One More Time with Feeling (2016)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Andrew Dominik
met Nick Cave en Warren Ellis

Wat een gewone making of van het nieuwe album van Nick Cave moest worden, werd onbedoeld een rouwdocument voor zijn zoon, Arthur. Zijn 15-jarige zoon kwam door een ongeluk om het leven. De film toont de zanger op zijn kwestbaarst, waarin hij openlijk praat over zijn liedjes en natuurlijk zijn verlies, compleet verweven met het creatieve proces van het maken van Skeleton Tree.

Goeie documentaire over de totstandkoming van het laatste album van Nick Cave. Het tragische ongeval wordt pas laat in de documentaire besproken, maar is wel constant voelbaar aanwezig. Mooi in zwart-wit geschoten wat goed aansluit bij de stemmige muziek en de toon van de documentaire. Uiteraard alleen interessant als je bekend bent met het werk van Nick Cave.

Nick Cave: one more time with feeling is een fragiel en tegelijk waarachtig testament van een artiest die probeert in het duister zijn weg te vinden.

Aangrijpend, verpletterend, in en in persoonlijk en zonder gêne vindt Cave z'n weg naar ware kunst en expressie middels stem en muziek doorsneden met eigen commentaar. Ik zet 'm op de bovenste plank.