The Wolf of Wall Street (2013)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Jonah Hill en Margot Robbie

Eind jaren 80. Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) is een aan drugs, drank en seks verslaafde effectenmakelaar, die door fraude multimiljonair wordt. De voormalige meubelhandelaar Donnie Azoff (Jonah Hill) is hierbij zijn zakenpartner. Samen smijten ze enorme sommen geld over de balk met hun excessieve levensstijl vol drugs en feesten. Belfort ziet zijn carrière ten onder gaan door aanklachten wegens fraude, waarbij corruptie op Wall Street en invloed van de maffia de grootste rol spelen.

Gisteren gezien in bioscoop in Amerika. Het is echt een geweldige film. Helaas niet voor alle mensen omdat deze film bevat een ongelofelijke veel scheldwoorden. Letterlijk elke half seconden...Film duurt 3 uren en het is nooit saai! Het is 1 van mijn favoriete film geworden van 2013 Leonardo Dicaprio en Jonah Hill verdienen zeker een Oscar voor hun rollen. Een dikke 5

avatar van TheDyllio
Net The Wolf of Wall Street mogen aanschouwen in voorpremière in de Pathé.

De film begon met het succes wat Jordan (Leonardo DiCaprio) heeft bereikt. De roem, zijn eigen bedrijf, de (vele) drugs en de (vele) vrouwen. Hierna zien we hoe hij hier terecht is gekomen. Hij begint in een bedrijf waar hij zijn inspiratie vandaan haalt. Waar hij een extravagante baas(Matthew McConaughey) heeft met opvallende tips. Dat bedrijf verliest zijn aandelen en Jordan verliest zijn baan. Vervolgens gaat hij aan de slag bij een Investeringscentrum met aandelen van kleine particuliere bedrijfjes. Een die daarvan vooral opvalt is een bedrijfje van 2 studenten genaamd Aerotyne. Die hij moet zien te verkopen en daar 50% commissie voor krijgt, bij zijn vorige baan kreeg hij maar 1%. Dit lukt hem en iedereen staat verstelt van zijn verkooptalent. Met de mensen van dit bedrijf start hij zijn eigen bedrijf, waarin het alleen maar om eigen belang gaat, zolang ze maar verkopen. Hij komt Donnie (Jonah Hill) tegen die voor hem wil gaan werken en meteen ontslag neemt bij zijn kindermeubel baantje. Het bedrijf gaat goed, de firma blijft groeien en krijgt erkenning op Wall Street. De rest van de film volgt met het wel en wee van het illegale aandeelshandelaarsleventje, de drugs, het geld, de FBI en natuurlijk de blote vrouwen.

De opbouw van deze film was grondig, met vooral veel aandacht voor de successen van Jordan en zijn bedrijf. De film heeft mij de volle 3 uur kunnen boeien, ik heb me geen moment afgevraagd hoe lang hij nu al bezig was. Hij was wat aan de grove kant, maar dat hoort nou eenmaal in een film over zijn leven. Die overigens goed in beeld is gebracht.
Goede acteerprestaties van Leonardo DiCaprio en Jonah Hill. Een van de betere van Jonah Hill als Donnie. Martin Scorsese heeft natuurlijk weer zijn uiterste best gedaan op het regisseren en dat is te zien.
Voor mij geen minpunten aan deze film.

Ga deze film kijken! Maar wees gewaarschuwd als je niet van het woord f*ck houdt, zet de film op mute of neem oordopjes mee;)

Wat een meesterwerk! Ik heb eindelijk een Martin Scorsese in de bioscoop mogen bewonderen! 3 uur lang maar geen moment saai! Dicraprio speelt erg sterk en overtuigend evenals een erge sterke rol van Jonah hill als donnie! Deze ga ik zeker nog een keer kijken in de bioscoop!

avatar van Quentin
Degelijke, vlotte prent doch nogal overroepen om eerlijk te zijn. Uitstekende cast - alhoewel Hill er soms net over gaat - maar verhaal voelt als (goed gepresenteerde) rehash aan. Vond bovendien de scène waarin het jacht zinkt nogal uit de toon vallen en vooral visueel slecht in elkaar steken.

avatar van Masqada
Wauw!
Heerlijke film met meerdere geniale scenes! Verveelt ook geen moment ondanks de 3 uur.
DiCaprio en Hill spelen echt briljant in deze komedie/misdaad/drama of wat het dan ook moge zijn!
Lekker begin van 2014 op filmgebied dit.
4.5

avatar van Naomi Watts
Hele sterke Scorsese, en eindelijk maakt ie weer eens een goede film. Als ik iets geleerd heb in 3 uur is dat rijke mensen leegzuigen, je vrouw slecht behandelen, hoeren neuken en drugs misbruiken gewoon heel cool is. Een hele vlotte film met vooral veel foul taalgebruik. De cocks, cunts, twats, dicks, cums, shits en fucks vliegen je om de oren maar de dialogen zelf hadden wel scherper gekund. Ik had dan ook liever gehad dat een Sorkin de film een The Social Network behandeling had gegeven. Hill en vooral DiCaprio zijn in topvorm.

Film is erg vlot, met een heerlijke fast lane pacing die de levenswijze van de Wallstreet boys goed weergeeft. Ook de ver van subtiele maar over the top humor draagt hier enorm aan bij en de doldwaze hilarische situaties dienen zich in een razend tempo aan. Het grootste pluspunt is voor mij toch het camerawerk, en vooral de zeer goed uitgekiende angles. Vooral tijdens de drugabuse en debauchery scenes. Voor dergelijke scenes heb ik een enorm zwak, indien zo uitgevoerd als hier en het vrouwelijk lichaam als sculptuur te laten functioneren. Erg mooi.

Helaas niet al te opvallend kleurengebruik, had nou juist in een transcendente vorm nog veel beter geweest. The Wolf of Wallstreet kent helaas wat overbodige scenes, scenes die zelfs uit de toon vallen (de scene dat het jacht zinkt, al was de setup met Whigham wel erg leuk en dan een cut naar deze situatie) en ook wat scenes die de pacing en flow van de film onnodig verstoren. Dat komt ook door de lengte, waar dergelijke stagnatie ook een groter risico wordt.

