Man of Steel (2013)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Zack Snyder
met Henry Cavill, Michael Shannon en Amy Adams

Voordat de stervende planeet Krypton ontploft stuurt wetenschapper Jor-El zijn enige zoon, de pasgeboren Kal-El, naar planeet Aarde. Het ruimteschip van de baby crasht in het weiland van Jonathan en Martha Kent. Zij voeden Kal-El op en geven hem een nieuwe naam: Clark Kent. Clark groeit op als normale jongen, maar weet dat hij anders is dan andere kinderen. Niet iedereen kan immers een schoolbus optillen. Op latere leeftijd worstelt hij nog steeds met zijn identiteit, al gaat de zoektocht naar zijn ware ik een stuk gemakkelijker wanneer General Zod, een overlevende generaal van Krypton, de aarde aanvalt met een klein leger. Sluit Clark zich bij zijn soortgenoten aan, of zet hij zich in voor zijn nieuwe thuisplaneet?

avatar van Koerok
royals schreef:
Ik vind deze film toch wel één van de betere superhelden films. Kan het alleen niet meten met de meeste Batman films of eerste Superman films. Wel erg avontuurlijk en vermakelijk.
Batman is gewoon een leukere superheld dan Superman. Zijn (bijna) onkwetsbaarheid maakt Superman minder interessant. Zelfde probleem heb ik met Thor en Loki in de Avengers, maar het geldt ook voor de Hulk.

@soj:
De actie en CGI is inderdad overdadig (zoals elders wordt opgemerkt), maar ik vind het ook wel weer passen in een film als deze. Dat is nu eenmaal wat er gebeurt als dit soort figuren met elkaar gaan vechten.
Henry Cavill is uitstekend gecast, en al met al vind ik dit de beste Superman-film tot nu toe (sorry Christopher Reeve). Ik zou ook niet weten hoe het beter zou moeten. Dit is min of meer het verhaal en meer zit er (denk ik) niet in.

avatar van Timothyvdmeer
Na jaren weer eens een Superman gezien. De andere films heb ik nog nooit gezien behalve het origineel met C. Reeve. Deze was erg leuk om te zien. H. Cavill deed het erg goed.

Nog is herkeken en gewoon een van de beste superhelden films na batman. Geweldig visueel en goede cast. Zelfs na jaren is de film nog steeds subliem

avatar van Roger Thornhill
Tja... een oninteressante superheld gespeeld door een niet bijster interessante acteur, maar Snyder houdt de vaart er redelijk in, de zware supporting cast doet het naar behoren (met vooral een uitstekende rol van Russell Crowe, dan zie je dat het ook in een film als deze loont om echt goede acteurs in te zetten) en de visuele stijl is niet briljant maar toch goed genoeg om de aandacht vast te houden. Voornaamste minpunt vind ik het laatste gevecht, dat gaat maar door en door en door totdat het me koud laat als er weer eens een flatgebouw sneuvelt: alles ziet er goedkoop en onecht uit, de gebouwen lijken geen gewicht meer te hebben wanneer ze neerstorten, en als kijker word ik me ervan bewust dat diverse shots geen enkele niet-digitaal opgebouwde pixel bevatten, hetgeen tamelijk dodelijk is voor de lol. Door al deze minpunten wordt deze film voor mij nergens een klassieker in het superheldengenre, waar ik sowieso toch maar mondjesmaat fan van ben.

avatar van jippie2010
Heel behoorlijk gedaan. Onderhoudend plot, goede cast, en van het begin tot het eind een spektakel. Het lijkt me haast ondoenlijk om een bekend verhaal, wat al zo vaak verfilmd is, succesvol neer te zetten, maar Snyder is daar grotendeels in geslaagd. *3,5

Bantavoer
Wat een vette film. Heb op het puntje van de bank gezeten. Goed verhaal. Special effects mogen er ook zijn. Hoewel ik aan het eind wel een beetje te veel vond met ontploffende gebouwen en zo. Ik vroeg me af of er nog iets overbleef van die stad. De personages vond ik niet altijd geslaagd. Zoals Perry White, de baas van the Daily Planet. Een goed acteur, maar niet voor die rol. Dan was Louis Lane wat beter, maar ook niet echt geslaagd. De rest van de cast waren prima. De flashbacks had voor mij niet gehoeven. Doe dat dan in het begin van de film. Net als de ondergang van Krypton.

avatar van comely
Had niet verwacht dat Superman me nog zou fascineren. Als klein kindje was ik een grote van hem, maar de laatste jaren kreeg Batman mijn voorkeur.

