• 8.664.517 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Arrival

"Why are they here?"

Nadat buitenaardse wezens op de aarde landen, wordt een taalkundige gerekruteerd door de Amerikaanse overheid om de bedoelingen van de wezens te ontcijferen. Terwijl ze de taal van de wezens begint te begrijpen, komen er bij haar telkens beelden naar boven uit haar eigen leven. Deze blijken de sleutel tot het ontraadselen van een groter mysterie rondom het buitenaards bezoek.

Social Media

Hannah (4 yrs. old)

Alle Media

avatar van rep_robert

rep_robert

Het eerste uur had mij flink te pakken. De spanning wordt flink opgebouwd en het raadsel rondom de aliens wordt stapsgewijs en niet te vlot uitgelegd. Maar de climax was toch wel een beetje een sof. Toen ik op een gegeven moment 5 minuten naar mierzoete beelden van Adams en Renner zat te kijken werd het toch wel vermoeiend. Het valt te prijzen dat Villeneuve het hier wat onconventioneel aanpakt, maar het geheel wordt gewoon te zweverig en uiteindelijk had ik het gevoel dat ik naar niets had gekeken(wat gebeurt er nou daadwerkelijk met de plannen van de aliens en wat houdt het concreet in behalve dat Adams haar personage ervan heeft geprofiteerd door er een boek over te schrijven en er blijkbaar iets van een conventie over gehouden wordt?).

Uiteindelijk een vakkundige in elkaar gezette film die niet helemaal aan de verwachtingen voldoet doordat het einde meer aan existentiële vragen probeert te voldoen ipv een passend slot te geven aan de vele (praktische) vragen die je eigenlijk bezig houden tijdens de film(had het eigenlijk al vrij vlot door dat het een visioen was, dus dan biedt het einde eigenlijk weinig meer).

avatar van Shinobi

Shinobi

"Not everyone is able to process experiences like this."

Een nieuwe titel van Denis Villeneuve brengt - natuurlijk - altijd hoge verwachtingen met zich mee. Gelukkig worden deze meer dan ingelost.

Aliens die de aarde binnendringen is niets nieuws onder de zon, maar met Villeneuve aan het roer wordt er een andere draai aan gegeven. Normaliter kiest men voor een bombastische aanpak waar er eerst geschoten wordt voor er vragen worden gesteld; nu wordt er juist ingegaan op de grote vraag waarom de aliens er zijn en wat hun daadwerkelijke doel is.

'Arrival' geeft op een subtiele, doch intelligente wijze antwoord op intrigerende ideeën en thema's die wellicht niet voor iedereen zijn weggelegd. Desondanks blijft de spanning over het geheel zorgvuldig behouden, zonder af te wijken van de serene pacing. Bovendien zorgen de verscheidene lagen ervoor dat je als kijker helemaal ondergedompeld wordt in de meesterlijke sfeer die nieuwsgierigheid naar ongekende hoogtes stuwt.

Centraal staat de communicatie met de aliens, waar vanzelfsprekend veel tijd aan besteed wordt. Maar het subplot waarin persoonlijk verlies aangekaart wordt, blijft sluimeren in je achterhoofd. Mede door het sterke acteerwerk van Amy Adams voert de emotie de boventoon. Op deze manier vormt de plotwending de ultieme culminatie die je zo ontroert dat je in tranen achterblijft. De strakke beelden en de prachtige score van Jóhann Jóhannsson versterken dit gevoel alleen maar.

Al met al een zeer unieke en bovenal onconventionele Sci-Fi die tot in de puntjes is verzorgd. De meningen zullen ongetwijfeld verdeeld zijn, maar dit is een beleving die je gewoonweg moet ondergaan.

5,0 Sterren.

avatar van IH88

IH88

“Am I the only one having trouble saying “aliens”?”

Waanzinnig mooie film. Soms heb je van die films waarvan je het gevoel hebt dat ze speciaal voor jou zijn gemaakt, en Arrival behoort zeker in dit rijtje. De combinatie van science fiction en een persoonlijk verhaal werkt uitstekend en de regie van Villeneuve is ingetogen maar erg effectief.

In een jaar vol lompe actiefilms, nieuwe superheldenfilms en verschrikkelijke remakes is Arrival een baken van originaliteit en intelligentie. Er wordt van de kijker verwacht dat je je hersens gebruikt en de twist dat het verhaal om non-lineaire tijd gaat is een magisch moment. Die verhaallijn komt ook sterk samen met het persoonlijke drama rond het personage Louise Banks. Mooi en ingetogen gespeeld door de fenomenale Amy Adams. Arrival heeft een rustige opbouw waar al gelijk een onheilspellende sfeer wordt gecreëerd. Op effectieve manier wordt het verhaal door Villeneuve opgebouwd, waarna de spanning rond de bedoelingen van de Aliens kan beginnen. De rol die taal speelt in de film is interessant en origineel. Het einde is wat overdreven uitleggerig maar toegegeven, ik zat ook ademloos naar het laatste kwartier te kijken en het einde geeft stof tot nadenken. Arrival is een film voor het hoofd en het hart. En dat zijn vaak de beste films.

avatar van tbouwh

tbouwh

Arrival is een atypische sci-fi-film. In een kleine twee uur schotelt Denis Villeneuve je datgene voor wat je niet zou verwachten, en laat dat dit werk nu juist zo goed maken...

