War Dogs (2016)

3,39

Komedie / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Miles Teller, Jonah Hill en Ana de Armas

Twee twintigers die in Miami wonen ten tijde van de Irak-oorlog buiten een kleinschalig overheidsinitiatief uit dat kleine bedrijven toelaat om een gooi te doen naar aanbestedingen van het Amerikaanse leger. Ze beginnen klein maar al snel stroomt het geld binnen. Maar het duo komt in de problemen wanneer ze een deal van 300 miljoen dollar binnenhalen om het Afghaanse leger te bewapenen - een deal die hen in contact brengt met twijfelachtige figuren, niet in het minst hun eigen regering.

57 BERICHTEN 28 MENINGEN

kappeuter (moderator)
geplaatst: 6 november 2015, 12:05 uur [permalink]
Vanaf 10 maart 2016 in de bioscoop (Warner Bros)
EDIT: verplaatst naar 18 augustus

avatar van schram101

geplaatst: 24 maart 2016, 22:52 uur [permalink]
Trailer is niet hilarisch, maar misschien is dat in dit geval juist positief. Vind het er hoopvol uit zien. Prima concept en Hill is sowieso wel interessant.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 24 juli 2016, 21:37 uur [permalink]
Nice!

avatar van zoutzak
geplaatst: 19 augustus 2016, 01:38 uur [permalink]
Zal ik maar de spits afbijten? Voorspelbaar. Weinig origineel. Weinig waarheidsgetrouw. Allemaal waar. Maar waarom dan toch 4*? Wel, Jonah Hill trekt hier de vorm door uit Wolf of Walstreet, wat hilarische momenten oplevert en de film zekere kwaliteiten bezorgt in een verhaal dat al snel doet denken aan Lord of War. En het resultaat is zo'n beetje even geslaagd als het gemiddelde van die twee films.

avatar van Walter S.
geplaatst: 20 augustus 2016, 01:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond het een erg te gekke film. Okay, het zal in werkelijkheid vast anders gegaan zijn maar wottefok.
Waanzinnig verhaal over een dikke weirdo en zijn vriend die op avontuur gaan, ups en downs doorstaan en met vindingrijkheid veel geld verdienen. Hier en daar wat (botte) humor, helaas toch ook weer een zeikwijf, één van de weinige minpunten. Verder een prima film, zeer goed mee vermaakt.

avatar van Shinobi
geplaatst: 20 augustus 2016, 16:37 uur [permalink]
"We drive through all triangles, including your moms."

Een paar maanden geleden las ik nog een artikel over deze heren en ik viel van de ene verbazing in de andere. Des te leuker dat dit verhaal is verfilmd.

Sowieso spreekt het tot de verbeelding dat twee twintigers - met nauwelijks enige ervaring in de wapenhandel - zomaar een aanbesteding kunnen doen aan het Amerikaanse leger. Als kijker word je bij de hand genomen door David Packouz die je vanuit zijn perspectief geregeld informeert over het reilen en zeilen van deze business. Op deze manier besef je hoe krankzinnig het allemaal wel niet moet zijn geweest.

Desondanks steekt het dat er niet meer gedaan wordt met de maatschappijkritiek en enkele morele kwesties die licht aan bod komen. Daarbij blijft het geheel wel erg aan de vlakte; de personages worden niet uitgediept en de echte dramatiek blijft uit. Het resulteert zich in een voorspelbare film waar men moeite heeft om het narratief gedegen over te brengen.

Met Todd Phillips aan het roer is te verwachten dat 'War Dogs' doorspekt is met humor. Dit is deels zo, aangezien het luchtig blijft en er lekker veel zwarte humor in zit verwerkt. Maar de grootste troef is zonder twijfel Jonah Hill die op een onnavolgbare wijze Efraim Diveroli weet te portretteren. Bovendien is de chemie tussen hem en Miles Teller best aardig.

Al met al een vermakelijke film waar stiekem meer mee gedaan had kunnen worden, maar toch blijft boeien van begin tot eind.

