Following (1998)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Christopher Nolan
met Jeremy Theobald, Alex Haw en Lucy Russell

Een jongeman is geobsedeerd door het volgen van mensen. Op een dag, wanneer hij iemand achtervolgt, sleept deze persoon hem mee in een donkere wereld. Voor hij het weet is hij verwikkeld in een boeiend maar gevaarlijk leven.

avatar van John Milton
Zwolle84 schreef:
En ook eens met John Milton, beide kampen zijn vervelend. Ik vind Interstellar wel degelijk de beste film van 2014, maar niet omdát het een Nolan is. De man maakt nu eenmaal erg goede films, met wat mij betreft deze als ultieme.

Misschien dat mijn herziening ook iets doet met het cijfer, er was zoveel buzz dat het moeilijk was om de film een beetje onbevangen te kijken. Overigens ben ik benieuwd of je een Top Tien 2014 hebt gemaakt van 2014, aangezien die je beste van het jaar was? Gewoon benieuwd naar je vergelijkingsmateriaal en dergelijke.

Uiteraard bedoelde ik mijn 'ik vind het vermakelijk dat zoveel mensen Interstellar als beste film beschouwden' niet vervelend. De grote aanvallen verwonderden me gewoon. Op een vrolijkstemmende manier

Ik zie dat herziening van Following bij jou hoger uitpakt en bij Mememto juist niet. Ik denk dat Following mijn enige Nolan is die ik pas één keer gezien, naast Interstellar. Benieuwd wat herziening daarbij voor mij zal doen, maar dat zal nog een behoorlijke tijd duren.

avatar van Zwolle84
John Milton schreef:

Zeker! Ik besef me nu alleen dat ik Interstellar op 2 heb staan, wilde nog even afwachten hoe de herziening zou uitpakken.

1. Begin Again
8. Boyhood
9. The Wolf Of Wall Street
10. Ain't Them Bodies Saints

avatar van Zwolle84
Zie dat jij Under The Skin en TGBH in je top 10 hebt staan, die vielen er bij mij nét buiten maar vind ik beide fantastisch.

avatar van Breur
Zwolle84 schreef:
Mee eens hoor, Breur. Bij een 0,5 ster of een 1 moeten de sets bijna van ellende uit elkaar vallen, dat zie je op dit professionele niveau niet.

Voor mij ook de beste, de bioscoopervaring was onvergetelijk. Ik werd werkelijk als een Ferarri die accelereert van 0 naar 100 in mijn stoel gedrukt.

Top 10 2014 heb ik in december gemaakt, inmiddels zou ik die wel kunnen updaten.

avatar van arno74
Met een waardering van 3,6 ster op MM had ik tamelijk hoge verwachtingen. Ik had beter moeten kijken, want met 3,6 is dit de op één na slechtst gewaardeerde film van Nolan. Alleen Insomnia (2002) scoort met 3,4 nog slechter, en dat is de enige film die ik van Nolan niet gezien heb. Wel zag ik het origineel, die ik 2* gaf, dus ga ik aan de Nolan-remake niet beginnen tenzij het ooit op TV voorbijkomt. Lijkt me overigens wel een verhaal dat prima in het rijtje van zijn eerste films past, toen hij nog geen blockbusters afleverde.

Als debuut was Following vast redelijk, maar tegenwoordig is dit toch heel erg aan de magere kant. Uiteraard is dit een low budgetfilm die (deels) als zodanig beoordeeld moet worden. Het verhaal is op zich wel interessant maar wordt voor mijn gevoel erg saai gebracht, met ontzettend monotoon sprekende personages en een grotendeels afwezige soundtrack waardoor deze korte film een hele zit wordt, de ontelbare twists werden op den duur vermoeiend. Opvallend dat ook Aronofsky met zijn eerste film Pi (1998) (door mij op 1* gewaardeerd) een soortgelijke stijl aanhoudt, kennelijk was dat destijds erg in onder de aanstormende regisseurs. Het is me duidelijk geworden dat deze stijl mij niet ligt.