Narratief

Nee, in deze film geen Independence Day, maar een vrijwel geheel communicatief spel, dat meer wegheeft van een moderne versie van Close Encounters of the Thi.... Wil je zoiets spannend houden, dan moet je op narratief vlak verrassend uit de hoek komen. Gelukkig slaagt Arrival daarin met verve. Als in de derde akte van het uitstekende scenario de aap uit de mouw komt, wordt je getrakteerd op een stukje symboliek en betekenisgeving dat laveert tussen het persoonlijke en het universele. Op het persoonlijke vlak wordt je aangemoedigd dezelfde vraag te stellen als hoofdpersoon Amy Adams: zou je iets willen veranderen aan de toekomst als je wist hoe die eruit zag? De basis voor dat dilemma (niet-lineaire tijd) lag al in een film als Interstellar, maar biedt wederom stof tot nadenken. Op het universele vlak is de boodschap al even sterk: militaire en politieke beleidsvoerders zijn maar al te snel geneigd te denken in termen van strijd, in plaats van dat ze streven naar communicatie en samenwerking. De aliens verpersoonlijken die boodschap: niet alleen de gezagvoerders, maar ook de meeste filmkijkers zullen in eerste instantie denken dat zij met vijandige bedoelingen naar de aarde zijn gekomen.

Ik moet wel zeggen dat ik wat moeite had met de wijze waarop (primair) China en enkele andere 'probleemlanden' (Rusland, Sudan, Pakistan) eenzijdig als zodanig werden afgeschilderd. Een stukje zelfreflectie had geen kwaad gekund, al begrijp ik de bedoeling wel die Villeneuve met deze karakterschetsen heeft gehad. En de symboliek die hij in de film heeft gestopt verdient verder niets dan lof. De betekenislagen zijn ditmaal vrij grijpbaar voor de oplettende kijker (en worden wellicht zelfs iets te letterlijk overgedragen), maar vereisen wel een stukje inlevingsvermogen, dat direct ook weer emotionele betrokkenheid creëert.

Acteerwerk

Arrival scoort niet alleen op narratief vlak. Amy Adams is immers fantastisch als empathische linguïste, die door de Amerikaanse overheid van het bed wordt gelicht om met de aliens te communiceren. Adams' character spreidt vooral veel menselijkheid tentoon, en ik durf met recht te zeggen dat dit de beste rol is die ik van haar gezien heb. Een Oscar zou op voorhand zonder meer verdiend zijn. Jeremy Renner oogt wat verloren, maar voldoet wel; Whitaker scoort alleen met z'n veelzeggende blik al punten.

Sfeer, beeld en regie

Als de camera met een long take over Montana zweeft, beneemt het beeld van de in mist gehulde 2001-rekwisiet je de adem. Prachtige cinematografie en een subtiele sfeerzetting karakteriseert Arrival ten voete uit, en de score van Johann Johansson is dramatisch zonder dat ze ooit te veel de boventoon voert. Prachtige strijkers tijdens een slotstuk dat raakt. Het is groots en subtiel tegelijk; Villeneuve behandelt grote thema's in een minieme setting. Het script raakt precies de juiste snaar, zoals eigenlijk de gehele film doet.

4.5*, jaarlijst-materiaal, en Oscar-waardig.

avatar van orko82

orko82

Erg mooie film op veel punten. Plot die zich goed ontwikkelt, Amy Adams speelt een sterke rol, goede mysterieuze muziek die film extra lading geeft en schitterende shots af en toe. Wederom een pareltje van Villeneuve. Het is nog wachten op de eerste miskleun van hem. Laat ik hopen dat die niet komt.

avatar van gotti

gotti

Interessant gegeven en zeker het eerste uur sterk. Maar als je eenmaal de constructie van de film door begint te krijgen, voelt het meer als een slimmigheid van de makers, dan dat het écht op de emotie werkt. En hierdoor laat de film je als kijker toch onbevredigd achter.

avatar van Macmanus

Macmanus

Degelijke film.

Villeneuve is een gevestigde naam aan het worden. Zijn films zijn voor zover ik ze gezien heb nooit slecht. Ook deze is dat niet. Sfeer is vanaf het begin aanwezig. Ik heb ook altijd wel een zwak voor dit soort sci-fi films. Denis kent zijn klassiekers maar weet met taal net een andere kant op te gaan. Hoewel 50 mil. voor mij veel geld is, is dat in Hollywood te doen. En hij besteed het slim. De concentratie ligt vooral op 1 schip, maar je krijgt door televisie beelden de grootsheid wel mee.

Uiteindelijk is het allemaal wel net iets te degelijk om echt wilt te worden. De cliches steken dan ook wel te kop op. Natuurlijk gaan soldaten domme dingen doen! Ik lees dat Verhoeven zich afvraagt de recensenten door gaan hebben of het een flashforward is. Hopelijk heeft Verhoeven een andere versie gezien. Voor bij wie dit niet duidelijk is, hoef je niet lang bang te zijn want te clue komt nog tig keer voorbij. Vooral dat Renner haar man is in de toekomst is best wel herhalend. Had daar het idee oftewel Denis of de geldschieters dachten dat de kijker lichtelijk verstandelijk gehandicapt is.