Na deze film heb ik mijn superheld weer teruggekregen (Batman ook uiteraard).

Wauw wat goed

avatar van The_CrY
Een goeie Superman film maken lijkt mij heel erg lastig. Gezien de films die we hebben vinden regisseurs dat ook. Een onsterfelijke, onverslaanbare man... het is lastig om het spannend te maken omdat niets hem pijn kan doen, behalve... kryptonite en mensen van zijn eigen wereld. Hierdoor zijn de films die deze gevaren erin willen brengen meteen ook cliché. General Zod was in Superman II al een interessant gevaar, omdat hij gewaagd was aan Kal-El. Helaas kampte die film met tenenkrommende special effects vanwege gebrek aan technologie en budget. Man of Steel is in die zin een remake van de verhaallijnen van Superman I en II; de origin van I met de dreiging van II, en dat in een moderne tijd met machtig mooie special effects en heerlijke, vermakelijke actie. Superman heeft het zwaar en dat waardeer ik enorm aan deze film.

Henry Cavill is geen Christopher Reeve. Geen mooiboy met een eeuwige glimlach, maar een Superman die het nog niet helemaal uitgeplozen heeft. De chemie met Amy Adams als Lois Lane vind ik wat ver te zoeken, en met de relatie tussen Reeve en Margot Kidder in mijn achterhoofd is dit een groot gemis. Ook is de opbouw vrij traag en zitten er meerdere vage scenes in waar ik me af vraag wat er in 's hemelsnaam gebeurt.

Ik vind dit een hele aardige reboot voor de serie en in elk geval een stuk beter te pruimen dan Superman Returns. En een heel groot pluspunt: geen Lex Luthor! Die man is geen waardige tegenspeler voor Superman.

avatar van JJ_D
Moh! Het lijkt Planeet Aarde wel! Een bevolking die zichzelf ten gronde richt door de eigen grondstoffen verregaand te ontginnen, tot voorbij het kritische punt. Welkom op Krypton. Volgende shot: een boorplatform in brand – een bevolking die zichzelf ten gronde richt door de eigen grondstoffen verregaand te ontginnen, tot voorbij het kritische punt? Welkom op Planeet Aarde? Jazeker, ook de trage denkers in de klas zullen begrepen hebben dat David S. Goyer en Christopher Nolan een parallel op poten hebben gezet. Missie geslaagd, heren!

Eigen aan Nolan is dat er nog meer interessante filosofische franjes en goeie vondsten in het verhaal zitten. Zonder die allemaal te willen/kunnen reproduceren, zorgen ze ervoor dat ‘Man of Steel’ veel meer is dan een ruw actievehikel. Dat Superman pas in staat is tot een moord wanneer de fysieke integriteit van zijn soortgenoten in het gedrang komt – het is bijvoorbeeld een mooie tekening van zijn morele superioriteit. Enzovoort-enzovoort.

De brutale gevechten zijn zeker niet het sterkste punt van de film. Wel het personage van Clark, de genese van zijn heldendom, zijn gewortelde mens-zijn en het innerlijke conflict met zijn anders-zijn. Nogal Amerikaans, nogal amorf, nogal pompeus (met muziek van Hans Zimmer, o jee!)…maar het werkt.

Kortom: van genoten.

Leuke film. Vette actie en een verhaal dat vol (christelijke en modernistische) symboliek zit. Een goede verfilming van een moderne mythe.

avatar van panax
visueel spektakel
mooie en mindere special effects wisselen elkaar af
vooral het begin is mooi weergegeven
later wordt het veel spektakel .

avatar van John Barry
Typische een film die het eigenlijk alleen moet hebben van de spectaculaire over the top actie scenes en de mooie special effects. De rest is eigenlijk niet al te best.