Following is een herkenbaar voorproefje op Memento (2002) die ik destijds in de bioscoop zag en wel indruk op me wist te maken, maar dat geldt (helaas) niet voor deze film. 1,5*

avatar van Justinw
Tegenvaller.

Ook al is dit zijn debuutfilm na een aantal korte films. De film is low-budget met niet professionele acteurs maar hieraan erger ik me geen moment. Dit pakt verrassend goed uit en doet weinig afbreuk aan de film zelf.

Hetgeen dat me wel stoort is het verhaal en de uitwerking daarvan. Ik had gehoopt dat ze meer zouden ingaan op het daadwerkelijk volgen van mensen. Hieraan is echter weinig tijd aan besteed en komt nauwelijks aan bod.
Wat we echter daadwerkelijk voorgeschoteld krijgen is een soort standaard plot, met wat sprongen in de tijd (heen en terug) en wat plot twists die niet altijd goed uitpakken.
Het einde zelf daartegenin is erg sterk.

We zien hier al duidelijk wat elementen die Nolan in zijn verdere carrière gebruikt en daarom is dit debuut toch zeker de moeite waard mocht men geïnteresseerd zijn in Nolan's werk.

De sfeer in de film is goed, en de zwart-wit beelden versterken dit gevoel alleen maar, ook al is dit waarschijnlijk deels omdat de film budget gebonden was maar ook deels omdat Nolan de film sowieso al in het zwart-wit voor zich zag. Soundtrack past ook op zijn plek.

Punt blijft dat de film zich wat mij betreft te snel in het daadwerkelijke plot stort terwijl er aan het daadwerkelijke volgen (stalken) toch meer te halen viel. De speelduur is nu erg kort en er was best wat ruimte geweest hiervoor. Nu voel je de obsessie van de hoofdpersoon niet in volgen van mensen. En lijkt het erop alsof hij bij de eerste de beste persoon die hij volgt al in web van intriges beland.

avatar van SmackItUp
Mwa, ik vond hem niet zo goed als dat ik verwachtte. Het verhaal is origineel en het einde best sterk. Toch voelde het voor mij als los zand waarbij op het eind even alles aan elkaar wordt verbonden.

Goeie film over een man die besluit om willekeurig mensen te gaan volgen tot hij de verkeerde uitkiest. Een prima en origineel plot dat vooral vanwege de montage ingenieus in elkaar zit. Ook een leuke twist op het einde. Afgezien van het begin staan de personages iets teveel in dienst van het plot. Dit uitstekende debuut van Christopher Nolan toont vooral zijn potentie als schrijver.

avatar van Teejey
Zoals scorsese hierboven al aangeeft, is vooral het script erg tof. Ik vond Cobb een mysterieus en daarom erg interessant karakter, vooral door het foutloze acteerwerk. Wat het meest bijzondere hieraan is, is dat de acteur, ene Alex Haw, na deze enige rol van hem de architectuur ingegaan is en nooit meer iets heeft gedaan in de filmindustrie volgens zijn IMDb page.

De soundtrack maakt het nog lekker mysteries en wat dromerig, maar verder merk je aan alles dat Following erg low-budget is, maar dit doet niet af aan het toen al merkbare talent van Nolan.

Blijft overeind bij herziening.

Al vond ik het wel net iets minder speciaal allemaal. Toch moet gezegd dat deze eerste Nolan z'n basiskracht wel blijft behouden. Een leuke puzzel zonder al te veel opsmuk, waarbij het gebrek aan opsmuk de puzzel zelf nog wat intrigerender maakt.

Nolan blijft voor mij het archetype van een regisseur die beter presteert wanneer je hem z'n hele budget afneemt, zodat hij gedwongen wordt om het sober te houden en op zoek moet naar creatievere oplossingen.