Dat stoorde mij iets. Het sentimentele weet mij altijd goed te raken, en het rustige sfeertje dat Denis altijd opbouwt werkt uitstekend. Maar hij moet bij BR2 wel even iets meer power meebrengen.

avatar van Montorsi

Montorsi

Villeneuve is echt steengoed qua geluid, ook in Arrival weer. Eerste uur is weer aardig sterk. De invalshoek is ook vrij origineel. Helaas krijgt alles tegen het eind nogal een melig sausje, het doet nogal afbreuk aan het geheel wat mij betreft.

avatar van DeCol

DeCol

Mijn mede-kijker zei dat hij wel houdt van films waar achteraf veel over te praten valt. Arrival is een film die je stof tot nadenken geeft. Ik hink op twee gedachte.

Het verhaal is zeer origineel! Er zijn uiteraard al een aantal vergelijkingen gemaakt, maar dit is er echt één in zijn soort. Zo heb ik sci-fi nog niet eerder gezien. De beelden zijn soms verbluffend. Als ze bij de schelp in Montana aan komen vliegen: WOW! Maar ook de schelp zelf en de wezens zijn tof gedaan. Het acteerwerk van Amy Adams is echt top (zal weer een Oscar nominatie worden)! Renner lijkt een beetje onwennig. En veel credits voor de audio (zowel het geluid als de muziek). Wat is dit fantastisch zeg!

Met de techniek zit het dus wel goed in deze film. Ik vind het echter ook belangrijk dat een film het verhaal op een goede manier overbrengt. Iets meer tempo en wat minder vaagheden waren welkom geweest. De twist op zich is bijzonder goed, maar ik zit nog steeds met waarom? Waarom doen de wezens dit? Wat zijn hun plannen? Wat gebeurd er over 3000 jaar dan? Achteraf dacht ik: leuk voor Dr. Banks, maar wie heeft er verder wat aan? En misschien is dit ook wel het doel van de regisseur, maar het doet voor mij wel af aan het geheel.

Wellicht dat een tweede kijkbeurt verandering brengt. Voor nu 3,0*.

avatar van Jusstinb

Jusstinb

Dit is net zo een vage film als Interstellar. Je moet hier echt van houden. Persoonlijk is dit niet mijn favoriete genre. Te veel vage en onrealistische dingen. Ik vind op zich de dingen die ze doen met lineaire-tijd etc wel tof. Dus de mysterie eromheen maakt het toch wel een spannende film om te kijken en achteraf over na te denken. Maar zo een film scoort bij mij nooit echt hoog...

avatar van SouthParkFan

SouthParkFan

Prachtige film in de zin van cinematografie en sound design. Maar voor mij persoonlijk toch wat minder in de afwikkeling van het verhaal. Een vriend van mij wist mij van tevoren al te vertellen uit te kijken voor de twist, die mind blowing zou zijn. Met die kennis was de film als geheel helaas minder genietbaar.

Het begin van de film is erg mooi en zet gelijk de toon voor hetgeen komen gaat. Langzaam glijdend camerawerk, een acteerprestatie van jewelste en een onheilspellende setting die erg goed neergezet wordt. De hele aanloop naar het eerste contact vond ik ook erg goed gedaan. Die lange take als je de schelp voor het eerst ziet met laaghangende mist als een deken over de flanken van de bergen. Prachtig. Het is dit moment dat het geluid ook écht goed begint te worden en de soundtrack van Johannson wakkert de onderbuikse spanning nog flink aan. In mijn achterhoofd knaagde helaas telkens die spoiler, ondanks dat de eerste helft van de film zeer goed en vermakelijk was.

Het laatste kwart (ongeveer) van de film draaide voor mij echter uit op een deceptie. Op dit moment verwachtte ik al dat er geen sprake van flashbacks zou zijn, maar van flash-forwards. Zeker na dat stukje toen die dochter vroeg om dat bepaalde woord (ben het nu zelf even kwijt). Adams' personage vertelde toen dat de vader van het meisje het wel zou weten, omdat hij immers een wiskundige of iets dergelijks was. Vanaf dat moment lag alles er wel heel dik bovenop. En dat wordt dan in de zogenaamde climax tot in den treuren duidelijk gemaakt. Ik heb het over een zogenaamde climax, want die was eigenlijk geheel afwezig. Het geheel bouwt toe naar een mooie finale, maar het loopt allemaal met een enorme sisser af. Dat daarna de heptapods ook maar gewoon weggaan, omdat ze hun gift hebben 'geactiveerd' bij een mens, als dank voor iets wat de mensheid over een paar duizend jaar voor hun volk zal doen. Als dat de enige beweegreden zou zijn geweest, dan moet dat wel een hele grote potentiële ramp geweest zijn in die toekomst. Mwah, vond het allemaal niet bijster bijzonder meer.

