Insomnia (2002)

Verenigde Staten / Canada
Thriller / Drama

geregisseerd door Christopher Nolan
met Al Pacino, Robin Williams en Hilary Swank

Achtervolgd door een onderzoek van de dienst Interne Zaken over duistere zaken uit zijn verleden, wordt politiedetective Will Dormer naar een klein dorpje in Alaska gestuurd om de moord op een tienermeisje te onderzoeken. De lokale politie kijkt erg tegen hem op, maar door alle zorgen kost het Dormer moeite om naar die verwachtingen op te leven, zeker als hij door de middernachtszon ook nog eens meer en meer aan slapeloosheid gaat lijden. In een poging zijn werk toch zo goed mogelijk te doen, zet hij een val uit voor de moordenaar, maar in de verwarring en dichte mist begaat de oververmoeide agent een kardinale fout.

avatar van baspls
"A good cop can't sleep because he's missing a piece of the puzzle. And a bad cop can't sleep because his conscience won't let him."

Prima thriller van Nolan, al is hij lang niet zo spannend als ik verwacht had.

Al Pacino speelt uiteraard weer een erg sterke rol. Robin Williams deed het ook erg goed al was er vanaf het eerste moment al geen twijfel dat hij de moordenaar was, het mysterie mist dus een beetje. Verdere acteerwerk viel ook zeker niet tegen.

Nolan's fotografie en de gebruikelijke soundtrack waren weer prima. Mooi om hem een keer een film te zien doen die wat kleiner van schaal is. De locaties in Alaska waren erg mooi, al lijkt het mij vreselijk ergens te wonen waar het zomers nooit nacht word.

Het verhaal was prima al had er best meer in kunnen zitten, ergens denk ik dat de originele Scandinavische film (dit is een remake) beter is maar om die daarvoor nou te bekijken.

Insomnia is een prima film met goed acteerwerk en een prima verhaal.

avatar van Vdk_Movie
Kijkt lekker weg moet ik zeggen. Ook het acteerwerk is gewoon super van zowel Pacino als Williams, gewoon 2 fenomenen uit de filmindustrie. 3,5 ster lijkt deze film me wel waard.

Inderdaad conventioneel zoals hier al herhaadelijk wordt geopperd, maar toch aangenaam. Goede zet om Al Pacino niet weer ongegeneerd te laten schmieren, al moet ik zeggen dat vanaf dag 4/5 van zijn slapeloosheid het er soms net even wat te dik bovenop wordt gelegd. Voorts ook gewaagd om Robin Williams als de slechterik te pakken, maar ook dit heeft prima uitgepakt. De man straalt hier een soort ongemakkelijkheid en verbetenheid uit wat prima werkt. Doorgaans worden bad guys als buitengewoon zelfverzekerd afgebeeld, dat is hier niet het geval. Hilary Swank speelt niet noemenswaardig, maar dat lijkt ook precies de bedoeling te zijn.

Grootste ergernis waren die kledingpatronen die telkens met bloed gevuld werden. Totaal overbodig, kolderiek, suggestief etc. Ook de mistscene ontbeerde de nodige suspense om echt overtuigend te zijn. Al met al bovenmodale film, eentje die nipt het predikaat niemendalletje ontstijgt. 3,5*

avatar van SmackItUp
Deze film moet het vooral hebben van de acteurs (Pacino en Williams), en de prachtige beelden.
Verder is het een nauwelijks uniek en redelijk standaard verhaal, maar mede door eerdergenoemde redenen scoort deze toch bovengemiddeld.

avatar van Pazmaster
Nog maar eens gekeken en het blijft een goede film, erg spannend en boeit van begin tot eind! Pacino doet het (uiteraard) weer fantastisch! Deze film staat nog steeds als een huis, leuk weer eens gezien te hebben. Dikke 3,5

