Paris Est à Nous (2019)

Alternatieve titels: Paris Is Us | Paris Est une Fête

Frankrijk

geregisseerd door Elisabeth Vogler
met Noémie Schmidt, Grégoire Isvarine en Marie Mottet

Anna mist de vlucht die ze had moeten nemen om Greg in Barcelona te ontmoeten. Het vliegtuig stort neer. Ze beseft dat ze op het nippertje de dood heeft kunnen ontwijken. De grens tussen dromen en werkelijkheid vervaagt bij haar in een woelige relatie tijdens sociale spanningen, protesten en tragische gebeurtenissen in Parijs.

avatar van Verhoeven
Trailer doet heel erg Malickiaans aan!

avatar van McSavah
Pure plagiaat.

avatar van Mootjes
Zelfs de titel is niet bijster origineel... verbastering van de aangepaste tekst op de billboard "Le Monde est à (V) Nous" uit de film 'La Haine (1995)' !!!

avatar van Zwolle84
'On gardera le monde en nous'

Meestal kun je bij goede films wel onder woorden brengen wat je er zo goed aan vindt. Bij geweldige films vaak ook. Maar bij de films die je écht vol in het hart raken, is dat doorgaans een stuk lastiger.

Paris est à Nous is er zo een. Een film die ik totaal niet zag aankomen ook. Waarschijnlijk heb ik hem zonder nadenken in m'n Netflix-watchlist gezet en ben ik hem daarna weer vergeten. Ik had vooraf dan ook geen idee wat het is of hoe het staat aangeschreven. Gelukkig heb ik me vooraf ook niet ingelezen om m'n geheugen op te frissen.

Want een beschrijving van het plot zou me waarschijnlijk niet over de streep hebben getrokken. En die veel te drukke trailer is ook erg misleidend. Als je Paris est à Nous namelijk in één woord moet samenvatten, is het gevoelscinema.

En dat dan in het kwadraat, want wát kwam hij hard bij me binnen. Vanaf het eerste shot intrigeert Anna en duik je in haar hoofd. Ze neemt je aan de hand door haar leefwereld: een Parijs dat nog verward en verdoofd is na de terrorisische aanslagen.

Je maakt kennis met haar vriendje die te veel controle op haar wil uitoefenen. Ze neemt je mee in haar diepste overpijnzingen met betrekking tot de wereld en haar plek erin. Is het allemaal echt of fictie? Wie is ze? Bestaat ze überhaupt? En zo ja, wil ze wel bestaan?

Doordat je met haar gedachten samensmelt, herken je veel gevoelens. En dat zijn niet per se gevoelens die naar woorden worden vertaald. Meer dan eens vallen de dialogen compleet weg en zie je alleen maar bevreemdende sfeerbeelden. Het ene moment bedreigend, dan weer met een optimistische ondertoon.

Het zijn momenten waarop je brein zelf aan het werk gaat. Verbanden legt met je persoonlijke leven die niet altijd een weg naar boven vinden, maar in je onderbewustzijn wel doorwerken. De emoties stapelen zich op.

Bam! Ontploffing. Chaos op straat. Nog steeds half wegdromend weet je niet wat er gebeurt. Je loopt doelloos rond in een Parijs waar de stoplichten het verkeer proberen te leiden dat er niet is. Daar is je vriend weer die zich druk maakt om iets onbelangrijks. Of is het een herinnering? Of bestaat hij wellicht helemaal niet?

Nogmaals: Paris est à Nous is geen film waar je eenvoudig je vinger op legt. Maar het is ook geen film die je moet willen begrijpen; je moet hem beleven. Als iemand me nu iets ging uitleggen over het plot, dan zou ik oprecht kwaad worden. Dan zou het niet meer als mijn film aanvoelen.

Want dat is het na één kijkbeurt overduidelijk: mijn film. Dan kan een Bandersnatch met simpele artificiële trucjes tevergeefs proberen je onderdeel te laten zijn van de film, maar hier gebeurt dat pas écht.

Zonder trucjes. Zonder plot. Zonder logica. Maar met enorm veel emotie en sfeer.

Schitterend.