Voor mij is de film uiteindelijk gewoon uitgedraaid op een teleurstelling. Ik heb met opzet zo min mogelijk trailers gekeken van deze film. Voor mij stond het al vast dat ik deze zou gaan zien. Alleen dan verklapt iemand een belangrijk aspect van de film en gelijk is de ervaring een stuk minder. Misschien waren de verwachtingen ook wel te hoog, zeker na wat ik al gezien heb van het eerdere werk van Villeneuve. Wellicht dat ik de film bij een tweede kijkbeurt beter kan waarderen, maar voor nu kom ik niet verder dan 3*.

avatar van arno74

arno74

Prima wegkijker tenzij je een actiefilm verwacht, want het is een behoorlijk rustige film. Het is niet zo sterk als dat de verwachtingen hoog waren, maar best wel degelijk. Het verhaal was best interessant en het heeft een soort van onderlaag die nieuwsgierig maakt, maar die werd helaas voor een behoorlijk deel platgewalsd door de militaire onzin waar Hollywood ons uit het niets op trakteert. Wanneer het die kant opgaat levert dat een volstrekt misplaatste deel van de film op die alle hoop op een meesterwerkje in een keer wegvaagde. De film bevat ook een van de meest onzinnige explosiescenes die ik ooit gezien heb. Die militaristische explosiedrang van Hollywood is werkelijk doodzonde. De clue van de film was best interessant, al kreeg ik de indruk dat men daar wat meer mee had kunnen doen. De reden waarom de aliens komen is aan de zwakke kant. Verder een vermakelijke scifi, 3,5*.

avatar van mjk87

mjk87

Tijdens het kijken dacht ik, beter getimed kan de film niet zijn. Wat je verder ook van de film vindt of van de heer Trump, deze hele film gaat in tegen de manier waarop die laatste opereert en is een oproep tot het aangaan van de dialoog.

Sciencefiction draait niet zozeer om ruimtegevechten en aliens (Star Wars is fantasy!), maar wel om de technologische vooruitgang en de invloed daarvan op de mens. En dan zowel de materiële mogelijkheden als vraagstukken wat dat doet met de mens als groep of individu. Wat dat betreft is dit echte sciencefiction. Maar de film pretendeert ook slimmer te zijn dan deze eigenlijk is. De ideeën waar het om draait komen pas aan het eind en vrij zijdelings aan de beurt. Het hoofddoel van Villeneuve lijk vooral een spannende suspensefilm te willen hebben gemaakt waar de plottwist belangrijker lijkt dan de vragen die erachter liggen. Maar als thriller is deze film dan wel uiterst geslaagd.

We volgen Adams, single en rondlopend met een trauma. Nu vind ik Adams sowieso een fijne actrice, maar hier staat ze wel en potje te excelleren. Elke blik is veelzeggend en ze brengt ongelooflijk goed haar emoties over door alleen wat in haar ademhaling te veranderen of haar gezicht iets anders te tonen. Geen grootse gebaren, wel grootse klasse - Jeremy Renner staat de hele film er wat bleekjes naast. De film kent een goed tempo, toont genoeg van de gebeurtenissen Aarde en is vrij strak in plot met enorm veel sfeer. Daarnaast een mooie uitweiding over het leren van taal. Dit is eigenlijk ook Villeneuve's beste. Mooie donkere fotografie met fijne trage camerabewegingen (dat eerste shot (dat later terugkeert) of waar de mist over de bergen van Montana trekt) en sterke muziek. En alleen al die eerste keer dat men het ruimteschip betreedt is een geweldig spannende scène. Of het moment dat de ruimteschepen voor het eerst er zijn en wat de gevolgen zijn op Aarde met een campus die leegloopt. En dan is er de laatste scène met die violenmuziek die door je ziel snijdt.

Verder is de film schatplichtig aan een heleboel andere films. Die ruimteschepen zijn voor mij ook als de monolieten uit 2001, die niet zozeer het verhaal in gang trekken maar ook staan als punt in de tijd om de mens te veranderen. Te evolueren. Maar ook kwamen herinneringen op aan andere films als Interstellar of 12 Monkeys. Ik zie hier mensen schrijven dat de film gaat over vragen als wat je zou kiezen als je de gevolgen kent, maar daar gaat de film natuurlijk niet over. Daarvoor komt dat te summier aan bod. De tijd is onomkeerbaar lijkt men te zeggen, dus dan maar accepteren. Daarom is dat allicht zo'n mooie film voor mij, vooral in die laatste scène.

Nu kent de film ook wat schoonheidsfouten. De Chinezen zijn uiteraard de ongeduldigen die wel even de militaire macht willen gebruiken. Maar ook komen de ideeën aan het eind vrij mager aan bod. Maar toch is dit klein bier bij de indruk die de film achterliet tijdens het kijken en daarna. Misschien dat het bij herziening een rol gaat spelen, maar nu nog niet.

Enfin, de beste film van dit jaar, en terwijl ik dit stukje typ zie ik niet in waarom dit slecht vier sterren zijn zoals ik deze na wikken en wegen had beoordeeld, dus 4,5*. En als deze met de Oscars gaat lopen hoor je mij helemaal niet klagen.