Dikke 3,0 sterren.

avatar van mjk87
geplaatst: 20 augustus 2016, 19:30 uur [permalink]
Ik moest soms weleens denken aan Goodfellas bij het zien van deze film, zowel inhoudelijk als vanwege de soundtrack. Scorsese's film is beter, diepgravender ook, maar War Dogs is wel prima vermaak. Leuk inzichtje in een waargebeurd verhaal (waardoor je de afloop al weet, anders was dit verhaal nooit naar boven gekomen) en de handel in wapens. Wel vrij oppervlakkig, maar met inhoud genoeg om in ieder geval een duidelijk verhaal te vertellen. Verder prima gespeeld door Teller en Hill, beiden soms erg vervelend maar nu goed te doen. Echt grappig worden ze nooit, maar ze hebben wel chemie en dat scheelt al heel wat. Wat ook opvalt is de prima soundtrack (hoorde ik daar weer eens Fortunate Son langskomen?) en in tegenstelling tot Suicide Squad, ook overvol met prima nummers, is er nu wel een samenhang tussen beeld en muziek en heeft dit nu wel effect. 3,5*.

avatar van Rickazio
geplaatst: 21 augustus 2016, 00:13 uur [permalink]
Top filmpje, kom net uit de bios en heb me geen moment verveeld. Vond het beetje Wolf of Wall Street 2.

avatar van mrklm
geplaatst: 21 augustus 2016, 12:14 uur [permalink]
Het waargebeurde verhaal van een jonge man die na een ontmoeting met een jeugdvriend zijn financiële toekomst veilig stelt door op een slimme manier in wapens te handelen. Maar uiteraard loopt het dusdanig uit de hand dat hij zichzelf dusdanig in de nesten werkt dat hij zijn toekomst en zijn leven niet meer zeker is.
De aanwezigheid van Jonah Hill benadrukt alleen maar de overeenkomsten met The Wolf Of Wall Street, evenals een paar shots die zo uit die film lijken te zijn gekopieerd. Maar waar Scorcese vooral zwelgde in excessen die rijkdom en macht met zich meebrengen en daardoor geen inzicht wist te geven in de drijfveren van zijn hoofdpersoon, lukt dat regisseur Phillips wel. Hij wordt daarbij enorm geholpen door de briljante alleskunner Miles Teller, die zijn karakter met beide benen op de grond houdt en je als kijker geboeid houdt. Teller en Jonah Hill blijken een uitstekende match en tonen aan tot de beste acteurs van hun generatie te horen. Hoewel de film leentjebuur speelt bij The Wolf of Wall Street en Goodfellas, is dit toch echt een prima staaltje entertainment.

avatar van russo
geplaatst: 22 augustus 2016, 00:09 uur [permalink]
Erg benieuwd, het boek (the dudes) vond ik zelf erg slecht geschreven (of vertaald) terwijl het verhaal zelf wel weer interessant is.

geplaatst: 22 augustus 2016, 17:50 uur [permalink]
Prima filmpje, geen minuut verveeld. Al vond ik wel dat er stukjes gekoppieerd waren uit Wolf Of Wallstreet.

avatar van Montorsi
geplaatst: 23 augustus 2016, 12:19 uur [permalink]
Best lollig, alleen wat te vlak en eentonig tegen het eind. Een van de weinige keren dat ik Jonah Hill wel goed trok ook.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 26 augustus 2016, 10:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik moest geen seconde aan The Wolf of Wall Street denken. En ook niet aan Goodfellas. Daarnaast brengt War Dogs het iets geloofwaardiger. TWOWS vind ik vaak maar vervelend over de top. En 2,5* voor die film is dan ook meer dan genoeg.