Sterke komische absurde rise-and-fall, die subliem is in wat zij goed doet maar ook te veel minpunten kent. Vooral scherpere dialogen hadden de film niet misstaan maar door vooral haar fast lane drugabuse en debauchery scenes is dit toch wel een bovengemiddelde film geworden. Speelduur was m.i. wat onnodig, Scorsese benut dat extra uurtje niet optimaal. Al klinkt dit misschien wat te negatief, maar dat kmt eerder door de verwachtingen. Het is gewoon een heerlijk genietbaar absurd werkje geworden.

avatar van cordiacovens
The Wolf of Wall Street is een nieuw meesterwerk van Martin Scorsese. Een uitbundige film vol energie en donkere humor, zorgt dat je binnen no-time net zo verslaafd bent aan deze film als het hoofdpersonage aan geld en drugs.

Martin Scorsese is een legendarische regisseur met films in zijn oeuvre als Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas en Casino. Allemaal films die iedere filmliefhebber kent en allemaal als meesterwerken kunnen worden bestempeld. Zijn nieuwste film The Wolf of Wall Street is een film die zeker aan dit rijtje toegevoegd kan worden. Een zeer donkere komedie over een man die zichzelf presenteert als de koning van Wall Street en hierbij een enorme hoeveelheid aan drugs zoals cocaïne en qualudes- pilletjes die nogal fijne effecten hebben volgens Jordan- tot zich neemt waarbij je jezelf afvraagt hoe deze man dit heeft kunnen overleven. Scorsese laat het leven van deze man zien die zo uitbundig en ongeremd het leven ‘viert’ en doet dit op een weergaloze wijze waarbij de spot wordt gedreven met de hoofdpersoon, zonder dat het overdreven wordt. The Wolf of Wall Street is een film van een 71-jarige man die aanvoelt als een film van een 25 jarige.

‘The Wolf of Wall Street’ Review | Filmtakers

Al meteen een serieuze kanshebber voor een hoge notering op het eindejaarslijstje van 2014. Wat een energie heeft deze film namelijk. Het blijft maar doorgaan. Vrouwen, seks en drugs in grote hoeveelheden. Geen moment om op adem te komen. Toch zijn die scenes wat mij betreft niet meer dan een manier om een beeld te schetsen. Het echte genieten zitten hem in het acteerwerk. Die scenes die ook over tien maanden nog bijblijven.

Het moment waarop DiCaprio een lesje Wall Street krijgt van een meesterlijke Matthew McConaughy, dat magische moment waarop onze hoofdrolspeler binnenloopt bij een schimmige investeringsmaatschappij of het heerlijke gesprek op de jacht tussen Dicaprio en een FBI-agent. Het zijn die momenten die The Wolf of Wall Street zo goed maken. Want goed is de film. Scorsese slaat weliswaar een klein beetje door in zijn feestjesdrang, want bij het achtste zuipfestijn is wel duidelijk wat er nu bedoeld wordt, maar het acteerwerk van de complete cast en de onuitputtelijke energie maken van The Wolf of Wall Street een van Scorsese's beste films. Gordon Gekko kan definitief afscheid nemen. Jordan Belfort is er.

Voor een uitgebreide recensie zie: Filmmad.nl | Recensie: The Wolf of Wall Street (9 januari)

avatar van Shinobi
"Was all this legal? Absolutely not!"

Gisteren te midden van een uitverkochte zaal één in Pathé Schouwburgplein gezien en wat een geweldige ervaring was dat zeg. De film is erg toegankelijk te noemen, dat was ook wel te merken aan de rest van de zaal die goed stuk ging op momenten.

Enfin, het verhaal zelf geeft een interessante kijk op de 'rise-and-fall' van Jordan Belfort (geniale rol van Leonardo DiCaprio). Hierbij is de voice-over van toegevoegde waarde, deze geeft extra inzicht in het doen en laten van laatstgenoemde. De pacing is lekker vlot; er wordt niet te lang stilgestaan bij onnodige futiliteiten, aangezien 'wij' daar toch niks van zouden snappen. Dat is maar goed, want de rottigheid die voorbijkomt is niet normaal.

Het is lachen om te zien hoe het reilen en zeilen eraan toegaat bij de beurshandelaren. Dit gaat gepaard met een hoop humor, met name afkomstig van het personage van Jonah Hill. Ik had zo een rol nooit achter hem gezocht, maar hij zet zijn personage met verve neer. De wisselwerking tussen hem en DiCaprio is echt genieten geblazen.

Daarnaast worden de extravagante feesten inclusief een hoop drugsgebruik en vrouwelijk schoon, goed in beeld gebracht. De manier waarop er tijdens een hectische scène af en toe een slow-mo doorheen wordt gegooid, is nice.

Alleen is het jammer dat de film iets te lang doorgaat; het laatste uur komt de rek er enigszins in te zitten en is het eigenlijk wachten op DiCaprio die weer een gekke capriool uithaalt. Overigens vond ik de scène met de jacht in de storm ietwat uit de toon vallen, het leek alsof ik opeens in een compleet andere film was beland.

Al met al een uiterst vermakelijke film die met de nodige humor en geweldige dialogen wordt gebracht. Het geheel had wel iets ingekort kunnen worden om het voor mij beter te laten slagen.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van Captain Pervert
De beste film van 2014!

The Wolf of Wall Street begint als een aaneenrijging van geniale gesprekken en licht absurde dialogen, aan elkaar gepraat door een heerlijk laconieke Leonardo DiCaprio. Het voice-over narratief zit goed verweven in de film. Daarna worden de fantastische gesprekken afgewisseld door over the top feesten, groteske monologen en andere bizarre situaties.

Ik vreesde even de 180 minuten speelduur, maar dit werkt juist in het voordeel van de film. Er is voldoende tijd om een bizar gesprek op touw te zetten, zoals dat tussen DiCaprio en McConaughey aan het begin. Voor alle details en subtiliteit zou binnen een reguliere speelduur geen tijd zijn.

