• 8.224.708 stemmen

Mary Queen of Scots (2018)

Biografie / Drama | 125 minuten

Genre: Biografie / Drama

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Josie Rourke

Met onder meer: Saoirse Ronan, Margot Robbie en Jack Lowden

Releasedatum: 17 januari 2019

Over Mary Queen of Scots

"Bow to No One"

'Mary Queen of Scots' vertelt het verhaal over het turbulente leven van de charismatische Mary Stuart. Mary werd op haar zestiende Koningin van Frankrijk. Nadat ze op haar achttiende weduwe wordt ontstaat er de druk om te hertrouwen. Ze besluit vervolgens terug te keren naar Schotland, inmiddels onder het bewind van Koningin Elizabeth I, om haar rechtmatige plaats op de troon terug te vorderen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Bess of Hardwick

Earl of Bothwell

Earl of Lennox

kappeuter (crew films)

Vanaf 17 januari 2019 in de bioscoop (Universal)

Trailer geplaatst

avatar van Fraissie

Fraissie

Mooie pure film. We hadden misschien iets meer actie verwacht maar dat vond ik persoonlijk helemaal niet erg. Maar daardoor is het misschien wel meer een "vrouwen" film.

avatar van Cinsault

Cinsault

Er zijn al meerdere films gemaakt over koningin Mary van Schotland (16e eeuw), maar vermoedelijk niet zo eigentijds als dit 'Mary Queen of Scots'. Na een kortdurend huwelijk met koning Frans II verlaat Mary (Saoirse Ronan) als jonge weduwe Frankrijk, het land waarin ze opgroeide, om terug te keren naar Schotland en daar de troon op te eisen. Maar de Katholieke Mary heeft grotere ambities: de troon in Engeland eveneens bestijgen, omdat zij daar meer recht op zou hebben dan de regerende protestantse koningin Elizabeth (Margot Robbie).

Centraal in Mary Queen of Scots staat de relatie tussen Mary en Elizabeth, de twee koninginnen die behalve elkaars 'concurrent' vooral ook in hetzelfde schuitje zitten: op papier mogen zij misschien dan regeren, in werkelijkheid zijn het alleen maar mannen, die op de achtergrond aan de touwtjes trekken. En het zijn ook die mannen die keer op keer konkelen, roddelen en oorlog voeren. Zowel Mary als Elizabeth worden hier geportretteerd als vrouwen met een sterke persoonlijkheid die boven dat gekonkel van de mannen staan. En zo heeft dit Mary Queen of Scots onmiskenbaar een wat feministische inslag. Opvallend is verder dat de cast zeer divers is: in de entourage van de koninginnen duiken zowaar ook zwarte en aziatische personen op, iets wat afwijkt van hoe de situatie in die tijd werkelijk was. En zo lijkt deze film meer over het nu dan over toen te gaan.

Zowel Saoirse Ronan als Margot Robbie spelen hun rol naar behoren. Maar niet zodanig dat het een onuitwisbare indruk achterlaat. Dat geldt eigenlijk ook voor de film als geheel. De kostuums en make-up zijn aardig gedaan, maar in vergelijking met bijvoorbeeld het onlangs uitgebrachte 'The Favourite' toch beduidend minder (aan het eind van de film ziet koningin Elizabeth er door de grimage uit als Pennywise in It, of dat nou de bedoeling was?). Wel weer credits voor de score, die bepaalde scenes mooi ondersteunt.

avatar van kissyfur

kissyfur

Geen film voor historici. Er wordt te krampachtig geprobeerd om 21e-eeuws #metoo politiek correct te zijn, terwijl dat niet toegepast kan worden op de 16e eeuw. In Elizabeth, die we toevallig gisteravond gisteravond nog gezien hebben was dat ook wel enigszins het geval, net zoals andere historische onjuistheden, maar minder opzichtig.

Daarnaast was de muziek soms ronduit slecht en cheesy en zorgde onbedoeld voor een komisch effect.