P.S. de echte David Packouz is overigens ook in de film te zien en vrij uitgebreid. Hij zingt voor een stel bejaarde mensen. De scène is in elk geval niet te missen.

avatar van tbouwh
geplaatst: 2 september 2016, 17:06 uur [permalink]
ah, ik vroeg me al af waarom de ogenblijkelijk anonieme knul die Don't Fear the Reaper zong zo lang in beeld was 🙂

avatar van m1chel
geplaatst: 10 september 2016, 14:51 uur [permalink]
Hoewel de Amerikaanse films over de oorlogsindustrie van de laatste jaren de nodige propaganda met zich mee zeulen, geeft War Dogs een verontrustend beeld over de oorlogmarkt die de Amerikaanse overheid voert. Via een onbekende website van de overheid profiteert Efraim (Jonah Hill) van de kruimeldeals die de oorlogsindustrie van Amerika nodig lijkt te hebben. Als Efraim zijn oude vriend David (Miles Teller) in zijn deals betrekt stuit het duo keer op keer op superdeals, waarmee de heren stinkend rijk worden. De film weet je dan eigenlijk ook direct van het begin af aan mee te zuigen in de bizarre situaties waarin Efraim en David belanden. Het is op sommige punten dan ook moeilijk te geloven dat dit verhaal daadwerkelijk op waarheid berust, maar het is juist dat feit dat deze film zo sterk maakt.

Jonah Hill zette zich definitief op de kaart als serieus acteur met zijn rollen in Moneyball en The Wolf of Wall Street, maar toch doet hij daar War Dogs nog een schepje bovenop. Het bizarre gedrag dat de zelfingenomen Efraim vertoont weet Hill dan ook op een geniale manier naar het witte doek te vertalen. Maar hoewel Hill de show steelt mogen we Miles Teller zeker ook niet vergeten. Want voor het eerst sinds Teller zijn sterke rol in het magistrale Whiplash speelde laat de jonge acteur zien dat hij uit het juiste hout is gesneden. De chemie tussen de heren is dan ook sterk aanwezig, waarbij je in de eerste helft van de film niet goed weet of je nou naar een komedie zit te kijken of een serieuze film. Een gevoel dat versterkte wordt door het geniale lachje van Hill.

War Dogs heeft ook een pakkend verhaal, waarmee de film een regelrechte aanklacht is tegen de Amerikaanse wapenhandel. Zo toont de film ons een teer punt betreft de Amerikaanse regering, waarbij het hen duidelijk geen bal uitmaakt via welk kanaal hun wapens en munitie binnen komen, zolang het maar goedkoop is. Dit is ook het punt waarop de film een zeer verontrustend beeld afgeeft, want klaarblijkelijk kan iedereen met een beetje kennis zomaar wapens aan de regering verkopen. Zelfs als de tussenpersoon een internationaal gezochte terrorist blijkt te zijn. De balans die hier bij het moordende tempo van de film wordt gevonden tussen spanning en de komische noot is wat de film zo sterk maakt

De overgangen in de film, die in hoofdstukken is opgedeeld, zijn daarnaast visueel erg aantrekkelijk. Dit wordt namelijk gedaan aan de hand van quotes die te maken hebben met het verloop van de situaties waar Efraim en David belanden. Dit maakt het dat War Dogs een unieke film is geworden in zijn soort, met een ontluisterende boodschap aan het einde van de film. Het is iets dat iedereen misschien wel weet, maar waar niemand echt bij stil staat. Het laatste punt wat zeker niet vergeten mag worden is de zeer fraaie soundtrack. Zo strelen de muziek van onder andere Pink Floyd en de Beastie Boys de hele film door de trommelvliezen. Dit in combinatie met het puike camerawerk dat de film rijk is maakt War Dogs tot een heerlijke film om te kijken.

War Dogs is een ijzersterke oorlogskomedie geworden die je de ogen opent. Aan de hand van een briljant acterende Jonah Hill weet de film je vanaf de eerste minuut mee te zuigen in het het verhaal, dat in een sneltreinvaart richting het einde dendert. Het statement dat de film afgeeft op de hypocriete en hebzuchtige oorlogsmarkt wordt direct duidelijk en zet je hiermee ook zeker aan het denken. Uiteindelijk is het de balans tussen spanning en humor, die samen met de heerlijke soundtrack uit de film zorgt voor een unieke kijkervaring. Het maakt War Dogs tot een niet te missen film, want het moge duidelijk zijn dat dit een van de beste films van dit jaar is.

avatar van Teejey
geplaatst: 15 september 2016, 14:12 uur [permalink]
Ik kom net uit de bios lopen en heb me 2 uur dik vermaakt! Een tof plot, niet bijzonder, maar zeker vermakelijk. Het is uiteindelijk toch meer een drama/misdaad maar geslaagde grappige momenten waren er! Lag echt even dubbel toen Efraim een foto wou maken van de smokkelaar en een grap maakte over zijn gebit. 😄

Teller en Miles vind ik altijd al, hier ook, acteurs met bovengemiddelde prestaties en Cooper zie ik opnieuw een vreemde rol overtuigend invullen. Ana de Armas is gewoon erg leuk.

