Lord of War (2005)

Verenigde Staten / Frankrijk / Duitsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Andrew Niccol
met Nicolas Cage, Bridget Moynahan en Jared Leto

De Oekraïens-Amerikaanse Yuri Orlov (Nicolas Cage) is een exploitant van wapens, die de hele wereld rondreist om zijn handel te verkopen. Hij komt daarbij in de gevaarlijkste oorlogsgebieden. Het beroep van Yuri zorgt ervoor dat hij vele vijanden heeft. Zo moet hij uit de handen blijven van de meedogenloze Interpolagent Jack Valentine (Ethan Hawke), zijn concurrenten en zelfs sommige van zijn klanten zijn hem niet goed gezind. Yuri's klanten bestaan dan ook vaak uit de meest beruchte dictators ter wereld. Op het hoogtepunt van zijn roem komt Orlov echter oog in oog te staan met zijn grootste vijand: zijn geweten. Maar zowel zijn vijanden als zijn handlangers zullen hem niet zomaar laten gaan.

avatar van JasonV
Een van de betere films N.Cage. Ik vind vooral national treasure KUT.

avatar van supadragon8
Zeer goede film met een boodschap, complimenten voor de sterke eerste scene.

Nicholas Cage doet het al jaren niet meer goed in mijn ogen en ik had deze (daarom) al die tijd links laten liggen. Nu toch bekeken en het valt me eigenlijk helemaal niet tegen. Cage is hier juist goed gecast. QUa acteerwerk, casting en verhaallijn is dit een prima onderhoudende film.

avatar van Titatiko
De beginscene is echt vet

top film , top acteerwerk! beste film van cage

avatar van TornadoEF5
Matig

Het soort concept waar we iemand een imperium zien opbouwen, geniet van de glorie en tegelijkertijd afrekent met zijn rivalen en uiteindelijk ook weer zijn imperium ten onder ziet gaan, is iets wat we al vaker terugzien in films. Niet dat ik me daar aan stoor, want het blijft een boeiend concept. Maar hier is het wel beduidend minder interessant dan bij andere dergelijke films. Ik weet niet waar het aan ligt. Ligt het aan de hoofdacteur. Is het verhaal niet goed genoeg. Is de thematiek niet interessant genoeg. Ontbreekt het aan sfeer in deze film. Wel, ik heb een gevoel dat er wel overal iets aan schort. Ik zie Nicolas Cage graag bezig, maar ik heb niet het gevoel dat hij past in deze rol van een Oekraïense Amerikaan. De bijrollen zijn verder ook niet echt memorabel, wat bij zo een films vaak wel anders is. De gedrogeerde broer is waardeloos en gewoon vervelend, en de typische knappe vrouw die het succes van het hoofdpersonage in zo een film kracht moet bijzetten, valt ook door de mand. De liefde tussen die twee is verder ook (extreem) ongeloofwaardig en komt daardoor erg geforceerd en zelfs vervelend over. Dat vermoeden wordt kracht bijgezet door de opmerkingen die de pasgetrouwde vrouw aan het adres van Cage geeft. Het is gewoon vervelend.

Verder is het verhaal gewoon niet beklijvend genoeg om enorm indruk te maken. Ik heb ook het gevoel dat het in de opbouw al verkeerd gaat. Het hoogtepunt komt er al te snel, en blijft vervolgens ook te lang aanslepen waardoor het hoogtepunt al snel een dieptepunt wordt qua ervaring. Het stuk vanaf dat de koude oorlog gedaan is, is gewoon niet interessant meer, en voelt langdradig of overbodig aan. Het helpt ook niet dat het verhaal niet echt geloofwaardig overkomt. Vierentwintig uur aan een stuk vastgebonden zitten in the middle of nowhere in Afrika, zonder eten, drank, de mogelijkheid om je behoeftes te doen of basiscomfort.

Soundtrack is ook best vervelend. Halle-fucking-lujah. Grootste kutsong ooit. Het getuigt van weinig inspiratie om voor de zoveelste keer een aangepaste versie van die song ergens te laten afspelen. Het past ook gewoon totaal niet bij die film. Visueel ook weinig speciaals. De technische vernuftigheden voegden weinig nieuws toe. We weten allemaal wel wat er met een kogel gebeurt wanneer deze gefabriceerd wordt. Rewinden had misschien zelfs een betere oplossing geweest. Dan kon men tenminste de kogel zien volgen naar de oorsprong, hetgeen waar het om draait in deze film. En dan konden we op een goede manier aftrappen. Nu koos men voor de gemakkelijke en sentimentele weg. En trapten we gezellig af, nadat een kind een kogel in zijn kop kreeg. Tadaaa! Het beloofde niet veel goeds. En metaforisch gezien is de kogel in dit geval deze vernietigende review.