Het acteerwerk van de hoofdrolspeelsters redde de boel nog een beetje, evenals de shots van het landschap. Eindscore: 2,5 ster.

avatar van wibro

wibro

Als we de geschiedenis van Mary Stuart napluizen dan komt het verhaal ongeveer wel overeen met de werkelijkheid. Het nadeel van dit soort films die gaan over historische gebeurtenissen is natuurlijk wel dat je al weet hoe het afloopt en dat haalt een groot deel van de spanning weg. Positief van deze film vond ik vooral de mooie landschappen en ook het tijdsbeeld werd dacht ik wel goed weergegeven. Maar nogmaals, het acteren mocht dan wel goed zijn maar echt boeiend vond ik het allemaal niet. Ik vond deze kostuumfilm achteraf gezien toch beduidend minder dan The Favourite die uitblonk in originaliteit en ook minder voorspellend was.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

Het leven van Mary Stuart is zo uitzonderlijk dramatisch verlopen dat het niet verwonderlijk is dat ze zo vaak verschijnt in films en series. Bijkomend voordeel is dat er veel historisch materiaal over haar beschikbaar is, dat zichzelf ook nog eens regelmatig tegenspreekt. Dit maakt het mogelijk dat elke interpretatie van haar weer anders is, zonder dat het historisch onjuist hoeft te zijn. De toenmalige protestanten verketterden haar, voor katholieken werd ze een martelaar. Iedere filmmaker kan een plekje ergens daartussenin zoeken.

Wat het meest opvalt in deze film, is dat er zo duidelijk gefocust wordt op de relatie tussen Mary en Elizabeth. Nu is dat ontegenzeggelijk een fascinerend gegeven (ik vermoed dat het in de geschiedenis een unicum was dat twee naburige landen door een koningin werden geregeerd), maar het heeft als gevolg dat je Mary en Elizabeth met elkaar gaat vergelijken. Nu kan dat de bedoeling zijn geweest, maar aan de titel leid ik af dat onze sympathie eigenlijk bij Mary zou moeten liggen. Had de film Mary & Elizabeth of iets in die trant genoemd, en men zou al heel andere verwachtingen hebben gehad. Nu merkte ik, bijna schuldbewust, dat mijn sympathie gaandeweg de film steeds meer verschoof richting Elizabeth. Opvallend genoeg denk ik dat de film beter geslaagd was als Elizabeth uit het verhaal was weggelaten.

De makers doen duidelijk hun best om van beide vrouwen gelaagde personages te maken. Ze slagen daar wisselend in. Mary Stuart was een vurige, gepassioneerde vrouw met een eigen wil, dat moge duidelijk wezen. Die kant van haar laat Saoirse Ronan ook uitstekend zien. Er staat echter weinig tegenover. We zien Mary ruzie maken met haar adviseurs, plezier maken met haar hofdames, flirten, en, om eerlijk te zijn, een hele serie slechte beslissingen nemen. Kort na haar aankomst in Schotland horen we hoe ze zich uitspreekt voor de vrijheid van godsdienst, maar dat is de enige keer dat ik het idee kreeg dat Mary zich met volle overgave inzette om haar werk te doen. Ze beroept zich op haar geboorterecht maar laat niet in haar leven zien dat ze de bijbehorende plichten serieus neemt.

Maar dan Elizabeth. Minder fier en onverschrokken dan Mary, maar zich altijd bewust van haar positie en de onzekerheid daarvan. Ze verzet zich bij tijd en wijle tegen haar adviseurs, maar waakt er wel voor om ze van haar te vervreemden. Ze neemt soms beslissingen die niet altijd sympathiek lijken, maar wel doordacht zijn. Tekenend is de scène tussen Elizabeth en William Cecil op het dak (die kan ik helaas nog niet terug vinden en ik weet niet meer precies wat er werd gezegd, maar ik vond het een fraaie en gelaagde scène). We zien Elizabeth worstelen met haar positie en het keurslijf waarin ze gedwongen wordt. Uiteindelijk groeit het keurslijf met haar mee – waar Mary er vruchteloos tegenaan blijft schoppen en haar macht verliest. Margot Robbies prestatie overtreft mijn verwachtingen (die op basis van de trailer niet heel hoog waren) ruimschoots.