De film is een ware achtbaan rit. De ene na de andere spectaculaire scene komt voorbij. De film komt echter erg rommelig over. De film neemt niet echt de tijd om een verhaal te vertellen en komt gehaast over. Dit is eigenlijk vreemd om te constateren daar waar de film meer dan 2 uur duurt. Een groot van de tijd wordt echter besteed aan de actie scenes. Hoe spectaculair de actie scenes ook zijn, het was beter geweest als de actie een onsje minder was ten gunste van het verhaal. De over the top actie scenes beginnen na een tijdje toch echt te vervelen.

Dat filmmakers geen oog handen voor het verhaal blijkt ook de hoeveelheid enorm slechte dialogen die in de film voorbijkomen. Hierdoor komt het verhaal nog slechter uit de verf. Daarnaast vond ik de film een gebrek aan een goede spanningsopbouw hebben. Het is actie, actie en nog eens actie, nergens wordt de film echt spannend of had ik het gevoel dat er naar iets wordt toegewerkt.

Het acteerwerk varieert van matig tot behoorlijk slecht. Henry Cavill vind ik een totaal gebrek aan charisma hebben en kwam op mij echt niet goed over als superman. Michael Shannon als General Zod is iets beter maar ook hij acteert niet echt denderend. Kevin Costner als Jonathan Kent vond ik nog van de hele cast het beste acteren, al is ook zijn acteerpresentatie zeker niet onvergetelijk. Verder rest vind ik het acteerwerk van de gehele cast niet echt overtuigend.

Wat rest is nog redelijk goede muziek van Hans Zimmer. Zijn muziek past goed bij de film en haalt de film nog een beetje omhoog.

Kortom, wie ruim 2 uur lang een aaneenschakeling van over the top actie scenes wil zien is bij Man of Steel aan het goede adres. Wie een goede film wilt zien raad ik aan om iets anders te zoeken.

Het eerste uur was leuk, maar het einde was echt verschrikkelijk over the top.

avatar van IH88
“Hi, Lois Lane. Welcome to The Planet.”
“Glad to be here Lois.”

Redelijke Superman film. We krijgen echt een origin story voorgeschoteld en het script steekt goed in elkaar. Man of Steel mist wel wat flair en humor, en eigenlijk alleen de allerlaatste scene laat een beetje de Superman vibe zien die ik had verwacht. Maar de film is zeker niet slecht en Cavill, Adams, Shannon, Crowe, Lane en Costner kunnen goed uit de voeten met het materiaal dat ze krijgen. De verschrikkelijke actiescènes op het laatst zijn wel een groot minpunt en de CGI is waanzinnig slecht.

avatar van Rebel80
Nu pas voor het eerst gezien omdat ik het niet zo met remakes steeds heb maar is mij reuze mee gevallen.

avatar van Capablanca
Ik begon met enige scepsis aan deze film, maar hij viel me niet tegen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ga de komende tijd de DC films van de afgelopen jaren eens opnieuw bekijken en dan begin je bij het begin; Man of Steel. Destijds beviel de film me al niet en nu nog steeds niet. Het is chaotisch, het is lange tijd bijzonder oninteressant, Henry Cavill doet het redelijk maar mist het charisma om de meest iconische superheld aller tijden te spelen en daarbij duurt alles vre-se-lijk lang. Bijna 2,5 uur is echt way too much om me tot het einde toe nog geïnteresseerd te houden. Er zitten best een paar toffe actiescènes in, maar alles bij elkaar blijft het onvoldoende.

Wel een kleine verhoging van 2* tot 2,5*.

avatar van Shadowed
Mooi.

Komt een beetje traag op gang met allemaal geschiedenis dat niet altijd even interessant is. Natuurlijk zitten er dan een aantal redelijke scenes tussen maar het eerste uur is vooral voor een heel groot deel een beetje langdradig en wat langzaam. Stoorde me toch een klein beetje.