Toch nog een nipte twee-en-een-half met dank aan het desondanks vrij boeiende eerste uur.

avatar van stefan dias
pfew… wat een flauwekul zeg.
Wat wil deze film eigenlijk zijn? Een ernstige boodschap, verpakt in amusement om meer mensen te bereiken? Uiteindelijk is het vis noch vlees.
Het resultaat is een hoop onnozelheid met echt belachelijke scènes ( die verf op het vliegtuig die uitloopt bij het vertrekken (!)), vol humor die totaal niet werkt en ook de ernst van de film ondergraaft. De 'filosofische' inzichten op het eind probeert nog wat loze gewichtigheid aan het geheel toe te voegen. Helaas, pindakaas.
Het duel met onkreukbare Interpolflik is niet spannend, de broer die wat ernstig reliëf moet geven loopt er ook maar bij voor spek en bonen en de 'romantic interest' zo mogelijk nog meer.
Als CAZ het van dit soort film moet hebben… heb nu al heimwee naar Acht.

avatar van Antonev
Ik heb deze al zeker 3 keer gezien, maar vreemd genoeg had ik nog geen stem uitgebracht.

Een strakke intro, boeiend verhaal en een degelijke Cage maken dit tot een vermakelijk misdaad filmpje. Als je heel kritisch gaat kijken, dan zitten er genoeg stukken in waarbij je je vraagtekens kunt zetten. Ik knijp bij deze film echter graag een oogje toe. Het kat en muis spel met Interpol is vermakelijk en Yuri zijn "werkzaamheden" in Oost-Europa en Afrika zijn interessant te noemen. De boodschap is uiteindelijk niet te missen.

avatar van Kondoro0614
Lord of War

Dit weekend dan eindelijk Lord of War eens gezien, wat al een langere tijd op mijn planning stond. Toch ben ik een beetje geschrokken want echt goed of ‘speciaal’ was deze film helemaal niet en, ik vond sommige delen echt veelte traag waardoor ik toch al gauw snel afgeleid raakte. Toch deed de film wel wat me je en brengt het zeker een belangrijk onderwerp met zich mee. Zeker het begin wanneer er een animatie word afgespeeld van een AK-47 kogel, hoe hij geproduceerd, verscheept en gebruikt word is zeker mooi gedaan en helaas ook met het trieste beeld dat de kogel een jong jongentje raakt in het hoofd, zet je ook wel een beetje aan het denken.

Ik heb onlangs de mooie film ‘ War Dogs (2016) ’ die voor mijn gevoel fijner wegkeek dan dat ‘Lord of War’ dat wist te bereiken. Ik denk dat het vleugje humor in ‘ War Dogs (2016) ’ toch beter verwerkt kon kon worden en leuker was om naar te kijken dan een Nicolas Cage en een Jared Leto die beiden Russen probeerden na te doen wat hopeloos was mislukt in mijn gevoel.

Ondanks dat ik de film niet helemaal geslaagd vond, heb ik me toch redelijk weten te vermaken met zo zijn sommige scénes. Vooral de scéne dat Cage begint met de wapenhandel is vermakelijk (via een soort Synagoge komt Cage aan de praat met een paar wapensmokkelaars die aan de UZI’s konden komen en vanuit UZI’s stapten ze al gauw over op AK’s) en hij verteld er gelijk bij waarom hij in het illegale circuit wapens verkoopt en niet aan de staat: op de illegale markt willen ze er nog wel eens meer voor betalen en zijn de betalingen ook altijd op tijd.

Yuri Orlov (Cage) leeft met zijn familie Vitaly Orlov (Leto), Irina Orlov en Anatoly Orlov in Brooklyn waar ze een bepaald Joodse restaurant runde. Vitaly is daar de kok (maar kan eigenlijk niet koken) en Yuri hing daar een beetje om heen. Op een dag kwam hij bij een Russische club waar een ‘aanslag’ werd gepleegd en Yuri zag waar het goud geld te halen viel: handelen in wapens. Dit wou hij niet in zijn eentje doen maar samen met zijn broertje Vitaly (die later verslaafd raakte aan cocaïne dankzij een deal die Yuri had gemaakt met een bepaalde drugsbaron).

