Mary Queen of Scots (2018)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Josie Rourke
met Saoirse Ronan, Margot Robbie en Jack Lowden

'Mary Queen of Scots' vertelt het verhaal over het turbulente leven van de charismatische Mary Stuart. Mary werd op haar zestiende Koningin van Frankrijk. Nadat ze op haar achttiende weduwe wordt ontstaat er de druk om te hertrouwen. Ze besluit vervolgens terug te keren naar Schotland, inmiddels onder het bewind van Koningin Elizabeth I, om haar rechtmatige plaats op de troon terug te vorderen.

• Vanaf 17 januari in de bioscoop
  • vanaf 19 juni te koop op dvd en blu-ray

Vanaf 17 januari 2019 in de bioscoop (Universal)

Trailer geplaatst

avatar van Fraissie
Mooie pure film. We hadden misschien iets meer actie verwacht maar dat vond ik persoonlijk helemaal niet erg. Maar daardoor is het misschien wel meer een "vrouwen" film.

Er zijn al meerdere films gemaakt over koningin Mary van Schotland (16e eeuw), maar vermoedelijk niet zo eigentijds als dit 'Mary Queen of Scots'. Na een kortdurend huwelijk met koning Frans II verlaat Mary (Saoirse Ronan) als jonge weduwe Frankrijk, het land waarin ze opgroeide, om terug te keren naar Schotland en daar de troon op te eisen. Maar de Katholieke Mary heeft grotere ambities: de troon in Engeland eveneens bestijgen, omdat zij daar meer recht op zou hebben dan de regerende protestantse koningin Elizabeth (Margot Robbie).

Centraal in Mary Queen of Scots staat de relatie tussen Mary en Elizabeth, de twee koninginnen die behalve elkaars 'concurrent' vooral ook in hetzelfde schuitje zitten: op papier mogen zij misschien dan regeren, in werkelijkheid zijn het alleen maar mannen, die op de achtergrond aan de touwtjes trekken. En het zijn ook die mannen die keer op keer konkelen, roddelen en oorlog voeren. Zowel Mary als Elizabeth worden hier geportretteerd als vrouwen met een sterke persoonlijkheid die boven dat gekonkel van de mannen staan. En zo heeft dit Mary Queen of Scots onmiskenbaar een wat feministische inslag. Opvallend is verder dat de cast zeer divers is: in de entourage van de koninginnen duiken zowaar ook zwarte en aziatische personen op, iets wat afwijkt van hoe de situatie in die tijd werkelijk was. En zo lijkt deze film meer over het nu dan over toen te gaan.

Zowel Saoirse Ronan als Margot Robbie spelen hun rol naar behoren. Maar niet zodanig dat het een onuitwisbare indruk achterlaat. Dat geldt eigenlijk ook voor de film als geheel. De kostuums en make-up zijn aardig gedaan, maar in vergelijking met bijvoorbeeld het onlangs uitgebrachte 'The Favourite' toch beduidend minder (aan het eind van de film ziet koningin Elizabeth er door de grimage uit als Pennywise in It, of dat nou de bedoeling was?). Wel weer credits voor de score, die bepaalde scenes mooi ondersteunt.

avatar van kissyfur
Geen film voor historici. Er wordt te krampachtig geprobeerd om 21e-eeuws #metoo politiek correct te zijn, terwijl dat niet toegepast kan worden op de 16e eeuw. In Elizabeth, die we toevallig gisteravond gisteravond nog gezien hebben was dat ook wel enigszins het geval, net zoals andere historische onjuistheden, maar minder opzichtig.
Daarnaast was de muziek soms ronduit slecht en cheesy en zorgde onbedoeld voor een komisch effect.

