The Wolf of Wall Street (2013)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Jonah Hill en Margot Robbie

Eind jaren 80. Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) is een aan drugs, drank en seks verslaafde effectenmakelaar, die door fraude multimiljonair wordt. De voormalige meubelhandelaar Donnie Azoff (Jonah Hill) is hierbij zijn zakenpartner. Samen smijten ze enorme sommen geld over de balk met hun excessieve levensstijl vol drugs en feesten. Belfort ziet zijn carrière ten onder gaan door aanklachten wegens fraude, waarbij corruptie op Wall Street en invloed van de maffia de grootste rol spelen.

avatar van Walter S.
Bijna 3 uur lang genieten, hoog tempo, hoop weirde verwikkelingen, te gekke film!

avatar van De zonderling
Gister een keer herzien en hij is eigenlijk nog beter dan in mijn herinnering. Ontzettend mooie absurdistische misdaadfilm met heel veel memorabele scenes en dialogen. En wat zet Dicaprio hier toch een geweldige rol neer. Magnifiek! Van mij had 'ie 4 uur mogen zijn!

avatar van Walter White
De beste film in jaren heb nooit zo hard gelachen en met verbazing gekeken als bij deze film is niets vergeleken met een andere film van afgelopen jaren

Super film nog nooit zo hard gelachen . En Margo Robbies oooooooh!!!!

avatar van Aldo Raine
Nog eens bekeken vanavond en wat een meesterwerk blijft dit toch, ongelofelijk. De drie uren vliegen gewoon voorbij.

avatar van k.grubs
Nogal saai met gaandeweg meer momenten dat je door wilt spoelen. DiCaprio doet zijn best, maar op een gegeven moment heb je die flauwe sex, alcohol en drugs wel gehad.

avatar van Fisico
Schitterende film dit. Wat een prestatie ook van Leonardo Di Caprio en wat een verschijning is die Margot Robbie!
Die drie uren vlogen werkelijk voorbij voor je het wist. Knap verhaal, goede muziek, humor, goede dialogen, goed gefilmd... kortom alles om er een topfilm van te maken. Leonardo geeft hier echt wel het beste van zichzelf.
Enige minpunt misschien is de constante herhaling van seks-drugs-drank. Op zich kon je er zo wel 1 of 2 scenes eruit gehaald hebben, had niets afgedaan aan de film. Vreemd om vast te stellen dat de film echt voorbij vloog. Film is soms absurd, maar tegelijkertijd subliem. Het zal bovendien wel ergens in de kelder van dit topic staan, maar hoeveel keer werd het f-word gebruikt? 506 keer om precies te zijn na wat gegoogle.

avatar van Curriculum
Na de 70ste "Fuck" heb ik hem uitgezet.

avatar van horizons
Begint goed verzand uiteindelijk in matige meligheid.

Curriculum schreef:
Na de 70ste "Fuck" heb ik hem uitgezet.

Heb je iets met 70 of iets tegen fuck? Of beide?

avatar van Curriculum
Ziegler schreef:

Heb je iets met 70 of iets tegen fuck? Of beide?

Nope, nope en nope, maar als 60% van het dialoog uit het woord fuck bestaat, dan haak ik af. Af en toe fuck zeggen is helemaal niet erg, maar dit was gewoon belachelijk.

Ik ga er vanuit dat het karakter waar de rol op gebaseerd is het woord graag in de mond nam.

avatar van Walter S.
Ik heb laatst in één week Wolf of Wall Street en Scarface gezien.
Fuck zeg.

Net weer is een keer herkeken, maar wat blijft deze film steengoed!
1 van me beste films die ik ooit gezien heb,
Masterlijk.
Ook hoe leonardo acteert is echt steen goed,
Jonah hill doet het ook goed.

On: beste film ooit vind ik!

avatar van Antonev
Onlangs nog eens gekeken toen deze op Netflix werd toegevoegd. Ik vond 'm toch een heel stuk minder dan de eerste keer. De vele absurde scenes kwamen een stuk flauwer over, soms tot het vervelende toe. Na één keer was de charme er voor mij grotendeels wel weer van af. De rode lijn van het verhaal was nog wel redelijk boeiend en Leonardo DiCaprio en Jonah Hill zetten natuurlijk een lekkere rol neer.

avatar van Toontje G
3 uur is wel heel lang om dit verhaal te vertellen. De film treed ook vele malen in herhalingen. Wel sterk geacteerd en mooi gefilmd.

avatar van OoM_JaN
Fantastische film die behalve de honger naar geld ook uitstekend de dunne lijn tussen verschillende verslavingen (geld, seks en drugs) laat zien. De drang voor elke meer. De rush, de gekte, het niet kunnen stoppen. DiCaprio speelt uitstekend en ondanks de absurde scene's wordt het nergens ongeloofwaardig. Een spektakel om te zien. Ook Jonah Hill als geldgeile kompaan is meesterlijk en wat is Margot Robbie heerlijk om te zien!

avatar van Vdk_Movie
Walter S. schreef:
Ik heb laatst in één week Wolf of Wall Street en Scarface gezien.
Fuck zeg.
The Wolf of Wallstreet was een verademing voor de filmindustrie. De structuur is in net zoals al in Scarface, eerst is alles geweldig tot het compleet fout gaat.

