The Wolf of Wall Street (2013)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Jonah Hill en Margot Robbie

Eind jaren 80. Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) is een aan drugs, drank en seks verslaafde effectenmakelaar, die door fraude multimiljonair wordt. De voormalige meubelhandelaar Donnie Azoff (Jonah Hill) is hierbij zijn zakenpartner. Samen smijten ze enorme sommen geld over de balk met hun excessieve levensstijl vol drugs en feesten. Belfort ziet zijn carrière ten onder gaan door aanklachten wegens fraude, waarbij corruptie op Wall Street en invloed van de maffia de grootste rol spelen.

Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn filosoof, maar om de genen die de film niet waarderen nou meteen weg te zetten met de dooddoener dat ze de clue niet begrijpen is wel erg makkelijk. Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Het al ongetwijfeld in grote lijnen best zo gebeurd zijn, maar om dit verhaal in een "drie uur durende herhaling van zetten" te brengen boeit simpelweg niet iedereen.

Een kunstwerk moet denk ik bovenal vorm en inhoud met elkaar in overeenstemming brengen. De inhoud is "te veel van alles" dus dat rechtvaardigt de vorm waarin de seks en drugs urenlang domineren zodat die ook de kijker z'n neusgaten uitkomen... Evengoed is de film niet saai: door alle variaties en ontwikkelingen blijft de film vermakelijk zoals ook Belfort zelf zich tot aan het eind blijft vermaken.

Maar uiteraard moet het onderwerp je wel interesseren. Als je de maffia totaal niet interessant vindt, zul je ook niet snel een maffiafilm interessant vinden. Als je niks wilt weten van Wall Street en de hele hedendaagse maatschappij waarin er die superrijke en machtige bovenlaag van financiële handel zonder reële economische basis is ontstaan, dan kun je deze film denk ik beter overslaan. Maar als film over die wereld c.q. hedendaagse maatschappij, vraag ik me af of iemand anders een betere film had kunnen maken dan Scorsese met deze film heeft gemaakt.

avatar van JacoBaco
De filosoof ik vind dat hele wereldje inderdaad niet interessant. Ik kan mij er totaal niet mee identificeren. En inleven lukt mij ook niet. Doe mij maar een stel junks, daar kan ik meer mee. En dan doel ik op Trainspotting.

En ik kan mij goed voorstellen dat hoe ik TWOWS ervaar, zij Trainspotting ervaren. En zo zie je maar, zo biedt de filmwereld genoeg diversiteit en zo heeft iedereen zijn persoonlijke favorieten.

Al hou ik trouwens ook totaal niet van Westerns, maar ik heb er een paar gezien en deze vind ik ijzersterk.

Als De filosoof wil weten hoe de bovenlaag in de financiële wereld functioneert dan kan ie beter naar Margin Call (2011) kijken. Geen ellenlange herhaling en opeenstapeling van clichés en platgetreden paden, maar een realistische inkijk in een verderfelijke wereld die zich voornamelijk afspeelt in de bovenste verdiepingen van gigantische kantoortorens.
Hoe hoog Icarus ook maar denkt te kunnen vliegen, uiteindelijk zal ie als mens op aarde neervallen. Dat gebeurt in TWOWS niet, want de stompzinnigheid van de vraag "Verkoop deze pen." zet het ultra dunne verhaal terug naar het moment waarmee alles begon. Niks geleerd, niks onthouden? Een variatie op "Greed is good?" Dat zijn geen "levenslessen," waarmee je een publiek moet lastigvallen, maar twee-dimensionale kartonnen stijlfiguurtjes uitgeknipt door een tienjarige.

avatar van Captain Pervert
Vorige week herzien op Netflix. Wederom kostelijk vermaakt. De vorige keer vooral vanwege de voor de hand liggende geniale momenten, zoals de Lamborghini scène en de gave speeches.
Nu viel me op dat er prachtige lange scènes in zitten die al dan niet iets toevoegen maar wel heel leuk zijn - zoals de bespreking over het inhuren van een midget als entertainment. Prachtig.
Maar ik betrapte me er ook op dat er een hele sterke 'drive' van de film uit gaat. Om dingen te doen. Om het te maken. Om hard te werken. Mooi man. Gaan.
5 sterren

avatar van Shadowed
Weggeblazen.

Normaal zal ik zeggen dat ik films over de "Wall Street" en andere geldzaken nooit interessant heb gevonden. Deze film pakte ik puur mee aangezien hij 5 sterren kreeg en als "Beste film van 2013" was gezien door een flinke pak mensen. En nu weet ik waarom.

