• 8.481.155 stemmen

Met onder meer: John David Washington, Robert Pattinson en Elizabeth Debicki

Releasedatum: 27 augustus 2020

Plot Tenet

"Time runs out."

Een geheim agent maakt deel uit van een team dat een derde wereldoorlog moet voorkomen. Ze moeten de wereld zien te redden van de ondergang, reizend door een schemerwereld van internationale spionage. Een belangrijk onderdeel van de operatie is het mysterieuze sleutelwoord Tenet.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Thampon

Thampon

Ik ben een fan van Nolan, maar hier vind ik het allemaal veel te ingewikkeld en te ver gezocht. Sterke vertolking van Washington en dat maakt het allemaal wel goed. Ik denk ik deze nog is een keer of 3 ga zien om hem te begrijpen.

avatar van GothamCity

GothamCity

Interessante film

Het idee achter de film is tof en niet eens zo slecht uitgevoerd. De film is infeiten mijn inziens een loop totdat de Protagonist die op het eind lijkt erachter te komen welke rol die speelt in het geheel maar dan nog is de film waarschijnlijk nog niet echt geëindigd en begint het van voor af aan nogmaals ik vind het concept achter dit alles dus best origineel bedacht en blockbusters die dat zo presenteren kan ik zeker waarderen.

avatar van Pecore

Pecore

Het hele concept van omgekeerde tijd is zo lek als een mandje. Waarom hebben de longen wel last van omgekeerde tijd en het hart en de ogen niet? Ik moest aan die South Park aflevering denken waarin Cartman een broodje in z'n hol stopt en vervolgens een drol uit braakt.

Afijn, als je daar de focus op legt zit je een ridicule film te kijken. En dat is zonde. Want dit is wederom een filmervaring van jewelste. Dat geluid! Het tempo! Wij (ik en de vrouw) hebben de film een paar keer gepauzeerd om even op adem te komen. En om te bespreken wat we nou aan het bekijken waren. Toch is de film niet onnodig complex; met goed opletten, her en der een dialoog terugspoelen en niet elk detail willen doorgronden kom je een heel eind en is het prima te volgen.

Dit krijgt van mij de volle mep. Samen met Memento en Dunkirk Nolan's beste wat mij betreft.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Een begin die er hard in klapt met actie, kijk dat zie ik heel graag. Dus meteen heerlijk de prent in. Nolan is natuurlijk een regisseur die zich bewezen heeft, maar niet al zijn films konden rekenen op hoge scores van mijn kant. Maar dat hij een paar geweldige prenten heeft gemaakt is voor iedereen wel duidelijk, gezien zijn CV en de bijbehorend oordelen in cijfers.

Maar de films waarin hij alles/veel graag complex wil maken, voor welke reden dan ook, vind ik niet zo geslaagd. En deze prent wil graag ook weer gebruik maken van een complex begrip, tijd en dan in de vorm tijdreizen in de omstandigheid inversie. Het relatieve begrip wordt ingezet als basis waarom onze geheime agent zich in alle bochten moet wringen om het verhaal hierachter uit te kunnen rafelen. Als een ware Bond-film profileert Tenet zich. De agent moet dus de wereld redden, tja........... als gehak op de woensdag.

De niet heel erg bekende cast doet het prima. Branagh vond ik zeker niet de beste keuze, heerlijk om Caine weer eens te zien al waren dat kleine minuutjes. Met een bekende hippe soundtrack wordt de actie onderstreept. Het is een aardige vlotte prent geworden maar heel erg origineel kan ik het ook weer niet noemen. 150 minuten filmmateriaal dat gemakkelijk wegkijkt en je aandacht er prima bij kan houden. Het is geen hoogstaand werk maar prima werk is zeker te kunnen zeggen als waardeoordeel.

Wat is het dan in het geheel geweest voor mij?, nou een aardige vlotte actieprent met prima acteerwerk en een mooie eindmontage. Maar om over een topper te gaan spreken, nee daar breek ik mijn bek niet voor open.
Dat men hier veelvuldig spreekt over dat het verhaal ingewikkeld is voor mij een beetje vreemd. Het is wat mij betreft prima uitgelegd en men heeft daar zeker zijn tijd voor genomen. Helaas is het verhaal rond de held, schurk en liefje wel een oud verhaal, zeg maar weer die bepaalde (ethisch verantwoord) koeien uit de sloot.

Aardig, zeker als je het vergelijkt met al die prullen die afgelopen jaren uitgebracht zijn. Maar dan heb ik ook alles gezegd, want het is zeker niet het beste werk van Nolan. 3,5**.

avatar van DragQueen

DragQueen

Niet Nolan's beste werk, maar zeer zeker geen slechte film. Ik vindt het zelfs een hele sterke film, al gaat Nolan hier misschien net iets te ver met een te ingenieus concept dat helaas soms te ingewikkeld wordt. Hoe dan ook, de uitwerking is wel weer erg sterk. Er zal zeker nog een herziening gaan volgen, waarna vermoedelijk alles meer op zijn plek zal vallen. Verder is de film op visueel vlak uitstekend. Alles wordt vakkundig in beeld gebracht en begeleidt met sfeervolle muziek. De actie is ook zeer genietbaar gebracht en er wordt goed geacteerd door de cast, met een prima hoofdrol van Washington. 4 Sterren.

