The Wolf of Wall Street (2013)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Jonah Hill en Margot Robbie

Eind jaren 80. Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) is een aan drugs, drank en seks verslaafde effectenmakelaar, die door fraude multimiljonair wordt. De voormalige meubelhandelaar Donnie Azoff (Jonah Hill) is hierbij zijn zakenpartner. Samen smijten ze enorme sommen geld over de balk met hun excessieve levensstijl vol drugs en feesten. Belfort ziet zijn carrière ten onder gaan door aanklachten wegens fraude, waarbij corruptie op Wall Street en invloed van de maffia de grootste rol spelen.

avatar van Jusstinb
Leonardo Di Caprio, tja.. als hij hier geen oscar voor krijgt waar dan wel voor?

Absoluut een topper dit, en over 20 jaar een klassieker... Dit moet je gezien hebben...
Dat het wat over de top is maakt de film juist zo leuk.. Veel mensen vinden de klassieke Wall Street movie saai, dit is geweldig en tegelijkertijd toch ook realistisch(tevens waar gebeurd verhaal).

Ook Jonah Hill speelt hier weer geweldig, dit soort rollen staan op zijn lijf geschreven..
Margot Robbie is natuurlijk geen vervelend vrouw om te zien, en doet het erg goed..

Film duurt 3 uur, maar je verveelt je geen minuut.. heb hem al een stuk of 4x gezien..
Het verhaal zit goed in elkaar en het einde stoort ook niet..

avatar van Decec
Een matige komedie/misdaad/drama/biopic film....
Saai verhaal, kan geen verhaal volgen...
Komedie is mijn genre niet...
Matige acteerwerk...
Bekende acteurs Leonardo DiCaprio en Matthew McConaughey...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Te langdradige film...
Niet te moeite waard...

Gave film..beetje jongensdroom levenswijze van het hoofdpersonage..tot het moment dat het misgaat natuurlijk.
Geen moment verveeld in de bioscoop.
Je voelt echt alsof je het avontuur meebeleefd.
Di Caprio speelt goed.

avatar van Zwolle84
Wat een prachtfilm blijft het toch. 3 uur lang genieten zonder op de klok te kijken: het overkomt me zeer zelden. Er zitten zoveel prachtige, absurde, beklijvende scènes in The Wolf Of Wall Street dat het niet alleen een absolute Scorsese-classic genoemd mag worden, maar ook gelijk een van zijn állerbeste. En hij heeft ook nog eens een hoge herkijkwaarde.

Schitterend.

avatar van IH88
“Let me tell you something. There’s no nobility in poverty. I’ve been a poor man, and I’ve been a rich man. And I choose rich every fucking time.”

The Wolf of Wall Street is totale gekte, losbandigheid en anarchie… op alle goede manieren. Martin Scorsese mag dan inmiddels in de zeventig zijn, hij weet de waanzin goed over te laten komen en de film straalt bijna drie uur lang zoveel energie uit dat je als kijker soms ook zit te stuiteren op de bank. Het leven van Jordan Belfort is er één van excessen en Scorsese filmt de hebzucht, feesten, drugs en vrouwen op een knappe, eerlijke en kritische manier. The Wolf of Wall Street is in zijn kern een klassiek “rise and fall” verhaal en zowel de reis naar de top als de ondergang van Belfort wordt door Scorsese op glorieuze wijze verfilmd. (Zwarte) humor wordt probleemloos afgewisseld met serieuze momenten maar de film houdt ten alle tijden een ietwat luchtige toon en de avonturen van Belfort werken vaak op de lachspieren en zijn memorabel te noemen. Leonardo DiCaprio zet Belfort op een weergaloze manier neer en weet de gekte, sluwheid, slimheid en arrogantie van de man erg goed te spelen. Op de momenten dat Belfort een potentiële cliënt weet in te palmen of zijn werknemers en collega’s toespreekt is DiCaprio op zijn best maar ook op de “rustige” momenten is hij fantastisch. Niet minder weergaloos is Jonah Hill die helemaal opgaat in zijn rol als de absurde, compleet losgeslagen Donnie Azoff. Ook Margot Robbie, Kyle Chandler, Rob Reiner, Jon Bernthal en in een onvergetelijke scene Matthew McConaughey zijn fantastisch op dreef.

The Wolf of Wall Street is vintage Scorsese en laat zien dat een man met nog geen stuiver op de bank uit kan groeien tot een grote speler op Wall Street. Maar zonder moraliteitsbesef, empathie voor de gedupeerde mensen en een misplaatst gevoel van onoverwinnelijkheid is het luxe leventje vol met geld, vrouwen, drank en drugs een schijnwereld die al snel gaat rotten en de ondergang is dan ook onvermijdelijk. Een spectaculaire ondergang dat dan weer wel.