De film bevat teveel briljante scènes en situaties om op te noemen maar qua slapstick is de drugs-scène (met de Lamborghini) toch wel het hoogtepunt. Scorsese weet dit fantastische script ook geweldig tot leven te brengen met allerlei visuele kwinkslagen zoals slowmo's en personages die in gedachten met elkaar praten (zoals met de Zwitserse bankier).

Niet alleen is het geweldig geschreven en geregisseerd, maar ook het acteerwerk is van topklasse. Naast wederom een heerlijk excentrieke rol voor McConaughey (dat kapsel!!) blijkt Jonah Hill veel meer te kunnen dan de pipikakafilms die hij tot nu toe maakte. Hoewel hij af en toe behoorlijk op de irritatiegrens balanceert, was ik onder de indruk van zijn acteerwerk. Maar met name DiCaprio steelt de show. Die man heeft over 20 jaar de status wat DeNiro en Pacino nu hebben.

Het is echter geen perfecte film. De parallel met Goodfellas is gauw gemaakt. Boef werkt zich - ook met een voiceover - op en gaat onderuit. Maar waar bij Goodfellas de spanning op een gegeven moment voelbaar was, ontbreekt dat hier een beetje. Na een geweldige "rise" is de "fall" niet zo indrukwekkend en daardoor is de film lichtelijk uit balans. Om nou te zeggen dat het eerste gedeelte van de film louter een opstapeling van overthetop scènes was? Eigenlijk wel, maar toch voelt dat niet zo, want daarvoor was het te leuk.

Moreel is de film dubbelzinnig. De excessen van de nouveau riche en de drugshype in de late 80's worden te kakken gezet - en zeker niet verheerlijkt, zoals sommige recensenten menen - maar aan de ander kant werkt de film erg aanstekelijk. Ik ben zelf werkzaam in een commerciële functie en vond hem stiekem erg inspirerend

5 sterren

avatar van Flat Eric
DiCaprio was zeer overtuigend als de gladde Jordan Belfort, er zaten een hoop leuke en grappige scenes in, maar hij duurde - het is hier al vaker gezegd- tè lang. Je wilt het einde niet missen dus ik bleef maar zitten terwijl ik drie kwartier voor einde film al het idee had dat de film nu maar eens klaar moest zijn. Desalnietemin aardige film, maar niet een die blijft hangen en zeker geen 4 of 5 sterren waard.

avatar van John Lee Hooker
Op het eerste gezicht een wat standaard verhaal waarbij een ondernemer zijn geld snuivend binnen gaat halen en ondanks zijn tegenslagen toch min of meer alle luxe goederen aanschaft om daarna problemen te krijgen met zijn vrouw of het rechtssysteem. Het was iets uitgebreider dan de gemiddelde vertelling die we kennen en dan doel ik niet op de speelduur. Ondanks dat er vele overdreven passages voorbij vlogen (dat vliegtuigreisje bijvoorbeeld) zaten er echt leuke en grappige scènes tussen (geniaal dat stuk waarin die pillen beginnen te werken. Mooi om te zien hoe Jordan naar zijn auto toe kruipt/rolt. Op een gegeven moment ligt Donnie ook plat in de keuken en raakt Jordan raakt verstrikt in de telefoonsnoer en Donnie pakt een stukje ham waar hij in stikt. Ik kon er wel om lachen. Ook viel het me op dat er een plastic bordje tussen beide op de grond lag. Het kwam erg realistisch over toen Donnie deze opzij duwde. Dit laatste klinkt misschien iets onbenulligs, maar je kunt hier aan zien dat er een vakkundige regisseur achter de knoppen zit.) Er is moeite genomen om even stil te staan bij bepaalde momenten. Leo en Jonah spelen weer geknipte rollen. Wederom een geslaagd werkje van de Siciliaanse opa.

avatar van NERD
Op zich een hele vermakelijke, grappige film met uitstekend acteerwerk. Enig minpuntje dat me bekroop is dat het me een beetje deed denken aan Blow met Johnny Depp maar dan met aandelen in plaats van drugs. Rise & fall verhaal zeg maar, maar Wolf of Wall Street is wel een stuk grappiger.

Toch 4 sterren, heb soms echt in een deuk gelegen, en ook de serieuzere stukken komen goed over.

avatar van Macmanus
Scorsese

Eigenlijk erg weinig hoop meer in de man. Vond zijn laatste paar titels niet heel slecht. Maar vond hem wel wat passen in de garde oude filmmakers die ook niet echt meer weten wat ze nog moeten doen.

Des te opvallender dat deze film tot wel erg geestig is. De makers lijken redelijk vrij. Naakt, schelden lekker los acteren. Iedereen doet het en lijkt er oprecht zin in te hebben. Ik vond Hill echt geniaal. Ook DiCaprio speelt lekker maf. Voelde fris aan voor een Hollywood film. Bijna alsof ze op voorhand niet eens van plan waren het zo grappig te laten wezen maar ze gaande weg maar lekker los gingen.

Wat me ook erg bekoorde was dat het vingertje er niet is en zijn levensstijl best wordt verheerlijkt. Kon ik erg waarderen. Maakt het een stuk boeiender. Vaak moet er toch een wijze les komen. En dat hij uiteindelijk tegen de onvermijdelijke lamp loopt is te zien. Maar dan zie je en shot van hem chillax tennissen in de gevangenis en daarna een
motivational speaker zijn.
Het vingertje mocht die er al zijn, wijst met het eindshot misschien ook wel meer naar ons het klootjesvolk dat trapt in die onzin praatjes.

Montage is wel laks, opvallend veel continuïteit fouten. Ben daar helemaal nooit zo oplettend in, maar hier viel het me echt vaak op. De soundtrack mocht wat moderner, in de trailer zat dat vette nummer van Kanye, dat mocht van mij hier ook wel. Door het tempo, de leuke dialogen, de hilarische vertolkingen, heeft dat niet gek veel invloed op het aantal sterren. Leuk dat buiten Hill en DiCaprio een paar goede redelijke no names rond liepen die perfect paste in hun rol. Je ziet nog wel eens dat ze dan een all star cast nemen voor elke rol. Bekende koppen kunnen wel eens afleiden.

