Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Lord of War (2005)

Verenigde Staten / Frankrijk / Duitsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Andrew Niccol
met Nicolas Cage, Bridget Moynahan en Jared Leto

De Oekraïens-Amerikaanse Yuri Orlov (Nicolas Cage) is een exploitant van wapens, die de hele wereld rondreist om zijn handel te verkopen. Hij komt daarbij in de gevaarlijkste oorlogsgebieden. Het beroep van Yuri zorgt ervoor dat hij vele vijanden heeft. Zo moet hij uit de handen blijven van de meedogenloze Interpolagent Jack Valentine (Ethan Hawke), zijn concurrenten en zelfs sommige van zijn klanten zijn hem niet goed gezind. Yuri's klanten bestaan dan ook vaak uit de meest beruchte dictators ter wereld. Op het hoogtepunt van zijn roem komt Orlov echter oog in oog te staan met zijn grootste vijand: zijn geweten. Maar zowel zijn vijanden als zijn handlangers zullen hem niet zomaar laten gaan.

avatar van K. V.
Bij deze had 'k geen echte verwachtingen, al valt een Nicolas Cage film meestal niet tegen, dus deze eigenlijk ook niet. Het verhaal was verrassend boeiend en origineel gebracht. Dit begon al vanaf de intro.
Visueel zat de film ook snor, net als de toffe muziekkeuze. Maar vooral Nicolas Cage stal toch wel de show. Ondanks dat het eigenlijk geen zo'n goed personage is, komt hij sympathiek over en leef je er toch met mee.
'k ben eigenlijk aangenaam verrast door de film en ondanks dat 'k het niet zo heb voor wapens/oorlog, kon de film me toch de volledige speelduur (toch een kleine twee uur) boeien. 'k vond het een aanrader.

avatar van Insignificance
Gitzwarte film in frisse kleurtjes. Ik heb nog wel eens wat moeite gehad met de aanwezigheid van Ethan Hawke, die ergens onderweg wel heel erg nadrukkelijk het geweten van de film opdreunt. Wat Vitaly in Sierra Leone onderneemt, zit ook niet helemaal lekker. Toch weet Niccol die mindere momenten afdoende te pareren.

Wapengekletter afwisselen met het geluid van een rinkelende kassa is nu niet bepaald subtiel, maar binnen dit dartele sfeertje werkt het wel degelijk. Zo wordt op wonderlijke wijze bittere ernst aan een lach gekoppeld, die door het overdonderende cynisme, dat zo'n beetje de gehele speelduur siert, onmiddellijk een wrange wordt.

Film is doorspekt met het soort logica dat net zo gemakkelijk grappig als treurig is. Bij Baptiste Sr. (kijk 'm grijnzen wanneer ie MTV ter sprake brengt; Eamonn Walker is hier serieus op dreef), maar natuurlijk vooral bij Yuri Orlov. Neem alleen al de manier waarop hij zijn relatie met Ava tot stand brengt en omschrijft. Mooi rolletje voor Cage.

Gladjanus zonder moraal, met de gebruikelijke excuses en een simpele drijfveer: I'm good at it, terwijl de gevolgen (lees:slachtoffers) van zijn wapenhandel steeds iets dichter bij hem komen. Vond daarom het slot, alhoewel wat slapjes van opzet, ook vrij goed werken. Het zijn niet de meest memorabele woorden, maar ze komen wel aan.

avatar van jna blauw
Aardig filmpje wel, leuk stukje regie werk van Andrew Niccol.

avatar van MartMovie
Gek genoeg nooit gezien maar dat is jammer want heb me prima vermaakt. Mooie film met een boodschap. Hoewel de film het meer moet hebben van de grote lijnen, want details worden niet echt uitgewerkt. Goed om weer eens te zien dat er een tijd was dat Nicolas Cage ook in goede films speelde. Jammer dat er toch een beetje meer voor de actie dan de inhoud is gekozen anders had hij nog beter kunnen scoren.

avatar van Insignificance
Wat voor inhoud/details had je dan willen zien?

avatar van ambrosini
Leuke film, alleen boodschap is toch al bekend? Gaan nu alle oorlogen stoppen?

