Man of Steel (2013)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Zack Snyder
met Henry Cavill, Michael Shannon en Amy Adams

Voordat de stervende planeet Krypton ontploft stuurt wetenschapper Jor-El zijn enige zoon, de pasgeboren Kal-El, naar planeet Aarde. Het ruimteschip van de baby crasht in het weiland van Jonathan en Martha Kent. Zij voeden Kal-El op en geven hem een nieuwe naam: Clark Kent. Clark groeit op als normale jongen, maar weet dat hij anders is dan andere kinderen. Niet iedereen kan immers een schoolbus optillen. Op latere leeftijd worstelt hij nog steeds met zijn identiteit, al gaat de zoektocht naar zijn ware ik een stuk gemakkelijker wanneer General Zod, een overlevende generaal van Krypton, de aarde aanvalt met een klein leger. Sluit Clark zich bij zijn soortgenoten aan, of zet hij zich in voor zijn nieuwe thuisplaneet?

avatar van soj
soj
Ouch wat een slechte 'reboot' van één van de meest gekende superhelden ter wereld...
Al van in het begin had ik het moeilijk om me in te leven in deze film door het overvloedig gebruik van CGI en de chaotisch opbouw van het verhaal. De hele tijd door bleef ik me ergeren aan de oppervlakkige karakters en soms verschrikkelijke dialogen ten tonele gebracht door een nochthans talentrijke cast.
Het ging helaas ook nog eens van kwaad naar erger in deze film en tegen het einde aan, toen het zoveelste flatgebouw dat tegen de vlakte ging echt wel begon te vervelen, was het bijna niet meer om aan te zien.
Heel spijtig, hoge verwachtingen,grote teleurstelling.

rcuppen79 schreef:

Regisseur Zack Snyder heeft met films als 300, Watchmen en Sucker Punch aangetoond een begenadigd regisseur te zijn, wanneer het om visuele kwaliteit gaat. Wat zijn films echter misten was inhoud en hiervoor werd producer Christopher Nolan aangetrokken.

Misschien dat het voor sommige wat wordt weggedrukt door de overweldigende visuele stijl maar 300 en Watchmen hebben toch ook wel inhoud. Het staat alleen niet helemaal in verhouding met de stijl (wat ik persoonlijk niet erg vind). Het gaat mij hoofzakelijk om het achterlaten van indrukken en het teweegbrengen van emoties via beeld en geluid. En het is precies op dat vlak dat Man Of Steel mij heeft teleurgesteld.

Aardig vermaak, had iets korter gekund allemaal. Niks speciaals..

avatar van royals
Ik vind deze film toch wel één van de betere superhelden films. Kan het alleen niet meten met de meeste Batman films of eerste Superman films. Wel erg avontuurlijk en vermakelijk.

Wat een waardeloze film. Niks wat Superman cool maakt zat in deze film. Clark Kent bestaat eigenlijk helemaal niet. Wat een kutfilm.

avatar van NYSe
GGMM schreef:
Clark Kent bestaat eigenlijk helemaal niet.

avatar van Aro
Aro
Wat een goeie film zeg! Heb echt genoten vooral met het geluid over mijn B&W speakers.

Alleen voor het verhaal 3 sterren, cgi is echt slecht. Ik had het gevoel dat ik naar Mortal Kombat-computerspel keek. Kortom teveel onnodig CGI dat ik duizelig werd van al dat flitsende bewegingen op mijn scherm.

avatar van frolunda
Fraai omhulsel van een zielloos geheel..........Man of steel ziet er goed uit maar de oppervlakkigheid druipt er vanaf,zowel het verhaal als de personages bevatten weinig diepgang zodat eigenlijk alleen de flitsende actie scenes overblijven.In sommige gevallen (zoals hier) is dat net genoeg om de film te redden en naar een voldoende te slepen.Desalniettemin de zwakste film van Zack Snyder tot nu toe en daarom toch een teleurstelling.

avatar van LOTR-lover
Ondanks het feit dat ik superhelden films normaliter verslindt alsof 't niks is, heb ik met Superman nooit iets gehad. Vindt het personage niet boeiend genoeg en er hangt altijd een soort saaiheid om hem heen. Mede daarom was deze Man of Steel pas de allereerste Superman film die ik heb gekeken.