Goed begin van het 2014 filmjaar. Hopelijk wat meer losse R rated films uit de states dit jaar!

4 sterren.

Zeer zeker van genoten. Maar de 3 uur volhouden, was af en toe 'moeilijk'. Ik wijt het beetje eigen aan een biopic, waar alles in gezegd moet worden - hetzelfde gevoel kreeg ik bij Behind The Candellabra; personages zijn geestig om naar blijven te kijken maar tempo hapert af en toe naar't einde. De Titanic-scene kon er eigenlijk uit. Qua cgi ook niet geloofwaardig, wat toch wel altijd wat afbreuk doet.

DiCaprio speelt zeer sterk, leuke intermezzo's als hij ons rechtstreeks aanspreekt . Zoals hierboven ook gezegd: het lijkt alsof iedereen zich echt kostelijk amuseerde; oprechte en gemeende reacties/emoties. Eerste anderhalfuur knalt voorbij, daarna eerste dip (lange speech wanneer Steve Madden naar de beurs gaat). Kan ook liggen aan het feit dat de cinema het nodig vond een dwaze pauze in te lassen vlak hiervoor natuurlijk.

Ivm 'de boodschap' en 'sarcasme' vind ik het dubbel: eigenlijk is de film voor mij wel een verheerlijking van de man, en is alles gewoon heel 'cool'. Een soort boys en toys. Wie wil niet op een jacht met 30 bikini-meisjes van links naar rechts en Hey? Ho! Doen? Dit specifiek shot bijvoorbeeld relativeert idd de wealth, maar het is geinig en cool. Het wijzende vingertje is niet aanwezig, wat een goede zaak is. Uiteraard is het laatste shot, hier al vaak aangehaald, zeer duidelijk dat het een knipoog is, en geld in zekere zin iedereen blind maakt. Simpel, maar effectief. Maar ik kan wel verstaan dat voor vele mensen dat wat voorbij schiet en de zaal verlaten in de hoop ook zo'n leven te hebben. Wat me geen hol uitmaakt, toont aan dat de film zowel entertainend is als met subtiele knipoog.

Soundtrack vond ik ook zeker oke, toch straf dat Scorsese nog zo hedendaags en strak is zoals hij bij Mean Streets al de tracks uitkoos.

avatar van mjk87
In de pauze, achter me in de zaal: "Die man heeft toch wel het perfecte leven". Iets zei me dat ze de film niet helemaal hadden begrepen. Net als de critici die de film kraken omdat deze dit soort excessen zou verheerlijken. En dan afsluitend, met de absolute dooddoener, dat Scorsese hier meer afstand van had moeten nemen in de film. Ook die hebben niet goed gekeken. Ja, Scorsese toont een wereld met veel verleiding, maar ik hoop toch wel dat elk gezond mens beseft dat dit geen gezonde leefsituatie is. En waarom moet Scorsese in vredesnaam een vingertje opheffen? Hij toont de wereld zoals deze was, op haar meest extreme, en die beelden zeggen eigenlijk al genoeg (tenzij je echt verziekt van geest bent, maar dan helpen de belerende woorden van Scorsese ook niet meer).

Maar goed, de film gaat dus over iemand die zichzelf graag mag en leeft van de momenten. En zo is de film ook gedraaid met een voice-over die meer doet dan gewoon commentaar geven (soms als een reclame zelfs) en heel veel losse scènes achter elkaar geplakt. Die losse delen zijn eigenlijk stuk voor stuk sterk en soms erg humoristisch. Maar ook maakt dat het als geheel wat minder. Hoewel ik me geen moment verveelde en de film een behoorlijk tempo kent, mistte ik wel een bepaalde overhangende flow zoals een Goodfellas dat wel heeft. En de film is dan aardig geschoten, goed gemonteerd en met een redelijke soundtrack: het is het ook allemaal net niet en ook duidelijk te weinig over 180 minuten. Wat een achtbaanrit zou kunnen zijn, is uiteindelijk een redelijke vlakke presentatie geworden. Wel boeiend, wel vermakelijk, maar geen briljante cinema. Jammer.

DiCrapio verder is goed (niet zo goed als in The Aviator trouwens), al zal het nooit mijn favoriete acteur worden, maar hij weet toch een mens te tonen achter de façade van drugs en seks en leegheid. Maar vooral een aantal bijrollen wordt echt fantastisch gevuld. Vooral Hill als dikkige nerd weet een ongelooflijk complex personage te creëren waar ik als kijker nooit helemaal hoogte van krijg, maar wel altijd gefascineerd naar zit te kijken. Robbie houdt zich goed staande en is gewoon heel erg fijn om naar te kijken en vooral McConaughey heeft een hilarische rol (zij het wel erg kort). Al met al 4,0*.

avatar van Lord Flashheart
Witte boorden gangster film.

Menig maal tijdens de film moest ik denken aan Scarface of aan die tientallen andere grote misdaad epossen. Want eigenlijk zie je hier hetzelfde, wat ook weer verklaart waarom het bij het MM publiek zo aanslaat. In deze film worden de slachtoffers echter niet met een kettingzaag, maar door telefoonterreur bewerkt. Verder zijn het standaard rise and fall plot, de bergen cocaïne, de dure wagens en de lekkere wijven natuurlijk precies eender.

Zoals vaak met dit soort films is the rise interessanter dan the fall. Scorsese weet alle uitspattingen door middel van korte flashbacks op humoristische wijze in beeld te brengen en het regelmatig breken van de vierde wand, leidt tot een verfrissende vertelstructuur. Uiteraard zijn de wijven om te smullen, maar voor goed acteerwerk moet je bij DiCaprio zijn. Hij zet de rol van beurs gladjakker overtuigend neer, met Jonah Hill als bloedirritante sidekick.