Fraaie beelden van vooral Miami en Albanië en ook nog eens een aardige soundtrack.

De film deed ook mij denken aan zowel Lord Of War, qua plot dan vooral, en aan The Wolf of Wall Street. Vergelijkbaar niveau met laatstgenoemde.

EDIT: Verrek, de echte David Parkouz speelde gewoon mee als de zanger in het bejaardentehuis.

avatar van Yugnav
geplaatst: 25 september 2016, 04:54 uur [permalink]
Begint erg sterk en soms ook hilarisch. Hill doet het weer fantastisch. Begint toch wel één van mijn favoriete nieuwe acteurs te worden! En ook Teller doet het erg goed hier! En Armas... Wat een prachtige vrouw! Het verhaal op zich is natuurlijk fantastisch. Te absurd om te verzinnen. Maar het wordt toch niet echt goed uitgewerkt. Misschien duurde te film te lang, maar ik vond hem na het middenstuk toch inzakken. Jammer, dit had namelijk een briljante film kunnen zijn. Helaas nu net bovengemiddeld. Alsnog raad ik hem zeker aan om te kijken!

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 27 september 2016, 23:09 uur [permalink]
Simpel rise & fall filmpje met een Jonah Hill die van de set van The Wolf of Wall Street (2013) door is gerold naar deze War Dogs. Veel gelijkenissen, maar dat is in dit geval een goede zaak. Toch blijft het een erg voorspelbaar en weinig flexibel gegeven waar coke-snuiven, hoeren neuken, angst voor verre landen en Amerikaanse supremacy, geilend op geld, centraal staan. Maar gelukkig goed gedragen door Teller en (met name) Jonah Hill. Kleine 3*

geplaatst: 9 november 2016, 01:31 uur [permalink]
Gewoon een 13 in een dozijn film meer niet. Als je een meesterwerk als The Shawshank Redemption 4.5 ster geeft moet je een film als deze wel maar een halve ster geven want echt NIKS van deze film gaat me ooit bijblijven. Ik denk ook niet dat ik hem ooit nog een keer zal kijken, daarvoor is ie gewoon niet goed genoeg.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 9 november 2016, 04:22 uur [permalink]
Helemaal zo slecht nog niet. Door deze cast kun je deze film niet helemaal serieus nemen, ze doen het niet slecht hoor maar Hill en Teller als wapenhandelaars is niet echt overtuigend. Desalniettemin is het verhaal wel interessant en is de film zeker ook vermakelijk.

avatar van Antonev
geplaatst: 9 november 2016, 17:59 uur [permalink]
Nou, dat viel helemaal niet tegen, al had ik er wel ietsje meer van verwacht. Het verhaal steekt aardig in elkaar en blijft tot het eind boeiend genoeg. De humor is fijn en Hill zet echt een prima rol neer als zelfverzekerde wapenhandelaar. Wat ik wel jammer vond is dat men toch niet helemaal de juiste sfeer heeft weten neer te zetten. Dreigende situaties voelden niet echt dreigend aan. Als je het mij vraagt bleef het allemaal niet iets té luchtig. Maar eerlijk is eerlijk, het is een vermakelijke film.

avatar van tattoobob
geplaatst: 11 november 2016, 08:14 uur [permalink]
Heel tof verhaal,goed acteerwerk van goede acteurs en een bloedmooie Ana de Armas 👍.
Film kijkt heerlijk weg er is een goede weg gevonden tussen drama en komedie om dit waargebeurde verhaal te kunnen vertellen.

