21 Years: Quentin Tarantino (2019)

Alternatieve titel: QT8: The First Eight

Documentaire
103 minuten / 114 minuten (NL)

geregisseerd door Tara Wood
met Zoë Bell, Bruce Dern en Jamie Foxx

De documentaire werpt een blik op de eerste 21 jaar van de carrière van Quentin Tarantino. Middels gesprekken met frequente medewerkers, alsmede vrienden en collega-filmmakers, komt naar boven hoe het is om te werken met de schrijver/regisseur en deel uit te maken van zijn unieke, maar vaak controversiële proces. Een proces dat iconische films als Pulp Fiction, Inglourious Basterds en Django Unchained heeft opgeleverd.

• woensdag om 23:15 uur op TV (NPO 2)

avatar van john mcclane 2
"óne more time :"because we love making movie's ".

wat een raar gemiddelde hier weer maar ja .
Aangezien hij wereldwijd word gezien als de beste dan wel niet de bekendste ( dat sowieso ) is het logisch dat er een documentaire aan hem word gewijd .

en als je zoals de meeste filmliefhebbers je je een keer in hem verdiept hebt , is er niet echt mega veel nieuws over hem te ontdekken .

maar toch is deze documentaire meer dan de moeite waard , vooral om dat het over hem en zijn stijl gaat maar ook vooral om het team om hem heen .
De acteurs actrices en een enkele stunt vrouw weten prachtig te beschrijven hoe hij te werk gaat .
zijn liefde voor vrouwen en oude films en dat het niet eens een copie of homage is maar geheel zich zelf ondanks dat scene's letterlijk zijn overgenomen . De man komt er mee weg omdat hij alles zich zelf maakt

Een groot gemis in deze docu is Uma thurman die naast L .jackson zijn muse is .
Misschien komt dat omdat zij tijdens een opname best heftig letsel heeft opgelopen .
maar verder zijn bijna al zijn grote film namen hier te zien op Pitt , Leo , en Thurman na .
En allemaal vol lof .
Unieke stijl van regisseren ,his way or the highway , mobieltjes verboden .

Enige smet op de documentaire is de smet op de man hemzelf : harvey weinstein .
Elke keer als ik bijvoorbeeld the hatefull eight weer eens opzet begint het met de naam Weinstein company , en dat is nu na vele jaren van tientallen vrouwen misbruik erg pijnlijk .
Je kan na 25 jaar samenwerken niet om de man heen , en ik snap dat ze dat ook niet wilde , maar het voegt zo weinig toe , hij bemoeide zich met de casting , maar op geen enkele manier met het verdere proces .
Ik snap het dilemma om er toch iets over te melden, maar toch was toch overbodig .

De meest iconische scene's komen voorbij , en dat is een genot .
Nu maar hopen dat hij het niet echt bij 10 films houdt , want welke echt grote regisseurs zijn er op latere leeftijd nu heel erg achteruit gegaan ?

dikke 4 *.

avatar van john mcclane 2
Deze documentaire is stukken korter , maar ook erg goed
Once Upon a Time... in Hollywood | Tarantino at his Most Meta - YouTube

avatar van brawljeff
Geen hele bijzondere ducumentaire. Gewoon een combinatie van zijn Wikipedia en IMDb Trivia pagina, voorgedragen door de sterren waarmee hij gewerkt heeft. Wel tof dat er zoveel grote namen zijn komen opdagen en om zijn complete oeuvre in 2 uur voorbij te zien komen.

Vanaf 1 oktober in de bioscoop (Periscoop Film)

kappeuter schreef:
Vanaf 1 oktober in de bioscoop (Periscoop Film)

Bij Pathé al vanaf 11 augustus...

Ajax&Litmanen1 schreef:
Bij Pathé al vanaf 11 augustus...

Ik heb dat even uitgezocht, dat klopt inderdaad. Uit hun persbericht:

Pathé schreef:
Deze zomer brengt Pathé een ode aan de Amerikaanse filmmaker Quentin Tarantino door de hele maand augustus een selectie van zijn films terug te brengen naar het grote doek tijdens de Pathé Tarantino Thursday. Naast de bekende klassiekers is ook de nooit eerder vertoonde documentaire QT8: The First Eight exclusief te zien bij Pathé.
De wereldberoemde regisseur Quentin Tarantino staat bekend om zijn liefde voor details, muziek en dialogen in zijn iconische films. Hij bracht vorig jaar nog de met 2 Oscars bekroonde kaskraker ‘Once Upon A Time In Hollywood’ met glansrollen van Leonardo DiCaprio en Brad Pitt naar de bioscopen. Met zijn unieke, controversiële stijl is elke film van Tarantino een ervaring als geen andere. Speciaal voor liefhebbers van zijn films heeft Pathé daarom Tarantino Thursday in het leven geroepen, waarbij elke donderdag een Tarantino-klassieker terugkeert naar het grote doek. De reeks start op 6 augustus met Inglourious Basterds, gevolgd door Django Unchained, Kill Bill Vol. 1 en Kill Bill Vol. 2*. De documentaire QT8: The First Eight is op alle donderdagen te zien.