Theunissen

Deze Sciencefiction film heb ik gisteravond (begon om 22:15) in de bioscoop (mijn vijfde film in dit jaar) gezien en hoewel het verhaal me zeker wist te boeien en te interesseren, had ik op het einde van de film wel zoiets van "Waar heb ik in hemelsnaam naar zitten te kijken en waar ging het nu eigenlijk om ?". Wat dat laatste betreft, kwam ik eigenlijk alleen uit op samenwerken, één universele taal en in de toekomst kunnen kijken. Verder vond ik de film eigenlijk ook wel traag, saai (er wordt alleen veel in gepraat en gecommuniceerd), verwarrend (komt naderhand wel duidelijkheid in), langdradig en zelf slaapverwekkend. Dat laatste was overigens letterlijk en figuurlijk bij mij van toepassing, want in de laatste 30 minuten van het verhaal moest ik soms wat knikkebollen.

Het verhaal omtrent de buitenaardse wezens (stel je daarbij wel niet veel van voor, want je krijgt alleen maar twee intelligente octopods te zien),die met hun 12 halve cocon-achtige ruimteschepen op verschillende plaatsen in de wereld (o.a. Amerika, Rusland, China en Australië) arriveren en een cadeau hebben voor de mensheid, was opzicht wel leuk gevonden en zit eigenlijk ook wel aardig in elkaar. Van de uitvoering (zeer rustig en er gebeurt eigenlijk niets) van het verhaal moet je wel van houden en daar houd ik dus niet van, waardoor deze film niet echt was weggelegd voor mij (dat had ik ook o.a. met de Horror / Thriller film "I Am the Pretty Thing That ...", die ik een paar weken geleden heb gezien). Daardoor heb ik dus deze film vooral ervaren heb als traag, saai, verwarrend, langdradig en slaapverwekkend en tevens ontging het me waar het in dit verhaal nu eigenlijk om draaide. Zeker het einde van het verhaal vond ik maar vaag, met het opeens kunnen kijken in de toekomst van Dr. Louise Banks (gespeeld door Amy Adams). Visueel gezien stelt het ook allemaal weinig voor (mooiste scene was vanuit een helikopter als deze wilt gaan landen vlak bij de plaats waar een ruimteschip vlak boven de grond hangt) en dat komt mede omdat het verhaal zich maar afspeelt op een paar locaties, waaronder het saaie, kille en kale ruimteschip (vergelijkbaar met een holle steen) van de buitenaardse wezens

De cast (die eigenlijk maar beperkt is uit een drietal menselijke hoofdrolspelers, zie filmposter, en twee buitenaardse octopods) die deze film moet dragen (omdat het verhaal alleen maar draait om veel praten en communicatie), deed het opzicht goed en zeker wat betreft de zeer overtuigende spelende Amy Adams in de rol van de taalkundige Dr. Louise Banks. Het zou mij niet verbazen als zij voor deze rol genomineerd gaat worden voor "Beste Actrice" tijdens de komende Oscars. Jeremy Renner (in de rol van wetenschapper Ian Donnelly, die naderhand ook de vader blijkt te zijn van dochtertje Hannah van Dr. Louise Banks, die in het begin van het verhaal op 12 jarige leeftijd overlijdt aan een ziekte en wat op het einde van het verhaal juist toekomst blijkt te zijn) en Forest Whitaker (in de rol van kolonel Weber), deden het opzicht ook best verdienstelijk, maar konden zeker niet tippen (sterker nog, konden niet in haar voetsporen treden) aan Amy Adams, die ook een grotere en belangrijkere rol heeft in het verhaal.

Nee, deze Sciencefiction film was niet echt weggelegd voor mij (meer iets voor de filosofen onder ons, die zie ik ook al hoge punten geven aan deze film) en dat is best jammer, want de vorige film van regisseur Denis Villeneuve, te weten "Sicario (2015)" vond ik juist zeer goed. Het is dat ik open in deze film ben ingestapt (dus zonder me echt te hebben verdiept in het verhaal), want anders was ik daarvoor nooit naar de bioscoop gegaan en had ik hem een tijdje later gewoon lekker thuis op de bank bekeken (waarschijnlijk dan wel met regelmatig vooruit spoelen).

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Vind die trend van serieuze SF-films, maar dan niet gortdroog, wel erg aangenaam worden. Arrival is ook weer zo'n film, die zo realistisch mogelijk wil laten zien wat er gebeurt als aliens op aarde landen en hoe de mensheid er mee om gaat. Ben ook wel te spreken over hoe simpel en minimalistisch de film uitgevoerd en uitgelegd wordt en vond de spanningsopbouw naar de eerste ontmoeting van Adams en Renner met die aliens erg gaaf. Dat duurde wel lekker lang . Afijn, goede film met een ietwat zoetsappig maar ook mooi slot.

avatar van MRDammann

MRDammann

Hoe kan ik mijn liefde het beste uiten voor deze film? Allereerst door te zeggen dat deze film je aan het denken zet. De film is zeer intelligent en hoe de film speelt met je verwachtingen is razend knap. Ten tweede ontstijgt deze film het genre van sciencefiction. Het gaat niet zozeer om een aankomst van aliens, maar meer om hoe we communiceren met nieuwe dingen, mensen, entiteiten of wat dan ook. Ten derde is het camerawerk fantastisch, vooral de introductie van de ‘ruimteschepen’ zijn fantastisch gedaan. We krijgen in een korte tijd te zien hoe gigantisch die dingen zijn.