Zeker een aanrader.

geplaatst: 11 november 2016, 18:18 uur [permalink]
een vd beste films die ik dit jaar al heb gezien, echt mijn ding dit.
Goed verhaal waargebeurd dan nog, goeie acteurs, boeiend vh begin tot het einde.
Zeer mooie dame ook die erin mee speelde en dan ook nog eens goed kan acteren.
Zeer boeiende en vermakelijke film met hier en daar een leuk vleugje geslaagde humor erbij.

avatar van Alathir
geplaatst: 11 november 2016, 21:44 uur [permalink]
War Dogs is een film die zo voorbij vliegt, de film verveelt namelijk geen moment. Een komedie vind ik het wel zeker niet, hooguit enkele keren geglimlacht. Jonah Hill speelt misschien iets te luchtig voor een wapenhandelaar wat toch een serieus beroep moet voorstellen waarin je niet met andere mensen moet sollen. Teller doet het prima, net als Cooper en Ana de Armas is een welkome verschijning.
Heel wat bekende liedjes gehoord ook. Aanrader dus!

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: 11 november 2016, 23:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
'Everybody Knows'

Bijzonder. Op dezelfde dag dat Leonard Cohen stierf, zag ik deze 'War Dogs'. Niet zo'n grote deal zou je zeggen, tot de aftiteling. Dan horen we Cohen. Die man is op dezelfde dag overleden dat ik deze film zag.

Ach ja. Vond er wel wat van. Van deze 'War Dogs' ook. Leuke prent van Phillips. Dat lachje van Hill alleen al, geneest menig mens van zijn of haar depressie. Heerlijk. En die wapens, best interessant. Leuke deals, kleurrijke karakters passen de revue en uiteindelijk verpesten die vreselijke feds het weer. Staan ze voor de lift hoor. Mja, moet je de inpakker maar betalen. Die lui staan ook niet te koukleumen voor niks natuurlijk.

Zonder gekheid verder. Leuke, bijzonder vermakelijke prent. Muziekjes, filters, beelden, flitsend verhaaltje, leuke acteurs. Todd Phillips doet veel goed. Niet altijd even geloofwaardig, maar ik heb me uitstekend vermaakt. En Ana de Armas is hier altijd welkom. Kunnen we het er even over hebben.

avatar van Steventj3
geplaatst: 13 november 2016, 02:05 uur [permalink]
Ik vond het vooral een lekkere wegkijker. Af en toe komt er een leuke grap voorbij, voornamelijk van Jonah Hill, die toch wel heel erg geschikt is voor dit soort rollen. Het blijft toch wel een bijzonder en zeer apart verhaal, ik zou er graag meer over lezen of zien. Misschien toch maar het boek van een van de heren eens een kans geven.

Qua cinematografie zit het allemaal prima in elkaar. Mooie beelden, goede soundtrack eronder en een paar sterke acteurs.

avatar van Tolkienfan
geplaatst: 13 november 2016, 20:18 uur [permalink]
hele vermakelijke film. Grappig dat Bradley Cooper ook een rol had. De soundtrack is geweldig.

geplaatst: 14 november 2016, 17:41 uur [permalink]
Ik heb me heel best vermaakt ! Maar zonder Jonah Hill had het misschien allemaal wat tegen gevallen. Als je de echte personen ziet vraag ik me af waarom hij gecast is. Lijkt absoluut niet...

avatar van Walter White
geplaatst: 15 november 2016, 16:30 uur [permalink]
Een goede film van begin beetje inkomen was toch een leuk om is een keer gezien te hebben.

avatar van Uier
geplaatst: 15 november 2016, 16:47 uur [permalink]
Heerlijk, die kwalitatief hoogstaande rise & fall flicks. Ben echt een fan van het genre.
Het heeft inderdaad iets weg van TWOWS, maar ook van de oudere films met deze opzet, zoals Blow, The Lord of War, Donnie Brasco en zo kan ik nog wel even door gaan.

War Dogs heeft een leuk uitgangspunt, wat maar weer eens aankaart hoe hypocriet de (westerse) kapitalistische wereld in elkaar zit. Hill speelt de rol van volgevreten egocentrist dan ook met verve.
Ook de soundtrack en beelden zijn van hoog niveau, waardoor de film -ondanks enkele pacingproblemen- erg goed bevallen is.