• 11.225 nieuwsartikelen

Met onder meer: Henry Cavill, Michael Shannon en Amy Adams

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 20 juni 2013

Plot Man of Steel

"You will believe that a man can fly."

Voordat de stervende planeet Krypton ontploft stuurt wetenschapper Jor-El zijn enige zoon, de pasgeboren Kal-El, naar planeet Aarde. Het ruimteschip van de baby crasht in het weiland van Jonathan en Martha Kent. Zij voeden Kal-El op en geven hem een nieuwe naam: Clark Kent. Clark groeit op als normale jongen, maar weet dat hij anders is dan andere kinderen. Niet iedereen kan immers een schoolbus optillen. Op latere leeftijd worstelt hij nog steeds met zijn identiteit, al gaat de zoektocht naar zijn ware ik een stuk gemakkelijker wanneer General Zod, een overlevende generaal van Krypton, de aarde aanvalt met een klein leger. Sluit Clark zich bij zijn soortgenoten aan, of zet hij zich in voor zijn nieuwe thuisplaneet?

Social Media

Colonel Nathan Hardy

General Calvin Swanwick

avatar van Ace Hanlon

Ace Hanlon

Ik heb deze film met toenemende ergernis uitgezien, In het begin lijkt het nog wat te worden, maar gaandeweg wordt het steeds irritanter.

avatar van Edgar Davids

Edgar Davids

Helaas niet op een goede televisie gezien en zonder goede geluidsinstallatie, het lijkt me dat het eerste kwartier/halfuur in de bioscoop erg sterk moet zijn geweest. Audiovisueel is het erg sterk en met name het acteerwerk van Russell Crowe en Michael Shannon is van hoog niveau.

Helaas is het verhaal dusdanig flinterdun en weinig samenhangend dat deze film zich niet kan meten met de betere Marvel producties. Iemand waar ik mee aan het kijken was maakte me attent op de vele verwijzingen/overeenkomsten in de film tussen Superman en Jezus, dit was wel grappig om te zien en laat ook zien wat de gedachtegangen zijn geweest bij het bedenken van Superman, wat leuk kan zijn voor de liefhebber. Behoort naar mijn mening zeker niet tot de beter superheldenfilms maar kan me voorstellen dat er een publiek voor is.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De film nog eens gezien en wat is dit toch een deprimerende film. Batman mag donker zijn, Iron Man is een rijke playboy en Spider-Man een tiener met de nodige humor. Maar Superman moet een held zijn. Waar mensen naar opkijken (in de film). De man met de cape die je komt redden van een ramp. Man of Steel is helaas een kleurloze zwaarmoedige film geworden. Alle fun is er uit gezogen.

Zack Snyder wordt vooral door de DC-fans op handen gedragen, maar het is niet dat zijn bijdrage al tot een geweldige franchise met leuke films heeft geleid. Als alleen naar de fans wordt gekeken en niet naar het brede publiek, moet je niet verschieten dat de films geen succes worden. Misschien nog wel aan de kassa, maar toch zeker niet kritisch.

Breng wat meer kleur in de film, kort de film in en af en toe wat humor kan de film zeker geen kwaad.

avatar van Stormlight2000

Stormlight2000

Ik vond dit toch wel een van de betere superhelden films van de afgelopen tijd. Ik zie dat er veel kritiek is over hoe Superman wordt afgebeeld. Naar mijn mening past deze Superman gewoon in deze tijd en is Henry Cavill tot nu toe nog de meest geloofwaardige Superman! Ik vond de wat ´´grauwere´´ opvatting over Superman juist wel passend. Laten we eerlijk zijn, als er een buitenaards wezen met krachten op aarde komt, zou het beslist niet zo zijn dat hij met open armen ontvangen wordt. Ook al wil hij het juiste doen, de mensheid zou gewoon bang voor hem zijn. Superman is wel degelijk een interessante superheld, maar wordt vandaag de dag overschaduwt door Batman. Met deze film heeft Snyder er voor gekozen om een wat realistischer beeld te geven van Superman en dat kan ik zeker waarderen.

avatar van Corran

Corran

Stormlight2000 schreef:

Ik zie dat er veel kritiek is over hoe Superman wordt afgebeeld. Naar mijn mening past deze Superman gewoon in deze tijd en is Henry Cavill tot nu toe nog de meest geloofwaardige Superman! Ik vond de wat ´´grauwere´´ opvatting over Superman juist wel passend.. Superman is wel degelijk een interessante superheld, maar wordt vandaag de dag overschaduwt door Batman. Met deze film heeft Snyder er voor gekozen om een wat realistischer beeld te geven van Superman en dat kan ik zeker waarderen.

Superman vind ik interessant omdat hij de "super"-man is. Iemand die niet meedoet met de negatieve mindset van de moderne tijden, iemand die ondanks alles niet meegaat in het cynisme en blijft geloven in de mensheid. Zoiets. Hij is super op alle vlakken, niet alleen het fysieke. Daarom wordt hij omschreven als leider/gids/beschermer/whatever van de mensheid.