Het zwart/wit gecombineerd met een ambient soundtrack mag dan niet geweldig origineel zijn, het werkt wel en zorgt ervoor dat de film een gestileerde indruk achterlaat. Het verhaaltje met een paar leuke twists en een gebrekkige scheiding tussen normale scenes en flashbacks doet de rest.

Blijft fijn dit, jammer dat het zo snel bergaf gegaan is met Nolan.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van baspls
"Everyone has a box."

Following is de debuutfilm van Christoper Nolan - een van de beste regisseurs in het vak vandaag de dag. Zijn epische Batman-films zijn zowat de enige superheldenfilms die ik goed vind. Door films als Insomnia, Memento en Following ben ik hem nog meer gaan waarderen. Nolan bewijst namelijk dat hij geen gigantisch budget nodig heeft om een goede film te maken. Following is met een budget van 6000$ een van de goedkoopste films ooit.

De film gaat over een schrijver - of iemand die probeert te schrijven - die ter inspiratie willekeurige mensen volgt op straat. Op een dag achtervolgt hij een inbreker die hem meeneemt tijdens zijn bezigheden...

De vrij onbekende acteur Jeremy Theobald speelde een sterke hoofdrol, vooral zijn zware stem was prettig om aan te horen. Alex Haw was daarnaast ook goed als Cobb, de enige rol die hij in zijn leven zou spelen. John Nolan - de oom van de regisseur - speelde ook nog een rolletje als Politieman. Omdat de acteurs allemaal een full-time baan hadden is de film alleen op zaterdagen opgenomen, waardoor het ruim een jaar koste om alles te filmen.

Het uitgangspunt van de film vond ik erg sterk gevonden. Heerlijk hoe dit soort 'goedkope' filmstudent-achtige films met een frisse blik iets kunnen behandelen. Nolan kreeg het idee voor de film toen er in zijn appartement was ingebroken en hij zich afvroeg wat de inbrekers daarbij dachten. Following behandeld het thema Voyeurisme op een erg sterke manier. Toen Cobb mensen ging analyseren op basis van hun inboedel en begon aan het verhaal over de doos die iedereen heeft, realiseerde ik me ineens dat ik ook zo'n doos heb met foto's en kleine voorwerpen die voor een vreemde als onbeduidend zouden overkomen.

De hele film bestaat uit handheld-shots in 4:3 zwart-wit beeld. Soms was het mij iets te instabiel, maar de film was zeker niet slecht opgenomen. Door het zwart-wit deed het mij heel erg aan een soort moderne Film Noir denken.

Following laat al vroeg zien dat Nolan een uitstekend regisseur zou gaan worden en eigenlijk zijn die eerste films van hem ook een stuk bijzonderder dan het spektakel dat later zou komen. Deze film vond ik in ieder geval inspirerend.

avatar van TornadoEF5
Best wel oké, maar ik vond het vervelend dat hij weer onnodig met de chronologie heeft zitten knoeien. Een Nolan met een kleiner budget lijkt wel iets beter. De plottwist is niet megalomaan, en dat is veel beter.

avatar van Black Math
Ook eindelijk een keer gezien. Een fijn fris filmpje met een korte speelduur en dat heb ik eigenlijk veel liever dan een film die drie uur of meer moet duren. Het is low budget, toch ziet het er geschoten in zwart/wit stijlvol uit. Jammer is alleen het 4:3 beeldformaat. De soundtrack die voornamelijk met ambient gevuld is mag er tenslotte ook zijn.

Ondanks het lage budget is het acteerwerk ook aardig. De hoofdpersoon leek qua stem wel een beetje op Alan Rickman. Ook in deze Nolan wordt er gesprongen in de chronologie, maar het valt aardig te volgen waar we op elk moment in het verhaal zijn. Dat verhaal deed me nog het meeste denken aan De Donkere Kamer van Damokles van W.F. Hermans, een van mijn favoriete boeken. Want is het misschien toch mogelijk dat Cobb alleen maar in zijn fantasie bestaat, dat het een alter ego is? Die dubbelzinnigheid vind ik zeker interessant en wat dat betreft het kan ook geen kwaad om de film nog eens te zien om te zien hoe alle twisten in elkaar passen. Zolang duurt de film toch niet.