Vervolgens komt de onvermijdelijke fall en verzandt de film in de typische misdaadfilm cliché's. Nog meer cocaïne, echtelijke ruzies, geschreeuw, politie onderzoeken; het voelt vooral als een herhaling van zetten. Tegelijkertijd wordt de luchtige sfeer vervangen door een meer dramatische insteek, met als dieptepunt de ruzie om zijn kinderen. Ik vermoed dat dit deel van de film dan ook het minst op waarheid berust, in tegenstelling tot alle decadente uitspattingen. Daar wil ik best in meegaan.

Uiteindelijk was ik blij dat het was afgelopen; dit had makkelijk een half uur korter gekund. 4,5* voor the rise, 2,5* voor the fall

Ik vind 4,28* écht te hoog voor deze film. Hoewel hij beter is dan de grote bulk vind ik het verhaal te dun, te cliché. Het principe van naar de top & weer down vind ik cool (Scarface (1983) , Blow (2001), American Gangster (2007), etc, etc.) .....alleen kon het me in deze film minder raken. Alles ging net wat te lang door om het boeiend te houden. Beelden met seks, drugs, alcohol en geld stonden te centraal, hoewel dit uiteraard de kern van de film is zou het naar mijn mening toch de verhaallijn moeten ondersteunen in plaats van domineren....met name de seks is in mijn mening te overbelicht voor een A+ film, na 500 hoeren weten we het wel….

Het krachtigste punt van de film vind ik de energieke, propaganda achtige toespraken van DiCaprio, dat zet je wel enigszins aan het denken hoe beïnvloedbaar de gemiddelde mens is...

Maar goed, mijn oordeel is kritisch omdat ik met erg hoge verwachtingen naar deze film ging (na 4,28* en veel lof op Moviemeter). De film is zeker niet slecht maar een echte uitschieter was het voor mij niet (zo’n film waarvan je tegen vrienden zegt “heb je DIE al gezien?!!!” …...en dat vind ik wel een voorwaarde voor >4* .

avatar van avdj
Als lachen gezond is had mijn weekend niet beter kunnen beginnen.

Toen ik links en rechts vergelijkingen hoorde met GoodFellas en Casino werd ik even huiverig. Casino vond ik namelijk een bij tijd en wijle strontvervelende en bovendien belerende film waar het woord 'fuck' vaker werd genoemd dan er watermoleculen uit de kraan stromen. Maar ook toen ik laatst GoodFellas herzag kon ik nauwelijks voorstellen dat ik de film ooit met 4,5* had bekroond. Voor de fans: ik heb de film lang niet uitgekeken dus mijn stem staat nog fier overeind.

Maar The Wolf is Wolf Street is allerminst een kopie van bovenstaande films. Het is vooral een buitengewoon energiek en humoristisch portret van een groepje heren die veel te belangrijke plaatsen hebben in de schimmige financiële wereld. Critici die beweren dat de Wall Street boys verheerlijkt worden hebben weinig van de film begrepen. Het is vooral een ongelooflijk sarcastisch en cynisch gebracht verhaal die de surrealistische miljoenenbusiness op een originele wijze in kaart brengt. Maar wat maakt de nieuwe Scorsese nou zo goed?

Allereerst is DiCaprio fantastisch gecast als gladde verkoper. Het eerste kwartier wist hij mij niet zo te overtuigen maar zodra hij zijn eerste telefoontje pleegt komt hij op stoom. De peptalk speeches van Leo waren echt geweldig om te zien. Omdat met name Jonah Hill uitstekend partij biedt ontwikkelt zich een interessant rise and fall story en is de achtbaanrit van drie uur definitief begonnen.

Het allersterkste punt van de film vond ik niettemin de humor. Het is lang geleden dat ik zo vaak heb moeten lachen. The Wolf is Wall Street is volgepakt met sterke dialogen en treffende humor. Enkele hoogtepunten voor mij zijn de scene dat DiCaprio naar zijn Lamborghini kruipt en de keer dat hij voor paal staat voor zijn bewakingsdienst. Maar ook de volkomen onwillekeurige momenten waarop de hoofdpersonen naar drugs grijpen passen uitstekend in het totale plaatje.

De montage en het camerawerk sluiten perfect op dit sfeertje aan. Zo nu en dan praat DiCaprio tegen de kijker, soms zien we extreme close-ups en andere keren treffende beelden van de gestoorde mensenmassa op zijn kantoor. Al met al is het gevarieerd genoeg om de vaart er flink in te houden. Hoewel ik niet helemaal okselfris de bioscoop in kwam was de speelduur van drie uur geen storende factor.

Deze week las ik dat Scorse meer dan een kwartier heeft moeten snijden om de film in een lagere leeftijdscategorie te kunnen krijgen. Mocht Margot Robbie zich van haar beste kant laten zien in de weggesneden scènes zal de 'uncut' versie zeker een weg naar mijn DVD collectie vinden. Misschien niet de beste actrice maar geweldig om naar te kijken en op de één of andere manier geeft ze ook wel op gepaste wijze tegengas aan DiCaprio. Tijdens hun laatste ruzie gaat DiCaprio er overigens met zijn dochter vandoor maar Robbie was toch duidelijk zwanger in de film terwijl het eerste kind er al was? Is hier sprake van een plotgat?

Toch zie ik af van de hoogste score. Alleen de állerbeste films weten mij namelijk zowel tot lachen te brengen als te ontroeren. The Wolf of Wall Street is ongelooflijk hilarisch maar weet mij niet zo te raken zoals One Flew over the Cuckoo's Nest en American Beaty dat kunnen. Ik vond het overigens knap dat het woord 'fuck' op natuurlijke wijze in de film geïntegreerd was. Nergens heb ik het idee dat de makers op een record uit waren in tegenstelling tot Casino. Nog zo'n negatief voorbeeld voor mij is het overmatig gebruik van het woord 'nigger' in Django Unchained.

