Je Ne Suis Pas un Homme Facile (2018)

Alternatieve titel: I Am Not an Easy Man

Frankrijk

geregisseerd door Eleonore Pourriat
met Vincent Elbaz, Marie-Sophie Ferdane en Pierre Benezit

Een bevooroordeelde man krijgt een koekje van eigen deeg als hij wakker wordt in een wereld waar vrouwen de baas zijn en ruzie krijgt met een machtige vrouwelijke auteur. Lonken is zijn lust en zijn leven. Nu zijn de rollen echter omgedraaid. Hij zal in deze nieuwe wereld snel volwassen moeten worden.

Vanaf 13 april te zien op Netflix

avatar van burhmahn
Heerlijke Franse hectisch comedie! Vermakelijk gespeeld en verhaallijn is typisch zoals de Fransen dat kunnen!

Iegh.

Het idee leek me op zich nog wel leuk, maar dat viel best tegen. Het is me tijdens het kijken van de film eigenlijk nooit echt duidelijk geworden wat de bedoeling net was. Een genreparodie maken door de rollen om te keren? Een satire maken die een hogere boodschap uitdraagt, of wat het gewoon écht zo meta dat de banaliteit van de zogenaamde satire als humor diende?

Maakt op zich niet eens zoveel uit voor deze film, want in alle drie de gevallen zou het serieus gefaald zijn. Na de film even een interview ter hand genomen en dan was het dus toch blijkbaar een satire. Feministisch pamflet met andere woorden, waar elke "grap" een pointe is.

Het dominante geslacht in deze film is dan misschien nog enigszins aanvaardbaar. Tuurlijk, is het een opsomming van een hoop clichés zonder verder enige nuance, maar gezien het concept kan dat nog wel. Maar de evolutie van Damien, die zich binnen de korste keren schikt en als onvermogend slachtoffer neergezet wordt is toch best zuur.

Groter probleem is dat het gewoon nooit echt grappig wordt. De boodschap is banaal, type kroegpraat. Nergens zijn er slimme bedenkingen, onverwachte insteekjes of rake observaties. Het is gewoon een complete tegenstelling van de bekende clichés.

Het is een droevige film dit. Nog best aardig geacteerd van Ferdane , daar houdt het ook mee op.

avatar van KrisJ
Heel aangenaam verrast, had zelf nog iets langer mogen duren.
Mooi acteerwerk in deze Parijse setting.
Pure horror voor de mannelijkheid,er zit zeker een boodschap in hoe cliché en kortzichtig wij mannen kunnen zijn.
De underground club recto verso, twee paar vrouwen dat meer waard zijn in poker als twee paar heren. Leuke details in een wervelend tempo.
De "aanvaarding" vond ik wel redelijk snel optredend desalniettemin 4*
Aanrader in dit speciale genre.

avatar van wess16
Aardig idee, mindere uitwerking. Kabbelt beetje voort en is een komedie zonder leuke grappen.