Vrijwel alle andere personages kunnen niet in de schaduw van de koninginnen staan. Sommigen zijn haast op het karikaturale af: Lord Darnley als charmante dronkenlap en Rizzio als de gay best friend. Dat ze nou ook nog eens samen in bed eindigen op Mary’s huwelijksnacht is al helemaal op het belachelijke af. Hier wordt het verhaal wel heel geforceerd de 21e eeuw in gehaald. David Tennant heeft bij mij altijd een streepje voor en ik wil hem dan ook niets kwalijk nemen, maar het script laat hem niet toe om meer van John Knox te maken dan een boze man met een baard. Moray, Mary’s halfbroer, wekte wel mijn interesse (want intern conflict, karakterontwikkeling) maar kreeg niet genoeg tijd om die ontwikkeling te volmaken. Een van de personages naar wie ik het meest benieuwd was, was Bothwell. Dit omdat zijn huwelijk met Mary historisch controversieel is – want waren ze nou geliefden die al dan niet hebben samengespannen om Darnley uit de weg te ruimen, of is Mary door Bothwell in de val gelokt? - en de kant die je kiest met zijn personage heeft grote invloed op hoe je Mary ziet. De film kiest ervoor om Bothwell als een blad aan een boom te laten omslaan en daardoor Mary’s slachtofferrol te versterken. Jammer. De tegenovergestelde benadering, zoals in Mary Queen of Scots (2013), is dramatisch interessanter (en ze zijn allebei even plausibel volgens mij).

Waar de film geen steekjes laat vallen, is de cinematografie. De manier waarop Schotland in beeld wordt gebracht is an sich al reden om deze film te zien. Maar ook hoe de interieurs belicht worden en hoe soms een scène in Schotland (Mary in een bebloed bed) gespiegeld wordt met een scène in Engeland (Elizabeth bij haar kunstwerk van wit een rood papier) is gewoon heel mooi om te zien. En zoals je van een groots opgezet historisch drama verwacht, zijn ook de kostuums prima. Wat mij positief is opgevallen, is dat de film aandacht besteed aan het feit dat Elizabeth de pokken kreeg en daarna voor het leven getekend was. Zo’n lelijk detail wordt meestal weggelaten in films, maar hier draagt het bij aan de ontwikkeling van het personage. Naarmate de film vordert gaat Elizabeth steeds minder natuurlijk en meer als een standbeeld ogen (en voilà, Oscarnominatie voor beste make-up). Raar dat Mary er bij haar executie nog steeds jong en mooi uitziet trouwens.

Maar goed, lang verhaal kort: ik heb wat gemengde gevoelens over Mary Queen of Scots. De film ziet er ontegenzeggelijk mooi uit, en er is duidelijk moeite gedaan om de twee koninginnen tot gelaagde personages te maken. Het is alleen zo jammer dat dat juist voor Mary Stuart niet gelukt is. De focus van de film ligt op haar, maar toch lijkt ze meer een hoofdstuk in de geschiedenis van Elizabeth I. Hoewel dat historisch gezien misschien ook wel juist is: Elizabeth wordt herinnerd om haar leven, Mary om haar dood.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Eigenlijk precies zoals verwacht: degelijk, 13-in-een-dozijnkostuumdrama dat omhoog getild wordt door Saoirse. Fijn dat ze nu zo’n vaste waarde is geworden.

Edit: Ik zie nu pas dat Margot Robbie hierin speelde. Jammer dat ze tegenwoordig haar schoonheid zo laat verbloemen.

avatar van mjk87

mjk87

Moeilijk. Een onderhoudende film met een Ronan die de film nog net weet te redden, want verder was het een wat saaie bedoening. De kale Schotse landschappen nodigen ook niet echt uit daartoe, maar er is ook daar veel meer mee te doen. Af en toe zit er nog wel een mooi shot in waar warm zonlicht een gouden gloed geeft, maar veelal is het erg mistroostig allemaal. Dat past wel een beetje bij de sfeer, maar visueel is het saai. En dit is in de basis een kostuumdrama, maar wel in Schotland waar het allemaal wat minder protserig is, zacht gezegd. Dus ook de decors konden me niet echt bekoren.