Hmmm.. okay:

In een lab krijgt de agent de basis te horen van dat hele tijd-materie gebeuren.. Een onderzoekster vertelt hem eventjes heel casual: ‘Het komt door Inversie, de entropie is omgekeerd door een soort omgekeerde straling veroorzaakt door kernsplitsing.’

Okay, uhuh.. Deze abacadabra is blijkbaar duidelijk genoeg.. In depth vragen worden niet gesteld, hij kijkt er amper van op..

Daarna gaan we naar snel naar India, of beter: we zijn daar opeens. Samen met z’n buddy gaat de agent in z’n maatpak (speciale outfit is niet nodig blijkbaar) via catapults een hoog gebouw binnen.. Doen ze gewoon effe omgeoefend. Zweten, buiten adem na deze inspanning? Nee joh… Eenmaal binnen in het gebouw doden ze bewakers en houden de 2 gezochte VIP's onder schot in een dreigende situatie. Maar de sfeer is ineens uiterst gezellig en ze krijgen vervolgens vriendelijk een drankje en alle antwoorden op hun vragen… Daarna springen de agent en buddy samen perfect getimed in sync weer naar beneden. Dit alles weer zonder enige inspanning en ze lopen vervolgens casual verder de markt over...

Nou, in het volgende shot zijn we alweer in London.. De agent bezoekt een kunsthandelaar die hem tijdens deze 1e ontmoeting gelijk haar relatieproblemen met haar man toevertrouwd...

Iets later zien we een Boeing 747 richting een gebouw rijden.. De straalmotoren zuigen ondanks hun inmense kracht geen objecten de motoren in, ondanks dat het gigantische vrachtvliegtuig in beweging wordt gebracht..

Acteren zonder emotie; de agent's voornaamste taak lijkt zelfverzekerd kijken en in mooie kleertjes lopen.… Geweld zonder impact.. Onrealistische actie. Deze film rammelt echt aan alle kanten..

avatar van RevengeN

RevengeN

ik vond John David Washington slecht.

Ik had liever Leonardo DiCaprio gezien

LeBlanc

Wie viel het trouwens ook op dat de grote actiescene met de brandweerauto su-per-traag gaat... Hoe hard rijden ze daar op de snelweg, 30 km/u???? Waarschijnlijk is dit gedaan omdat het een vrij complexe scene was.. maar doe het dan goed of doe het niet.

avatar van grovonion

grovonion

• 2084 stemmen

't is inderdaad een rommelige film, het hele tijds-inversie gebeuren klopt langs geen kanten. De regels opgelegd door de film zelf worden om de haverklap weer gebroken of anders uitgelegd. Nog erger vind ik dat de sub-plot rond Kat helemaal geen steek houdt. De wereld staat voor zijn ondergang, en wat is het belangrijkste? Een of andere rijke dame met haar zoon redden natuurlijk. Desondanks, en dat draag ik op aan de regiseer-stijl van Nolan, heb ik me 2,5 uur lang goed vermaakt. Als ik niet meer had verwacht was dit gewoon een goede pop-corn film geweest.

avatar van filmkul

filmkul

LeBlanc schreef:
Hmmm.. okay:

t’ Is net een film

filmkul schreef:

t’ Is net een film

dit onderscheid de goede films van de slechte. Met talent en budget kan je dit namelijk wél goed uitwerken... Dit is gewoon slordig, gemakzuchtig..

avatar van Noodless

Noodless

Tja, toch wel wat meer van verwacht gezien de lovende kritieken. Sowieso al veel betere werkjes gezien van deze regisseur, maar ook wat thema rond tijdreizen betreft zeker heel wat betere films gezien. Vond het concept nogal rommelig en soms onnodig complex rond de inversie theorie dat gecombineerd wordt met het heden, verleden en de toekomst. Vooral de contactpersonen uit de toekomst en de wijze van hun handelingsovereenkomsten lijken weinig aandacht te krijgen, al willen die net de huidige wereld vernietigen.
Als kijker mag je dit zelf allemaal fantaseren, want een concrete duiding ga je niet krijgen. De inversie theorie is een volledige omkering dat door een soort omgekeerde straling wordt veroorzaakt door kernsplitsing. Kunnen we nog mee? Jawel want dit wordt wel leuk gebracht in een paar degelijke actiescènes en vooral ook duidelijk gemaakt bv de scène met de protagonist in de brandende auto. Storend is ook het feit dat de protagonist eerder de vrouw en het kind wil redden ipv de wereld. Minpunt is ook de duur van de film dat zeker een half uur korter had gekund. Zeker niet verveeld, maar boeiend of spannend....eigenlijk niet. 6/10

avatar van larsk0

larsk0

Volslagen onbegrijpbare nonsens.