Uiteindelijk vond ik het best wel vermakelijk. Ondanks het feit dat ik Superman qua personage nog steeds boring as hell vindt is hij in deze film wel intrigerend. Met name door het prima acteerwerk van Henry Cavill.

Qua actie zit het wel goed in Man of Steel. Genoeg om verlekkerd naar te kijken vanaf de bank en genoeg om het nooit saai te laten worden, ondanks de lange speelduur.

7/10 (IMDB)

avatar van paul83

Gast......serieus? Clark Kent?......Ga eerst de film maar eens kijken

Fonzzz002
Een aparte film ervaring. Toen ik Man of Steel voor het eerst zag was ik erg onder de indruk, maar bij het herkijken viel het reuze mee hoe sterk de film is. Ik denk dat ik, wegens de gezelligheid en het bioscoop spektakel, geneigd was meer over het hoofd te zien. Ik ben geen liefhebber van de eerdere Superman films of de strips, en ik hield van de nieuwe duistere & tragische stijl van Man of Steel. Superman heeft ditmaal een emotionele last op zijn schouders waarin hij meerdere malen mee geconfronteerde word, dit vond ik een verfrissing van de superheld die een held is omdat het kan, en altijd de schurk verslaat zonder dat de held iets verliest in de strijd.

Na het te hebben herbekeken kom ik erachter dat een opmerkelijke hoeveelheid van het script niet aanslaat. Er zitten meerdere zwakke dialogen in die enkel bestaan uit expositie. Expositie was de eerste keer handig om te weten, maar nu ik bekend ben met de regels van het fictieve universum zijn de expositie dialogen storend, zeker omdat ze heel stripboek-achtig & nep zijn geschreven. Ook heb ik gemengde gevoelens over het “je mag je krachten niet tonen” plot-element waar Man of Steel mee aankomt. Het klopt dat mensen kunnen schrikken van bovennatuurlijk verschijnselen zoals superkrachten, en ze kunnen je als ongeliefd buitenbeentje behandelen. Bij Superman is de angst ontstaan door de manier hoe hij is opgevoed, daarom wil ik het Superman niet kwalijk nemen dat hij zo naar de wereld kijkt. Man of Steel wekt echter de indruk dat het altijd de moreel juiste keuze is om je aan te passen aan anderen, zelfs als dat betekent dat je onschuldige mensen te laat sterven wanneer je ze kunt redden. Hier ben ik het volstrekt mee oneens en ik wou dat Superman’s voogd eens aangesproken werd voor het hamerend van deze mening in zijn adoptieve kind.
Een ander probleem dat ik met de film heb ik hoe het gefilmd is. Meerdere actiefilms van de laatste paar jaar denken dat het mooi is de gehele film met een schuddende camera te filmen, regelmatig storend in & uitzoomen en plotse draaien te maken. Deze filmstijl is gewoon lelijk, nooit mooi geweest en tenzij je een handscamera-film maakt moet je deze stijl ter aller tijden ontwijken. Dat terzijde: de shots zijn, van zichzelf, mooi om naar te kijken. Mooie belichting & kleurgebruik, artistieke perspectieven. Helaas dat de stijl waarin het gefilmd is het onnodig moeilijk maakt de shots te waarderen.

Toch vind ik dat de critici iets te hard is geweest op Man of Steel. Er is niets mis met een beetje jezus symbolisatie, en dat er een link word gemaakt met jezus betekend niet dat de dialoog met de priester oninteressant is. Ik was meer bezig te luisteren naar wat de personages zeiden dan dat ik naar jezus keek. Ook is het ‘reclame gehalte’ niet half zo slecht als sommige critici beweren. Dat je de naam van het restaurant waar Superman in word gebeukt kan zien betekend niet dat de actiescène niet goed meer is. Pas als ze onnodig lang op een logo zouden focussen en als ze een reclame babbel hielden dan zou ik begrijpen waarom het opmerkelijk veel kritiek kreeg, maar omdat je toevallig het merk kan zien op de achtergrond vind ik het geen hinder. Sommige critici zeiden dat Superman, zoals hij vertoond word in Man of Steel, niet goed zijn werk doet omdat duizenden mensen overlijden. Hier ben ik het volledig mee oneens. De film laat duidelijk zien dat Superman de stad niet kan redden wanneer het aangevallen word door Zod, omdat Superman probeert Zod’s ruimteschip te vernietigen. Hij had nooit een kans de mensen te redden. Met welk kritiekpunt ik het wel mee eens ben, en het is een groot minpunt: Superman rouwt nooit om de mensen die overlijden. Er is geen spraken van één persoon die overleed in Superman's afwezigheid, nee: een hele stad is verwoest en Superman staat middenin de verwoesting wat duizenden levens heeft gekost. Ipv te rouwen begint hij Louis Lane te kussen, dit is misschien de slechtste kus die ik ooit in een superheldenfilm heb gezien.