Het verhaal zelf is nog wel interessant over de machtsstrijd met onderlinge thema's dat uiteindelijk mannen bepalen hoe de geschiedenis verloopt, ook al is een vrouw officieel de baas. Maar dat is ingekleed in veelal oninteressante scènes waar vaak ook geen tempo in zat waardoor het verhaal zelf wat naar de achtergrond verschoof. Gelukkig is daar Ronan dan nog die en zeker pit en tristesse tegelijk uitstraalt. Helaas moet zij het alleen doen. 2,0*.

p.s. Dat deze film een nominatie voor make-up heeft bij de Oscars is me een raadsel. Er zit sowieso weinig bijzonders in, maar aan het eind ziet Ronan er nog hetzelfde uit terwijl die scène heel veel jaren later speelt.

avatar van cales77

cales77

• 1958 stemmen

Interessante geschiedenis. Na de film gelijk Wikipedia gaan uitpluizen. Complexe materie zeg...

avatar van Milk

Milk

Vond de film niet veel bijzonders, zeker niet na het kijken van de trailer. Wat ik heb gezien was een twee uur lang kostuum drama dat vier uur lijkt te duren. Dat komt vooral door de tijdlijn in het plot. Ze hebben een paar hoogtepunten uit het leven van Mary en Elizabeth gepakt en die geprobeerd met wat controversiële subplots aan elkaar te plakken. Meestal is het resultaat daarvan niet meer dan een paar acteurs die bedroefd kijken en met een zwaar middeleeuws accent iets serieus proberen te blaten in een donkere vochtige ruimte. Er zijn wel een paar momentjes die eruit springen door Saoirse Ronan, maar die zijn niet genoeg om het hele project te redden.

Kortom: middelmatig plot, langdradig en historisch gezien een zooitje.

avatar van J.Ch.

J.Ch.

mjk87 schreef:

Waarschijnlijk om precies dezelfde reden dat Zwolle84 niet herkende dat Margot Robbie meespeelt. Google haar maar eens, en vergelijk dat met de verschillende versies van Elizabeth die je in de film te zien krijgt. Margot Robbie wordt steeds minder herkenbaar.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1955 stemmen

Mooi vormgegeven; kostuums, camerawerk, locaties, prachtige schilderijtjes vaak.

Voor een historische drama totaal ongeloofwaardig. Iets te nadrukkelijk feministisch, en rariteiten als vooraanstaande Afrikaanse edelen aan zowel het Schotse als Engelse hof zonder dat er iemand met zijn wimpers knippert, dit in de 16e eeuw, waarin Engeland onder Queen Elizabeth nota bene zelf voortvarend mee gaat doen met de slavenhandel..... Een soort omgekeerd racisme. de Afrikaan doet natuurlijk als enige niet mee aan de moordpartij.

Wat ook niet werkt is dat het over 2 protagonisten gaat die elkaar amper te zien krijgen.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

J.Ch. schreef:

Ik ben ook wel gewoon legendarisch slecht in gezichten herkennen hoor.

avatar van vindorent

vindorent

Een prachtig geschoten film, met een erg goede Saoirse Ronan. Margot Robbie kon mij eerlijk gezegd niet veel bekoren; het was een leuke make-up-job, maar meer ook niet. Het verhaal was an sich wel interessant, maar niet echt geweldig uitgevoerd. Al met al, een mooi geschoten film die wat leeg aanvoelt.

avatar van wwelover

wwelover

• 2086 berichten

Erg mooi gedraaid en een sterke cast. Verhaal was ik zelf allerminst bekend mee, dus dat scheelt. Wel een interessant stukje geschiedenis. De film is wel wat traag, maar dat de film zo matig ontvangen wordt op Moviemeter had ik ook weer niet verwacht. Wellicht dat men wat meer actie had verwacht.

avatar van Actarus

Actarus

• 1940 stemmen

Bijzondere productie, mede door de intrigerende muziek. Hou van dit soort kostuumfilms, en altijd fijn om wat te verdiepen in de geschiedenis. De te weinig actie die de meeste onder ons wel zullen vinden, stoorde me eigenlijk niet...Gewoon knap gemaakte film 7/10

avatar van james_cameron

james_cameron

Saoirse Ronan is heel goed in de hoofdrol, maar dit historische drama is overwegend aan de statische en afstandelijke kant, waardoor het lastig inleven is. De film ziet er niettemin prachtig uit qua camerawerk en vooral belichting, met fraai production design en mooi kostuumwerk. De cast om Ronan heen is ook eersteklas, al komen de meeste personages er een beetje bekaaid af. Jammer ook van de wat toneelmatige aanpak van de dialogen. Dat had wel wat levendiger en vooral dynamischer gekund.