avatar van Psycho-M
Als liefhebber van zijn films wilde ik deze docu toch ook wel zien.
Het zijn vooral de hoogtepunten van zijn films en bepaalde anekdotes van zijn vaste acteurs die zeer onderhoudend zijn.
Helaas moest er ook aandacht besteed worden aan Weinstein en hoewel ik het begrijp voegt het niet veel toe aan deze docu.
Andere minpuntje vond ik dat Uma Thurman niet bij de geïnterviewde sterren zat en dat de man zelf QT niet aan het woord kwam.

Psycho-M schreef:

Andere minpuntje vond ik dat Uma Thurman niet bij de geïnterviewde sterren zat.

Daar was ik al bang voor. Ik ga vanavond want Pathé-pas maar ik was al bang dat dit alleen een goed nieuwsshow zou worden, en doordat je dit zegt wordt mijn vermoeden bevestigd.

Psycho-M schreef:

Ook de minder prettige momenten uit de carrière van Tarantino komen voorbij. Zoals de autostunt die Thurman zelf moest uitvoeren op de set van Kill Bill 2 (2004) toen het stuntteam een dagje vrij had. Tijdens een wilde rit botste zij zo hevig dat zij sindsdien permanente rugklachten heeft. Het verzoek van haar advocaat om de beelden van het ongeluk te mogen inzien werd door Weinstein, bang voor een schadeclaim, nooit ingewilligd. Tarantino noemt het zelf de grootste fout van zijn carrière. Thurman komt dan ook niet in de film aan het woord.

Hele artikel (openen in incognito venster voor hele stuk)

avatar van Psycho-M
BlueJudaskiss schreef:

Oh nee, het is zeker niet alleen maar een goed nieuwsshow.
Er worden ook een aantal mindere zaken besproken.
Maar ik denk dat met Uma en hijzelf aan het woord het net dat beetje extra's had kunnen krijgen.

Leuk!

Wel degelijk een goed nieuws show, maar wel een interessantere dan ik dacht. Tarantino blijft écht heel erg buiten schot in dat - schandalige - verhaal over Thurman en ik kan me niet voorstellen dat hij niks wist van het wangedrag van Weinstein. Maar wat dit voor mij boeiend maakte waren de prachtige verhalen van Michael Madsen, Jamie Foxx, Samuel L Jackson en ook Scott Spiegel. Mensen die uren over hun carrière kunnen vertellen zonder dat het saai wordt, en dat charisma van Madsen was mij tot nu toe onbekend. En leuk dat uitgerekend Foxx nog een sneer maakt naar Spike Lee toe.

Verder een fijne vormgeving, en absoluut een paar interessante weetjes over Tarantino en zijn sets. Aardige docu die vermaakt: niets meer maar zeker ook niet minder.

BlueJudaskiss schreef:

... en ik kan me niet voorstellen dat hij niks wist van het wangedrag van Weinstein.

Quote van Tarantino: "I knew enough to more than I did".

Dan trek ik andere conclusie.

john mcclane 2 schreef:

Wat dacht je van Ford Coppola, Gilliam, Spielberg en Fellini.

Ridley Scott, Kevin Smith, Peter Jackson, John Carpenter.

De vraag is eerder, noem de regisseurs die tot het einde (of heden van nu) van zeer hoog niveau bleven. Dat zijn er maar weinig. Is ook geen schande, niemand maakt 10 of 20 wereldfilms op rij.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ridley Scott, Kevin Smith, Peter Jackson, John Carpenter.

Dat is een lastige vraag om te beantwoorden.

aeverhoog schreef:

Dat is een lastige vraag om te beantwoorden.

Nou ja , het is wel Een teken van groot karakter als hij stopt .

Maar laten we wel wezen , het werk van een regisseur is geen exacte wetenschap .toch ?
Ik had bij time in Hollywood nergens het idee dat hij uitgeblust was , integendeel .

Je hebt ook laat bloeiers . Bijvoorbeeld .

avatar van Ajax&Litmanen1
Best vermakelijk, maar ook niet heel pakkend. Ik ben fan van Tarantino. Elke nieuwe film van hem is weer aftellen tot de release, al vond ik zijn westerns minder. Maar die moet ik misschien nog eens opnieuw zien. Voor mij zijn Kill Bill vol. 1 en Inglourious Basterds zijn beste werken, gevolgd door Pulp Fiction en Once upon a time in Hollywood. De man is veelzijdig, hij maakt bijna elk soort film en altijd met enorm veel liefde voor het genre. Zijn stijl is altijd terug te zien. Artistiek, snoeihard en met briljante dialogen en karakters. Leuk dus om een terugblik te zien, al is het jammer dat zijn laatste film ontbreekt. Vind ik wel een klein smetje, want het voelt dan incompleet.

