ad

Met onder meer: Miles Teller, Jonah Hill en Ana de Armas

Releasedatum: 18 augustus 2016

Over War Dogs

"An American dream"

Twee twintigers die in Miami wonen ten tijde van de Irak-oorlog buiten een kleinschalig overheidsinitiatief uit dat kleine bedrijven toelaat om een gooi te doen naar aanbestedingen van het Amerikaanse leger. Ze beginnen klein maar al snel stroomt het geld binnen. Maar het duo komt in de problemen wanneer ze een deal van 300 miljoen dollar binnenhalen om het Afghaanse leger te bewapenen - een deal die hen in contact brengt met twijfelachtige figuren, niet in het minst hun eigen regering.

imageimageimageimageimage

avatar van the new guy

the new guy

Leuke karakters maar te weinig vaart.

avatar van Rodger

Rodger

Leuke film, actie humor en drama ineen..

Kijkt lekker weg... en prima verhaal..

3.0 ***

avatar van yesplease

yesplease

Gebaseerd op dit verhaal: 'War Dogs' True Story: How Two U.S. Kids Became Arms Dealers - Rolling Stone - rollingstone.com

Het is moeilijk te geloven dat dit echt gebeurd is. De vele cynische opmerkingen in deze film berusten ook op waarheid.

avatar van Phantasm

Phantasm

Je moet dit leuk vinden, voor de liefhebber, ik had hier weinig mee.

avatar van egelhunter

egelhunter

Goede film met lichte humor. Dat dit echt gebeurd is...

Goed geacteerd ook. Prima vermaakt. 3,5*

scorsese

Goeie film waarin twee jonge mannen wapens leveren aan het Amerikaanse leger ten tijde van de Irak-oorlog. Wellicht omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, is de verloop van de film wat voorspelbaar. Maar vermakelijk is het wel. Een vlot tempo en genoeg grappige dialogen en situaties (vooral het logistieke aspect van de handel). Miles Teller en Jonah Hill zijn goed gecast samen.

avatar van Metalfist

Metalfist

I dropped out of high school before they covered international diplomacy!

Ik heb zowat een haat/liefde relatie met het oeuvre van Todd Phillips. Heb nagenoeg zijn volledige oeuvre gezien, met uitzondering van die GG Allin film en School for Scoundrels, en bovendien zijn latere werk vanaf The Hangover telkens met 3.5* of hoger beloond. Zijn eerdere werk daarentegen situeert zich wat in de 2.5* - 3* regionen en dan zou je denken dat ik blij ben als hij iets met iets nieuws afkomt? Neen, eigenlijk stond ik er niet om te springen. Geen idee waarom, maar dit zei me eigenlijk vrij weinig.

En dan zet je de film eindelijk eens op en dan kom je tot de conclusie dat je ook hier weer 4* aan gaat uitdelen. Ik vraag me af hoe Phillips het doet, maar telkens weet hij een erg leuke sfeer op te bouwen. War Dogs (ik vind Arms and Dudes, de titel van het boek dat op zijn beurt dan weer een meer gedetailleerde versie is van het Rolling Stone artikel waar de film zich op baseerde, toch een leukere titel trouwens) ondergaat het standaard rise & fall gegeven dat zo vaak van de partij is in dit soort films en toch zit hier een zeker plezier achter dat ervoor gezorgd heeft dat ik regelmatig met een dikke grijns op mijn gezicht zat. Is het dan enerverende lachje van Efraim, is het de chemie tussen diezelfde Efraim en David, is het iets anders? Ik zou het absoluut niet weten, maar het werkt wel en het werkt gedurende de volledige film. Dat, en een geweldige soundtrack natuurlijk. Fortunate Son van Creedence is populair dezer dagen (zat ook al in Suicide Squad als ik me niet vergis) maar het blijft dan ook wel een steengoed nummer.

Ik ben een tijdje Jonah Hill beu geweest, maar hij heeft zich toch wel weer in mijn gratie geknokt. Hij speelde wat te vaak hetzelfde rolletje en hoewel er in Efraim ook wel iets van zijn vertrouwde trekjes doorschemert, het veelvuldige gevloek onder andere, is het ook wel een kolfje naar zijn hand. Goede chemie ook met Miles Teller en wanneer hun wegen beginnen te scheiden valt het op dat beide acteurs de film perfect recht kunnen houden. Ana de Armas lijkt een beetje gecast te zijn om voor wat mooie beeldvulling te zorgen maar doet het mogelijke met haar beperkte rol. Bradley Cooper had niet echt gehoeven, maar hij kan er nog mee door. De echte Efraim wou niet meewerken aan de film, hij heeft zelfs nog onder andere Bradley Cooper en Todd Phillips voor de rechtbank gedaagd, maar de echte David Packouz is wel te zien aan het begin van de film. Hij speelt een akoestische cover van Blue Oyster Cult's Don't Fear the Reaper.