Als je hier inderdaad geen Oscar voor krijgt !
Wat een briljante film is dit zeg !!

Decec schreef:
Een matige komedie/misdaad/drama/biopic film....
Saai verhaal, kan geen verhaal volgen...
Komedie is mijn genre niet...
Matige acteerwerk...
Bekende acteurs Leonardo DiCaprio en Matthew McConaughey...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Te langdradige film...
Niet te moeite waard...

Hahahahaha, grappig. Matig acteerwerk??? Hahahahaha

avatar van Jusstinb
r0bert0 schreef:

Hahahahaha, grappig. Matig acteerwerk??? Hahahahaha

Haha wat een grapjas he, maar iemand die te ipv de schrijft kan je niet serieus nemen...

3 uur fuck geroep en een flinterdun verhaal dat is het enigste wat ik van deze komedie kan zeggen .
Ik heb de film een 2,5 gegeven van wegen alle acteerprestaties . voor de rest ben ik teleurgesteld zonde van mijn tijd

avatar van IH88
Komt vandaag in de top 250 !

avatar van JoeCabot
Scorsese's werk is een beetje zoals pizza: het kan gewoon moeilijk fout gaan dankzij een rist beproefde ingrediënten.

Vooral zijn misdaadflicks blijven smaken. Zo ook deze Wolf of Wall Street, een film die het midden houdt tussen Scarface en American Psycho, met een vleugje Wall Street en een knipoog naar Miami Vice (de serie welteverstaan).

Het resultaat is goed voor drie uur (!) jolijt. DiCaprio staat weer heerlijk charismatisch te acteren, zelfs het foutste poloshirt kan daar geen verandering in brengen. Jonah Hill is een leuke sidekick, maar misschien net iets te licht (figuurlijk althans) om naast DiCaprio te schitteren.

Ik had verder wat schrik voor de typische rise and fall-opbouw, maar Scorsese bewaart de obligate teloorgang gelukkig tot de allerlaatste scènes.

Een kanttekening wel, en dan ben ik terug bij de pizza-vergelijking aanbeland: echt vernieuwend of 'haute cuisine' is het allemaal niet. Hoe dan ook 4*, heb me prima vermaakt.

avatar van timburton
Tsja, wat moet ik met zo'n film? Weergaloos gespeeld - niet alleen door DiCaprio - en fenomenaal geschoten door Scorsese. De muziekkeuze, de kleding, de gesprekken, de timing, de humor, de keuze om het "waargebeurde verhaal" ergens in het midden te laten, evenals de hele ethische kwestie - alles klopt aan The Wolf of Wall Street. Maar The Wolf probeert toch te veel een anti-held neer te zetten die niet bij mij aankomt. Een Scarface, maar dan op de beurs - Scorsese had het eigenlijk twintig jaar geleden moeten hebben bedacht. Nu vind ik de film, buiten zijn schoonheid, toch gewoon een tussendoortje. Het is ontzettend moeilijk een degelijke beoordeling te geven aan een film die je objectief als een weergaloos stuk film moet bekijken maar waar je het enorme enthousiasme toch niet helemaal kan delen met de meeste kijkers. JoeCabot zegt het hierboven perfect. Inderdaad, Scorsese kán nooit de fout in gaan, zélfs als de film niet naar je keel grijpt. Zeker, die drie uur gingen er in als pap, maar écht blijven hangen zal deze Scorsese niet. Een dikke ruim voldoende, omdat ik niet beter weet wat ik hier mee aan moet.

Opmerkelijk hoe bij veel negatieve reviews de nadruk ligt op het afkeuren van de gebeurtenissen en er een waarde-oordeel wordt gegeven over de personages in de film, en niet of nauwelijks wordt ingegaan op de kwaliteit van de film zelf.

avatar van timburton
Mark86 schreef:
Waar zie je dat precies? Ben niet diep de datebase ingegaan maar op de eerste pagina zie ik geen enkel bericht die zijn waardering omlaag trekt door ethische afkeuringen.