avatar van stefan dias
Versimpelde versie van wat waarschijnlijk gruwelijk reëel is.
Toch was de vertelstructuur net iets te glad en te vlot wat het allemaal net iets minder schokkend maakte, omdat er ondertussen ook nog een beetje geëntertaind moest worden. Een verdedigbare keuze want zo bereik je natuurlijk wel meer mensen.
On-vergetelijk was hij dan weer net niet. Een fikm die ik wilde zien en moest zien, maar toch net een klein beetje te kort schoot.

ambrosini schreef:
Leuke film, alleen boodschap is toch al bekend? Gaan nu alle oorlogen stoppen?

rare opmerking zeg.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film met een maatschappelijk thema heeft altijd het gevaar om te vervallen in een les moraal met de wijzende vinger. Gelukkig zijn er films als dit die het probleem evengoed aankaarten zonder hypocriet te zijn of net te belerend. Het doet me wat denken aan Thank you for smoking.

De wapenhandel is geen ver-van-mijn-bed-show, waarbij ik denk aan de bloeiende Waalse wapenhandel. Maar wapenfabrikant USA is natuurlijk het ideale land als het over wapens gaat. Een land waar mensen een wapen dragen alsof het een alledaagse gsm is, maar waar wel vergeten wordt dat er achter die logische wapendracht ook een hele handel en industrie zit. En zodra er geld gemoeid is telt maar één ding: kopen en verkopen en zoveel mogelijk opbrengen. Wat de morele gevolgen daarvan zijn, zal de industrie worst wezen.

Bij deze aanpak hoort natuurlijk een grote dosis cynisme en dat wordt in de film goed vertaald. Een betere aanpak trouwens dan bvb de films van Michael Moore waarbij je op voorhand die spreekwoordelijke wijzende vinger te zien krijgt en je met een 'ja-we-weten-het-nu-wel' gevoel zit voor je de film al gezien hebt.

In de film past Nicolas Cage als gegoten in dat cynisme en als zenuwachtige tegenpool krijgt hij Jared Leto, een acteur die veel van dit soort rolletjes goed weet te vertolken zonder een echt topacteur te worden in Hollywood. Verder wel een cast die goed gekozen is en een uitgewerkte film die je zeker doet genieten met regelmatig een glimlach. Er zijn zeker beter films, maar dit is toch leuk om zien.

avatar van SnakeDoc
Je hebt ze die fan zijn van Cage, en de echte haters. Ik vind dat Nicolas zich in Lord of War bewijst onder de echte top acteurs te horen. Hij speelt heerlijk koelbloedig zijn rol als wapen handelaar. Een film boordevol variatie. Wat misdaad, wat drama, wat actie en een stuk of wat thriller momentjes afgewisseld met wat zwarte humor.

Stoere film, met prachtige shots. Alleen de openingsscène is al geweldig! Ook de voice-over ingesproken door Cage zelf zorgt voor de nodige sfeer.

Alles wat een goede misdaad film nodig heeft is in lord of War aanwezig. Voor mij, op en top vermaak!

avatar van markie1978
Gave film, Cage is weer terug. gister pas voor het eerst gezien. IK denk dat ik deze film ergens gemist heb.

avatar van mnrk
Can you bring me the gun of Rambo?....Part One, Two, or Three?.....I've only seen Part One.

Een uitstekende film van Andrew Niccol....

Het verhaal wordt vanaf de intro geweldig gebracht, er zit lekker veel vaart in en alles komt gewoon prima over....

Nicolas Cage speelt zijn rol zeer goed als Yuri Orlov en wordt prima en leuk bijgestaan door Jared Leto en ook Bridget Moynahan is zeker de moeite waard ...

avatar van dutchtuga
Begint aardig fris en met een geweldige openingsscène, maar vervalt uiteindelijk in een wel erg in een standaard film. Cage blijft wel aangenaam in zulke rollen.

avatar van Aapje81
Na In Time (2011) is dit pas de tweede film van Andrew Niccol die ik zie en ik moet zeggen dat het niet tegen valt. Wat vooral positief opvalt is het erg goede acteerwerk. Tot in de kleinste bijrol is deze film prima verzorgd. Nicolas Cage speelt na Leaving Las Vegas (1995) hier zijn beste rol en ook Ethan Hawke en Jared Leto doen het prima.