Yuri ontmoet zijn liefde Ava Fontaine op een bepaald luxe eiland die Yuri helemaal had afgehuurd om Ava haar aandacht te krijgen. Hij had haar afgehuurd voor een fotoshoot die hij zelf verzon om haar naar het eiland te krijgen. Ze gaan samen, krijgen een kindje en leven een langere tijd gelukkig. Wanneer we een paar maanden/jaren overslaan zien we de winststijging van Yuri snel, en zijn handel in wapens is niet meer een paar UZI’s maar een duizendtal aantal AK’s geworden die hij vooral verkoopt aan een oorlogsmisdadiger ergens in Afrika.

Toch doet Lord of War vaak geen wonderen, is de film vaak wat aan de trage kant maar, je komt er wel makkelijk doorheen. Ik had denk ik iets te veel een film verwacht als ‘ War Dogs (2016) ’ waardoor ik toch wel iets geschrokken ben van de totale uitkomst van Lord of War. Hoewel dit je zondag avond prima vult blijft deze film niet speciaal voor mij tot aan het eind waar Leto doodgeschoten word door Afrikaanse rebellen nadat hij één truck vol met ammunitie heeft verwoest door middel van een granaat, waarna we een massaslachting zagen in een Afrikaanse tentenkamp, wat me toch wel even met de mond vol tanden liet staan.

avatar van IH88
Lord of War

Lekker cynische film over een wapenhandelaar, die zijn waar aan iedereen verkoopt als er maar geld mee te verdienen valt. Wij doden geen Afrikaanse kindjes, maar de wapens en de warlords aan wie we ze verkopen doden ze... Dat werk. Nicholas Cage voelt zich duidelijk als een vis in het water en dit soort rollen zijn dan ook op zijn lijf geschreven. Hawke, Leto en Moynahan zijn ook allemaal prima op dreef. De muziek is soms overdreven aanwezig, maar het pakt ook wel goed uit.

Wat deze film helemaal afmaakt is het cynische einde. Gelukkig is er niet voor een sentimenteel einde gekozen. Want de wereld heeft die aardige wapenhandelaren nodig natuurlijk. “The reason I'll be released is the same reason you think I'll be convicted. I do rub shoulders with some of the most vile, sadistic men calling themselves leaders today. But some of these men are the enemies of your enemies. And while the biggest arms dealer in the world is your boss, the President of the United States, sometimes he needs a freelancer like me to supply forces he can't be seen supplying. So, you call me evil, but unfortunately for you, I'm a necessary evil.” Juist…

Tarkus schreef:

Opnieuw bekeken, dit is een van de betere film met Nicolas Cage.
Cage maakt veel films, waaronder heel veel middelmatige tot slechte, maar deze behoort wel tot zijn betere films.
De moeite waard om te bekijken !!

Omdat ik deze film voor een prikje op Blu-ray heb kunnen kopen, nog maar eens bekeken.
Is en blijft een goede film, met een ongelooflijk goede soundtrack !!

Film over een wapenhandelaar. De film kijkt lekker en makkelijk weg. Mooi camerawerk en een prima acterende Nicolas Cage. Maar verder is het ook een film waarbij ik dacht toen hij afgelopen was. Zo, welke film zal ik hierna eens gaan bekijken. Hij heeft dus weinig indruk gemaakt.

TMP
Een behoorlijk slechte film. Van een fatsoenlijke plotopbouw of uitwerking is geen sprake. Een Oekraïense immigrant besluit dat hij wapenhandelaar wil worden en dat is hij dan kennelijk opeens ook. Waar hij zijn wapens vandaan haalt, hoe hij zijn netwerk opbouwt enzovoorts wordt niet of nauwelijks duidelijk gemaakt. Een aaneenschakeling van wat deals met schimmige dictators en dat is het dan wel. Nog wat flauwe subplotjes erbij, zoals een weinig geloofwaardige romance en een evenmin overtuigende jacht van een Interpolagent. Gaandeweg weet de film de aandacht nauwelijks meer vast te houden. Een ontzettend oppervlakkige uitwerking van een op zichzelf interessant thema.