Daarnaast zijn de karakters goed geschreven. Het zijn geen bijzondere mensen, het zijn normale met hun tekortkomingen, ze zijn echt. Amy Adams is goed, Jeremy Renner is degelijk en Forest Whitaker speelt weer fantastisch. Heerlijk om die mensen aan het werk te zien. Het einde is tenslotte heel goed, met een goede plottwist. Of ik hem wel of niet zag aankomen, vind ik eigenlijk niet heel interessant, hij bracht ieder geval een emotionele reactie teweeg bij mij.

Een film die nog heel lang in je hoofd blijft zitten die je even stil laat zijn na de aftiteling en die de interessante vraag stelt zou je het anders doen als je eigen toekomst weet? Top film!

avatar van Neder0001

Neder0001

Elk jaar heb je wel een film die zwaar overgewaardeerd wordt terwijl het eigenlijk één grote tegenvaller is. Bij deze hebben we de winnaar van 2016 gevonden.

avatar van Sjef Shagbuil

Sjef Shagbuil

Verfrissende verrassing, nee het is niet perfect. Maar het is zeker origineel en gedurfd, wat bij nooit meer voorkomt. Ik heb zitten genieten van deze film, heeft mij echt emotioneel geraakt.

avatar van Rosicky

Rosicky

Veel beter dan verwacht. Ben groot fan van Villeneuve maar vreesde dat hij met deze rigoreuze verandering van genre zijn hand een beetje zou overspelen. Blijkt gelukkig niet het geval. Arrival neemt een uitgekauwd thema (first contact) en maakt er een claustrofobische ervaring van met maar een handvol sterke, geloofwaardige personages. En natuurlijk stipt Villeneuve onderweg nog een paar akelig actuele thema's aan en speelt hij met de verwachtingen van zijn publiek. Zelf had ik bijvoorbeeld pas schandalig laat door dat we al die tijd naar flash forwards van het dochtertje hadden zitten kijken, in plaats van naar flashbacks.

Geweldige film

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Mooie, interessante, best pittige film om te begrijpen. Maar als je er voor 'open' staat en het begrijpt is dit een zeer goede film. Amy speelt sowieso altijd al erg fijn. Ik vind haar een sterke actrice. De special effects zijn supergoed. Er worden een aantal kwesties verder niet uitgelegd, maar dat is niet storend. Je kunt met je eigen 'fantasie' hierover verder speculeren wat dat nou zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld over het stukje van 'we hebben jullie nodig over 3000 jaar'. Erg mooi.

avatar van eRCee

eRCee (moderator films)

Villeneuve, tja, hij intrigeert me wel maar hij laat ook telkens zoveel steken vallen. Alleen Sicario ontkomt aan dat lot.

Wat ik erg aan Villeneuve waardeer is de grote lijn: het type script dat hij kiest, de insteek van het verhaal. Hij is ook heel sterk in losse scenes neerzetten. Zijn stijl is fijn, strak maar zonder te overdrijven. En hij kan een breed palet aan van films.

Wat ik zwak vind is de vaak tamelijk onbeholpen uitwerking van de verhaalontwikkeling. Ook qua personage-psychologie is Villeneuve weinig subtiel. Veelbelovende elementen worden al snel platgewalst en verliezen hun potentie.

Voor Arrivals geldt bovenstaande allemaal. Het uitgangspunt is gewoon heel interessant. Het shot waarmee Louise komt aanvliegen in een helicopter op die basis, geweldig. En ook de ruimteschepen zien er fenomenaal uit, zowel van binnen als van buiten. In Arrivals zijn aliens ook echt aliens, niet zomaar wat slijmerige varianten van de engste dieren, en hun intelligentie ligt op andere gebieden dan de onze. Dit gegeven is sterk genoeg om de film te blijven dragen.

Andere zaken zijn weer zo plat als een dubbeltje. Dat Luise blijkbaar niet alleen linguïst is maar ook vertaler van de meest uiteenlopende talen is op z'n minst gemakzuchtig, al valt het nog te vergeven. Maar dan, ze mag op een bandje naar geluiden luisteren van buiten onze aarde en dan wordt er verwacht dat ze dit kan begrijpen. En ze wint de selectieprocedure doordat ze een woord uit het Sanskriet kan vertalen. Dat is allemaal grote flauwekul, te danken aan oppervlakkig schrijfwerk. Ook de psychologische geloofwaardigheid wankelt bij momenten, bijvoorbeeld nadat Louise alleen het schip is binnengegaan en er ook weer uitkomt. Blijkbaar interesseert niemand zich vervolgens voor wat er is gebeurd, wat ze heeft gezien en mogelijk ontdekt?

En dan de bedorven kers op de taart, de slotdialoog waarin het hele concept van het ontmoeten van een andere levensvorm van hoge intelligentie maar bijzaak blijkt te zijn in het liefdesverhaaltje tussen twee eenzaten. Blergh, hoe verzin je het. Natuurlijk, het is aardig dat je daarvan dan de afloop al weet, maar dat zeemzoete gesprek hadden ze in elk geval weg mogen laten.