avatar van Donkerwoud
Jordan Belfort is enger dan Gordon Gekko in Wall Street. Misschien niet eens omdat hij gewiekster of gewetenlozer is, maar juist omdat hij zo diep ingebed zit in een westerse cultuur waar mateloosheid, competitiedrang, recht van de sterkste en zelfzuchtigheid worden gepromoot. Als hebben, hebben, hebben in alles de norm wordt (mooiste vrouwen, duurste auto's, grootste vastgoed), dan is het niet meer dan logisch dat volksstammen opgezweept worden door goeroes die hun lege bullshit aan ons verkopen. Zoals generaties voor ons de belofte kregen van geestelijken dat een eerzaam, rustig bestaan in het hiernamaals zou volgen: zo worden kinderen van deze tijd verlekkerd met het idee dat geneugtes des levens altijd binnen handbereik zijn. Succes en falen zijn jouw keuze. Marketing als een welhaast religieuze ideologie die het idee bestendigt dat rijkdom een na te streven norm is. Het enige wat ervoor nodig is, is een goed plan om het systeem mee te fucken.

avatar van Vdk_Movie
Martin Scorsese films kunnen eigenlijk nooit slecht uitpakken. Van Taxi Driver tot The Wolf of Wallstreet zijn allemaal stuk voor stuk goede en geniale film's, al vond ik zijn werk met Robert de Niro toch beter dan met Leo (al doet ie het goed).

Gijs2
Op zich goede film met een leuk verhaal die erg luchtig wordt verteld. Er zitten een aantal hilarische scenes in zoals met die boot op zee en het autoritje met de lamborgini.

Verder stoor ik me erg aan de overkill. Als ik twee scenes heb gezien met cocaïne en hoeren dan weet ik het wel. Ik hoef dan geen 10 scenes te zien. Als Belfort voor de 6e keer vreemd gaat, dan snap ik de clue.

Mede daardoor duurt de film zeker een uur te lang. Jammer. Ook had ik wel eens willen zien in de film, hoe hij de mensen oplicht.

Verder wordt er sterk geacteerd door de hele cast,

-Erg goed acteerwerk! Niet alleen van di Caprio.
-Hilarische stukje: 5 pillen ingenomen en dan proberen een trap af te komen en auto te rijden. Heerlijk!
-zwak verhaal. Langdradig en voorspelbaar

avatar van jeroentjuhhhhh
Luckily we're in first class. Jonah Hill saves the day. Het zeldzame moment dat ik iets daadwerkelijk grappig vond. Hij is ook meteen één van de weinige die het überhaupt de moeite waard weet te maken. Ben met 2.5* nog erg mild. Film is makkelijk af te kraken om z'n bijzonder onsympathieke inhoud, eentonige en simpele (exploitatieve) neuk & snuif sequenties en oersimpele rise & fall structuur. Maar waar ik écht problemen mee heb, is dat het filmtechnisch Scorsese op de automatische (oubollige) piloot is en de muziekkeuzes werkelijk zelden zo tenenkrommend zijn geweest. Om die redenen onmogelijk geniaal te vinden, maar als simpele pulp nog enigszins genietbaar.

avatar van misterdhdh
Lang geleden dat ik nog eens zo een topfilm heb gezien. Heb echt genoten van dit meesterwerk. Het verhaal op zich is al leuk en de uitwerking ervan is gewoon geweldig vermakelijk. Er is niks dat ik slecht vond: top acteerwerk, leuke muziek, geweldige humor.... Deze film zal niet voor iedereen weggelegd zijn maar ik hem er zoveel plezier aan beleefd. DiCaprio en Hill doen het top, maar ook de rest van de cast doet het echt enorm goed. Heerlijke absurde scenes: zoals wanneer hij deels verlamd met zijn auto probeert te rijden. Heb echt genoten van deze en nog zoveel andere scenes. Wel veel seks in deze film maar dat paste natuurlijk bij het verhaal en het leven van het hoofdpersonage. Enorme mooie vrouwen ook, wat toch altijd een leuk extraatje is om naar te kijken. Ook leuke muziek zoals mister Robinson en ca plane pour moi, zorgen dat de film gewoon vermakelijk is. Ondanks de lange duur heb ik er van genoten van begin tot einde, en was hij zo voorbij. Dit is echt mijn soort humor, niet te geforceerd maar gewoon heerlijke opmerkingen en leuke situaties. Normaal hou ik niet zoveel van komedies, maar aan deze heb ik echt enorm veel plezier beleefd: Ook het einde kon ik zeker waarderen (niet alles happy-end, waar ik niet zo een fan van ben) en het is duidelijk hoe het allemaal zit.
Zeker een aanrader om eens te bekijken, ik ga deze waarschijnlijk in de toekomst nog vele malen zien. Echt een topavondje gehad. Niets negatief te zeggen over The wolf of wall street. Natuurlijk is het allemaal niet even realistisch maar je moet deze film gewoon niet te serieus opvatten, en gewoon genieten.
5/5
*****