De verhalen weten me te boeien, zeker als Samuel. L Jackson aan het woord is, maar zeker ook de terugblik op Inglorious Basterd. De passie waarmee men over die film vertelt vind ik schitterend. Wel jammer dat Uma Thurman ontbreekt, zij kreeg tijdens Kill Bill een ongeluk op de set. De docu verzwijgt niks, maar schijnbaar had ze geen behoefte aan haar verhaal. Ook had ik wel meer Tarantino willen horen praten over zijn carrière en zijn toekomst. Maar als ode aan het werk van de beste man is dit gewoon prima, luchtig vermaak. Met gelukkig ook geen overdreven lange speelduur.

avatar van Basto
Wat dacht je van Ford Coppola, Gilliam, Spielberg en Fellini.

Coppola’s latere films zijn ook zeker de moeite. Haalt het niet bij zijn hoogtij dagen, maar ik kijk uit naar zijn volgende productie. Mocht het er nog van komen. Spielberg lijkt zich juist te herpakken na een dip di begin jaren 90 werd ingezet en Gilliam is juist reuze constant.

Lynch blijft ook geweldig. Kijk enorm uit naar zijn serie voor Netflix. Robert Altman had in de jaren 90 ook een tweede jeugd.

avatar van Walter S.
Ik vind al zijn films geweldig, deze docu vond ik ook erg te gek. Net als bij zijn films waren de twee uur in no time voorbij. Coole gasten, goeie verhalen, mooie blik in de keuken van Tarantino.

avatar van anne J
Just another talking heads documentary. 2.0*

Tarantino's werk verdient een betere docu. Liever een visuele docu die wel goed duikt in de relatie van Tarantino met de liefde voor filmgeschiedenis / filmtradities, en de kijker daar volledig deel van laat zijn. Niet het slappe, über-conventionele format vol met interviews in medium close-up afgewisseld met filmfragmenten, waarbij de interviews bovendien geen nieuwe informatie toevoegen en veelal op de oppervlakte blijven.
Weinstein gedeelte geforceerd erin gestopt, een 'moetje' zo voelde het. Newsflash: een regisseur mag zelf bepalen wat moet of niet moet in een film.

anne J schreef:

Precies, en aangezien Tarantino niet de regisseur van deze docu is lijkt me het erg gerechtvaardigd dat het stuk van Weinstein erin is gekomen. Anders was het een talking heads documentaire geworden die ook nog eens geen enkele kritische noot bevat.

Leuk als DVD extraatje, maar waarom dit nou in de bioscoop moet verschijnen? Aardig, maar meer ook niet. Dan vond ik de eerdere docu over QT (20 Years of Filmmaking - 2012) eerlijk gezegd boeiender, al is die visueel minder interressant.

ichi schreef:

Precies wat ik dacht nadat ik deze 'documentaire' zag. Dit zet je als extra feature van je Bluray of DVD aan, nadat je de hoofdfilm hebt bekeken. Maar thuis zou ik dit al na 15 minuten afgezet hebben. Een paar blikken achter de schermen, wat mensen die met hem werkten praten over QT, of nee, steken alleen maar veren in zijn reet met enkel superlatieven. "Marvellous director, brilliant, the uncomparable Quentin". Bla bla bla. En dat 30 keer achter elkaar. Ontzettend nietszeggend, niet de moeite om een ticket voor te kopen. Had wat beters verwacht. Met als grote afwezige in de interviews: Uma Thurman. Die wilde klaarblijkelijk niet meewerken aan dit werkje.
Overal wordt iets achter gezocht. Wat briljant dat diverse namen van personages in andere films weer terugkomen, zeggen diverse acteurs. Nou poeh poeh, echt briljant . Alles wat die Jamie Foxx te melden had, leek wel of hij ervoor betaald kreeg om het te zeggen, en interesseerde me na 2 zinnen al niet meer. Vinden mensen dit nu echt leuk om aan te horen over iemand die best leuke films maakt? Wellicht vloek ik nu in de kerk. Alleen leuk voor de die hard fans van QT, maar geen bioscooprelease waardig. Misschien omdat ik QT ook een tikkeltje overgewaardeerd vind, maar dan kun je nog steeds een betere, inhoudelijke docu maken over iemand. Ga het zien op Netflix zou ik zeggen.