Als hij ook een dertien in een dozijn kregelige, agressieve held wordt, dan maak je hem net oninteressanter, want er is niets speciaals of uniek meer aan. De naïviteit of het optimisme weghalen bij Superman is als de schaduwen weghalen bij Batman of het water bij Aquaman. Dat kan, maar geef het dan een andere naam, want dan is het gewoon een ander personage.

avatar van c.dragon

c.dragon

Die ellenlange vechtscènes gingen me op den duur toch ernstig te vervelen. Als het minstens een half uur korter was geweest, was het misschien een onderhoudende film geweest.

avatar van stratmans

stratmans

Toch wel beter verwacht van superman

avatar van mrklm

mrklm

Clark Kent [Henry Cavill] groeit op als de zoon van Jonathan [Kevin Costner] en Martha [Diane Lane], maar ontdekt als kind al dat hij over ongekende, onmenselijke krachten beschikt. Jonathan besluit Clark de waarheid te vertellen, maar maakt Clark duidelijk dat hij zijn krachten pas moet gebruiken wanneer de tijd rijp is. Die tijd komt wanneer General Zod [Michael Shannon] eist dat ‘een buitenaardse bezoeker’ zich aan hem laat uitleveren, of anders. Zod zoekt in feite dat de Codex, waarmee hij de macht kan overnemen op Krypton, maar Clark laat dat uiteraard niet zomaar gebeuren. Een meer vrijgevochten en zelfstandig Lois Lane [Amy Adams] komt uiteraard opdraven als love interest in deze routinematige SF-actiefilm met een kleurloze Cavill en een hoop gebakken lucht in de vorm van explosies en idiote actiescènes waarbij hele gebouwen tot puin worden geslagen.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

mrklm schreef:

In de vorm van explosies en idiote actiescènes waarbij hele gebouwen tot puin worden geslagen.

Heerlijk, toch?

avatar van Waackx

Waackx

Ik ben normaal niet van superhelden/comic-films;

de Batman-films vind ik wel goed en een enkele nog zoals Sin City.

En ik wist van te voren dat de meningen over deze film erg verdeeld waren en behoorlijk is afgekraakt door pers.

En achteraf vraag ik mij af, waarom in vredesnaam ?

Vergeleken met al die no brainers van superheldenfilms is het verrassend en heel fijn om te zien,dat het eens keer het serieus genomen wordt zonder stomme grapjes er tussen of overdreven romantisch geklef wat vaak het geval is bij de gemiddelde film uit dit genre.

Het achtergrondverhaal van Superman/Kent vond ik goed bedacht en prima aangevuld met beroemde koppen waarvan ik vooral Costner sterk vond als zijn "vader".

Prima bedacht ook dat Lois Lane vanaf het begin al weet wie Kent is en dat hij niet menselijk is.

Visueel ongekend, zelden zulke mooie actiebeelden gezien en nog steeds overzichtelijk om naar te kijken.

En het punt wat vele mensen hier brengen met overdaad, begrijp ik helemaal niks van.

Heerlijk toch dat de actie niet beperkt blijft tot een paar lullige scènes van een paar minuten maar ipv. Daarvan gewoon de actie krijgt die je verwacht van een verfilming over iemand met buitenaardse krachten en die sterker is dan wie dan ook op Aarde.

Ik geef niet snel een 9 of een 10 maar ik kan niks concluderen dat dit een gewoon puike verfilming is van Superman en vergeleken met al die Marvel-komedies meer veel verdiend had, zowel qua opbrengst als van de pers.

Man of Steel is de beste superhelden/comic-verfilming van de afgelopen 10 jaar naar bescheiden mening.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Een aantal jaartjes terug al eens gezien en niet echt bijzonder van onder de indruk, maar voor de comment al hier er toch maar weer even doorgedraaid, en een wisselend gevoel overheerst na afloop. Van de strips weet ik inhoudelijk vrij weinig, wel zag ik ooit de vier films met Reeve, maar daar weet ik ook weinig meer van. Wel meen ik me te herinneren dat van de level of destruction zoals hier geen sprake was, wat dan uiteraard ook mijn grootste struikelblok betreft.

En dat is met de introductie al niet anders, de planeet en de familie El, tijd voor een beetje diepgang, maar nee. Dit wordt ook weer snel overschaduwd door een explosie aan geweld en speciale effecten. Jezus... wat een gedoe allemaal, wordt ik oud? Mogelijk. De vraag is dan ook of we snel naar aarde en superman kunnen, wat dan gelukkig ook gebeurt, en het moet gezegd dat te midden van Kevin Costner en Diane Lane de film inhoudelijk met sprongen vooruit gaat. Geen gerold met spieren, speciale effecten of bizarre stunts maar levenslessen en discussies die draaien rond de verantwoordelijkheid van zoveel macht en kracht. Boeiend en goed gebracht in bepaalde fasen met Cavill als beheerst en ingetogen middelpunt.