avatar van Samsara1992
Er was ooit een tijd dat men het gewoon jammer vond dat L. Dicaprio geen oscar won, maar het andere acteurs/actrices gunde. Toen kwam 'The Wolf of Wall Street'... Mijn innerlijke monstertje kwam in opstand; GEEF DIE MAN EEN FUCKING OSCAR!
Nu heeft hij hem dan eindelijk, maar of het door de film was, of gewoon omdat het tijd werd... We will never know...
Goed. Back to business. Deze film is bijna een meesterwerk.. Ik zeg bijna, omdat het natuurlijk beter had gekund.
Dit neemt niet weg dat dit een zeer goede film is. Het verhaal is sterk en onderhoudend. Het verhaal is spannend zonder de typische actie. Het acteerwerk is het sterkst van alles. Als zij andere acteurs hadden gebruikt, had de film naar mijn idee een punt gedaald.
Meer heb ik niet te zeggen

avatar van BlueJudaskiss
Heerlijk Scorsese oud en vertrouwd - heeft de man me ooit teleurgesteld?! Moet toegeven dat ik het na een tijdje ook wel gezien had met de vele excessen rond drugs en glamour - een lengte van 2,5u was ook prima geweest, me dunkt - maar het is speels, het spettert, het knalt: heerlijk! Aangenaam ook dat de film niet het standaard 'rise and fall'-riedeltje afsteekt maar steeds toch wat zijweggetjes inslaat waardoor het voor mij altijd verrassend bleef. Leonardo Di Caprio speelt Di Caprio en die Oscar was m.i. gewoon omdat hij aan de beurt was, maar een paar scenes vond ik prachtig. Favoriet van de film: Rob Reiner als vuilbekkende pa.

avatar van Ste*
BlueJudaskiss schreef:

HIj heeft de Oscar niet gewonnen voor deze film.... (was het maar zo)

avatar van BlueJudaskiss
Ste* schreef:

HIj heeft de Oscar niet gewonnen voor deze film.... (was het maar zo)

Stom van me, bedankt voor het corrigeren!

avatar van LuukRamaker
Een film die me nogal tegenviel, waar ik eigenlijk niet erg vreemd van opkeek. Wat me wel opviel is hoe snel het eerste uur voorbij vloog en wat voor interessant kijkje deze film geeft in het leven van een rijke maffioos. Om echter drie uur (!) lang te kijken na heel veel van hetzelfde vond ik wat overdreven. Er loopt een flinterdunne verhaallijn door de film maar het rijkemansleven lijkt het gene te zijn dat de kijker moet vermaken. Schijnbaar is dat bij een hoop mensen ook gelukt maar voor mij viel de film een beetje in herhaling en voelde het meer als een opsomming van een aantal van de vele absurde dagboekverhalen uit het boek van Beltford. Toch is het wel geinig om middels deze film eens een kijkje in diens leven te hebben genomen, al had dat wat mij betreft dus net zo goed in anderhalf uur gekund.

Onderhoudende, wel wat te lange, film over de gekte van teveel geld willen hebben. De film grossiert zelf ook in gekte en kan eigenlijk niet echt serieus worden genomen ondanks het uitstekende acteerwerk. Het thema had veel indringender ter hand kunnen worden genomen, maar daar is niet voor gekozen. De film zal bij mij niet echt blijven hangen.

avatar van 93.9
Aardige film. Helaas anderhalf uur te lang.
Films van Scorsese zijn heel goed, maar vind ze nauwelijks de moeite waard.
In deze film zaten leuke momenten, maar gaan gebukt onder oninteressante stukken.

avatar van Maarten0402
Inderdaad in het eindresultaat erg lang. Ik heb de film twee keer moeten opzetten, de eerste keer zette ik 'm af een half uur na de scene van "Matthew McConaughey". Naderhand heb ik hem uiteindelijk uitgezeten en vond ik hem wel gaaf, maar toch heb ik een groot probleem met deze film en dat is heel simpel "Herhaling". Scorsese herhaalt hier erg sterk met verhaalvorm van GoodFellas, maar ook kleurgebruik in bijv. Casino

Binnenkort toch eens gaan kijken , veel positieve berichten , maar 3 uur is wel lang .. Moet ik eens een avondje gaan bekijken.

Pfff Dat was lang zeg , hadden ze rustig mogen verkorten naar 2 uur .
Maar goed , toch gezien en zeker hilarisch..vraag me af of ook echt alles zo gebeurd is , kan ik me bijna niet voorstellen.
Voor de rest goede film en prima acteerwerk, wel een dun verhaal en dus ook veel te lang .
3,5 ster .