avatar van parcivalis

parcivalis

Bespottelijk maar visueel sterk drama over Mary Queen of Scots. De steeds verder oprukkende politieke correctheid zorgt voor potsierlijk taferelen waarbij zwarte mannen (met baard) opduiken in oorspronkelijk roomblanke, historische verhalen. Racisme van het zuiverste water maar dan van het legale, politiek correcte soort. De film hangt verder aan elkaar van historische onjuistheden. Saoirse Ronan en de schitterende fotografie en art direction maken het de moeite waard maar manmanman wat is dat 'coloublinde' casten griezelig zeg. Het wachten is nog op 'The color purple' vertolkt door blanken.

avatar van macrobody

macrobody

parcivalis schreef:

Wat de regisseuse er zelf over had te zeggen:

Rourke added, "That is very influenced by my theater background, where that sort of thing is done. When I sat down with [the studio] early, before we got down to a lot of stuff, I said to them, ‘Just so you know, I’m not doing to direct an all-white period drama. That’s not something I’m going to do.’ And they were really hugely supportive of that."

Maar dat ze daarin niet consistent is dat blijkt wel uit het feit dat ze de hoofdpersonages wel zo realistisch mogelijk laat lijken. En het is niet alleen het politiek correcte geneuzel, ook de volgende topics worden weer erg naar de voorgrond geschoven: homoseksualiteit en vreemd gaan. Het enige wat Hollywood nog niet door durft te drukken is pedofilie, daar is nog iets te veel heisa over terwijl het in Hollywood business as usual is.

Dit allemaal weer langs me heen laten glijden vond ik het wel de moeite waard om een keer te kijken. Het is toch een stukje geschiedenis waar ik niet veel van weet. Maar niet verrassend was dat het 400 jaar geleden er niet anders aan toe ging als nu. De mens blijft toch een mislukt organisme waar de machtswellustelingen het voor het zeggen hebben en die de goedgelovigen makkelijk voor hun karretje kunnen spannen zolang je ze maar die wortel voor de neus houdt.

avatar van Icewind

Icewind

Als ik niet verder reageer op de hier gebezigde prietpraat en historisch niet onderbouwd gezever van sommigen kan ik er verder kort over zijn.

Een aardig kostuumdrama dat het helaas moet afleggen tegen de BBC serie Elizabeth R uit 1975.

Het verhaal van Mary Stuart is nauwelijks los te zien van Elizabeth I en ik zou aangaande de geschiedenis Elizabeth zeker niet minder heldhaftig dan Stuart willen noemen.

avatar van coumi

coumi

Geslaagd historisch kostuumdrama, niet het allerbeste wat we op dit gebied gezien hebben, maar het kijkt lekker weg, wordt net niet saai of vervelend en de schitterende beelden van het schotse landschap voegen toch wel iets toe. Wel hier en daar wat te veel verfilmd toneel, erg praterig, actie hoef je niet te verwachten.

De film oogt bovendien als mosterd na de maaltijd als je de eerdere Elizabeth films hebt gezien. Mary Queen of Scots heeft weliswaar een andere invalshoek, maar de raakvlakken met de kwalitatief een tikkeltje betere voorgangers zijn overduidelijk. Niettemin geweldige rol van Ronan, nog zo jong en dan al zo goed, waar eindigt dit voor deze juf die het duidelijk voorzien heeft op alleen maar kwaliteitsfilms. Margot Robbie blijft dit maal gepast in haar schaduw, de taak om de geweldige performance van Cate Blanchett in Elizabeth te evenaren is dan ook niet te doen en erg ondankbaar. Ruim voldoende, maar ik hoop wel dat de Britten deze historische personages pakweg de komende twee decennia even met rust laten, de verhalen lijken me nu wel verteld.

avatar van Thomas83

Thomas83

Wist niet eens dat Ronan meedeed in deze film. En ook nog Margot Robbie in een andere belangrijke rol, niet verkeerd. Vind het alleen geen geweldige film. De kostuums en alles zijn wel weer mooi natuurlijk, maar het is wel zo'n film waarin de geschiedenis wordt bekeken met de opvattingen van het heden. Het resultaat is een ietwat geforceerd feministische en progressieve film.