Maar helaas ontspoord de film dan toch best wel weer naar het einde in het gevecht met Zod en zijn troepen. Zuchtend aanschouw ik de enorme verwoestingen in gevecht met vooral Faore. Ja, ik weet het, een superheldenfilm noemen ze dit, en in sommige gevallen wil ik wel een oogje toeknijpen of past het er wel bij. Maar in dit geval vind ik her niet passen en eerder een excuus om met cgi spierballen te rollen en de film te rekken dan dat het wat toevoegt en het is toch het idee dat Superman zich in Metropolis behoort af te spelen maar nu opeens wel heel breed getrokken wordt. Batman gaat opeens ook niet de hele wereld redden, want Gotham is zijn wereld.

Super is deze Superman dan ook niet, hoewel de film zeker aardige momenten heeft zoals bv de humor met de vrachtwagen en de boomstammen. Maar als geheel valt het geheel tegen, doordat het teveel leunt op alle actie, spektakel en verwoesting, en is toch wel een beetje Snyder zoals gewoonlijk voor mij. Of ik vind het geweldig, of ik vind het niet bijzonder, en deze Superman valt overduidelijk in de laatste.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

iedere keer als ik een film recencie lees is er one big thing dat mij eigenlijk irriteerd .de nederlandse film fan mag graag maar te vaak films,waar die bij de imbd score hoog in aanzien staan de grond inboren.persoonlijk lees ik dan ook liever de imbd score omdat dit mij een stuk meer zeg over de kwaliteit van een film.eigenlijk lijkt het erop dat de doorsnee film lief hebber in nederland elkaar alleen maar na praat.

avatar van nachtvlinder

nachtvlinder

Vond deze versie van het ontstaan van Superman een stuk beter verteerbaar dan de zeer oude versie met slecht / amateuristisch gefilmde super acties...

Toch blijft het erg Amerikaans dat hoog ontwikkelde beschavingen nog steeds bezig zijn met primitief knokken. Grotere ongeloofwaardigheid is er nauwelijks.....

Maar aan het einde is het geweld erg overdadig overdreven ongeloofwaardig.... wordt het toch weer een kinderfilm.

avatar van Demeter

Demeter

Man of Steel maakt indruk. Waar ik me bij eerdere versies van Superman stoorde aan de knulligheid, zoetsappige romantiek, ongeloofwaardigheid en gebrek aan gevoel van relevantie heb ik dat bij deze film allemaal niet. Superman krijgt hier een reële originstory waarin zowel zijn afkomst van zijn thuisplaneet, als het opgroeien op aarde en de struggle die daarbij komt kijken, goed worden belicht. De makers portretteren hem precies zoals het moet: zowel menselijk als buitenaards. Daar bovenop heeft hij in deze film een vijand die daadwerkelijk een dreiging vormt voor Superman en de hele mensheid. Niet één of andere aardse idioot die het te hoog in zijn bol heeft gekregen, maar iemand die zich werkelijk met Superman kan meten (en wanneer je diens verhaal hoort, snap je zijn beweegredenen ook) en dat levert explosieve, brute en adembenemende actie op die steeds duidelijk en geloofwaardig in beeld zijn gebracht.

avatar van omniesbonsai

omniesbonsai

Steriele kouwe superman film

En veel te donker gefilmd

Geen magie,memorabele als bv bij de eerste superman film met Christopher reeve(de beste superman)

Te veel in het wilde weg grof geweld(irritant)

En schandelijk dat deze film de bafta won in de categorie child's favoriet

avatar van FlorisV

FlorisV

Christopher Nolan schreef mee aan het script, dat deel 1 en 2 combineert maar daarbij Clark Kent zo goed als weglaat en Lex Luthor geheel, een paar Lexcorp trucks die vernield worden daargelaten. Het weglaten van Clark Kent betekent ook dat een belangrijk stukje menselijkheid en humor ontbreken. Daarbij krijgt de relatie met Lois Lane ook geen ruimte om te ontwikkelen.

De kenmerkende muziek van de oude films door John Williams ontbreekt ook. En hoewel Cavill prima is, Christopher Reeve had een uniek charisma. Al met al is dat bezielde er gewoon niet.

Het is namelijk ook nogal een cgi-fest en dit maakt dat o.a. de finale confrontatie niet zo'n indruk maakt omdat er te weinig is dat er echt fysiek uit ziet.

Een ding vond ik verder vrij belachelijk. We leren dat Superman door kleding heen kan kijken. Toch merken Zod en diens soldaten er niets van dat Lois Lane een belangrijke sleutel verbergt.

Wat overblijft is een redelijke maar ook wat bleke film waar te weinig plezier in zit. Ik vind de eerste twee films met Christopher Reeve superieur doordat ze bijna alles beter doen behalve de effecten.

avatar van teigertje

teigertje

• 2023 berichten

Na deze opnieuw gezien te hebben, is deze film van Superman te duister en te weinig sfeer.

Voor deze iconische held.

Met af en toe wat druk uitziend camera werk.

Wel is het een goede en spectaculaire film.