Het is puur een Scorsese film, zoals ik Goodfellas eigenlijk ook zag. Veel verdieping in karakters. Ook is deze film een typisch voorbeeld van "Geld maakt niet gelukkig". Een uitstekende prestatie van DiCaprio en Jonah Hill. De film is ook zo gefilmd waardoor hij blijft boeien. Of het nou het misdadige gedrag is van DiCaprio of de goeie humor die vaak ook aan bod is. Hij bleef boeien.

Geloof dat ik een film in dit soort onderwerpen nooit interessant vond maar dit vind ik toch wel echt een Must See.

avatar van RnRzombie
Bizar verhaal met bizarre typetjes. Hier is Gordon Gecko (Wall street van Oliver Stone) niets bij...
Erg veel gelachen, maar de trieste boodschap schemert ook duidelijk door:
Op geld beluste mensen zonder principes zullen gouden bergen beloven aan (wellicht naieve) burgermannen. Door die hunkering naar roem en geld,
en constant onder invloed van drank, drugs, en sex,
wanen zij zich onschendbaar en ontastbaar. De keerzijde van de "American Dream". Goede muziek!

avatar van panax
doordenderende film over op geld beluste kerels !!
met toprollen van DiCaprio maar ook matthew c. en jonah hill en niet te vergeten rob reiner
veel humor en snelle aktie !!

avatar van gerwinmaster
Heerlijke film

avatar van Alathir
Een film van deze speelduur wordt al wat lastiger om te beoordelen omdat het niet altijd even goed is. Er waren zelfs momenten dat ik geen zin meer had om verder te kijken. Het blijft soms erg lang doordreunen over steeds hetzelfde: compleet wasted zijn door drugs en drank. Ook altijd 'fuck' gebruiken is er wel wat over. The Wolf of Wall Street is dus zeker niet altijd even subliem in de dialogen maar over het geheel gezien, zitten er een paar ijzersterke scènes in waar je niet omheen kan bij het bepalen van een waardering.

Eigenlijk is het begin heel sterk met Matthew McConaughey, misschien het beste wat de ganse film te bieden heeft. Tot Margot Robbie plots alle kleren uitgooit en sexy poseert in de deuropening. Wat ervoor en erna gebeurd is een constant druk gedoe over seks, drugs en weet ik wat nog allemaal. Eigenlijk is dit Goodfellas 2 maar dan in een andere setting. De moderne maffia in Wall Street.

Ik heb ook een heel aantal stukken dubbel gezien omdat ik dus in veel verschillende tijden deze film heb gekeken. De speech die DiCaprio deed toen hij zei dat hij ging weggaan bij Stratton Oakmont vond ik de tweede keer veel krachtiger en pakkender. Eigenlijk vind ik dat hij hier veel meer van zijn kunnen laat zien dan zijn acteerprestatie in The Revenant waar hij vooral steeds hetzelfde moest doen, namelijk kreunen en kruipen. Hier moest hij ook echt een rol spelen terwijl in The Revenant moest hij wel extreme dingen doen, maar kon hij vast dichter bij zichzelf blijven.

Wat ik zeker niet mag vergeten is dat er ook wel wat humor in de film zit. Deze houdt het geheel toch wat luchtiger en dat zagen we eigenlijk ook al eerder in Goodfellas. Ook de soundtrack is soms best lekker, maar al bij al blijf ik toch met het gevoel zitten van dit heb ik al eerder gezien, Scorsese en dan nog wel in verschillende films van hem. Steeds hetzelfde gevoel bij Scorsese zijn film, ook nu weer -> voice-overs, seks, drugs, hier en daar wat geweld en veel druk gedoe. Ik ga hem op 3.25* zetten en streng als ik ben rond ik af naar onder

Moeilijk te beoordelen film.
Laat mij eerst met het positieve beginnen: Leonardo blijft een van mijn favoriete acteurs. Keer op keer zie je hem bijzonder sterk presteren. Ook nu, waar hij opnieuw een glansprestatie neerzet (vb: speech bij ipo madden, *wow*). Ook het hele verhaal weet me wel te boeien. Van kleine stock broker tot grootmacht met de nodige greed en (overbodige) luxe en exeburante feestjes. Scorcese brengt het allemaal super in beeld (zoals gewoonlijk).
Maar, de film duurt wat mij betreft veel te lang... sommige scènes hadden zo veel beknopter gekund (zonder aan kwaliteit in te boeten). En de scène op zee voelt ook beetje cheap aan (alsof het budget op was).
Leuke zijnoot wel: the Hum. Wist niet dat dat de oorsprong van de song van DV & LM was

...Godsamme, ik hou hier zo van...

*****