Spannende thriller met enige wendingen en verrassingen in het verhaal.
Vond Williams knap acteren evenals Hilary Swank, terwij Pacino toch wel met een moeilijke, psychologische rol zit.
Licht boven de middelmaat.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Niet de beste, maar ook niet de slechtste film van Nolan. Eigenlijk gewoon een prima en sterk geacteerde thriller. Pacino en Williams leveren goed werk, het is met name interessant dat Williams zich - naast One Hour Photo uit hetzelfde bouwjaar - zich eens van een andere kant laat zien. Swank houdt zich overigens prima staande tussen de twee, de overige personages vallen nauwelijks op. Verder prima script en uitvoering, maar bijzonder wordt het allemaal nergens. Geen noemenswaardige of hoogstaande thriller en zeker niet Nolans meest uitzonderlijke werkje, maar voor een doorsnee thriller is het prima.

3,5 sterren.

avatar van Roger Thornhill
Na nog meer dan vroeger overdonderd te zijn geworden door Nolans Batman-trilogie heb ik deze ook maar weer eens herzien. Een degelijke psychologische politiethriller met aparte lokaties en uitstekend spel van de twee sterren, maar verder zie ik niet precies waar de reputatie van deze film op berust, of het moet de combinatie van grote namen vóór en achter de camera zijn.

avatar van tbouwh
Insomnia lijkt nogal te hinken op twee gedachten; zeker aan het begin zijn de contouren van een Twin Peaks-achtig moordmysterie duidelijk zichtbaar. Later verschuift de film steeds meer in de richting van Dormers centrale dilemma (eerlijkheid of rechtvaardigheid?). Qua sfeer en locaties zit het meer dan goed, maar het script kan minder op mijn goedkeuring rekenen. Dan weer knullig, dan weer incoherent, dan weer ongeloofwaardig; dit zal toch zeker het matigste script bij een Nolan-film zijn. Met de pacing zit het gelukkig wel goed. Al Pacino en Robin Williams zakken nergens door de ondergrens, maar hadden beter geschreven personages verdiend; Hilary Swank daarentegen verpersoonlijkt zo'n beetje het dieptepunt van de film. Uiteindelijk nog wel een voldoende, maar misschien wel de minste Nolan. Paradoxaal genoeg moet ik nu enkel Following nog zien.

avatar van TornadoEF5
Vrij matige en niet gewaagde politiethriller. Voorspelbaar, sfeerloos, vervelende montage, een paar misscasts en een saai verloop van het verhaal. Het einde redt wel nog wat, maar ik had tijdens het idee zelf het gevoel dat ik al dagen niet geslapen had. Wie weet verwijst de titel daar naar. Ik dacht dat ik De Niro in deze film zag, maar het blijkt Al Pacino te zijn (eerste film die ik zie waar hij een rol in heeft). Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk was. Ook Hillary Swank doet me niets, en heeft zo een patent op die films die maar voortkabbelen. En ook Robin Williams zag ik nog niet eerder aan het werk, en ook hij voegt weinig extra's aan het scherm toe. Al speelt hij nooit slecht. Ik heb het idee dat ze dit soort films niet meer maken in Hollywood, en in die zin ook wel al wat gedateerd.

avatar van IH88
“A good cop can't sleep because he's missing a piece of the puzzle. And a bad cop can't sleep because his conscience won't let him.”

Verfrissende film van Nolan. Geen ingewikkeld verhaal of twists, maar gewoon een degelijk misdaadverhaal waarin de acteurs uitblinken. Niet moeilijk met Al Pacino (de man stelt nooit teleur), Hilary Swank en Robin Williams, in een sterke rol als kalme en intelligente moordenaar. En de locatie (Alaska) is eigenlijk een karakter op zich. Het wordt nooit donker en dat zorgt, zeker voor Pacino, voor wat problemen. De schitterende natuurbeelden doen de rest. Maar het is vooral het acteergeweld van Pacino en WIlliams (zeker als ze samen zijn) dat Insomnia de moeite waard maakt. Met Swank die er als rechtvaardige politieagente bovenop zit.