Topacteurs
Topregisseur
Komisch

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben geen liefhebber van de combinatie Scorsese en DiCaprio. Ook hier is het resultaat een zeer druk gedoe en begon ik me zelfs af en toe te ergeren. Het werd zo'n film die je liever zou doorspoelen. En de lengte hielp ook niet. Dan zijn er over Wall Street beter films gemaakt. Met dank aan Oliver Stone.

avatar van sinterklaas
Don't you dare throw that fucking water on me! Don't you fucking dare!

Wat een heerlijke zit heeft Martin Scorcese me weer bezorgt. De 3 uurtjes gingen in een verhoogd tempo voorbij en ook Caprio mag voor de vijfde keer zijn deelnemer zijn. Dit keer als cynische gladde zakenman Jordan Belfort. Tevens iemand die ook echt bestaan heeft.

De film is een achtbaanrit waarbij je je gaat afvragen of onze Scorcese het op zijn oude dag allemaal wel kon bijhouden. Jordan Belfort begint als groentje maar op den duur bereikt hij de top op een makelaarskantoor op Wall Street. Je ziet meteen al wat voor gekkenhuis het is. Rood aangelopen koppen, roepend door de telefoon, het is alles of niets, kop of munt... want als het om het grote geld draait, dan moet er bloedserieus gehandeld worden. Maar... Belfort heeft zo echter andere ideeën en trucjes om het bedrijf weer uit te laten groeien. En ja... je hoeft het natuurlijk ook niet altijd eerlijk te spelen. Althans... volgens mij wordt dat in dit soort instanties nooit gedaan.

En vanuit daar weet hij een hele imperium op te bouwen en zelfs mensen van de straat te plukken om kansen op te bouwen. Neem nou Donnie.... Wat een hilarische figurant is dat. (I fuck my causin...) een derderangs debiel die even later iedereen zelf uitlacht. En zoals je weet worden de talloze successen en hoogtepunten natuurlijk beloont met de ene drugsorgie na het andere massale feestje vol lekkere wijven en oases aan liters alcohol en kilo's drugs, seks op de meest gekste plekken... Wat een geweldig leven heb je toch als Fraudeur... Maar helaas... er zit ook weer een zwart randje aan. Want relatieproblemen en uiteindelijke problemen met justitie blijven hierbij ook absoluut niet uit. En zo nu en dan is er natuurlijk ook iemand die de boel belazerd... Iemand die heel dichtbij is. En ja... ook het experimenteren van een bepaalde drugs brengt ook niet veel goeds in pacht.

Ja, dit was gewoonweg weer genieten geblazen. Ik was eerst een beetje afgeknapt op de speelduur, maar daar merkte ik tijdens het kijken niks meer van. Samengevat: Een topcast, een ADHD-erig sfeertje, gelikte montages en locaties, pijnlijke cynisme en gitzwarte humor... kortom, zoals de film zelf al doet vermoeden: Een feest!

En dat allemaal zonder norse mannen in nette pakken, (Tommy)guns, martelingen, liquidaties en andere typische mafiadingen.

Enfin: Ook wel geinig om te bedenken dat Jordan Belfort in werkelijkheid misschien alleen nog maar rijker is geworden door al de publiciteit die hij na zijn vastzitting heeft gekregen.

avatar van anne J
2.5* voor het acteerwerk, want dat was uitstekend. Verder helaas teleurstellend filmpje.

avatar van baspls
The Wolf of Wall Street verteld het waargebeurde verhaal van een frauduleuze effectenhandelaar.

Hoewel ik DiCaprio in The Revanant, Inception, Catch me if you can en Shutter Island best sympathiek vond, past de rol van arrogante eikel wel perfect bij hem en zijn uitstraling. Geen wonder dat hij stond te springen om Jordan Belfort's autobiografie te verfilmen.

Wie dacht dat Joe Pesci er wat van kon moet de effectenhandelaren in deze film eens zien. Maarliefst 569 'fuck's en in totaal 681 'vloekwoorden'. Verder is er dan ook nog het nodige drugsgebruik, seks en zelfs bizarre gevallen als dwergwerpen. Allemaal verpakt in een erg drukke cinematografische stijl met luide various artists muziek. Als je de film vergelijkt met zijn laatste - zwaar ondergewaardeerde - film Silence, een kalme stille meditatie over de gruwelijke Christenvervolgingen in Japan, dan geloof je gewoon niet dat beide films door de zelfde man gemaakt zijn. Scorsese is in ieder geval een veelzijdige filmmaker.