Het acteerwerk van de hoofdrolspeelsters redde de boel nog een beetje, evenals de shots van het landschap. Eindscore: 2,5 ster.

avatar van wibro
Als we de geschiedenis van Mary Stuart napluizen dan komt het verhaal ongeveer wel overeen met de werkelijkheid. Het nadeel van dit soort films die gaan over historische gebeurtenissen is natuurlijk wel dat je al weet hoe het afloopt en dat haalt een groot deel van de spanning weg. Positief van deze film vond ik vooral de mooie landschappen en ook het tijdsbeeld werd dacht ik wel goed weergegeven. Maar nogmaals, het acteren mocht dan wel goed zijn maar echt boeiend vond ik het allemaal niet. Ik vond deze kostuumfilm achteraf gezien toch beduidend minder dan The Favourite die uitblonk in originaliteit en ook minder voorspellend was.

avatar van J.Ch.
Het leven van Mary Stuart is zo uitzonderlijk dramatisch verlopen dat het niet verwonderlijk is dat ze zo vaak verschijnt in films en series. Bijkomend voordeel is dat er veel historisch materiaal over haar beschikbaar is, dat zichzelf ook nog eens regelmatig tegenspreekt. Dit maakt het mogelijk dat elke interpretatie van haar weer anders is, zonder dat het historisch onjuist hoeft te zijn. De toenmalige protestanten verketterden haar, voor katholieken werd ze een martelaar. Iedere filmmaker kan een plekje ergens daartussenin zoeken.

Wat het meest opvalt in deze film, is dat er zo duidelijk gefocust wordt op de relatie tussen Mary en Elizabeth. Nu is dat ontegenzeggelijk een fascinerend gegeven (ik vermoed dat het in de geschiedenis een unicum was dat twee naburige landen door een koningin werden geregeerd), maar het heeft als gevolg dat je Mary en Elizabeth met elkaar gaat vergelijken. Nu kan dat de bedoeling zijn geweest, maar aan de titel leid ik af dat onze sympathie eigenlijk bij Mary zou moeten liggen. Had de film Mary & Elizabeth of iets in die trant genoemd, en men zou al heel andere verwachtingen hebben gehad. Nu merkte ik, bijna schuldbewust, dat mijn sympathie gaandeweg de film steeds meer verschoof richting Elizabeth. Opvallend genoeg denk ik dat de film beter geslaagd was als Elizabeth uit het verhaal was weggelaten.

De makers doen duidelijk hun best om van beide vrouwen gelaagde personages te maken. Ze slagen daar wisselend in. Mary Stuart was een vurige, gepassioneerde vrouw met een eigen wil, dat moge duidelijk wezen. Die kant van haar laat Saoirse Ronan ook uitstekend zien. Er staat echter weinig tegenover. We zien Mary ruzie maken met haar adviseurs, plezier maken met haar hofdames, flirten, en, om eerlijk te zijn, een hele serie slechte beslissingen nemen. Kort na haar aankomst in Schotland horen we hoe ze zich uitspreekt voor de vrijheid van godsdienst, maar dat is de enige keer dat ik het idee kreeg dat Mary zich met volle overgave inzette om haar werk te doen. Ze beroept zich op haar geboorterecht maar laat niet in haar leven zien dat ze de bijbehorende plichten serieus neemt.

Maar dan Elizabeth. Minder fier en onverschrokken dan Mary, maar zich altijd bewust van haar positie en de onzekerheid daarvan. Ze verzet zich bij tijd en wijle tegen haar adviseurs, maar waakt er wel voor om ze van haar te vervreemden. Ze neemt soms beslissingen die niet altijd sympathiek lijken, maar wel doordacht zijn. Tekenend is de scène tussen Elizabeth en William Cecil op het dak (die kan ik helaas nog niet terug vinden en ik weet niet meer precies wat er werd gezegd, maar ik vond het een fraaie en gelaagde scène). We zien Elizabeth worstelen met haar positie en het keurslijf waarin ze gedwongen wordt. Uiteindelijk groeit het keurslijf met haar mee – waar Mary er vruchteloos tegenaan blijft schoppen en haar macht verliest. Margot Robbies prestatie overtreft mijn verwachtingen (die op basis van de trailer niet heel hoog waren) ruimschoots.