Als de film de tweede helft in gaat zien we ook echt waar Snyder een beetje bekend voor is, mooie over de top effecten. Cavill zelf was wel ok maar niet echt fantastisch, hij mist het een en ander wat superman "Superman" maakt. Ben nooit een groot fan van Marvels geweest daarbuiten maar ik heb er ook zeker geen hekel aan.

Prima film met hele mooie effecten. Jammer van het eerste deel, daarbuiten een leuke film.

Topfilm!

Ik vind die Snyder toch wel een top regisseur.
De film gaat snel, mooie beelden en goede actie en gelukkig geen flauwe Marvel humor.
Henry Cavill, prima acteur en goed gecast.

avatar van Lennert
Op musicmeter zijn RuudC en ik al jaren bezig met marathons van bands. Hierbij beluisteren we albums in chronologische volgorde, becijferen en recenseren we de albums en plaatsen ze in een ranking van hoe goed albums zich tot elkaar verhouden. Ik wil dit ook al een tijdje doen als herziening van de DCEU films. Bij het uitkomen van Man Of Steel heb ik de film vooral verweten saai en 'niet zo leuk als Marvel' te zijn, maar nu ik Marvel de laatste jaren steeds meer beschuldig van simpele cashgrabs, matige humor en gewoonweg saaie films, was ik benieuwd hoe deze film zichzelf hoog zou houden. Toen ik in 2015 begon met het lezen van comics heb ik zowel Marvel als DC een flinke kans gegeven, om uiteindelijk toch tot de conclusie te komen dat ik DC personages vele malen interessanter vind dan wat Marvel heeft (X-Men als positieve uitzondering).

Niet dat Man Of Steel nu ineens zo ongelooflijk comic-correct is. Sterker nog, het zou pas tot Justice League (tweede helft van de film) duren tot men bij Warner Brothers zou uitvinden hoe Superman zich als superheld volgens de comics gedraagt met zijn optimisme en charme. En ja, vanuit dat standpunt valt Man Of Steel nog steeds tegen. Waar ik Cavill de eerste keer erg saai vond, valt het me nu echter op dat hij het personage toch op vrij behoorlijke wijze vormgeeft. Bij vlagen onnatuurlijk en bijna onmenselijk, maar daarin wel op interessante wijze dat buitenaardse trekje dat hem als Superman anders maakt dan de mensheid die hij wil beschermen. Lois Lane is ook verre van comic-correct en veel serieuzer, maar waar ik me daar bij de eerste kijkbeurt zwaar aan ergerde, kan ik nu veel meer meekomen met hoe het personage in deze meer serieuze benadering van het verhaal wordt benadert.

Waar Man Of Steel de grootste pluspunten haalt, is met het Zod-karakter. Michael Shannon's spel is over the top en de scenery-chewing is constant aanwezig, maar het maakt hem heerlijk intens. De scene waarin hij en Superman tegenover elkaar komen te staan nadat Clark zijn schip heeft vernietigd en hij de as in zijn handen opvangt, is weergaloos. Helemaal volgende tekst is fantastisch en maakt hem zoveel interessanter dan ik de eerste keer voor mogelijk hield:

"Look at this. We could have rebuilt Krypton on this planet, but you chose the humans over us. I exist only to protect Krypton. That is the soul purpose for which I was born. And every action I take, no matter how violent or how cruel, is for the greater good of my people. And now, I have no people. My soul, that is what you have taken from me!"

Een jaar eerder raakten we als kijkers al verwend met The Avengers en de volle glorie van stedelijke vernietiging. Man Of Steel vond ik toen erg langdradig, omdat de uiteindelijke actie de helft van de film beslaat, waar The Avengers een opening, middenstuk en einde heeft. Nu heb ik hier geen probleem mee, omdat de opbouw van de film goed is en de actie vele malen 'realistischer' is gefilmd dan in het heldere, kleurrijke en bovenal veel optimistischere Avengers-verhaal. De hele vernietiging van de stad voelt aan als een terroristische aanslag of een grootse oorlogsscene, waarbij de focus goed gebalanceerd is tussen hoe held/schurk zich ertoe verhouden en hoe het publiek op de grond lijdt onder het geheel. Het voelt hier ook meer als een strijd tussen godheden, waar wij als mensen slechts pionnen zijn in een groter schouwspel, compleet conform DC's 'gods turning human'-thematiek.

