Lo Straniero (1967)

Alternatieve titels: L'Étranger | The Stranger | Amare Per Vivere

Italië / Frankrijk / Algerije

geregisseerd door Luchino Visconti
met Marcello Mastroianni, Anna Karina en Bernard Blier

Frankrijk controleert Algerije en er heersen politieke spanningen. In deze atmosfeer wordt een Algerijn vermoord op het strand en een Franse man die al heel zijn leven in Algerije woont, wordt gearresteerd. Er vindt een rechtszaak plaats.

avatar van Freud
Een verfilming van het prachtige boek van Camus, door de meesterlijke Visconti, mét Mastroianni, en ik heb er nog nooit van gehoord... Wat is hier in godsnaam mis mee, dit zou een magistraal meesterwerk moeten zijn?!

Misschien IS het ook een magistraal meesterwerk - maar het lukt me niet om dat even te checken door 'm ergens te kopen of te huren.
Dat is er mis. Denk ik.

Precies, ik vermoed dat er nog wel mer verstopte meesterwerken op de site te vinden zijn.

Meer filminfo .
Op internet wel een bekende film.

Via hier te bestellen, maar ik vind het maar een erg onbetrouwbare site.

Nou, slechts 88 stemmen op imdb. Hoezo 'op internet wel een bekende film' ??

FisherKing
Gewoon omdat ik hem via google heel veel vind, qua titel, dan is ie toch bekend ?

Ik vind voornamelijk biografielijstjes van Visconti waar de film uiteraard tussen prijkt.
Unieke pagina's over deze film vind ik vrij weinig.

FisherKing
Als je dat bedoelt, heb je gelijk. Maar het is vrij normaal met heel heel veel oudere films dat er geen unieke pagina's van zijn.

avatar van Freud
Ik kwam hem tegen in die documentaire over Visconti die op de dvd van Rocco e i suoi Fratelli staat, maar ook daar wordt eigenlijk enkel de titel vermeldt. Ik was ervan overtuigd dat ze het hadden over een toneelstuk of zo, maar blijkbaar was het echt een film.
Misschien heeft Visconti hier gefaald, het boek lijkt mij wel uiterst moeilijk verfilmbaar. Ach ik zal het waarschijnlijk nooit weten (of ik moet eindelijk die perfecte videotheek vinden waar ze films als deze hebben) (of er moet een volledige dvd-box van Visconti uitkomen, dan wil ik hem misschien nog wel kopen)

avatar van Bas17
Freud schreef:

Heb zelf de 5 DVD box van Visconti, maar de 12 DVD box komt binnenkort ook uit.

Alleen de 5 DVD box is voor een spotprijs verkrijgbaar (18 euris) en de 12 DVD box voor over de 100

avatar van Freud
12 dvd's voor 100 euro vind ik nog best doenbaar eigenlijk .

FisherKing
In 12 maandelijkse termijnen ...

avatar van Straniero
Heeft niemand deze film gezien?
Ik spijtig genoeg in ieder geval nog niet. Ben wel erg benieuwd, maar heb geen diee waar ik hem vandaan moet halen.

avatar van Straniero
Heb 'm kunnen downloaden. Alleen het is een wat brakke cam met Engelse nasynchronisatie. Dilemma, dilemma.

Straniero schreef:

Wat betekent "cam" en is er al, voorzover u weet,een betere kopie/DVD beschikbaar. Is het mogelijk van uw download een DVD te branden (zo te zien bij gebrek aan een andere mogelijkheid).