Margot Robbie krijgt ook niet eens zoveel ruimte om zichzelf te laten zien. Ze wordt grotendeels overschaduwd door Ronan, en dat ligt echt aan het schrijfwerk. Vond de tijd ook wel voorbij kruipen, want de film heeft behalve deze twee actrices (hun langverwachte ontmoeting is het hoogtepunt) toch niet zo enorm veel te bieden. Die befkoning was amper te onderscheiden van een andere rol. Intussen wordt de feministische toon alleen maar zwaarder, tot personages zelfs gaan uitspreken hoe wreed mannen wel niet zijn (iets dat al meer dan uit de beelden spreekt), en dat Engeland en Schotland zussen zijn. 2.0*.

avatar van QuidQuoPro

QuidQuoPro

Wisselt tussen BBC drama en ranzig action vermaak. Helaas is de BBC policor ook hier binnengedrongen hetgeen leidt tot vaak tenenkrommende maar ook hilarische scenes (in de kerk).

In een volgende versie worden er ongetwijfeld een stel chinezen, een Indiër en een aboriginal ingerommeld.

avatar van IH88

IH88

“Should you murder me, remember you murder your sister... And you murder your queen!”

Degelijk. In het begin moest ik er even inkomen, maar Mary Queen of Scots wordt steeds beter. Dat komt vooral door de fantastische acteerprestatie van Ronan, en ze laat weer eens zien een film helemaal over te kunnen nemen. Zelfs met acteurs als Robbie, Pearce, Chan en Lowden om zich heen.

De rol van Robbie (knap dat je zo’n knappe actrice zo lelijk weet te maken) is kleiner dan ik had verwacht, maar ze heeft op het laatst samen met Ronan wel de beste scene in de film. Alle andere acteurs staan letterlijk in de schaduw van deze ijzersterke actrices. Hoe het eindigt is geen verassing voor iedereen die zijn Engelse/Schotse geschiedenis kent, maar het levert Ronan nogmaals een moment op om te schitteren.

Tarkus

Ondanks de twee prachtige hoofdrolspeelsters valt deze film me eigenlijk een beetje tegen.

Had er veel meer van verwacht.

Ik hou nochtans wel van deze kostuumdrama's, maar ik vond de kostumering in deze film niet zo mooi, als je het vergelijkt met beide Elizabeth films, die hetzelfde verhaal behandelen, dan zie je pas echt een prachtige kostumering.

Ook is deze prent nogal duister, in tegenstelling ook met Elizabeth.

En dan ontbreekt het nog aan de actie, veel dialogen ja, maar het wordt op de duur wel saai.

Neen, goede vertolkingen, maar dat maakt de film er echt niet beter op...

Spijtig want beide actrices behoren tot mijn favorieten, en vooral Margot Robbie heeft het ver gebracht, ik zie haar nog altijd opdraven in 'Buren' als jong onschuldig buurmeisje...

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het blijft de vraag wat de insteek was van de maker. De accenten liggen nogal verschillend. Mooie kostumering en setting maar niet visueel verbluffend. Historisch een interessant gegeven, maar niet boeiend genoeg. Je zit in een periode met 2 regerende vrouwen in Engeland en Schotland. Maar die tijd was hard en het is vooral religie dat regeert.

De acteurs zijn vrij zwak moet ik zeggen, de dialogen komen niet helemaal tot hun recht. Saoirse Ronan trekt gelukkig veel recht. Margot Robbie is ook best goed, maar ze blijft in de rand van de film steken. Het gaat dan ook over Mary en niet over Elisabeth. Maar met zo'n grote naam en een prominente plaats op de affiche, verwacht je toch meer. Met respect voor Robbie had de focus nog meer op Mary moeten liggen met betere acteurs en tekst.