Goodfellas was de eerste keer dat Scorsese de semi-documentaire stijl gebruikte voor zijn film en dat was een erg geslaagde toevoeging aan de misdaadfilm. In Casino werkte het net wat minder goed en hier is nog stukken minder. Vooral omdat er veel te veel gepraat wordt en het meer een jolige achtbaanrit door het luxueuze maar zeker niet probleemloze leventje van Belfort wordt. Scorsese gebruikt hier zelfs Verhoeven-achtige reclamefilmpjes tussen de film door.

Al met al is het toch weer een meeslepend rise-and-fall verhaal van de man die ons eerder meesterwerkjes als Goodfellas heeft gegeven. Deze a-typische en drukke stijl bevalt me echter veel minder dan wat we van Scorsese gewend zijn en ik vind het dan ook een van zijn mindere films. Net als het leven van Belfort is het grillig en decadent, in andere woorden: niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Geweldige film die het niveau 3 uur lang hoog kan houden. DiCaprio en Hill spelen hier werkelijk de sterren van de hemel. Wat heb ik toch genoten van Donnie; een origineel personage dat op unieke wijze wordt gespeeld. De karakterontwikkelingen worden ontzettend subtiel gebracht, doch lijkt het alsof je opeens naar compleet andere personages zit te kijken.
De film biedt voldoende komedie en toont het gevolg van de constante voeding van inherente hebzucht naar geld van de mens.

avatar van Agent47
De film heeft een bepaald soort van humor. Je houdt van dit soort humor of niet.
DiCaprio en Hill spelen hun rol naar behoren zoals je van dit soort personages mag verwachten.

Een film waarbij alles langskomt wat God verboden heeft met een humoristisch tintje eraan die je niet in jouw 'al-mijn-bekeken' filmlijst mag ontbreken als je van ongegeneerde humorfilms houdt.

avatar van Kondoro0614
Nu ik vrijwel alleen het weekend nog maar vrij ben heb ik gisteravond/vannacht besloten om ‘The Wolf of Wall Street’ weer eens te gaan kijken, een film dat ik al eens gezien had (al wel een poosje geleden) en waarvan ik ook nog een mening mistte. Deze herziening was geinig, en heb me zeker niet verveelt althans, sommige stukken in de film waren volgens mij minder leuk dan gedacht, in het algemeen is dit waargebeurde verhaal over ‘Jordan Belfort’ een Amerikaanse fraudeur en witwasser die vooral veel geld wist buit te maken op Wall Street in de aandeelhandel waarbij hij dus aandelen op een slinkse wijze verkocht en zo veel geld mee kon verdienen. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk van Scorsese werkje ben hier, al moet je de vele drank, drugs, seks en scheld scénes wel makkelijk kunnen wegslikken want je kijkt bijna twee en een half uur naar een scheldende, drinkende en neukende DiCaprio.

Qua acteerprestaties vond ik het allemaal wel snor, Scorsese heeft een prima cast gepakt om deze film in elkaar te zetten. Vooral DiCaprio spat er natuurlijk uit want die heeft het beste gezicht om er uit te zien als witwasser, en dat is dan ook iets wat Scorsese goed heeft uitgevogeld, de waanzinnige blik die DiCaprio uitstraalt zie je niet veel, en zeker niet een gezicht waar je zelf ook graag op wilt meppen thuis, dan kun je DiCaprio het beste casten want dat heeft hij goed in zich. Jonah Hill zie ik ook steeds vaker terug in die smerige films van handel, witwasserij en noem zo maar op. Waar ik hem in ‘War Dogs’ erg goed vind vond ik hem in ‘The Wolf of Wall Street’ iets minder spelen, maar dat kan aan mij liggen. Voor de rest deed de cast het erg leuk en vooral Margot Robbie mag je niet vergeten! En dan vooral de naaktscénes niet .

Zoals ik al zei volgen we in deze film ‘Jordan Belfort’ een Amerikaanse fraudeur en witwasser die vooral in het begin van de film als rookie naar voren kwam bij een erg groot bedrijf op wall street. Wanneer hij daar weg moest begon hij bij een kleinere variant waar men niet wist hoe zijn praktijken zo goed aansloegen en Jordan bedenkt zich geen moment en richt zijn eigen bedrijfje op wat hij samen met zijn teamgenoten dan wel bedenkt en dan vooral Donnie Azoff is zijn rechterhand.