avatar van Yppe

Yppe

Pfffff, ik krijg hier een hoog "de nieuwe kleren van de keizer" gevoel bij. Zie al die commentaren van geweldige plot en goed verhaal, ik snap het wel enz..Ik durf het wel toe te geven, snap er niks van, en ja ik heb hem uitgekeken Puur de actie is cool en mooie beelden en het geluid is allemaal prima..maar serieus..waar de (rode) bliepjes heb ik naar zitten kijken??

avatar van flurk

flurk

tegenvaller vond ik persoonlijk, 1*

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Ben er nu 2X aan begonnen en 2X na een drie kwartier afgezet, begrijp er totaal niets van

avatar van Montorsi

Montorsi

Na Inception had Nolan wel de smaak te pakken met pretentieuze Sci-Fi actie met wat gimmicks en 10 jaar na dato deed hij het nog eens dunnetjes over. Het is allemaal weer ook zo gigantisch opgeblazen tot de meest epische proporties, de grootste ramp denkbaar, wat lijntjes naar de kwantummechanica en vrije wil voor geforceerde diepte.

Personages zijn niks meer dan script-tools. Ook matig en niet overtuigend gespeeld. Het eerste halfuur worden wat personages opgevoerd met Nolan’s favoriete edelfigurant Michael Caine weer op met een belachelijk rolletje om het verhaal uit te komen leggen. We hoppen naar wat steden waar de acteurs op pleinen en in metro’s hun plannetjes om bijvoorbeeld een vliegtuig een pakhuis in te rammen openlijk en hardop staan te bespreken. Van de op papier leuke gimmick blijkt in de praktijk qua esthetiek niet zo veel over, actiescenes zijn saai en vooral allemaal compleet onzinnig. De lineaire squad schiet dan de onderkant van het gebouw overhoop, en de inverted squad de bovenkant… alleen maar voor het effect en het levert een geinig gezicht op maar het slaat allemaal als een tang op een varken. Auto’s die inverted achteruit rijden, dus naar voren, maar wel net zo snel zijn als auto’s die gewoon vooruit rijden.
Het is ook allemaal niet zo gek als je Nolan een beetje kent, zijn scripts zijn altijd hit en miss, vooral als hij denkt dat het nodig is het Ei van Columbus te moeten uitvinden, wordt het een grote rommel. De tijd dat z’n broer nog meewerkte was wat dat betreft een stuk beter.

Het plot ratelt wat af maar boeit geen moment, ik denk omdat causaliteit uit de film gehaald is dus er ook geen spanning meer zit in wat je te zien krijgt. Ergens na een dik uur weet je toch wel dat er ergens nog een tijdlaag is waar nog ingegrepen kan worden. En dan duurt het ook allemaal veel te lang weer.

Nee dit vond ik allemaal op heel weinig trekken. Plat en slap geforceerd gedoe in een pretentieus jasje met een pompeuze soundtrack. Wat je dus verwacht maar dit keer weet Nolan het eens niet te laten werken. 2.0*

avatar van wilofski

wilofski

Nogal vage film die best straf begint.

De openings scene is best vet en je zit meteen in het verhaal, dan volgt wat mysterieuze uitleg over "Tenet" en een kogel die bizarre dingen doet.

Wauw, ik had er volledig goesting in.

De regisseur blijkbaar ook want vanaf dan volgt een onhoudbare stoet aan van met actie bol staande scenes waardoor de flow van de film meer weg lijkt te hebben van een schietspel dan een verhaal. Wat op een gegeven moment een beetje van het goede teveel wordt.

Dan is er ook nog de uitwerking van het hele "tijdreizen" gegeven. Die kogel waar ik het over had was echt vet mysterieus en opende deuren naar heel interessante pistes. Uiteindelijk blijkt het vooral een gimmick waar een rommelig einde aan vasthangt. Want eerlijk, dat gevecht op het einde was niet om aan te zien en daar komen alle problemen die typisch vast hangen aan tijdreizen pijnlijk samen.

Mij lijkt het dat er niet goed over nagedacht is, of op z'n minst zijn er bewust veel implicaties genegeerd.

De film is ook lang genoeg om iets voorbij halfweg te merken dat heel wat dingen nogal losjes aan elkaar hangen.

Nu, het begin van de film was wel sterk en "inception"-achtige films geef ik sowieso al wat extra voordeel van de twijfel. Anders moet je die niet opzetten in de eerste plaats.

Nipt een voldoende dus.

avatar van Capablanca

Capablanca

Typisch Nolan: geen touw aan vast te knopen, toch wel vermakelijk.