Veel fun eigenlijk en voor de verandering blijft dit ook boeien wanneer de onvermijdelijke fall is ingezet. Iets wat op zich toch knap is van Phillips, hoe je het ook draait of keert. Ben benieuwd wat hij voor zijn volgende film weer uit zijn mouw gaat schudden. Hoogstwaarschijnlijk kijk ik dat ook wel weer.

avatar van molbo

molbo

War dogs (2016) vond ik net iets minder dan bijvoorbeeld: Lord of War (2005)

avatar van sinterklaas

sinterklaas

David, we're gun runners. Let's go run some guns.

De regisseur van The Hangover en Due Date wou met War Dogs blijkbaar iets serieuzers.... Althans, wel met de nog nodige humor die we van hem gewend zijn. Het is hem gelukt en ik kan ook al meteen zeggen dat dit tot nu toe zijn beste film is die ik van hem heb gezien.

War Dogs... ook weer gebaseerd op een waargebeurd verhaal, kan je makkelijk in het rijtje plaatsen van Three Kings en Lord of War. We volgen twee middenklassers David en Efraim... In real life hebben ze zo hun sullige baantjes, maar ondertussen houden ze zich stiekem bezig met de ondergrondse wapenhandel voor de Oorlogszones die op dat moment geplunderd worden door de Amerikanen. Efraim vind het allemaal maar best en ziet overal wel het grote geld in, maar David blijft schuchter en moet ook nog tegen zijn zwangere vrouw blijven liegen. De klussen gaan goed... ondanks ze hier en daar kogels moeten ontwijken, maar dan doen ze een deal met iemand die op de terroristenlijst staat... en ja, je kan ook sowieso wel al raden dat dit soort dingen niet lang waterdicht blijven.

En zo weet de film een dolle pret te worden dat uitstekend weet te balanceren tussen feel good-movie, oorlogsfilm en thriller. Jonah Hill en Miles Teller zetten hier keurige rollen neer... Fijne actie-scenes, netjes geschoten locaties en de spanning blijft er ondertussen goed inzitten. Die Irakese wapensmokkelaar wist ook even de show te stelen.

Flink van genoten.

avatar van martijn011

martijn011

Best een aardige misdaadkomedie, ik vind het echter niet zo hoogstaand als sommigen beweren. De film kent weinig echt goede grappen, Phillips gooit het wat meer over een serieuzere boeg met deze film.

Jammer dat de film weinig vernieuwends brengt, het is allemaal toch behoorlijk rijk aan clichés.

Jonah Hill en Miles Teller vormen wel een leuk duo, vooral eerstgenoemde is goed op dreef. De rol van Bradley Cooper daarentegen is erg matig.

Ik moet zeggen dat ik me best heb vermaakt met deze film maar ik denk dat ik er over een paar maanden niet veel meer van weet te herinneren.

Middelmaat, 3*.

Tarkus

Prachtige film is dit.

Had ik er niet van verwacht, maar heb me goed geamuseerd met deze prent.

Haast niet te geloven dat het is gebaseerd op ware feiten, maar tegenwoordig schrik ik van niets meer.

Echt een aanrader deze film, en ook voor de fantastische soundtrack is deze film de moeite meer dan waard !!

avatar van Movsin

Movsin

Meevaller.

"Geld ligt tussen de regels" en vooral "Oorlog=Economie" zijn van die harde oneliners waarvan deze "War Dogs" flink is voorzien.

Op zich weinig waarschijnlijk maar wellicht toch bij de realiteit aanleunend, alzo wordt een verhaal op een heel onderhoudende manier gebracht, netjes balancerend tussen een in de grond ernstig gebeuren en de luchtigheid waarbij het wordt neergezet.

Blikvanger is het personage vertolkt door Jonah Hill, een contrast met zijn vriend, eveneens keurig, maar minder spectaculair vertolkt door Miles Teller.

Geslaagde soundtrack.

avatar van j0enne

j0enne

Dat lachje van Jonah Hill.

avatar van clubsport

clubsport

• 2086 berichten

goede film maar lord of war was spannender .

