I Am the Pretty Thing That Lives in the House (2016)

Canada / Verenigde Staten
Thriller

geregisseerd door Oz Perkins
met Ruth Wilson, Paula Prentiss en Lucy Boynton

Lily is een jonge verzorgster die wordt ingehuurd om voor een oudere dame, genaamd Iris Blum, te zorgen. Iris is een voormalig schrijfster en heeft verschillende succesvolle griezelverhalen geschreven. Ze is stervende en wil haar laatste dagen graag doorbrengen in haar geliefde landhuis. Lily doet de ontdekking dat er iets vreemds aan de hand is in het landhuis.

avatar van wibro
Deze film moet het voor mij helemaal hebben van de spookhuis sfeer en de aantrekkelijke en zeer goed acterende Ruth Wilson in de rol van Lily. Dat de film bijzonder traag is komt de film alleen maar ten goede en maakt de voorts mysterieuze sfeer juist zo bijzonder, ook mede door de overigens voortreffelijk soundtrack van Elvis Perkins. Net zoals het eveneens zeer goede The Blackman's Daughter (2015) van dezelfde regisseur laat deze film mij wel met veel vraagtekens achter van "Wat betekent het allemaal". Misschien deze film nog maar een keer herzien hoewel het e.e.a. mij wel enigszins duidelijk begint te worden. Dit is dus duidelijk geen film voor filmliefhebbers die alles gelijk verklaard willen hebben. Dat blijkt ook wel uit het schandalig lage gemiddelde hier op MovieMeter en IMDb.

Lange titel, maar ondanks de lengte ook een lange film, die al snel saai wordt.
Mijn kon hij in ieder geval niet helemaal boeien.
Horrorfilm zoals er 13 in een dozijn zijn.

Tarkus schreef:
Horrorfilm zoals er 13 in een dozijn zijn.

Ik begrijp dat genre werk vaak te kampen heeft met love/hate waarderingen, maar dit 13 in een dozijn noemen slaat werkelijk nergens op. De stijl van Perkins is uniek.

Leuk dat mensen nog van deze film hebben kunnen genieten, ik ben daar zeker geen van...
Ik vond het een uitzonderlijk saaie, langdradige film.
Het enige pluspunt wat ik kan noemen is dat de suspensie er nog wel goed in gehouden word en dat ik daarom toch nieuwsgierig was naar het verloop anders had ik de film niet uitgekeken.
Voor mij was het 89 minuten weggegooide tijd die ik niet meer terug krijg?

avatar van Donnie Vallermee
Als je een film wil zien die echt NERGENS over gaat; dit is er een.

Geen verhaal geen spanning er gebeurt gewoonweg NIETS.

Verschrikkelijk!!! Het is dat ik geen 0 sterren kan geven... bah bah....

avatar van sinterklaas
Nou, nou, nou...

February was een aangename verrassing van de regisseur; eens kijken wat hij met (een erg lange titel) doet.

En nee, die was zeker niet slecht.

Waar February nog vrijwel recht voor zijn raap was op den duur, heeft Oz Perkins hier voor de abstracte weg gekozen. Echter is het net als February wel een slow burner naar een uiteindelijke conclusie.

De fluisterende voice over beloofde al veel en ook de locatie was al dik in orde. Je kan zien dat een huis in een horrorfilm vrijwel altijd werkt. We volgen een verzorgster die een oude demente schrijfster moet ondersteunen; maar al gauw als een nieuwsgierig aagje zich verdiept in de boekencollectie van deze vrouw. De oude vrouw, genaamd Iris Blum ziet Lilly aan als een ene Polly. En dat die Polly een geest is is al snel overduidelijk.

Misschien wel cliché, maar toch wel weer in een fijn jasje gestoken. De sfeer is echt beklemmend en donker en weet onder je huid te kruipen. Uiteraard nog een eeuwenoude vloek die er op het huis rust en de uiteindelijke geest die Polly heet was eigenlijk nog behoorlijk creepy. Ohja... en die stoel aan het plafond... Is dat expres gedaan?

En ja, het einde...

Nee, dit was toch zeker niet slecht. Het is misschien niet altijd het verhaal dat steeds hervormd wordt; het is toch ook wel de manier waarop het wordt neergezet. En dat is Oz Perkins bij deze goed gelukt. February was misschien iets groter, maar dit werkje is als een waakvlammetje.

avatar van Shadowed
Eerste aanraking met Perkins.

Blijkbaar als regisseur iets minder geliefd bij het publiek, maar eigenlijk is hij al snel beter dan een hoop andere horrorregisseurs. Al is horror niet meteen het eerste genre dat de film aanpakt. Desondanks zijn de elementen er wel degelijk.

Het is vooral een aparte film geworden met enkele behoorlijk sterke momenten. Vooral de introductie dialogen van de hoofdkarakters Wilson en Boynton zijn erg krachtig. Bovendien is de opening waar de camera in een donker huis in het rond dwaalt bijzonder sfeervol.

Film is vooral statisch, maar het is zowat de eerste film die ik zie waar het wel een meerwaarde heeft. Ik wil graag een beetje de link leggen met Ari Aster, maar Perkins vergt toch wat meer concentratie van de kijker. Dat is ook gelijk een beetje mijn kritiekpunt.

