War Dogs (2016)

3,38

Komedie / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Miles Teller, Jonah Hill en Ana de Armas

Twee twintigers die in Miami wonen ten tijde van de Irak-oorlog buiten een kleinschalig overheidsinitiatief uit dat kleine bedrijven toelaat om een gooi te doen naar aanbestedingen van het Amerikaanse leger. Ze beginnen klein maar al snel stroomt het geld binnen. Maar het duo komt in de problemen wanneer ze een deal van 300 miljoen dollar binnenhalen om het Afghaanse leger te bewapenen - een deal die hen in contact brengt met twijfelachtige figuren, niet in het minst hun eigen regering.

68 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van the new guy
geplaatst: 25 februari, 11:01 uur [permalink]
Leuke karakters maar te weinig vaart.

avatar van Rodger
geplaatst: 11 maart, 18:11 uur [permalink]
Leuke film, actie humor en drama ineen..
Kijkt lekker weg... en prima verhaal..
3.0 ***

geplaatst: 15 maart, 16:17 uur [permalink]
Gebaseerd op dit verhaal: 'War Dogs' True Story: How Two U.S. Kids Became Arms Dealers - Rolling Stone - rollingstone.com

Het is moeilijk te geloven dat dit echt gebeurd is. De vele cynische opmerkingen in deze film berusten ook op waarheid.

geplaatst: 2 mei, 21:16 uur [permalink]
Je moet dit leuk vinden, voor de liefhebber, ik had hier weinig mee.

geplaatst: 15 mei, 22:37 uur [permalink]
Goede film met lichte humor. Dat dit echt gebeurd is...
Goed geacteerd ook. Prima vermaakt. 3,5*

geplaatst: 21 mei, 14:55 uur [permalink]
Goeie film waarin twee jonge mannen wapens leveren aan het Amerikaanse leger ten tijde van de Irak-oorlog. Wellicht omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, is de verloop van de film wat voorspelbaar. Maar vermakelijk is het wel. Een vlot tempo en genoeg grappige dialogen en situaties (vooral het logistieke aspect van de handel). Miles Teller en Jonah Hill zijn goed gecast samen.

avatar van Metalfist
geplaatst: 23 mei, 19:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
I dropped out of high school before they covered international diplomacy!

Ik heb zowat een haat/liefde relatie met het oeuvre van Todd Phillips. Heb nagenoeg zijn volledige oeuvre gezien, met uitzondering van die GG Allin film en School for Scoundrels, en bovendien zijn latere werk vanaf The Hangover telkens met 3.5* of hoger beloond. Zijn eerdere werk daarentegen situeert zich wat in de 2.5* - 3* regionen en dan zou je denken dat ik blij ben als hij iets met iets nieuws afkomt? Neen, eigenlijk stond ik er niet om te springen. Geen idee waarom, maar dit zei me eigenlijk vrij weinig.

En dan zet je de film eindelijk eens op en dan kom je tot de conclusie dat je ook hier weer 4* aan gaat uitdelen. Ik vraag me af hoe Phillips het doet, maar telkens weet hij een erg leuke sfeer op te bouwen. War Dogs (ik vind Arms and Dudes, de titel van het boek dat op zijn beurt dan weer een meer gedetailleerde versie is van het Rolling Stone artikel waar de film zich op baseerde, toch een leukere titel trouwens) ondergaat het standaard rise & fall gegeven dat zo vaak van de partij is in dit soort films en toch zit hier een zeker plezier achter dat ervoor gezorgd heeft dat ik regelmatig met een dikke grijns op mijn gezicht zat. Is het dan enerverende lachje van Efraim, is het de chemie tussen diezelfde Efraim en David, is het iets anders? Ik zou het absoluut niet weten, maar het werkt wel en het werkt gedurende de volledige film. Dat, en een geweldige soundtrack natuurlijk. Fortunate Son van Creedence is populair dezer dagen (zat ook al in Suicide Squad als ik me niet vergis) maar het blijft dan ook wel een steengoed nummer.

Ik ben een tijdje Jonah Hill beu geweest, maar hij heeft zich toch wel weer in mijn gratie geknokt. Hij speelde wat te vaak hetzelfde rolletje en hoewel er in Efraim ook wel iets van zijn vertrouwde trekjes doorschemert, het veelvuldige gevloek onder andere, is het ook wel een kolfje naar zijn hand. Goede chemie ook met Miles Teller en wanneer hun wegen beginnen te scheiden valt het op dat beide acteurs de film perfect recht kunnen houden. Ana de Armas lijkt een beetje gecast te zijn om voor wat mooie beeldvulling te zorgen maar doet het mogelijke met haar beperkte rol. Bradley Cooper had niet echt gehoeven, maar hij kan er nog mee door. De echte Efraim wou niet meewerken aan de film, hij heeft zelfs nog onder andere Bradley Cooper en Todd Phillips voor de rechtbank gedaagd, maar de echte David Packouz is wel te zien aan het begin van de film. Hij speelt een akoestische cover van Blue Oyster Cult's Don't Fear the Reaper.

Veel fun eigenlijk en voor de verandering blijft dit ook boeien wanneer de onvermijdelijke fall is ingezet. Iets wat op zich toch knap is van Phillips, hoe je het ook draait of keert. Ben benieuwd wat hij voor zijn volgende film weer uit zijn mouw gaat schudden. Hoogstwaarschijnlijk kijk ik dat ook wel weer.

avatar van molbo
geplaatst: 14 juni, 15:23 uur [permalink]
War dogs (2016) vond ik net iets minder dan bijvoorbeeld: Lord of War (2005)