Het laatste half uur was gevoelsmatig iets minder sterk dan de rest van de film. Wellicht was het interessant geweest om de FBI zo nu en dan in beeld te brengen waardoor de ontmaskering spannender was geworden. De final shots van de film waren trouwens briljant: je ziet duidelijk dat de mensen onder hypnose van DiCaprio stuk voor stuk angstig kijken omdat ze zijn immorele gedrag wel degelijk inzien. En toch...zodra de gemiddelde mens geld ruikt kan bijna iedereen in een beest veranderen. Door niet af te sluiten met één of ander levenslesje is in mijn ogen de juiste keuze gemaakt.

Kortom: Martin Scorsese is het vak duidelijk nog niet verleerd en heeft drie uur entertainment van de bovenste plank geleverd. Door het absurdistische randje aan deze film zal The Wolf of Wall Steet waarschijnlijk nooit de status bereiken van bijvoorbeeld Taxi Driver maar het is aan de kenners om dat te beoordelen. Als eenvoudige liefhebber heb ik mij kostelijk vermaakt en dat is hetgeen waar ik cinema uiteindelijk op beoordeel.

Wat mij betreft toch wel echt te simplistisch (qua verhaal) en over the top (qua excessen) en daarmee ook zeker niet 1 van Scorseses beste, maar wel 3 uur gelachen. Ik zie het ook meer als een komedie

AlexvanRiel schreef:
Ontzettend genoten van TWOWS. Kreeg tijdens de trailer al heel veel zin in de film, maar de casting van DiCaprio maakte mij niet zo gelukkig als de meeste andere MoMe-gebruikers. In mijn opinie ligt bij de echt grote acteurs van iedere onderhuids altijd een soort van gevaarlijke gekte op de loer, zoals bij Mikkelsen, Bardem, Phoenix, Seymour Hoffman en Shannon. DiCaprio miste dat, al zorgde hij altijd voor een degelijke tot zeer goede uitstekende acteerprestatie (zelfde als Denzel Washington in mijn ogen).

Daar moet ik nu toch op terugkomen, want in TWOWS is DiCaprio een en al gevaarlijke gekte. De scene waarin hij voor het eerst zijn prachtige vrouw mag bestijgen en na 11 seconden klaarkomt, zonder enig spoor van schaamte. Om vervolgens zonder ironie te vragen of zij ook is gekomen. Natuurlijk ook geweldig geschreven en geregisseerd, maar weinig acteurs krijgen dat uit hun talent geperst.

Ik heb heel veel en heel hard gelachen, maar altijd zit er een onbewust schuldgevoel bij, omdat je weet dat het oh zo fout is wat Belfort doet. Wie zegt dat de film niet kritisch is en louter de boel verheerlijkt, heeft wat mij betreft de slotscene niet goed bekeken.

Wat mij betreft mag DiCaprio het beeldje voor beste acteur krijgen. Bij beste bijrol twijfel ik tussen Matthew en Jonah. Matthew heeft maar een kleine rolletje (hoopte heeeel erg dat hij nog zou terugkeren, maar dat zou niet stroken met het plot) maar knalt van het scherm. De nominatie van Jonah Hill voor Moneyball vond ik nogal overdreven, maar in deze film is hij ook werkelijk fantastisch.

Minimale minpuntje: de soundtrack. Niet slecht, maar ik had gehoopt het Kanye West-nummer uit de trailer nog terug te horen in de film. Verder waren de muziekkeuzes passend voor het tijdperk, maar mij niet extatisch genoeg.

Ik vrees wel dat Belfort de nieuwe Gordon Gekko voor debiele Wallstreet-jongens gaat worden, want zijn speeches zijn telkens minstens van dat niveau (en ook: Baldwin's speech in Glendary Glenn Ross).

Ik neem een Lemon Quaalude als een film uit 2014 dit niveau nog topt.

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden!

Waar ik zeker nog even extra de nadruk op wil leggen (wat je ook al aanhaalde) kan ik niet begrijpen dat het nummer van de trailer van Kanye West niet in de film terug kwam. De trailer met dit nummer eronder zette me er toe om de film z.s.m. te willen (lees: MOETEN) zien..
Vond het echt een teleurstelling dat het in de film niet terug kwam, terwijl het er wel perfect voor is!
De rol van Leo is toch wel van uitzonderlijke klasse, vond ik trouwens ook in Django (top film). Ook in the Aviator vervulde DiCapro zijn rol gewelgig, daar de film voor mij een stuk minder was.
Hill speelde geniaal en is volgens mij ook aardig was kilootjes lichter. Matthew briljant; maar te kort. (geen idee hoe ze dit anders hadden kunnen doen; maar wellicht had hij in een rol als zeg 3e of 4e man naast DiCaprio nóg meer flair aan de toch al geweldige film kunnen geven. De rol die hij nu speelde had mijn inziens ook door een ander gedaan kunnen worden. (maar dat is slechts mijn mening voor wat hij waard is))

Voor mij een 4,5*.... dik en dik verdient..
En die Lemon Quaalude, doe ik aan mee…. Waar zijn die te halen…?

Dit is een van de beste films van de afgelopen jaren.

Het is een film gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, wat zeer goed wordt vertaald op het doek.
De type karakters welke de acteurs spelen zijn zeer goed neergezet en de personages ontwikkelen zich in hoog tempo gedurende de film.

In eerste instantie lijkt 3 uur lang, maar toen de film reeds 2,5 uur had geduurd, verlangde ik eigenlijk alleen maar naar meer minuten speelfilm. Deze film boeit van begin tot einde.

Ik heb veel gelachen in deze film, al komen enkele zaken meerdere keren voor, dat moet je dan maar met een korreltje zout nemen en het is van ondergeschikt belang of alles nu waar is of niet. De film levert uiteindelijk alle antwoorden en geeft een goed beeld hoe het in die tijd er aan toe is gegaan.

Deze film levert 3 uur aan humor, verwarring en ongeloof maar vooral veel film plezier.

Deze film is het bewijs, dat een goed script en een goede regisseur, met een geweldige cast, je kan meenemen in een wereld waar we jaloers op zijn, totdat de film ten einde is gekomen, dan zijn de meningen verdeeld...

avatar van dualcia
Mijn eerste bioscoopfilm van 2014, mijn eerste film op mijn Pathé Unlimited kaart en mijn eerste film die ik in mijn eentje in de bioscoop ben gaan zien En wát een film!