Ik ben blij dat ik de film in de bios heb gezien en bepaalde beelden zullen nog wel even blijven hangen. Maar uiteindelijk toch weer een gemankeerde film. Villeneuve zou eens een stapel goede romans moeten doorwerken om te zien hoe je dat nu doet, een verhaal vertellen zonder telkens uit de bocht te vliegen.

avatar van wwelover

wwelover

Wist vooraf vrijwel niks van het plot dus dat was wel fijn. Leuk om eens een sci-fi film te zien die eens een andere richting opgaat dan de standaard actie invasie film. Neem daarbij dat de regisseur ontzettend goed bezig is dus dat is niet zo gek. Vond de film erg intrigerend en sterk opgebouwd. Visueel ook echt schitterend, dat is altijd wel prettig met Villeneuve's films. De film is niet voor iedereen weggelegd merkte ik ook wel in de zaal. Maar hoewel het een intelligente film is, is het zeer goed te vatten. Sterke cast ook en een waanzinnige soundtrack. Jammer dat ik zijn concert net heb gemist in Amsterdam.

avatar van Noodless

Noodless

Mwah...gezien vaak de goede recensies viel mij de film toch wat tegen. Laat me duidelijk zijn dat ik best goed opgebouwde verhalen zonder al te veel actie wel kan smaken. Maar deze film wist mij althans niet te overtuigen. Acteerwerk, sound en opbouw prima. Het visuele effect is degelijk, maar echt opvallend nu ook weer niet. De manier van communicatie ontleden en delen is wel mooi gebracht, maar de rest is toch maar wisselvallig. Bv. Het ruimteschip zelf is maar magertjes qua design of uitwerking. Ook de ruimte waar de aliens zich bevinden is visueel maar pover. Het verhaal zelf weet niet over de hele lijn te boeien. Soms lijkt het wel een monoloog.... en daardoor wat aan de saaie kant. Ook wat spanningskracht betreft valt de film tegen. 6/10

avatar van filmosoof

filmosoof

Vond het een bijzondere film met een boeiend verhaal en thematiek.
Hieronder nog enkele gedachten:

In de film staat communicatie centraal en volgens de Sapir–Whorf (SW) hypothese is de taal die we gebruiken ook sterk verbonden met hoe we de wereld ervaren.
De taal die de aliens gebruiken ("non-lineair", heeft geen vaste volgorde of begin of einde) is sterk afwijkend van wat wij kennen (net zoals de zero-zwaartekracht toegang), en de wereld wordt dan ook "non-lineair" ervaren (SW hypothese) en hierdoor kunnen de aliens in de toekomst kijken. Een van de thema's in de film is ook de vraag of je anders zou leven als je wist hoe de toekomst eruit ziet.

De aliens hebben mogelijk in de toekomst gezien dat ze door mensen (misschien vanwege angst voor het onbekende) gedood zullen worden (een van de twee was al "stervende") en hebben daar nu op geanticipeerd door contact te zoeken en begrip voor hen te kweken door hun taal over te dragen.

De linguiste (taalspecialist) is degene die deze communicatie het best begrijpt met hulp van de wetenschapper. Hiermee "redden ze de wereld" (klassiek SF thema) en ze raken ook samen verbonden (bezegeld in hun dochter), maar niet alles is uiteindelijk perfect want ze verliest dochter en man, mogelijk omdat ze juist naar hem niet heeft gecommuniceerd dat hun dochter geen toekomst heeft. (nulsomspel: dat wat je wint moet ergens anders verloren gaan)

De naam van de dochter Hannah is trouwens een palindroom en symboliseert ook de structuur van film: Flashback=flashforward

avatar van Woland

Woland

Tot nu toe ben ik behoorlijk onder de indruk van het oeuvre van Denis Villeneuve. Incendies was mijn eerste Villeneuve en was al goed, Prisoners was nog een stuk beter en recentelijk waren Sicario en Polytechnique wat mij betreft ook voltreffers. Na de lyrische verhalen die ik hoorde over Arrival keek ik hier toch wel erg naar uit. Misschien lag het aan de torenhoge verwachtingen die net een paar graadjes te hoog waren, maar Arrival maakte het wat mij betreft niet helemaal waar. Bovengemiddeld goed in algemene zin, jazeker, top of zelfs maar goed voor Villeneuve-standaarden, wat mij betreft niet. Dat had ik toch net te veel kleine ergernissen voor.

Om maar met het goede nieuws te beginnen, Villeneuve weet wederom de boel schitterend op film te zetten. Een sci-fi geeft daar nog een extra vrijheidsgraad aan, en de aliens, hun communicatie en hun schepen zien er fantastisch uit. Ook het acteerwerk heb ik weinig op aan te merken. Amy Adams als linguïste doet het sterk, Jeremy Renner is ook een prima potje aan het acteren, Forest Whitaker idem dito. Maar qua script stoorde ik me af en toe wel een beetje. Het is altijd leuk om een wat intelligentere alieninvasie te zien dan wat de gemiddelde actie-scifi laat zien. Al is bezoek misschien een betere omschrijving dan invasie.

Het begon al een beetje met de vele flashbacks, al zijn het eigenlijk flashforwards, naar het dochtertje en haar uiteindelijk te vroege einde. Natuurlijk speelt ze wel enigszins een rol in dat ze Amy Adams helpt om de juiste beslissingen te nemen, en is de morele keuze om al dan niet een kind te nemen aan het einde ook nog wel een interessant punt aan het einde. Misschien ben ik een botte hork, maar ik kreeg er toch een gevoel van overbodigheid en gezochte sentimentaliteit bij. Helaas moest ik af en toe denken aan Gravity, wat mijn humeur niet deed verbeteren.