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2086 stemmen

Leuke film.

Vlot gebracht verhaaltje, met een perfect tempo en een goed uitgebalanceerde verhouding (lichter) drama en komedie. De film kijkt zo erg goed weg, te meer ook dat het verplichte dipje niet aansleept.

Jonah Hill en Miles Teller doen het daarbij uitstekend. Zowel individueel als samen dragen ze de film. Teller is er voor het iets serieuzere werk, Hill krijgt geregeld de lachers op zijn hand.

Dat is ook wel te danken aan hoe regisseur Todd Philips erin slaagt hem karikaturaal neer te zetten en over-the-top te gaan maar bij momenten er nog genoeg sérieux in houdt om de film wat "lading" te geven. Enorme meevaller, zo.

avatar van Patrice8

Patrice8

Aangenaam positief verrast. Vermakelijk, humor en kijkt lekker weg! En je moet er inderdaad van houden!

Onderhond

Best oké.

Doet inderdaad wat denken aan Lord of War, een wat komische en frivole invulling rond wapen dealers, maar ditmaal door een volbloed comedy regisseur verfilmd. Gelukkig houdt hij wel het midden tussen misdaad en comedy, zodat de film niet vervalt in pure kolder.

Hill en Teller zijn een aardig duo. Niet sterk genoeg om de hele film te dragen, maar nergens vervelend of irritant. Het verhaal is op zich al redelijk absurd, Phillips voegt er net voldoende humor aan toe om het vlotjes te houden voor de volledige twee uur.

Verder wel netjes afgewerkt, maar dat mag je ook wel verwachten van een film als deze. Enige probleem is dat er weinig memorabele momenten inzitten. Het hobbelt allemaal wel aardig verder en het kijkt ook gewoon lekker weg, maar het moment dat de film is afgelopen ben je ook alweer de helft vergeten. Degelijk tussendoortje dus.

avatar van Shadowed

Shadowed

Prima.

War Dogs is zelfs het beste waar Phillips tot nu toe mee is gekomen. Van zijn komedies hoef ik normaal niks van te weten, maar War Dogs loopt toch net wat vlotter. Toch is de relatief brute humor vermengd met zo'n serieus onderwerp toch niet helemaal de ideale combinatie, inclusief hier.

Doet qua verhaal een beetje denken aan Lord of War maar dat voorbeeld is toch stukken scherper en harder dan War Dogs die de situatie op een meer komische manier bekijkt. Bovendien is Lord of War voor een film die 11 jaar eerder is uitgekomen visueel toch stukken beter in elkaar gezet.

Toch ziet War Dogs er visueel ook niet slecht uit. Degelijke cinematografie en solide montage zorgen voor een vlotte film. De 114 minuten tikken zo voorbij, het voelt echt aan als een film van enkel 90 minuten. Phillips weet precies hoe hij de kijker zo vlot mogelijk door zijn film kan loodsen en dit is de eerste keer dat ik hem dat zie doen.

Hill doet het erg goed, ondanks dat hij soms te hard probeert om een grappig type te zijn. Hij moet een beetje voor de komedie zorgen, maar doet daar soms net wat te veel voor dan nodig is. Dat lachje bijvoorbeeld past gewoon niet. Teller doet het ook redelijk maar weet de film bij lange na niet te dragen. Als duo doen ze het wel prima.

De film is lang bezig met het rise-gedeelte maar als het op fall aankomt gaat alles er wel heel snel doorheen. Alsof er heel veel haast was met het schrijfwerk. Zo voelt de film soms een tikkie rommelig aan, maar het vlotte tempo doet dat deels verbloemen. Verder kent de film best sterke momenten, maar net wat te geforceerde komedie en moraalelementen. Verder vind ik dit nu Phillips zijn beste film qua regie, maar inhoudelijk is het toch nog niet heel perfect.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

De film doet een beetje denken aan American Made (2017). Soms is een film die is gebaseerd op de werkelijkheid beter dan pure fictie. Beide hoofdrolspelers doen het goed, alleen is dat nerveuze lachje van Hill wat geforceerd. Het begin van de film duurt wat lang, maar eens ze hun plannen uitvoeren bleef ik toch geboeid kijken tot het eind.

avatar van DwarreI

DwarreI

Deze film deed me heel erg denken aan The Wolf of Wall Street, zowel qua stijl als verloop. Vrij vermakelijk maar ook vrij oppervlakkig.