avatar van mjk87
Altijd mijn favoriete Nolan geweest, verfrissend rechtlijnig voor zijn doen ook. En heerlijk dat bij deze thriller het al snel duidelijk is wie de schurk is en daarmee niet een zoveelste whodunit wordt. Nee, deze film draait om innerlijke demonen en is daarmee veel interessanter. Daarbij wordt Nolan geholpen dor een heerlijk, haast ingehouden Pacino die steeds moeilijker gaat kijken en vanuit die psyche en met zijn handelen ook volstrekt geloofwaardig blijft, anders dan in het Noorse origineel waar de agent er nog wel eens over ging. Ook Williams is fantastisch, met zijn koelheid eng vanuit zichzelf. Daarnaast is de sfeer in het verlaten Alaska uitstekend. Wel, na een zoveelste herziening en de eerste sinds dik duizend films, is het dat de film wat degelijk is en mij daarom net wat minder bekoorde dan vroeger. Nog steeds goed, niet meer dat absolute topcijfer. Halfje eraf naar 4,0*.

avatar van Alathir
Insomnia van Nolan, nergens zie je eigenlijk zijn hand terug vind ik. Dit kon evengoed door Erik Van Looy geschoten zijn. Misschien zou je het kunnen vertellen aan de personages die weer karakter missen zoals in zowat alle films van Nolan. Waar Nolan sterk in is, zijn visuele aspecten maar ook die blijven uit. Het blijft een sfeerloos geheel, onderhoudend maar niet meer dan dat. Het kabbelt maar voort en je blijft kijken. Daar is het meeste dan mee gezegd.

Verder vind ik dat de acteurs op de automatische piloot spelen. Pacino kan veel beter. Swank en Williams zie ik niet zo vaak spelen, maar doen het ook niet meer dan gewoontjes. De personages hebben weinig chemie. Het voelt allemaal leeg aan en van spanning is al helemaal geen sprake. Het einde is nog het beste maar echt warm kreeg ik het er niet van in dit ijzige weer.

avatar van Fisico
De minste Nolan wat mij betreft (enkel Following zag ik nog niet) en dit gevoel vertaalt zich ook algemeen op MM (het laagste gemiddelde, maar toch nog een stevige 3,44). Een degelijke thriller, zonder meer, en dat is net het probleem voor de zware erfenis van Christopher Nolan. Een mens verwacht dan net dat tikkeltje meer dan de doorsnee cineast. Ik zag Insomnia jaren terug al eens en mijn gevoel blijft hetzelfde.

Met Al Pacino in de hoofdrol kun je in principe niet veel misdoen al is hij wat op zijn retour en zie je hem net als Robert De Niro tegenwoordig alleen maar in matige (en minder matige) films optreden. Maar aan zijn rol was niets mis en hij geeft een mooie invulling aan het aparte personage van rechercheur Will Dormer. Ook Robin Williams doet het erg goed en wekt zelfs als 'slechterik' wat sympathie op. "It was an accident"... Vooral het samenspel tussen beide heren was erg goed. Cinematografisch was de film ook sterk. Mooie shots van Alaska en de sfeer rond het daglicht kwam goed naar voor. Kwaad en rechtvaardigheid zijn geen zwart-wit begrippen. De twee mannelijke hoofdpersonages weten als geen ander wat dit betekent. Ze zijn van elkaar afhankelijk geworden. Wie is eigenlijk de 'bad guy'? Is er überhaupt wel een 'bad guy' te bespeuren in de film? Het mogelijks open einde is bijgevolg een pluspunt te noemen.

Meer dan degelijk thriller zonder een echt wow-gevoel te creëren. Het was nog maar de derde film van Nolan, maar je ziet toch wat hij in zijn mars heeft, zeker als je Memmento zag. 3,5*!

avatar van cantforgetyou
Vermakelijke thriller. Ik heb normaal niet zoveel met Al Pacino, maar hier speelde hij toch goed. Ook Hilary speelde goed. Haar non-verbale acteer werk was mooi om te zien. Robin Williams deed ook erg zijn best. Soms vond ik de film wat ongeloofwaardig, maar ach. Gewoon kijken en genieten. Een dvd gekocht voor 1 euro.