Een dan is er nog het gegoochel met niet-lineaire tijd en causaliteit, of eigenlijk het gebrek aan causaliteit. Het was niet zo erg als bij het ongelofelijk beroerde einde van Interstellar, maar ook was het een flauwe deus ex machina in het plot waar ik niet zo goed tegen kan. Dat het allemaal aan het einde nog eens uitgespeld werd hoe de vork in de steel zat, had van mij ook niet gehoeven, maar soit.

Ik lees het nu even terug, en het klinkt allemaal wel heel negatief. Zeker, ik had wat ergernissen en dat is jammer, maar alsnog heb ik me hier goed mee vermaakt. Prachtig geschoten, uitstekend geacteerd, en hoewel er helaas toch wat onnodige Hollywoodelementen en zwakke scriptpunten zijn ingeslopen is het alsnog een redelijk interessante film geworden. Ik weet alleen dat Villeneuve beter kan.

avatar van Corcicus

Corcicus

Uitstekende scifi met een vrij vernieuwend verhaal gebaseerd op de taalfilosofie van Wittgenstein. Vele scènes leken echter nodeloos uitgerokken en ook de laatste vijf minuten mochten in hun geheel worden geknipt. Ik was ook geshockeerd door het buitensporige egoïsme van het hoofdpersonage dat weet dat onnoemelijk lijden haar dochter wacht en uit pure zelfzucht toch een kind maakt. Alle respect die in de loop vd film wordt opgebouwd voor de protagonist in 1 klap weg.

avatar van El ralpho

El ralpho

Mars attacks?

Niets is wat het lijkt in deze Sciencefiction/drama van Villeneuve, die ook het geweldige Prisoners regisseerde. Gelukkig ging ik met juiste verwachtingen de zaal in want Arrival is nu niet bepaald wat je doorgaans van dit type film verwacht. Echter is dat in mijn ogen alleen maar positief omdat een invasie van ruimtewezens nu niet echt als origineel kan worden beschouwd. Maar is het eigenlijk wel een invasie? Deze vraag, die lang onduidelijk blijft, wordt door Arrival verkend. De conclusie is verrassend en zet hiermee een bepaald onderdeel van het verhaal in een geheel nieuw licht.

Hoewel ik over het algemeen positief te spreken ben over deze film waren er wel een aantal zaken die mij stoorde zoals het uiterlijk van het buitenaards leven wat op mij een beetje inspiratieloos overkwam. Gelukkig werd dit wel voor een groot deel verhuld door de mist en de glasplaat. en hoewel het wellicht een deel van het mysterie is, vroeg ik mij op een gegeven moment wel af welke gebeurtenis er over pakweg 3000 jaar plaats zou gaan vinden, waarvoor de hulp van de mensheid nodig zou zijn. Nu voelde het een beetje als een goedkoop excuus aan om de schepen op aarde te laten landen. Maar misschien wordt dit duidelijk in een eventueel vervolg. Een laatste puntje waar de makers ook wat meer aandacht aan hadden mogen besteden was aan de haren van Louise op het moment dat ze bij de buitenaardse wezens achter het glas beland en haar hele kapsel opeens overduidelijk uit de computer kwam. Dit leek me toch iets wat gemakkelijk had kunnen worden voorkomen en er nu een hele scené gewoon niet uit zag.

Misschien is het muggenziften, maar toch stoorde ik mij enigszins aan bovenstaande punten. Verder is Arrival zeker de moeite waard om een keer gezien te hebben en had deze wat mij betreft zeker voor de Oscars in aanmerking mogen komen.

avatar van BLaCkMamBa

BLaCkMamBa

Ik ben teleurgesteld in deze film. Ik hoopte op een serieuze science fictie, maar wordt een beetje moe van dit soort inception-achtige films.

In dit soort films doen de vertellers net alsof het allemaal logisch te volgen is, maar als je iets verder kijkt merk je dat het gewoon 'in de war' brengen is. Elementen worden als uitleg van een probleem voorgesteld maar raken kant nog wal. Het enige wat er overeind blijft in deze film is weer wat US-propaganda en een niet te beredeneren tijdreis verhaal.

avatar van Justinw

Justinw

Denis Villeneuve is gewoon de beste regisseur die op dit moment met regelmaat films op het doek laat verschijnen, en dit bewijst hij met een van de beste sciencefiction films van de afgelopen jaren opnieuw. Als ik al niet hyped was voor Blade Runner 2049 ben ik het nu wel, en dan ook nog met een Roger Deakins achter de camera.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Fantastische film met een zeer boeiend verhaal dat je aan het denken zet. Een lekkere mysterieuze sfeer en heerlijke vage muziek dat helemaal bij de film past. Aan het eind een mooie wending en visueel gezien ziet het er ook prima uit. De uitstekend spelende Adams maakt het plaatje compleet en ik kan niet anders zeggen dat ik dit een topfilm vind. 4 welverdiende sterren, en die geef ik niet snel!

Cikx schreef:

Gr. Onderuitgezakte Jopie