Verder wel mooi gemaakt en sommige shots zijn mooi om te zien. Maar het geheel valt te mager uit. Als je ziet wie voor en achter de schermen mee werkt, mag het toch wat meer zijn.

scorsese

Matige film over de ruzie tussen de Schotse en Engelse Koningin zo'n 500 jaar geleden. Deze film is ongetwijfeld boeiender als er een bepaalde mate van voorkennis is. Het helpt ook niet dat de film behoorlijk is volgepropt en door de vele intriges/personages ook ingewikkeld. De hele aankleding is prima en ook de finale waarin de twee elkaar ontmoeten is wel de moeite waard.

avatar van Dievegge

Dievegge

Alles wat mis kan gaan bij een historisch drama, gaat hier ook mis. Het is de hele tijd donker, gezichten zijn vaak onvoldoende belicht, achtergrond is er nauwelijks te zien. Er is de onvermijdelijke behangpapiermuziek, die in vroegere eeuwen blijkbaar onophoudelijk in de achtergrond klonk. Mary en Elisabeth hebben elkaar in werkelijkheid nooit ontmoet, maar sinds het toneelstuk Maria Stuart van Schiller is er altijd een ontmoeting. Ze spreken met een Schots accent, al is het maar de vraag of dat al zo klonk in de zestiende eeuw. Deze versie kan helaas niet tippen aan Mary, Queen of Scots (1971).

avatar van FlyingGustman81

FlyingGustman81

Mooi eigentijds kostuumdrama. Wat langdradig en donker. Maar het spel van Mary en Elizabeth maakt veel goed.

avatar van Boneka

Boneka

Cinsault schreef:

Prima verwoord kan er niks meer aan toevoegen!

avatar van Boneka

Boneka

Mary Queen of Scots ziet er verbluffend mooi uit. Ook met geluid soundtrack is niks mis mee. De echte rivaliteit tussen de zussen mis ik een beetje. En hoewel ze de troon voeren zijn het vooral de mannen die de toon zetten. Feitelijk hebben ze weinig te vertellen en dat is jammer. Vond Mary wel een beetje te eigentijds. Vooral met haar hofdames was weinig afstand te bespeuren. Vond ze wel erg close met hen. Ook die vier ringetjes in haar oor vielen mij op. Zal dit nog eens bekijken met de echte Mary Queen. Het verhaal is niet bijster spannend soms ook wat lastig te volgen maar verder vond ik het wel interessant. De hoofdrolspelers vond ik net als mijn buurman hierboven goed, maar niet uitmuntend. Misschien toch net te eigentijds.

Film 3,0

Beeld 5,0 4K

Geluid 5,0 Dolby Atmos

Extra"s 3,0

BBarbie

Een van de dingen die ik aan mijn middelbareschooltijd (heel lang geleden) heb overgehouden is een warme belangstelling voor geschiedenis, met dank aan mijnheer P. (mijn toenmalige geschiedenisleraar). Dat maakt dat films als deze over de lotgevallen van Mary Stuart bij mij een vruchtbare bodem vinden.

Het wedervaren van Queen Mary was mij niet helemaal onbekend, maar het is altijd leuk om je heugen weer eens op te frissen. Jammer dat het verhaal naar het einde toe een beetje afgeraffeld wordt. Niettemin vind ik het een interessante film door het authentieke uiterlijk en de mooie vertolkingen van Saoirse Ronan (gedegen als altijd) en een verrassend sterke Margot Robbie. Goed gedaan.

avatar van Fransman

Fransman

Ik vond het een lange zit. De film maakt m.i. onvoldoende duidelijk waarin nu precies het conflict zit tussen Mary en Elisabeth en wat precies de rol is van al die 'raadgevers' aan beide kanten. Daardoor vond ik het moeilijk om enige betrokkenheid te krijgen bij de gebeurtenissen. Er zitten ook nogal wat tijdssprongen in, die je telkens moet plaatsen. Of het historisch allemaal correct is weet ik niet, maar ja, het is ook vijfhonderd jaar geleden.

Als er iets is dat de film je duidelijk maakt, is het welk een rampzalige invloed het geloof heeft, en dat tot op de dag van vandaag. Is de strijd tussen katholicisme en protestantisme ogenschijnlijk uitgewoed (alleen oppervlakkig), de strijd tussen humanisme en de islam zien we iedere dag om ons heen. In deze film zien we zelfs een soort Talibanfiguur met eenzelfde muts en baard. En dezelfde gruwelijke uitspraken. Ik werd er verdrietig van.

De mooie kostuums en het uitstekend spel van Saoirse Ronan als Mary, en in iets mindere mate van Margot Robbie als Elisabeth maakten veel goed. Ze schijnen elkaar in werkelijkheid nooit ontmoet te hebben. Misschien had dat de uitkomst verandert.