Kortom, een sterk debuut van Nolan. 4*.

avatar van TornadoEF5
Herzien nav mijn missie alle Nolans een keer te hebben gezien (en te herzien). De laatste keer verloor ik naar het einde toe toch de aandacht en miste ik de clue. Die heb ik nu wel door bij de tweede kijkbeurt, maar toch denk ik dat ik een derde kijkbeurt ga nodig hebben om eigenlijk te zien hoe de puzzel in elkaar zit. Al denk ik wel dat ik het begrijp, maar vind ik het dan raar om te zien of het effectief zo gegaan is zonder dat het aan de geloofwaardigheid tart.

The follower being followed, een straf uitgangspunt, en het blijft bij dit verhaal niet bij één twist. Er zijn er wel drie of vier. Ook zit er sporadisch wel een flashforward bij zoals de voice-over in het begin maar ook ergens in het midden waar ik The Young Man met zijn blauw oog zag en niet wist hoe hij eraan kwam. Op een gegeven moment zag ik dat ook Cobb in contact kwam met die blonde vrouw. Ik weet niet of dat eerder al het geval was, maar blijkt dat beide "inbrekers" contact hadden met die vrouw, en de aanleiding voor die contacten of hoe ze elkaar kenden heb ik gemist. Al dit maakt het vrij verwarrend. Het lijkt ingenieus in elkaar te zitten, maar of het zo ook is, weet ik niet. Ik had dat gevoel bij The Prestige ook. Een herkijk zal later nog wel uitsluitsel brengen. Ik vind wel dat het in tegenstelling tot andere films weinig teniet doet aan het verhaal, wellicht omdat het groteske en het karikaturale achterwege bleef. En het gebruik van metaforen en het gebruik van alternatieve dimensies (dromen, schizofrenie, ... ) nihil is. In die zin kan ik het hier dus wel veel beter appreciëren. Ik heb juist me nog wat ingelezen nadat ik dit al had neergepend, en ik ga er ook wel mee akkoord dat het niet chronologische verloop een beetje te veel van het goede was.. Qua muziek / geluidseffecten zat het ook goed.

Black Math schreef:
Oh shit, dit kan je ook weer niet uitsluiten. Het einde suggereerde het wel, hoewel ook daar weer een logische verklaring voor was.

Eigenlijk voorlopig uitgegroeid tot mijn favoriete Nolan, deze Following!

avatar van IH88
“Everyone has a box.”

Nolan's eerste film. Je ziet eigenlijk alle elementen terug die ook in latere films zijn handelsmerk zouden worden. Spelen met de chronologie, een ingenieus verhaal, personages waar je weinig over te weten komt, een twist en soms bombastische muziek. Doordat de film voor weinig geld is gemaakt is het hier allemaal wat ingetogener. In zwart-wit, wat hier echt een meerwaarde is en bijdraagt aan de wat donkere en naargeestige sfeer. De personages blijven wat vlak en Nolan kiest hier duidelijk voor de suspense en de twists. Niets mis mee.

avatar van mrklm
De eerste film van Christopher Nolan werd opgenomen tijdens een aantal weekenden in Soho. "Following" begint als een karakterstudie van een jonge, werkloze schrijver [Jeremy Theobald] die uit verveling mensen begint te volgen. Eén van die mensen is Cobb [Alex Haw], die hem aanspreekt op zijn gedrag en hem vervolgens uitnodigt om hem te volgen terwijl hij een aantal inbraken pleegt en op basis van de dingen die hij vindt een karakterschets geeft van de slachtoffers. Halverwege neemt de film een abrupte wending met een plot rondom een driehoeksverhouding vol list en bedrog. Die geforceerde overgang is een zwak punt in de eerste speelfilm die Christopher Nolan regisseerde, maar is een must voor fans van deze innovatieve filmmaker.