Trolljegeren (2010)

Noorwegen
Mockumentary / Fantasy

geregisseerd door André Øvredal
met Otto Jespersen, Hans Morten Hansen en Tomas Alf Larsen

Een mockumentary over trollen in Noorwegen. Het verhaal stelt dat er in afgelegen gebieden in het noorden van Noorwegen een trollenpopulatie leeft, die al tijden verborgen wordt gehouden van de bevolking. Een documentaireploeg gaat op zoek naar de wezens en probeert uit te vinden hoe de vork in de steel steekt.

avatar van bladerunner2007
Ja hoor Reinbo, helemaal met jou eens, de waarderingen zijn aan de lage kant, terwijl ik slechter werk gezien heb.
De vergelijking met blair witch project is snel gemaakt, doordat de achtervolgingen veelal 1-kleurig uit de losse hand gefilmd is en weinig 'stil' staat.
In tegenstelling tot BWP is hier wel de uitleg over hoe en waarom en je wordt niet in ongewis gelaten.
Het is eerst vaag en daarna scherp en er is ook humor in opgenomen.
Ik heb me kostelijk vermaakt en kan niet wachten tot hij in de bios komt, dan ga ik m echt in het groot kijken.

avatar van Insignificance
Leuke, zelfs zeer leuke mockumentary die erg vlot en grappig te werk gaat. Ook nog eens fraai verpakt middels verscheidene Noorse natuurplaatjes. Malle beesten, die reusachtige trollen, maar ze passen wel helemaal in het sfeertje dat Øvredal daarnaast oproept.

Daarbij krijgt hij vooral veel steun van de jager. Prachtkerel die niet eens komisch hoeft te doen om komisch te zijn. Heerlijk droog hoe hij gedurende de jacht alles omtrent zijn vak en de wezens uit de doeken doet. Ook wat betreft ontmoetingen met de trollen valt er genoeg te beleven.

Camerawerk is logischerwijs nogal eens chaotisch, maar ook weer niet té, zodat het nergens hoofdpijn oplevert. Het past allemaal wel, de finale is zelfs bijzonder goed gelukt. Koddig in de meest positieve zin van het woord, ook hier een welverdiende non-stop grijns.

avatar van mcdaktari
Heel mooi gemaakt en bedacht, want je moet er maar op komen om een film over een trollen jager te maken, en nog heel goed gemaakt ook. De trollen zien er echt zo uit zoals je een trol voorsteld.
Ook wel grappig dat ze het zo doen overkomen alsof het allemaal echt gebeurd is.
Troll Hunter is een mooie Noorse film die me aangenaam verrast heeft want ik had er totaal geen benul van wat ik er van moest verwachten, maar zo zie je maar weer dat het echt niet altijd uit de vs hoeft te komen. Zelfs in Noorwegen kunnen ze prachtige films maken, zo blijkt.

avatar van tal1b
tjonge jonge, waardeloos dit. Met de tekst in het begin alleen al om het een écht te doen lijken.
nee, voelt allemaal wat ongeloofwaardig en neppig aan, waardoor het plezier om de film af te kijken snel afneemt. Moest wel lachen om het 3 koppig monster

Reinbo
Goh, toen je aan de film begon, geloofde je nog in trollen?

Best apart om dit als ongeloofwaardig te bestempelen...

avatar van Reinoir
Naja, kan toch nog geloofwaardig overkomen al is het fictie.

avatar van Insignificance
Het is een mockumentary..

Reinbo
Binnen de context wordt het allemaal best geloofwaardig gebracht en humorvol. Snap werkelijk niet hoe je bij deze film over ongeloofwaardigheid kan vallen.....

Reinoir schreef:
Naja, kan toch nog geloofwaardig overkomen al is het fictie.

precies, juist om het overdreven geloofwaardig te doen lijken

Reinbo schreef:
Goh, toen je aan de film begon, geloofde je nog in trollen?

Best apart om dit als ongeloofwaardig te bestempelen...

Snappie?
Het gevoel was er gewoon niet bij, sorry.

Reinbo
Je hoeft je niet te exuseren, maar het werd volgens mij toch met genoeg humor gebracht om het niet te serieus te nemen. En serieus genoeg gebracht om spannend/geloofwaardig te zijn. Maar je moet het natuurlijk wel met een korreltje zout kunnen nemen.