De veelbesproken eindscène waarin Superman een leven neemt, heb ik altijd sterk gevonden. Ja, Superman heeft gedood, maak je maar klaar voor een wat meer grimmige sfeer voor de komende films. Dit maakt Man Of Steel sowieso beduidend duisterder dan je zou verwachten van een Supermanfilm. Het klopt echter binnen de worldbuilding volkomen en voelt in dat opzicht vrij mythisch aan. Minpunten kan ik er nog steeds wel aan geven: Kevin Costner blijft namelijk tamelijk verschrikkelijk in zijn rol als Jonathan Kent. Dan doen Diane Lane en Russel Crowe het toch beduidend beter. Ook is de non-lineaire wijze waarop de scenes vertoon worden bij vlagen verwarrend en/of onnodig. Dit neemt echter niet weg dat ik mijn mening over deze film echt 180 graden heb moeten herzien en het geheel me toch echt uitzonderlijk goed is bevallen.

avatar van nadrin
Ik ben nooit fan geweest van Superman.maar deze film wist me positief te verrasen

wat andre van die film vinden laat mijn koud. enkel wat actie de rest van de film is erg overdreven
superman in het begin als hij opgeroeid bij de mensen die hem hebben gevonden heeft allen maar respect gehad voor hen en niet zoals in deze film. natuurlijk hebben ze voor de verandering ook weer eens een zwarte acteur gekast .sommige vinden dat de beste sorry er is maar een de beste en dat was Christopher Reve en de een die maar een film heeft gespeelt. die superman vind ik iets te matsoe te overdreven. geen verhaal de film moet het eigenlijk hebben van de speciaal effects en dat is alles. ik vind het jammer dat ze nooit blijven bij het originele verhaal. holliwood kennen zouden ze ook nog wel eens een zwarte acteur durven de roll geven van superman. ja de comics die we als kind gelezen hebben schiet nog bitter weinig over

avatar van Fisico
Niet mijn type film, niet mijn type regisseur. Te hoog Bay-gehalte om er maar een naam op te kleven. Vrij ontgoocheld zelfs in de film. De oude Supermans vond ik best goed, maar hier ligt de klemtoon op de nodeloze overdreven actie- en explosiemomenten dat het gewoon het plot naar de achtergrond dringt. Het achtergrondverhaal van het geheim van de jongen vond ik wel nog interessant. Ook het feit dat de mens vaak angst heeft van het onbekende en dan vaak overgaat op survivalmodus bevalt me wel.

Man of steel is een rollercoaster van de ene actiescène naar de andere. Over the top en te spectaculair voor mij zodat het lachwekkend werd. Het boeide totaal niet meer. Ook de dialogen en het acteren waren ondergeschikt waardoor ik me naar het einde moest slepen.

avatar van Rickyman
Geef al weinig om superheldenfilms, maar deze zag er wel aardig uit.
Maar als deze Superman na zijn heldendaden telkens gaat zitten huilen op schoot bij die meid, gaat er bij mij niet in..

Dit viel niet tegen. Op het eind had ik het wel gezien, maar over het algemeen zeker de moeite waard. Overigens was ik best verrast door de hoeveelheid topacteurs die een bijrol speelden.

nog eens gezien actie genoeg maar een klein beetje aan de zachte kant superman met de gene die de aarde wil verwoesten die general zodd. hij zit met niets in om zijn doel te berijken hij heeft zijn vader gewoon vermoord. op het laatste van de film will hij die mensen ook vermoorden. als superman dan zijn nek breekt staat hij daar gewoon emotioneel met de tranen in zijn ogen. daarvoor was de enige goede superman wel anders dat vond ik wel niet zo goed