Vrijwel alle andere personages kunnen niet in de schaduw van de koninginnen staan. Sommigen zijn haast op het karikaturale af: Lord Darnley als charmante dronkenlap en Rizzio als de gay best friend. Dat ze nou ook nog eens samen in bed eindigen op Mary’s huwelijksnacht is al helemaal op het belachelijke af. Hier wordt het verhaal wel heel geforceerd de 21e eeuw in gehaald. David Tennant heeft bij mij altijd een streepje voor en ik wil hem dan ook niets kwalijk nemen, maar het script laat hem niet toe om meer van John Knox te maken dan een boze man met een baard. Moray, Mary’s halfbroer, wekte wel mijn interesse (want intern conflict, karakterontwikkeling) maar kreeg niet genoeg tijd om die ontwikkeling te volmaken. Een van de personages naar wie ik het meest benieuwd was, was Bothwell. Dit omdat zijn huwelijk met Mary historisch controversieel is – want waren ze nou geliefden die al dan niet hebben samengespannen om Darnley uit de weg te ruimen, of is Mary door Bothwell in de val gelokt? - en de kant die je kiest met zijn personage heeft grote invloed op hoe je Mary ziet. De film kiest ervoor om Bothwell als een blad aan een boom te laten omslaan en daardoor Mary’s slachtofferrol te versterken. Jammer. De tegenovergestelde benadering, zoals in Mary Queen of Scots (2013), is dramatisch interessanter (en ze zijn allebei even plausibel volgens mij).

Waar de film geen steekjes laat vallen, is de cinematografie. De manier waarop Schotland in beeld wordt gebracht is an sich al reden om deze film te zien. Maar ook hoe de interieurs belicht worden en hoe soms een scène in Schotland (Mary in een bebloed bed) gespiegeld wordt met een scène in Engeland (Elizabeth bij haar kunstwerk van wit een rood papier) is gewoon heel mooi om te zien. En zoals je van een groots opgezet historisch drama verwacht, zijn ook de kostuums prima. Wat mij positief is opgevallen, is dat de film aandacht besteed aan het feit dat Elizabeth de pokken kreeg en daarna voor het leven getekend was. Zo’n lelijk detail wordt meestal weggelaten in films, maar hier draagt het bij aan de ontwikkeling van het personage. Naarmate de film vordert gaat Elizabeth steeds minder natuurlijk en meer als een standbeeld ogen (en voilà, Oscarnominatie voor beste make-up). Raar dat Mary er bij haar executie nog steeds jong en mooi uitziet trouwens.

Maar goed, lang verhaal kort: ik heb wat gemengde gevoelens over Mary Queen of Scots. De film ziet er ontegenzeggelijk mooi uit, en er is duidelijk moeite gedaan om de twee koninginnen tot gelaagde personages te maken. Het is alleen zo jammer dat dat juist voor Mary Stuart niet gelukt is. De focus van de film ligt op haar, maar toch lijkt ze meer een hoofdstuk in de geschiedenis van Elizabeth I. Hoewel dat historisch gezien misschien ook wel juist is: Elizabeth wordt herinnerd om haar leven, Mary om haar dood.

avatar van Zwolle84
Eigenlijk precies zoals verwacht: degelijk, 13-in-een-dozijnkostuumdrama dat omhoog getild wordt door Saoirse. Fijn dat ze nu zo’n vaste waarde is geworden.

Edit: Ik zie nu pas dat Margot Robbie hierin speelde. Jammer dat ze tegenwoordig haar schoonheid zo laat verbloemen.

avatar van mjk87
Moeilijk. Een onderhoudende film met een Ronan die de film nog net weet te redden, want verder was het een wat saaie bedoening. De kale Schotse landschappen nodigen ook niet echt uit daartoe, maar er is ook daar veel meer mee te doen. Af en toe zit er nog wel een mooi shot in waar warm zonlicht een gouden gloed geeft, maar veelal is het erg mistroostig allemaal. Dat past wel een beetje bij de sfeer, maar visueel is het saai. En dit is in de basis een kostuumdrama, maar wel in Schotland waar het allemaal wat minder protserig is, zacht gezegd. Dus ook de decors konden me niet echt bekoren.