Het spanningselement was toch net iets te pover, ook het introtje kan je best geforceerd noemen. Zulke zinnetjes werken niet echt meer, zeker niet bij een film als deze.

Reinbo
Ik zie het dan ook vooral als een komedie. Wat was het introlletje?

Het iets te serieuze "found material" tekstje. Was hier echt niet nodig geweest, daarvoor is het allemaal te ludiek.

Reinbo
Ow introtje. (Dacht dat het om een bepaald soort trol ging ) Las het verkeerd. Ben het er mee eens dat dat niet nodig was.

Behoorlijk filmpje.

Trolljegeren is verre van perfect, maar weet toch wel te boeien in de speelduur van anderhalf uur. Het had ook niet langer gemoeten, dan was het waarschijnlijk langdradig geworden.

Het idee van een handcamera is natuurlijk niet nieuw (Blair Witch Project, Cloverfield), maar het blijft wel geinig omdat je lekker dicht op de actie zit.
De film begint wel traag helaas. De 1e drie kwartier vielen me wel wat tegen, omdat het ook eigenlijk nooit spannend wordt. Gelukkig is het tweede gedeelte al een stuk beter en is het slotgedeelte zelfs boeiend met de gigantische trol. Daarvoor ook al een aardig gedeelte in de trollengrot gezien.

De CGI van de trollen ziet er heel aardig uit. Zeker de laatste versie is best wel imponerend. Wel jammer dat ik ze nooit extreem gevaarlijk vond, op een paar kleine momentjes na. Dat is ook het grootste probleem van de film. Het is niet erg spannend. Het voelt meer als een boeiend avontuur in de bossen, maar dan met trollen erbij. De beelden van het landschap in Noorwegen vond ik trouwens erg fraai. Verder heb ik weinig te klagen. Het acteren is voldoende en de film duurt gelukkig niet al te lang. Je moet wel openstaan voor het fenomeen trollen, anders erger je je al snel.

Reinbo schreef:
Ik zie het dan ook vooral als een komedie. Wat was het introlletje?

Volgens mij hebben de makers totaal niet de intensie gehad om hier een komedieachtig iets van te maken....zo komt het ook helemaal niet op me over.

Reinbo
Nou, dan heb je niet goed opgelet. De overheid wordt constant te kakken gezet, het insmeren trolstank, het ijzeren (ridder) pak waarmee hij trollen benaderd, de rondlopende hoogspanningsmast, de steek naar het geloof, de Polen met de beer, het verhaal over de agressieve Russische beer. Het lopen met beren voetstappen om een spoor te maken, wat onmiddellijk door de mand valt, omdat ze twee linkervoeten hebben gebruikt. En uberhaupt alle weetjes over de trollen waren oer geestig. De drie hoofden, enkel het middelste hoofd is echt, die andere twee werken niet, maar zitten om indruk te maken op vrouwtjestrollen. Heb er flink bij moeten grijnzen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Sja, er zaten wel wat geinige stukken in, maar het kwam niet als komedie op me over. Niet dat ze bloedserieus waren hoor..ik moest ook wel een paar keer grijzen.
Het trollengebeuren klinkt grappig, maar het werd door hun toch wel serieus gebracht.

avatar van tal1b
vond de komedie hier ook ver te zoeken, de intensie vd maker was er ook niet naar denk ik.
om je voorbeeld erbij te nemen scene met pool, dat die pool grappig moest overkomen, was wel zo bedoeld, maar vond het niet zo lollig, en amateuristisch neergezet. Die beer leek overigens ook direct vd kermis vandaan te komen, dat was wel weer grappig dan.
Samengevat; deze film is voor mij 'ongeloofelijk' slecht en totaal niet grappig

Ajax&Litmanen1 schreef:

Zeker. Toen verteld werd dat verstening erg traumatisch is voor de oudere trollen, moest ik even slikken. Verschrikkelijk, dat soort trollenleed.

De cast bestaat voor een deel uit bekende en professionele grappenmakers. De hoofdrolspeler, Otto Jespersen, is zelfs nogal omstreden vanwege zijn brute humor. Dan lijkt mij iets dergelijks ook zo ongeveer de insteek.

tal1b schreef:

precies, juist om het overdreven geloofwaardig te doen lijken

Snappie?
Het gevoel was er gewoon niet bij, sorry.