Een trip vol sex, drugs en geld: Zo kan deze film wel omschreven worden. Maar wel een uiterst vermakelijke trip. De film is grappig, echt grappig. En DiCaprio heeft hier een delivery waar je u tegen mag zeggen. Hij kan de film op alle gebieden dragen (zijn voice-over vond ik ook ontzettend sterk).

3 uur is lang, en dat is ook te merken. Er gebeurt constant een hele hoop, dus echte verveling slaat nooit toe, maar het is op een gegeven moment wel vermoeiend om deze trip te blijven volgen.

Alle acteurs doen het goed. DiCaprio mag absoluut geprezen worden, want ik vond hem echt heerlijk om naar te kijken, maar de rest van de cast geeft ook bijzonder goed het gekkenhuis weer wat deze film is.

*4 (Met grote kans op verhoging tot een *4.5 )

En oef, het mag gezegd worden: Leonardo DiCaprio is sexyer dan ooit.

avatar van FillumGek
Eén van 's wereld's beste regisseurs slaat de handen nog maar een keer ineen met één van de beste acteurs van Hollywood. Een gouden combinatie wat nog nooit is misgegaan, maar The Wolf of Wall Street overtreft mijn stoutste verwachtingen. Ik snap helemaal niks van de stock market en vind het daarom maar een saai gebeuren. Maar Scorcese weet de boel zo vlot in beeld te brengen dat elke minuut van de 180 de moeite waard is.

Gebaseerd op het echte verhaal van Belmont neemt DiCaprio je mee in een avontuur vol rijkdom, macht, seks, drugs en feestjes, en dat in hoog tempo. Enorm fascinerend dat je van helemaal niets zo snel, zo rijk kan worden. Maar dan niet helemaal legaal natuurlijk. De prettige vertelstem van DiCaprio praat de geschiedenis van zijn Stratton Oakland aan elkaar waarbij de scenes in rap tempo aan elkaar worden gerijgd. Het leven van Belmont is een modern sprookje, maar dat uiteindelijk resulteert in een harde fall.

De cast is werkelijk fantastisch. DiCaprio speelt zoals gewoonlijk de sterren van de hemel als ongelofelijke gladjakker met een kort lontje die het liefst elke minuut een snuif of een pilletje neemt. Sidekick Jonah Hill is inmiddels ook uitgegroeid tot een A-acteur en van Margot Robbie had ik nog nooit gehoord, maar wat is dat een lekker ding zeg. Maar naast de grote rollen, zijn ook de kleine rollen overtuigend. Alles klopt en is enorm boeiend.

Zelfs al wordt er soms alleen even gepraat; dan nog zijn de conversaties vaan geniaal. Een beetje Tarantino-achtig. De film is geen dijenkletser, maar bevat wel een aantal scenes die enorm komisch zijn zoals het moment dat DiCaprio zijn dochtertje wakker maakt als ie in het zwembad valt, of de absolute uitschieter, de scene waarin hij en Hill de Lemmon 714's innemen. Totale chaos en enorm goed geacteerd.

Ik heb me enorm vermaakt. Met DiCaprio lijk je altijd een schot in de roos te hebben. De film dat zelfs nog wel even door mogen gaan. Nu al de beste film van 2014?

avatar van boukeve
De effectenmakelaars van The Wolf of Wall Street leven als rocksterren: veel geld, luxe auto's, mooie vrouwen en heel veel drugs. Wat dat laatste betreft steekt deze film zelfs de moeder van alle drugsfilms, Fear and Loathing in Las Vegas, naar de kroon. Ik vind het erg bewonderenswaardig dat Scorsese, met hulp van Jonah Hill en Leonardo DiCaprio, nog zo weet te verrassen met deze komische toevoeging aan zijn oeuvre. Het dramatische gedeelte werkt juist minder goed en voelt eerder onvermijdelijk dan noodzakelijk. Scorsese kan een man die zo veel regels heeft gebroken als Jordan Belfort natuurlijk niet ongestraft weg laten komen.

Langere recensie kun je hier lezen: Recensie: The Wolf of Wall Street (ZUBB.nl)

avatar van Montorsi
Ik vond het een goeie (vooral leuke) film, maar ben ook weer niet zó onder de indruk. Had er toch wel wat meer van verwacht. Eigenlijk is vooral de eerste helft bijzonder vermakelijk. Lekker wervelend en maf, ook al wordt het soms wat té kolderiek. De fall is niet bijster anders dan wat we van Scorsese gewend zijn, maar is verder degelijk uitgevoerd.

Best lollig qua humor ook, maar bij vlagen werd het wel iets te veel van het goeie. Vooral tegen het einde werd het er iets te veel aan. Wel goed vond ik de rustigere fases van de film. Scenes zoals op die boot en met die tante van z'n vrouw waren raak.

Goed genoeg, maar geen meesterwerk. Ik zie ook niet zo wat deze speelduur zou verantwoorden.

