken met een man die gekluisterd zit aan zijn mobiel. Echt bijster veel stelt het natuurlijk allemaal niet voor, maar de wilde rit die je daarvoor terug krijgt is zeker de moeite waard.

'Cellular' is namelijk min of meer één lange achtervolging met een hoop spanning en sensatie. Het opvallende is dat er redelijk wat humor in is verwerkt. Op zich is het niet hinderlijk, maar af en toe leidt het wel af van de - beoogde - opgebouwde spanning. Hierdoor lijkt het op momenten meer een comedy, vooral als je Chris Evans tijdens de zoveelste achtervolging ziet lachen.

Tevens moet je als kijker rekening houden met de nodige plotgaten; uiteindelijk slaat het verloop nergens op. Hierbij wordt alle logica overboord gegooid m.b.t. de werking van de mobiele telefoon. De situaties die daaruit volgen, moet je maar met een korreltje zout nemen om het genietbaar voor jezelf te houden.

Al met al een aardige actiefilm die helaas met een aantal problemen te kampen heeft, desondanks kijkt het best lekker weg.

Dikke 2,5 sterren.

avatar van JoeCabot
Aardige no-brainer.

Een inleiding vonden de makers duidelijk overbodig. De bad guys komen meteen met de deur in huis vallen, vrij letterlijk. Het startschot van anderhalf uur non-stop actie. Cellular kent dan ook nauwelijks dode momenten.

Maar echte hoogtepunten vielen evenmin te bespeuren. Het concept, het scenario en de actie horen eigenlijk thuis in B-films. Verwacht dus geen ambitieus project, maar eerder een aaneenrijging van standaard shoot-outs en car chases.

Badass Jason Statham wist gelukkig wat peper en zout aan de film toe te voegen. Ook de aanwezigheid van William H. Macy juich ik toe. Op die snor kun ja alleen maar jaloers zijn. Voor de rest is de cast behoorlijk kut, Kim Basinger is met een ruime voorsprong het meest irritant.

Audiovisueel ook niet bijzonder en vooral erg onopvallend. Een aangename uitzondering was Sinnerman, hoewel dat nummer volledig zonder feeling in de film gemonteerd werd.

Geen hoogvlieger dus, maar wel vrij entertaining. Ik hou het bij 2.5*

avatar van IH88
“I don't know if there's anything I could ever do to thank you.”
"I do. Don't ever call me again.”

Achtbaansrit van een film. Cellular raast de hele tijd in de hoogste versnelling door en vermakelijk is het zeker. Een vrouw wordt gegijzeld en belt met een geïmproviseerde telefoon een totale onbekende om haar te helpen. Deze Ryan (Evans) komt hierdoor terecht in een doldwaas avontuur rond corrupte agenten, een video en een gegijzeld gezin. Perfect gespeeld door acteurs als Evans, Emmerich, Basinger en Macy. Cellular is zeker geen meesterwerk, maar een meer dan vermakelijk tussendoortje is het zeker.

avatar van Alathir
Nogal op zijn overdreven Amerikaans, maar wel vermakelijk. Het zit vol met actie en het tempo is vrij vlot. Hier en daar kakt het zelfs een beetje in ondanks de korte speelduur. Chris Evans probeert zijn leven te beteren om Jessica Biel terug voor zich te winnen. Hij doet echter niet wat ze van hem gevraagd heeft, hij doet iets veel zotter. Op het eind krijgt dit zelfs niet echt aandacht meer, opvallend voor een Amerikaanse productie.

Kim Basinger ken ik niet echt goed genoeg. Ik weet dat ze wel een soort van sekssymbool was in de jaren 80 vooral. Deze rol paste haar wel. Ik vond haar eigenlijk niet overdreven acteren. Ze heeft ook de moeilijkste rol. De credits vind ik ook nog het vermelden waard. Leuk gevonden.