Trolljegeren (2010)

Noorwegen
Mockumentary / Fantasy

geregisseerd door André Øvredal
met Otto Jespersen, Hans Morten Hansen en Tomas Alf Larsen

Een mockumentary over trollen in Noorwegen. Het verhaal stelt dat er in afgelegen gebieden in het noorden van Noorwegen een trollenpopulatie leeft, die al tijden verborgen wordt gehouden van de bevolking. Een documentaireploeg gaat op zoek naar de wezens en probeert uit te vinden hoe de vork in de steel steekt.

avatar van Gerlof1378
Erg goed gemaakte horror/monster film die een zeer origineel verhaal heeft, het verhaal gaat over een stel amateurfilm makers die een echte trollenjager volgen tijdens zijn werk. De acteurs spelen goed en ook de cgi ziet er zeer goed uit en ook de setting van Noorwegen is mooi. Het verhaal is ook erg goed gedaan de trollen folklore is al erg oud en was bedoelt om de vijanden af te schrikken en de kinderen stil te krijgen voor het slapen gaan. En ja de Amerikanen wouden er een remake van maken maar dat is gelukkig nog steeds niet gebeurt ze moeten maar eens zelf wat verzinnen ipv remakes te maken. Ik zeg kijken die film want hij is erg goed en zeer spannend mijn vriendin had hem nog niet eerder gezien dus dat vond ik wel weer leuk ik had hem zelf ook alweer dik 4 jaar niet gezien wel jammer dat de blu-ray zo verschrikkelijk duur is enjoy hasta luego.

avatar van Solipsis
Oeh nice wil best eens getrolld worden!

Dit vond ik de slechtste 'film' die ik sinds tijden heb gezien.
Om te laten zien dat het écht om amateurfilmers gaat wordt de camera erg vaak schuin gehouden en te snel bewogen. Alsof die filmers een evenwichtsstoornis hebben of een probleem met zien...
Stroomkabels aan masten die eigenlijk afweer tegen trollen zijn, daar moest ik wel om lachen. Blijft toch een triest geheel.

avatar van DragQueen
Leuke Mockumentary. Visueel onderhoudend en vaak met een humoristische insteek. Leuk om eens gezien te hebben. 3 Sterren.

Zowaar een geslaagde 'found footage' film. Omdat het zogenaamd een docu is, is het ook wat logischer dat er op 'spannende' momenten gefilmd wordt. Toch zijn de karakters matig uitgewerkt en onduidelijk is waarom ze hun leven riskeren. Hetzelfde kan gezegd worden van de trollenjager. Toch is dat karakter vermakelijk en de docu crew is sympathiek. Er wordt effectief omgegaan met het beperkte budget wat het wellicht zelfs spannender maakt (less is more).

wel een leuke film!
Een aantal mooie trollenshots, mooie omgevingen, geen irritante acteerwerk maar wel hier en daar wat rare dingetjes (zonder veel te verklappen) en vond het einde echt waardeloos. Had van mij wat meer horror in gemogen.

WB schreef:
Leuke film. Redelijk luchtig en nergens echt eng. Valt een beetje in het genre avontuur/actie. Erg goede special effects gebruikt, complimentje. Ben ik de enige die elke keer flashbacks kreeg naar David de Kabouter?

Ha ha daar dacht ik ook steeds aan vond die tweede er ook wel op lijken. Maar die van david maakten steeds soep

avatar van horizons
Grappige found footage film. Hans is natuurlijk gewoon grappig in wat hij doet en hoe hij hete hele trol gebeuren weet te verkopen. Gelukkig is de CGI goed genoeg om te "overtuigen".

avatar van Shadowed
Beklemmend bij vlagen.

Van deze man zag ik The Autopsy of Jane Doe niet heel lang geleden. Dit was een filmpje die eigenlijk altijd wel mijn nieuwsgierigheid trok. Heb nog niet veel van de Scandinavische cinema gezien, Thelma wel, Dead Snow 1 en 2 en stukken van Kon-Tiki wel.

Wat mij eigenlijk vooral verbaasde waren de best goede acteerprestaties en een soms beklemmend sfeertje en spannende scenes. Wat mij vooral eng leek was dat je in een situatie zal zitten waarop een enorm figuur gewoon op je huis afloopt en de trollen zagen er best ok uit.

Vooral de spanning en redelijke scenes op een 3,0* maar soms was hij een beetje aan de saaie kant, maarja

avatar van alexspyforever
Zonder meer de beste found footage film die ik totnogtoe heb gezien (als ik Cannibal Holocaust niet meereken maar die was niet 100% FF) en dat wil wel wat zeggen, want het is een genre dat mij eigenlijk helemaal niet ligt. Hier is er geen sprake van wazig beeld, duisternis (filmen in duisternis hebben ze opgelost met infrarood), hyperkinetische camera (op enkele paniekmomenten na dan) of zelf de gaten invullen. Dit is wat anders dan het amateuristische en improvisatie gebroddel van The Blair Witch Project. Trollen zien er goed uit, schrikwekkend niet zo belachelijk zoals ze vaak in fantasy worden voorgesteld. geslaagd als fond footage film, een geslaagde fantasy horror en geen irritante karakters die zich eerst bezighouden met idiote studentenactiviteiten die me toch geen fuk interesseren (en het verhaal toch niet voorthelpen) zoals in die andere Noorse horrorfilms van Dead Snow.
De karakters worden niet geweldig uitgediept maar ik vond het qua verhaal wel goed in elkaar zitten.

avatar van baspls
Een groepje studenten interviewt jagers over de berenjacht. Alle jagers hebben het over een mysterieuze man in een camper die volgens hun een stroper is. De studenten achtervolgen deze stroper en als ze hem confronteren verteld hij hen dat hij jaagt op Trollen...

Normaal ben ik geen fan van het found-footage genre, maar deze Noorse film vond ik toch nog bijzonder vermakelijk. Dat komt omdat een aantal gebreken al meteen weg worden genomen. Je ziet een keer wel wat echt in het beeld in plaats van dan we alleen wat geschut en geschokte gezichten te zien krijgen. Het is een found-footage, maar de film oogt helemaal niet goedkoop want het is duidelijk dat in het production design en de special effects veel geld en moeite hebben gezeten. Daarnaast is het redelijk fatsoenlijk gefilmd allemaal. Wat ook logisch is want het is niet realistisch dat een filmstudent alleen maar onscherpte schokkerige troep zou filmen.

Een laatste ding dat de film heel erg helpt is ook de prachtige Noorse omgeving. Al gebeurde er niets, dan zou er nog van alles te zien zijn. Veel found footage films hebben dat niet omdat die zich op een geïsoleerde locatie afspelen (wat heel snel gaat vervelen).

Ondanks dat de film probeert te suggereren dat het echt gebeurd is, zit er ook aardig wat humor in de film (het einde bijvoorbeeld). Al met al was het een erg vermakelijke film en ik vond het ook leuk op wat voor fantasierijke manier er wordt ingespeeld op de mythe van de trollen. Bijvoorbeeld dat hoogspanningsmasten eigenlijk hekken zijn om bergtrollen tegen te houden de bergen te verlaten. Erg leuk bedacht allemaal.

avatar van dzjo-dzjo
Prima film, opgenomen in een prachtige omgeving.
Genoten van de film... 3,5 ster