Het verhaal zelf is nog wel interessant over de machtsstrijd met onderlinge thema's dat uiteindelijk mannen bepalen hoe de geschiedenis verloopt, ook al is een vrouw officieel de baas. Maar dat is ingekleed in veelal oninteressante scènes waar vaak ook geen tempo in zat waardoor het verhaal zelf wat naar de achtergrond verschoof. Gelukkig is daar Ronan dan nog die en zeker pit en tristesse tegelijk uitstraalt. Helaas moet zij het alleen doen. 2,0*.

p.s. Dat deze film een nominatie voor make-up heeft bij de Oscars is me een raadsel. Er zit sowieso weinig bijzonders in, maar aan het eind ziet Ronan er nog hetzelfde uit terwijl die scène heel veel jaren later speelt.

Interessante geschiedenis. Na de film gelijk Wikipedia gaan uitpluizen. Complexe materie zeg...

Vond de film niet veel bijzonders, zeker niet na het kijken van de trailer. Wat ik heb gezien was een twee uur lang kostuum drama dat vier uur lijkt te duren. Dat komt vooral door de tijdlijn in het plot. Ze hebben een paar hoogtepunten uit het leven van Mary en Elizabeth gepakt en die geprobeerd met wat controversiële subplots aan elkaar te plakken. Meestal is het resultaat daarvan niet meer dan een paar acteurs die bedroefd kijken en met een zwaar middeleeuws accent iets serieus proberen te blaten in een donkere vochtige ruimte. Er zijn wel een paar momentjes die eruit springen door Saoirse Ronan, maar die zijn niet genoeg om het hele project te redden.

Kortom: middelmatig plot, langdradig en historisch gezien een zooitje.

avatar van J.Ch.
mjk87 schreef:

Waarschijnlijk om precies dezelfde reden dat Zwolle84 niet herkende dat Margot Robbie meespeelt. Google haar maar eens, en vergelijk dat met de verschillende versies van Elizabeth die je in de film te zien krijgt. Margot Robbie wordt steeds minder herkenbaar.

avatar van Zeriel
Mooi vormgegeven; kostuums, camerawerk, locaties, prachtige schilderijtjes vaak.

Voor een historische drama totaal ongeloofwaardig. Iets te nadrukkelijk feministisch, en rariteiten als vooraanstaande Afrikaanse edelen aan zowel het Schotse als Engelse hof zonder dat er iemand met zijn wimpers knippert, dit in de 16e eeuw, waarin Engeland onder Queen Elizabeth nota bene zelf voortvarend mee gaat doen met de slavenhandel..... Een soort omgekeerd racisme. de Afrikaan doet natuurlijk als enige niet mee aan de moordpartij.

Wat ook niet werkt is dat het over 2 protagonisten gaat die elkaar amper te zien krijgen.

avatar van Zwolle84
J.Ch. schreef:

Ik ben ook wel gewoon legendarisch slecht in gezichten herkennen hoor.

avatar van vindorent
Een prachtig geschoten film, met een erg goede Saoirse Ronan. Margot Robbie kon mij eerlijk gezegd niet veel bekoren; het was een leuke make-up-job, maar meer ook niet. Het verhaal was an sich wel interessant, maar niet echt geweldig uitgevoerd. Al met al, een mooi geschoten film die wat leeg aanvoelt.

avatar van wwelover
Erg mooi gedraaid en een sterke cast. Verhaal was ik zelf allerminst bekend mee, dus dat scheelt. Wel een interessant stukje geschiedenis. De film is wel wat traag, maar dat de film zo matig ontvangen wordt op Moviemeter had ik ook weer niet verwacht. Wellicht dat men wat meer actie had verwacht.

avatar van Actarus
Bijzondere productie, mede door de intrigerende muziek. Hou van dit soort kostuumfilms, en altijd fijn om wat te verdiepen in de geschiedenis. De te weinig actie die de meeste onder ons wel zullen vinden, stoorde me eigenlijk niet...Gewoon knap gemaakte film 7/10

avatar van james_cameron
Saoirse Ronan is heel goed in de hoofdrol, maar dit historische drama is overwegend aan de statische en afstandelijke kant, waardoor het lastig inleven is. De film ziet er niettemin prachtig uit qua camerawerk en vooral belichting, met fraai production design en mooi kostuumwerk. De cast om Ronan heen is ook eersteklas, al komen de meeste personages er een beetje bekaaid af. Jammer ook van de wat toneelmatige aanpak van de dialogen. Dat had wel wat levendiger en vooral dynamischer gekund.