Het scenario is op zich pakkend genoeg en de film kent voldoende memoreabele scenes. Enig nadeel is dat de film qua scenario weinig nieuws brengt. Het boeit allemaal enorm maar uiteindelijk is het toch allemaal vrij voorspelbaar. Door de goede uitvoering krijgt deze film echter een dikke 4.

Goed

avatar van missl
Nicolas Cage wordt een wapenverkoper en een hele goede, het begin van de opbouw van zijn bedrijf gaat wat snel maar dat maakt niet uit, het gaat voornamelijk over zijn carriere en hoe mensen en hijzelf hierop reageren. Op een gegeven moment is het onhoudbaar, hij wordt een bekend persoon binnen de wapenwereld en valt zo ook op bij de politie. Cage is een slimme man en weet keer op keer hier iets aan te veranderen omdat hij geen ander werk wil doen gaat hij door met de wapens. Hij denkt namelijk dat dit het enige is waar hij goed in is. Goed gespeeld, flitsende beelden, goede film.

Ook het praten tegen de camera heeft wel wat. Hierdoor zie je toch dat hij het er ook niet makkelijk mee heeft en dit maakt hem toch wat menselijker. Wat trouwens goed is van de film is dat je als kijker sowieso wat sympathie voor Cage krijgt, ookal is hij een redelijk slechte man.

avatar van DBTim
Boeiend vanaf de eerste tot de laatste seconde. Het verhaal is erg sterk en wordt ook nergens echt over the top. Ik heb het normaal gesproken niet echt op Cage, maar hier steelt ie toch wel de show. Aanradertje!

avatar van Hannibal
Ik had er niet veel van verwacht, maar Lord of War is toch wel een goede film.
Het laat op een confronterende manier zien hoe het reilt en zeilt in de wapenhandel. Nicolas Cage leek me nogal ongeloofwaardig als een Oekraïener. Mijn vooroordeel bleek onterecht, hij deed het juist zeer goed. De kijker wordt voortdurend geconfronteerd met gemengde gevoelens. Respect voor wapenhandelaar Yuri en zijn originele manier van handelen, maar tevens walging over zijn oogkleppen die hij bewust draagt en zich niets aantrekt van de ellende die zijn wapens aanrichten. Aan het begin van de film wordt op prachtige wijze getoond hoe een kogel van de wapenfabriek uiteindelijk, na een lange reis, in het voorhoofd van een Afrikaans kind terecht komt. Bizar, maar dat is het natuurlijk ook.

Topfilm.
Natuurlijk zijn er weer reacties zoals "leuk werkje" enz.
Schattig onbenul.

avatar van Filmfan74
Erg vermakelijk met zo nu en dan goede humor. Leuke Jared Leto. Maar daar waar Orlov door zijn geweten zogenaamd in de knoop komt vind ik dat niet goed uit de verf komen. Wat mij betreft had daar meer in gezeten, vandaar maar 3 sterren.
Wel een van Cages beste rollen.

avatar van Roger Thornhill
"Yuri Orlov? We're with the Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms." Nicolas Cage: "Let me guess – this isn't about the Alcohol or the Tobacco." Cage heeft de afgelopen jaren in een grote hoeveelheid films gespeeld die je niet zozeer de volgende dag alswel op het moment van kijken zèlf al weer vergeten bent, maar in een film als deze realiseer ik me weer hoe goed kan zijn, in "another of those performances you cannot easily imagine anyone else doing" zoals Roger Ebert prima verwoordt. Het gitzwarte script blijft dankzij z'n bijna vrolijke cynisme toch verdraaglijk, de bijrollen zijn zonder uitzondering goed ingevuld (inclusief de altijd en overal uitstekende Ian Holm als concurrerende wapenhandelaar), en het is verfrissend dat het ethisch besef uiteindelijk wel bij Yuri's broer en vrouw maar niet bij hemzelf binnenkomt. Een geweldige en lekker schrijnende satire.