Waar Man of Steel het meest in schijnt zijn de actiescènes. Ik was als kind een groot liefhebber van Dragon Ball Z, en hoewel het geen serie is die ik vandaag de dag nog zou volgen heeft Dragon Ball Z nog steeds nostalgische waarden. En eindelijk: een speelfilm met GOEDE Dragon Ball Z-achtige actie. Mensen die door gebouwen vliegen, met voertuigen gooien en onmenselijk harde stoten uitdelen. Deze actiescènes brengen het kind in mij naar boven, en het zijn één van de meest spectaculaire actiescènes die ik in tijden heb gezien.

Al met al: een wisselvalige actiefilm met meerdere slordig geschreven scenes en een lelijke filmstijl, maar onlangs de slordige filmstijl zien de beelden er mooi uit en er zitten wel degelijk sterk geschreven scenes in. De donkere en serieuze stijl staat mij meer aan dan de softe toon van de originele Superman film, of de moderne Marvelfilm stijl. Het valt reuze mee hoe slecht de film is in vergelijking met bepaalde kritiekpunten die sommige critici hebben aangekaart, en de actiescènes zijn fenomenaal. Ik zou Man of Steel niet aanraden maar ik vind het de moeite waard gezien te hebben.

avatar van Uier
Herzien en 4 dikke sterren blijft staan. Man of Steel is een bombastisch hoogtepunt in de wereld van comicverfilmingen en wordt nergens zo flauw als sommige werken uit de Marvel stal. Snyder doet waar hij goed in is en levert epische actiescenes van de bovenste plank af. De CGI is verbluffend en de fastpaced gevechten blijven prima te volgen.

Nolan's bijdrage is merkbaar, waardoor de film eenzelfde duister randje krijgt als de Batman thrilogie. Zimmer's geweldige musicale bijdrage zweept het geheel goed op en weet een heerlijk sfeertje te creëeren, welke tot aan het einde van de film stand houdt.

Kortom; vette shit, 4* en ik verheug me op de volgende DC/Snyder producties: Batman vs. Superman en The Justice League.

avatar van Metalfist
Ever wonder how Man of Steel would have looked in colour? - Techly - techly.com.au

Moeilijk af te gaan op dit soort korte fragmenten, maar ik vind het er precies beter uitzien

AC1
Video is bedrog. Het zijn niet de echte kleuren. Een typisch voor en na trucje om het effect nog groter te laten lijken.

avatar van arno74
Aan het origineel had ik eigenlijk wel genoeg, al die vervolgfilms, remakes en reboots waren niet nodig geweest. Man of Steel kwam toevallig langs op TV, anders had ik deze nooit gezien. Maar zó slecht en oninteressant had ik het eerlijk gezegd niet verwacht. Het begint met een onzinnige Star Wars/LOTR setting en daarna wordt het niet veel beter. Dialogen zijn slecht en de slechte acteerscènes worden duidelijk niet overgedaan, Russell Crowe werd zo te zien per minuut betaald waardoor overschieten te duur werd. Ook qua CGI voldoet deze film niet en is onder de maat, dat geldt zeker wanneer we het hebben over de toegevoegde CGI aan echte scènes (die laserstraalogen... ugh). De scènes waar de CGI overheerst gingen nog wel. De muziek was verder een ware marteling, overdreven emotieve tonen die tranen uit je oren proberen te trekken.

Hoe triest het in Hollywood is gesteld met de inspiratie en originaliteit kunnen we zien aan de volgende film van deze regisseur: Batman vs. Superman (2016) . Ook die zal ik maar overslaan, ik wacht wel op meer originaliteit, zoiets als een Karate Kid vs. Tsunami of een Spiderman tegen Maya de Bij...