Want zo sfeervol als de film soms is, mag het tempo wel een behoorlijke schop krijgen. Het mag zeker traag zijn, maar zo langzaam als dat het verhaal hier voortkabbelt is te veel. Zo dwaal je natuurlijk wel iets te snel af. De dialogen, op de introducties na, zijn ook niet heel sterk naarmate de film vordert.

Een donker hoekje of een kleine verschijning zijn ook echter niet genoeg om het allemaal nog wat boeiender te maken. Het verloopt echt net wat te traag. Jammer, want het had zeker potentie met een regisseur die zijn vak wel degelijk snapt. Maar dit is toch net wat te artsy. Duurt ook eigenlijk wat te lang ondanks de relatief korte speelduur. Maar de film heeft toch wel iets te weinig te vertellen om het tot 89 minuten te rekken.

avatar van VanRippestein
Hier gebeurt wel echt bijzonder weinig in. De hele film bestaat vooral uit gefluister en alles lijkt in slowmotion te zijn gefilmd. Oprecht moeilijk om niet gewoon iets anders te gaan doen tijdens het kijken. Plottechnisch zal ik er maar niet op in gaan aangezien ik door compleet gebrek aan interesse vast veel heb gemist. Zo saai zie ik ze maar zelden.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Voor hedendaagse horror films is dit zonder twijfel een film die het tempo heel wat tandjes terug schroeft en daarbij meer raakvlakken heeft met oudere horror films zoals bijvoorbeeld: The Haunting (1963)
Hierdoor is het ook duidelijk geen film voor iedereen, mensen die bijvoorbeeld helemaal niet bekend zijn met oude (horror)cinema en alleen maar de snelheid van vandaag de dag zijn gewend zullen het misschien ook al vrij snel saai kunnen gaan vinden. Tegelijkertijd is het voor mensen die van de klassiekers houden wel een leuke nieuwe verrassing.

De sfeer wordt op een zeer beklemmende manier opgebouwd en er wordt op een creatieve manier gewerkt met schaduwen en geluiden. Verwacht in deze film geen goedkope schrikeffecten, want die zitten er godzijdank(Misschien met uitzondering van de televisie scene ) niet in. Het lijkt een eerbetoon te zijn aan films zoals Psycho (1960) en Poltergeist (1982) en wat mij betreft ook meer dan welkom in het hedendaagse horror gebeuren.

Het einde geeft niet alles prijs en laat vooral veel over aan de kijker zelf voor mij persoonlijk een prima einde, maar ook dit zal niet iedereen gaan bekoren.

Belachelijk lage score.

Netflix, graag meer van dit!

avatar van joolstein
“There. It was just there even then on my very first night in the house. A death. But I could not see it yet"

Het is bijna ongelooflijk dat deze film een Netflix original is. Want met een laag, zelfs zeer laag tempo is dit absoluut geen allemansvriend. Oei, nog een struikelblok het is in zijn kern (het niet populaire) Victoriaanse gothic horror. (vond dat de geest van Shirley Jackson nooit ver weg was) Verhalend op een trage poëtische manier en het laat je aan het einde eveneens gissen naar wat er nu precies is gebeurd. De cijfers liegen er dan ook weer eens niet om!

Tja, wie van een duidelijk plot houd, jump scares verwacht of enge wezens, die zijn bij dezen gewaarschuwd; deze film ga je afschuwelijk, onbegrijpelijk en saai vinden. En dan is er ook nog de nooit zo heel populaire voice-over, die op een poëtische manier de ervaring van Lily beschrijft, haar overpeinzingen en gedachten. Maar ik en waarschijnlijk diegenen die wel van dit specifieke genre houden, vinden in deze film een klein pareltje!

De hele film speelt zich af in het huis aan het einde van Teacup Road in Braintree, Massachusetts, en dit huis spookt. Maar regisseur Oz Perkins bewandelt niet de paden die het spookhuis-genre vaak bewandelen, is sowieso niet echt geïnteresseerd in jump scares, vindt het blijkbaar ook geen probleem om al in de eerste scène te verklappen wat het lot van Lily gaat worden.

In de korte tijd van de film volgen we de tijdlijn van drie vrouwen die door elkaar lopen, voorwaarts (Lily), achterwaarts (Polly) en stilstaand (Iris). Daarnaast is er ook een rol weggelegd voor een roman die Iris schreef: 'The Lady in the Walls'. Wat deze film voor mij zo weergaloos interessant maakte was toen, de fictie uit het boek en de realiteit uit de film door elkaar heen begonnen te vloeien. Plus dat de film stilistisch ook erg mooi in elkaar zit. De dissonante muziek maakt het geheel af en is zeer ondersteund bij het beeld. Actrice Ruth Wilson was perfect als de jonge thuisverpleegster.

En als de film, een fervent horrorfilm kijker bij de climax kippenvel weet te bezorgen doe je iets goed! Helaas is de film blijkbaar een typisch geval van you either love it or you hate it, waarbij de negatieve stemmers de overhand hebben. Erg jammer want deze subtiele horrorfilm met een ongebruikelijke unieke aanpak en die angstaanjagend en uiteindelijk lonend is, verdiend heel veel meer dan de Turkey-score die het nu heeft!