Hadden ze van tevoren moeten zeggen dat het nep is en dat je het niet moet geloven. Dat is helemaal niet de insteek bij dit soort films. Al hadden ze die tekst niet van BWP hoeven te kopiëren, dat dan weer wel.
Voor de rest lijkt de insteek me wel duidelijk, de mensen die erbij betrokken zijn nemen het bloedserieus(lijkt me logisch) en de sceptische jongeren die het filmen gooien er een portie humor scepticisme tegenaan.

avatar van rep_robert
Voor mij persoonlijk is dit wel een vermakelijke film. De insteek is duidelijk BWP achtig en de intro lijkt ook wel een kopie van die film.
Toch weet de film prima te vermaken en zijn de trollen prachtig vormgegeven, het is niet altijd even spannend , maar dankzij de leuke nachtelijke beelden en de frisheid van de filmploeg valt rolljegeren prima te kijken. Komt ook een beetje door de lekkermakerij over 'Jotne', een gigantische trol van rond de 50-100 meter groot. Ze bewaren het beste voor het laatst en daar houd ik wel van in monsterfilms.

avatar van Fox McCloud
Niet slecht.

Best leuk, maar het grooste gedeelte vond ik vrij saai. De momenten met de trollen zijn best mooi, maar de tussen stukken konden me niet boeien. De film kent een aantal zeer leuke vondsten. De trollen waren erg indrukwekkend, met name die laatste. Alleen er hadden wel wat meer in gemogen. De beelden die we te zien kregen waren vaak erg mooi, alleen wat de film miste was spanning. Mijn aandacht verslapte meerdere keren en keek ik weer uit naar de volgende trol.

Voldoende (nog net).

avatar van SaNDuTjE
Redelijk vermakelijk Noors docu-/avonturenfilm over een trollenjager met een dikke vette knipoog.

Wat betreft originaliteit scoort de film op voorhand al goed. Waar de titel haast een sprookjesverhaal voorspelt bevat de film enkele scenes die je een kruising Cloverfield/BWP kunt noemen. De climax van die scenes eindigen in deze film alleen in een glimlach in plaats van verbijstering. De trollen zijn mooi vormgegeven maar gewoonweg lachwekkend waardoor iedere poging tot spanning vakkundig om zeep geholpen wordt. Ook al is dit de bedoeling van de maker, toch is het iedere keer bijna jammer dat zo'n scenes met een anti-climax eindigt aangezien je toch stiekem hoopt op iets spannends of schokkends.

Om die reden een beetje gemengde gevoelens na het zien van deze film. De komische insteek was duidelijk maar niet overtuigend genoeg om ook daadwerkelijk grappig te zijn, het hangt mij te veel tussen wel serieus / niet serieus.

Voor nu 3*

avatar van mixmaster
leuk om gezien te hebben , ik heb me er wel mee vermaakt.
de trollen zijn mooi gedaan en als je een beetje fantasie hebt en niet te veel gaat zeuren of het nou wel of niet serieus bedoeld is , dan is dit gewoon een goed geslaagde Noorse docu-film over trollen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nou de naam mockumentary zegt anders al genoeg. Google anders mockumentary even en dan kun je precies zien wat het inhoud. En ik denk dat de makers wel degenlijk de spot drijven met het onderwerp Trollen. Of denk jij echt dat ze het als serieuze film hebben bedoeld. Als de makers het zo bedoeld hadden dan hadden ze het ook geen mockumentary moeten noemen.

Reinbo
Nou ja, je kan natuurlijk ook voor een meer serieuze of spannende/horror insteek kiezen zoals The Blair Witch Project of Cloverfield. Maar hier vond ik de balans tussen spanning en humor perfect. Hielp vast wel dat ik 'm op een groot scherm zag. Op tv zal de spanning snel minder zijn.

avatar van Koenr
Was juist erg blij dat het in deze vorm is gegoten. Als serieuzere speelfilm (thriller?) was dit vast veel minder leuk geworden.

mcdaktari schreef:

De spot drijven met iets hoeft natuurlijk niet altijd grappig te zijn.

avatar van mcdaktari
Nee dat is waar maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat het echt niet serieus bedoeld is.