Tarkus schreef:
Ik vond dit een zeer goede film. Eentje waarover je naderhand nog eens goed kan nadenken. Want een boodschap heeft deze film wel. Alleen al de reden waarom hij op het einde weer wordt vrijgelaten is een waarheid als een koe. Fantastische acteerprestatie alweer van Nicolas Cage. Ook de rol van Ethan Hawke is subliem. Kijken deze film hoor, is zeer de moeite waard. En ook de soundtrack mag er zijn, de nummers zijn zeer toepasselijk gekozen. Zelfs onze eigen (Belgische, ik ben Belg) Hooverphonic komt aan bod. Topklasse !!

Opnieuw bekeken, dit is een van de betere film met Nicolas Cage.
Cage maakt veel film, waaronder heel veel middelmatige tot slechte, maar deze behoort wel tot zijn betere films.
De moeite waard om te bekijken !!

avatar van blurp194
Where there's a will, there's a weapon.

Cage is een erg wisselvallige acteur. De ene keer speelt hij slecht in een slechte film, dan weer laat hij zien dat hij het kan in een goede. Kennelijk kan Andrew Niccol hem in de goeie richting krijgen, en zijn wat gladjanussige uitstraling en graftakkerige stem lijken allebei gemaakt voor de droog-cynische oneliners die hij met strak gezicht in de camera uitspreekt. Maar niet alleen hijzelf is goed op dreef - alle acteurs zijn op hun best, stijgen haast boven zichzelf uit in deze film.

De structuur van pseudo-documentaire met gitzwarte humor werkt goed - de humor duurt te lang en gaat daarmee tegenstaan, en precies met de goede timing om het slot er goed in te rammen. Knap gedaan. En mooi gefilmd ook.

Jammer dat de boodschap nog steeds niet echt gehoord wordt. Wapenhandel is tenslotte vooral iets dat met medeweten, goedkeuring en ondersteuning van regeringen gebeurt. Ook die van ons.

Sinds een lange tijd deze film weer gekeken,het blijft actueel.
We zien wat we allemaal al lang weten,de echte handelaren,de echte geld verdieners zijn de regeringen die weer samenwerken met de producenten en zo is de cirkel weer rond.
Maar het blijft een dijk van een film,echt 1 van de beste van Nicolas Cage.

Best aardig.Maar ook niet echt een topper.Gewoon leuk om eens gezien te hebben.

masterton
Leuk filmpje, na leaving las Vegas zijn beste film van Cage, bovendien is alles echt gebeurd, en gebeurd het nog steeds, Bush was de allergrootste wapenleverancier van deze aardkloot ooit!!!

masterton
Goede film toch wel, al was leaving las Vegas zijn beste film tot nog toe!!

avatar van Kondoro0614
Erg mooie poster!

avatar van leatherhead
Prima film.

Begint meteen erg leuk. Originele en mooi gefilmde openingsscené, en voornamelijk in het eerste gedeelte van de film tref je veel cynische, zwartgallige humor aan. Veel geinige details ook, zoals die kassageluidjes bij het afvuren van die AK-47.

Acteerwerk is verder aardig, al kun je zo je vraagtekens zetten bij de keuze om acteurs als Cage en Leto te casten als russen. Kwam niet echt geloofwaardig over, en die Russisch gesproken onderonsjes tussen hun waren dan ook wat irritant af en toe. Ook een beetje jammer dat het hele gedoe toch weer een wat domme wending neemt wanneer Leto, die tijdens de voorgaande wapendeals gewoon vrolijk meedeed, blijkbaar opeens het licht ziet, en weer zo'n typische heroïsche actie maakt. Beetje jammer, al maakt het uiteindelijke einde van de film gelukkig wel weer een hoop goed, en toont de film voor de rest genoeg ballen om te overtuigen. Heerlijk ook hoe Cage met zijn arrogante kop die good-guy agent lekker voor schut zet. Ruime 3,5* dus.

Wat een neppe film. Lange zit, totaal ongeloofwaardig.

Fantastische film. De film wordt heerlijk gedetaileerd verteld. Alleen het begin al met de fabricage van een kogel. Super!