De twee gaan aan het werk en halen de miljoenen binnen, van de één op de andere dag verandert het o zó kleine onschuldig bedrijfje van Jordan in een groot aandeelhouderbedrijf waarbij witwassen op nummer één stond, zo kon iedereen ook in veelte dure pakjes rond lopen en in te dure auto’s rijden. Echter wanneer de F.B.I. zich er mee bemoeit gaat het succes van Jordan achteruit, hij verliest zijn familie en raakt zijn baan kwijt waarna hij ook zijn mede verkopers aan moest gaan geven van de F.B.I. om zo een strafvermindering te krijgen. Hij doet dit en gaat van stinken rijk naar wat minder rijk.

Toch wel geinig dat dit een waargebeurd verhaal is en dat er ook echt daadwerkelijk zulke geniepige personen op de wereld leven waar waarschijnlijk nu nog een paar van rond lopen, het is in ieder geval nog lange niet over. Ook wel geinig om te lezen op de Wikipedia pagina van Jordan dat hij een som van honderdtienmiljoen dollar moest terugbetalen aan de staat, en daarop vier jaar gevangenisstraf had bij gekregen. Zo zit je dus van een groot en veelte duur huis in een klein hokje met misschien wel zijn tweeën op een kamer.

Zoals ik al zei vond ik DiCaprio zeker geschikt voor de rol van Jordan Belfort en vond hem ook grappig op sommige stukken. Bijvoorbeeld waar Naomi boos op hem word en van hem wil scheiden en hij dan door het lint gaat was erg lachen waarvan ik Naomi toch nog beschuldig dat ze gewoonweg een golddigger geweest zou zijn. Toch haal ik een deel uit de scéne weg, dan moet je hem zelf maar kijken, waarvan ik dit toch wel het mooiste gevecht tussen de twee vond:

Jordan Belfort: “Fuck you! You fucking bitch! You're not fucking taking my goddamn fucking kids! You hear me? Fuck you! You're not fucking taking my fucking kids! Fucking whore.”
Naomi Lapaglia: “Look at yourself, Jordan. You're sick! You're a sick man!”
Jordan Belfort: “Fuck you! I told you, you're not taking my fucking kids.”

Ja, ik kon er zo af en toe erg om lachen en de scéne uit de boven genoemde quote vond ik dan toch wel het leukste. Ik heb me prima vermaakt en houd het cijfer voor wat hij is.

Als humor 't uitvergroten van clichés en platgetreden paden zou zijn dan was deze film geslaagd. Ik heb me kapot geërgerd en ben afgehaakt. Kortom: bagger.

Vanavond voor de zoveelste keer deze film gezien. Echt een meesterwerk. Mijn soort humor, goed acteerwerk, geen langdradige scenes, en natuurlijk Margot Robbie...
Deze man heeft de natte droom van iedere man geleefd op veel gebieden als de hele film op waarheid is berust. Al vond ik de hoeveelheid drugs en alcohol wel overdreven.

avatar van des1
Typische Scorsese film, waarbij altijd verbazing (voiceover) over andermans (scandaleuze of existentieel-criminele) bestaan centraal staat. Ambachtelijk en met veel vaart gemaakt, maar de man vind ik na Goodfellas al bergafwaarts gaan. Zegt toch veel dat iedereen zo lyrisch is en zo hard moet lachen om zoveel walgelijks.

avatar van JacoBaco
Hoe kan het dat deze film in de top 250 is gekomen!? Omdat het merendeel blijkbaar erg positief is. Ik ben niet vies van zwarte en absurde humor, maar dit is R-rated slapstick troep. En dat 3 uur lang. 2 uurtjes had ik wel kunnen verdragen, maar het is helaas echt een overkill. Veel te luidruchtig en veel te veel geschreeuw. Ik vermoed dat deze film het meest in de smaak valt bij een groep mensen tussen de 18 en 29 jaar. En ik denk dat ik te oud ben voor deze luide aanstootgevende slapstick teringzooi.

Ik begrijp dat veel mensen afknappen op deze film omdat de film 'plat' is en slechts drie uur lang een orgie van seks en drugs laat zien. Maar tegelijk denk ik dat deze mensen de hele clue van de film missen. Allereerst wil Scorsese denk ik laten zien dat er mensen zijn die werkelijk zo'n leven leiden: ik denk ook niet dat de film een overdrijving is van de werkelijkheid. En tegelijkertijd geeft Scorsese beslist kritiek maar niet op de goedkope, moralistische manier die je zou verwachten - zo wordt bv. het gebruik van drugs tot en met het einde verheerlijkt - maar door de kijker zelf een spiegel voor te houden: mensen als Belfort met hun leven vol weelde en uitspattingen zijn slechts mogelijk vanwege de hebzucht van gewone mensen (Belfort parasiteert in feite slechts op die hebzucht van anderen). Dat maakt de film maatschappelijk relevant en sterk.