Man of Steel biedt puur actievermaak die het best genietbaar is als je het zonder geluid bekijkt zodat je geen last hebt van het verhaal, de dialogen of de muziek. Slecht. 1* a 1,5*

avatar van MacHop
Een ervaring rijker en een illusie armer na het kijken van deze film. Laat niets heel van het imago van wat ik had van superman. Superman is voor mij een nerd met een brilletje die werkt als reporter en zich in een telefooncel omkleed als superheld. In deze film wordt er een soort science fiction figuur van gemaakt en worden er de meest overdreven trucages in gestopt. Jammer maar mijn beeld van Superman is door deze film voor goed verpest.

avatar van MovieHolic
Geniale film van begin tot einde boeiend, goede verhaallijn, vette special effects en veel actie!
Erg gaaf!

avatar van HNCX700
Ik zeg...kom maar op met deel 2..."Man of Steel Returns"

avatar van schenkowiets
GGMM schreef:
Ga jij maar lekker naar El Orfanato kijken dan ofzo Want hoe jij praat verlaag je jezelf tot het El Orfanato nivo !

schenkowiets schreef:
*niveau

Tegenvallende film die nog niet in de schaduw mag staan van de eerste Superman films. Te veel oninteressante personages en sience-fiction. Het verhaal heeft mij nooit echt weten te boeien. Jammer, gemiste kans.

avatar van broncode
Uier schreef:

Goede recensie, mee eens...

AC1
Hoe goed de recencies ook zijn, het is mij niet helemaal duidelijk. Bedoelen jullie dat het flauw is van Marvel om humor te gebruiken?

avatar van hijman1946
Zeer goede film ,spannend tot het eind..

Prima vermaak op mijn 4K 75 inch Led TV met HC 500 WATT, het verhaal is bekend maar toch 3 points!

avatar van horizons
Ergens binnen deze film zit een heel interessant verhaal verstopt maar dit wordt maar zelden aangestipt en getoond. De focus ligt net op de verkeerde punten.

De actie, de ontploffingen en destructie zijn enorm in beeld gebracht en op dat gebied wordt superman wel goed weergegeven.

Oh ja, toch alweer de tweede superhelden film die dark of the moon als voorbeeld neemt in de actie scènes.

Net iets te lang, net iets te veel destructie, net iets te veel opvallende CGI en net iets te veel kitsch (Krypton) om het een tot een topper in het superhelden genre te maken wat mij betreft. De donkere sfeer en de manier waarop het verhaal verteld wordt spreken me echter wel aan. Ook vind ik Henry Cavill een prima superman. Al met al heb ik me best goed vermaakt.

avatar van J.Ch.
Typisch geval van trailer beter dan de film. Op basis van de trailer, en van Zack Snyders Watchmen had ik toch een heleboel meer verwacht. Meer drama, identiteitscrisis, Clark Kent die een poging doet om zich als mens te gedragen en toch steeds weer buiten de groep valt. De film snijdt dit ook wel aan, maar ongeveer evenveel als je in de trailer te zien krijgt. In plaats daarvan krijgen we een chaotisch script en nauwelijks uitgewerkte personages, met af en toe een mooie actiescène verborgen tussen al het visuele geweld. Man of Steel blijkt meer The Avengers - maar dan zonder de humor - dan Watchmen, inclusief stereotiepe (en vreselijk geacteerde) schurk. Henry Cavill is prima om tegenaan te kijken, maar dat heeft minder met zijn acteren te maken dan met het feit dat hij sowieso erg prettig is om tegenaan te kijken. Amy Adams doet haar best in haar rol, maar Lois komt niet echt uit de verf, en de chemie tussen haar en Clark is ook niet al te sterk. Kevin Costner slaat als papa de plank ook mis.

Nee, ik had hier echt meer van verwacht. Man of Steel is echt niet slechter dan de gemiddelde superheldenfilm, maar ook niet zoveel beter als ik ervan had verwacht. Ik had het bij de trailer moeten laten.

avatar van ILDIB
tsja. hele mooie stukken met prachtige beelden maar soms ook gewoon usa boven shit. En waarom die oneindige vechtpartijen tussen wezens die niet stuk kunnen. En beton breekt als glas.
scène met drone in schotel veld op laatst slaat nergens op.