avatar van Brabants
Met 'The Wolf of Wall Street' wil regisseur Scorsese toch wel duidelijk proberen het succes van 'Goodfellas' te evenaren. In deze film wordt op dezelfde manier uitgebreid stilgestaan bij de introductie van de protagonist. Leuk bijkomstigheid dat deze zichzelf deels introduceerde, terwijl het plot gewoon doorliep. Daarna zien we de successen en de uiteindelijke teloorgang. Binnen het criminele milieu voor Scorsese een makkie. Toch lijkt dit gezien Goodfellas simpeler gezegd dan gedaan. Om te beginnen snap ik de casting van Leonardo DiCaprio vanuit mezelf gezien niet zo heel erg goed. Als het op vertolken van drugstypetjes gaat, heeft hij zeker overtuiging gewonnen door zijn rol in de film ' The Basketball Diaries". Voor de rest vind ik DiCaprio na zijn succes met 'Titanic" niet zo'n heel sterkte acteur. Het grootste probleem is zijn ego, waar dit bij Brad Pitt ook het geval is. Bij deze acteurs heb ik constant het gevoel de acteur te zien i.p.v. het personage. Ray Liotta had het geluk nog geen grote rol van betekenis te hebben gespeeld. Daar vind ik qua beleving een groot verschil zitten, Vanuit Scorsese snap ik het wel aangezien ze met 'The departed' al een verleden hebben opgebouwd. Verder is DiCpario wel een acteur die met veel energie het hoge tempo van het beurs Walhalla goed weet neer te zetten. Bij de casting van Jonah Hill gingen mijn haren in eerste instantie ook rechtovereind staan. Je denkt direct; hoe moet ik een acteur bekend uit films als 'Superbad' en '21 Jump Street' serieus nemen? Aan de andere kant weet je na het zien van 'Moneyball' dat hij het in zich heeft. Zo is hij dan ook zeer geslaagd als rechterhand van The wolf. Vergelijk hem als Joe Pesci in 'Goodfellas'. Snel kunnen schakelen in humor versus serieusheid zoals dat bij Scorsese in hoog tempo elkaar aflost. Buiten de keus van de cast vind ik het plot tussen introductie en teloorgang te saai om de lange speelduur te kunnen rechtvaardigen. Er zitten zeker rake grappen in, maar het weet me niet de volle tijd te boeien. Enkele geslaagde scenes zijn zeker in het vliegtuig waar the Wolf wordt vastgebonden, de verlammingsverschijnselen van de drugs en de nasleep daarvan en de rekening van 26.000 Dollar. De kracht van de overtuiging, de schone schijn en het onschendbare droomwereldje het is er allemaal. Toch valt alles enkel terug op seks, drugs en alcohol. Sorry maar ik heb het na een tijdje wel gezien. De film weet wel zonder bombarie in stijl te eindigen en dat vind ik dan wel subliem. Al met al zeker een geslaagde film maar in vergelijking met eerder werk van Scorsese een deceptie.

Verder werd er in het begin van de film gerefereerd naar de beurscrash van 29, en viel er het woord Tsunami. Dat woord werd in de jaren tachtig helemaal niet op die manier gebruikt, en kreeg pas naamsbekendheid na de ramp van 2004. Verder heb ik Scorsese niet echt op foutjes kunnen bespeuren. Alhoewel the Wolf ook rondreed in een Lamborghini zonder kentekenplaten.

avatar van Filmhoek.nl
Een gekkenhuis. Dat is precies wat The Wolf of Wall Street is. Weliswaar een erg geslaagd gekkenhuis vol met humor en energie. Deze epos verveelt geen moment. Inderdaad. Ik noemde deze film een epos! DiCaprio zit in vrijwel elke scene, wat geforceerd zou kunnen aanvoelen. Hij bewijst echter daarmee dat hij wederom een grote rol op zijn schouders kan dragen en kwaliteit kan afleveren.

Recensie The Wolf of Wall Street (Fabian van der Starre) - Filmhoek.nl

Houdt u van Peppie en Kokkie? Mini en Maxi? Tiroler seksfilms? Dan moet u beslist naar the wolf of wallstreet gaan. Tranen met tuiten zullen uw deel zijn. Ik behoor niet tot deze groep en het was een hele zit, 3 uur lang puberale humor zien. Dat de Volkskrant hier 4 sterren aan geeft is voor mij een raadsel.
Geen moment komt deze film tot een aanklacht tegen de wereld van het grote geld, terwijl dat wel gezegd is. Beurshandelaar zijn is coke snuiven, dwerg werpen, je laten pijpen in een glazen lift, een hoer neuken op je bureau. Drugs gebruiken is trouwens heel leuk, volgens deze film. Laat ik nou van een ex gebruiker weten dat het "een uitzichtloos leven" was.
Pas aan het einde komen er wat serieuze momenten. Een gehaaide ex die er met je kind van door gaat. Een gevangenisstraf. Het was een moetje, want eigenlijk had dit een soort naked gun2/porky's/bachelor party moeten zijn, maar we plakken er nog een serieus einde aan vast, dan heeft de wat serieuzere bioscoop bezoeker nog een alibi voor zijn verloren geld. Al met al kan je beter wat anders doen.

avatar van Tommy De Vito
This right here is the land of opportunity. This is America. This is my home! The show goes on!

Leonardo Dicaprio bewijst zich keer op keer dat hij heer en meester is
op het witte doek en zelf bij deze film meer dan dat. Wat een geweldige acteur
is dit zeg. Hij zal vast en zeker 'eindelijk' een oscar gaan binnen slepen. Want
verdient heeft hij hem zeker.
Naast Dicaprio zijn de personages grondig uitgewerkt en wat speelt iedereen in deze
film goed. Beginnend bij McCoughney, kleine rol, maar wat voor één! Ik heb me kapot gelachen om hem, maar ook zo om Hill, vader van Belfort enzovoort. Dit is ook de grote doorbraak voor Margot Robbie, die wellicht na deze film meer rollen gaat aangeboden krijgen. Want acteren kan ze zeker.

Geen serieuze film dit keer van Scorsese op het misdaadvlak (denk aan Casino, Goodfellas) maar meer een komedie.
Maar dat is juist het mooie aan deze film, waardoor ik totaal verkocht ben. De film bied natuurlijk ook serieuzere scenes, maar al met al zat ik voor 90% van de film met een smile op mijn gezicht naar deze film te kijken.
Niet alleen is de humor goed in de film, maar zijn de dialogen 'perfect' uitgewerkt en interressant. De muziek mag er ook zijn en het camerawerk niet minder. Mooi gefilmde scenes, zoals het feest in het vliegtuig, ik kreeg het idee dat ik midden in de feesten zat. Zo biedt de film nog veel geweldige scenes, maar dit er zijn er te veel om op te noemen.

Dit is ook de eerste keer in de bioscoop dat ik zei, 'nee he, pauze'? 'Speel maar door'. De film duurt 3 uur lang, maar verveelde mij geen enkele minuut. Sterker nog, vond het jammer dat de film was afgelopen (onlangs de lange speelduur). Vermaak en nog eens vermaak deze film!

Ware meesterwerk *****