Blijft het dilemma of is er nieuws? Ik ben razend benieuwd naar de film, gezien de cast en de indrukwekkende roman van Camus (en uiteraard de fantastische regisseur!)

avatar van Quaero
Het niveau van het boek haalt deze film niet, maar dat was te verwachten; het boek is niet te verfilmen. Toch heeft Visconti niet gefaald. De sfeer van het boek wordt wel neergezet. Verder blijft de film gelukkig erg dicht bij het boek.
De film wordt sterker naarmate hij het einde nadert, en vooral de rechtbankscene en de eindscene met de priester vond ik erg goed. Ook qua acteerprestaties is de film goed: Mastroianni is goed gecast voor de rol van Meursault, en speelt zijn rol erg goed.
Cinematografisch doet de film me wel denken aan Rocco and his brothers, de enige andere film die ik van Visconti gezien heb. In die film kon het me weinig boeien, in deze film draagt het juist wel bij aan de sfeer.

avatar van danuz
Het boek staat zo in mijn ziel gegraveerd dat ik me niet kan voorstellen ooit een filmversie te zien. Dapper hoor, dat je hem toch bekeken hebt

Echobardo schreef:

Beetje late reactie , maar heb 'm niet gekeken. Vond het toch te zonde van de film en wacht dus wel op een fatsoenlijke release. 't Zal er toch ooit moeten komen.

speranza
Deze verborgen parel van Luchino Visconti laat op onnavolgbare wijze zien wat existentialisme inhoudt. De overweldigende indruk die deze film achterlaat is niet met woorden te omschrijven. Het acteerwerk van Marcello Mastroianni is briljant.

avatar van Paalhaas
danuz schreef:

Precies mijn idee. Desondanks toch erg benieuwd. Als iemand het moest doen, dan Visconti.

avatar van danuz
Paalhaas schreef:

Heb (vreemd genoeg) nog niets van Visconti gezien, dus ik zou het niet weten.. Lijkt me bijzonder moeilijk om het met zo'n kracht op film te krijgen.

avatar van xgogax
Erg mooi gemaakt. Prachtige kleurcomposities. Jammer dat ik deze film een beetje oubollig en saai vind. De rechtbankscènes vind ik een beetje te lang duren. Anna Karina ziet er wel erg mooi en sexy uit, vooral wanneer ze schaars gekleed is.

**** / *****

avatar van JJ_D
Voor de nieuwsgierigen: integraal te bekijken via Youtube. Duitse versie in matige kwaliteit, Engelstalige (originele? ) versie in slechte kwaliteit...

avatar van mayhemblik
Prachtig, prachtig en nog eens prachtig, wat een magistrale film.
M M is werkelijk briljant als de getormenteerde ziel die haast niet weet wat hem overkomt.
De eind scene met die priester in zijn cel bezorgde mij kippenvel tot op de scrotum, ga hem vanavond met mijn vrouw kijken en misschien krijgt deze film dan wel de volle 5***** Meesterwerk!!!

Fascinerend wel, en inderdaad, voor een onmogelijk verfilmbaar boek is het nog vrij aardig gedaan.

Mastroianni heeft vooral wel een sterke rol, al moest ik er even inkomen om hem daadwerkelijk te geloven, maar de tweede helft van de film komt dat wel goed.
Mooie apathische rol en al met al een fijne existentiele film die vooral destijds en in die landen (gelovig) wel indruk gemaakt moet hebben.

Achteraf bezien is het begin eigenlijk het mooiste 'mijn verdediging?, die lijkt mij nogal logisch' .

avatar van Darbie
Geheel in de geest van de existentialistische filosofie van Albert Camus.
En dat is niet echt mijn favoriete gebakje.

avatar van wendyvortex
Mastroianni als the stranger killing an Arab in broeierige Camus-verfilming. Vreemd dat de twee Visconti-films na Il Gattopardo opeens een gigantische dip vertonen qua aantal kijkers, al zou dat in dit geval te maken hebben met de woedende Camus-puristen destijds.
Desalniettemin wel een fantastische film, vooral de eerste helft is broeierig tot en met, tweede helft speelt wat meer binnenskamers en moet het dan meer hebben van het bronmateriaal, dat is natuurlijk sterk genoeg en Mastroianni speelt hier op z'n best.