Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Lord of War (2005)

Verenigde Staten / Frankrijk / Duitsland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Andrew Niccol
met Nicolas Cage, Bridget Moynahan en Jared Leto

De Oekraïens-Amerikaanse Yuri Orlov (Nicolas Cage) is een exploitant van wapens, die de hele wereld rondreist om zijn handel te verkopen. Hij komt daarbij in de gevaarlijkste oorlogsgebieden. Het beroep van Yuri zorgt ervoor dat hij vele vijanden heeft. Zo moet hij uit de handen blijven van de meedogenloze Interpolagent Jack Valentine (Ethan Hawke), zijn concurrenten en zelfs sommige van zijn klanten zijn hem niet goed gezind. Yuri's klanten bestaan dan ook vaak uit de meest beruchte dictators ter wereld. Op het hoogtepunt van zijn roem komt Orlov echter oog in oog te staan met zijn grootste vijand: zijn geweten. Maar zowel zijn vijanden als zijn handlangers zullen hem niet zomaar laten gaan.

neo (crew)
Cage gaat de bad guy of ''bad guy'' spelen...

avatar van pascal83
Vind deze poster eigenlijk wel wat mooier, iemand zin om hem aan te passen?

image

avatar van TheRisingSun
Ben wel benieuwd naar deze film! Goede cast en een (zoals ik het nu lees) aardig verhaal.

avatar van T.S.S.A.
Ik verwacht veel van deze film. Ethan weer terug bij de regiseur die hem, vind ik, zijn beste rol ooit heeft gegeven.

Cast = geweldig
Verhaal = weinig over te zeggen
Regiseur = na zijn vorige film een beetje in mij aanzien gedaald

avatar van sn@ke
Kan moeilijk fout gaan dit ...

avatar van davidov
nieuwe poster:

ben zelf te lui om hem op te sturen

avatar van PeterNL
Iemand al van een release date gehoord ?

Ziet er precies nog deftige verhaal uit, ben benieuwd moet ik zeggen

weet iemand al wanneer die uitkomt?

avatar van Esteban
Release USA : 30 Sept.

Andrew Niccol? Leverde meer dan schitterend werk af voor 'The Truman Show' en 'gattaca'. Zelfs tijdens het luchtig bedoelde -maar vaak verkeerd begrepen- 'Simone' voelde je wie er achter die film zat. Hopelijk krijgen we ook dit keer nagel-op-de-kop script, waar ik met een thema als dit alle vetrouwen in heb.

Komt daarbij dat Nicolas Cage me makkelijk kan overhalen de bioscoop in te kruipen. Zélfs na National Treasure. Als er dan ook nog eens Jared Leto, Ian Holm en Ethan Hawke op de lijst staan... count me in! Hier kijk ik naar uit.

PeterNL schreef:
Iemand al van een release date gehoord ?

november 2005

EEE
En daar heb je ze weer hoor! Kijk eens goed...

OEF! Wat een geweldige film! Heel indrukwekkend en actueel. Vanaf het begin wordt je direct meegezogen en krijg je soms harde stukken te zien, waaronder de openings scene waarin je te zien krijgt hoe een kogel wordt gemaakt, wordt verzonden naar een Afrikaans land en uieindelijk in het hoofd van een kind eindigt. Of de scene waarin een klein meisje waarvan de onderarm is afgeschoten aan Yuri vraagt of haar arm ooit weer aangroeit. die zo nu en dan worden afgelost met rake grappen."Back then, I didn't sell to Osama Bin Laden. Not because of moral reasons, but because he was always bouncing checks." Nic Cage zet een charismatische Yuri neer, die verteld zoals het is en daarbij niet sympathiek gevonden hoeft te worden. Jared Leto speelt op fantastische wijze zijn broer, Vitaly, die het leven als een wapenhandelaar niet aan kan en een andere manier zoekt om al het geweld te kunnen vergeten. Ethan Hawke is zeer op dreef als Valentine, die bijna 20 jaar lang probeerd om Yuri te pakken te krijgen. Bridget Moynahan mag jammergenoeg niet meer doen dan Yuri's trophy wife spelen, maar Ian Holm is daarentegen een zalige villain. Een andere fantastische rol is weggelegt voor Eamonn Walker die de rol van dictator Andre 'Andy' Baptiste speelt. Let vooral ook op de ienieminie rolletjes van Donald Sutherland en Jeffrey Wright!
Een fantastische film, een echte must see.

R
Net terug van de sneak. Erg goeie film! 4.5*!

avatar van Bone*Thugs
Ik had veel meer van deze film verwacht dus hij viel me erg tegen.....dat inzichzelf gepraat in het begin vind ik al helemaal storend!

Zwart, Simpel, effectief en zeer doeltreffend. Met fantastische uitspraken en zeer toepasselijke goeie muziek.

gegroet,

weasel

Geweldige film, bijna on-amerikaans (maar een heel klein beetje moralistisch)

avatar van SilverGun
Dat grootschalige wapenhandel geen goede zaak is, was me wel bekend. Des te jammer dat deze relatief luchtige film weinig nieuwe inzichten biedt en dat voornamelijk de feitjes die de voiceover opnoemt lichtelijk schokkend zijn. Nergens wordt een echte mokerslag uitgedeeld.

Verder had de film een ietwat dubieuze moraal. Cage krijgt, zoals in de plotomschrijving al vermeld wordt, zeker spijt van zijn acties, maar dan puur en alleen om egoïstische redenen. De boodschap lijkt neer te komen op: "Begin er maar niet aan, want voor je het weet word je verstoten door je familie".

Om dit zware onderwerp te gieten in de vorm van een lichtvoetige satire vind ik dus een wat vreemde keuze. Daarbuiten is dit een vermakelijke, flitsende actiefilm met goed spel van Cage, Hawke, Leto en Holm.

3 sterren

avatar van stan
Wel een mooie poster heel mooit gedaan
Ze trailer zag er wel vet uit, ik ben benieuwd

avatar van Jordy
Het is inderdaad wat wrang, zo'n zwaar onderwerp in zo'n komisch/satirisch jasje, maar ik vond het al met al toch erg geslaagd. Paar geweldige scenes, lekker vaartje, leuke rollen.

avatar van Materny
Heb de premiere gezien en kon niet zeggen dat ik met een shit-gevoel de bios uitliep.
Vond het een lekker verfrissend verhaal met heerlijke acteerprestaties.

Maar helaas, af en toe werd de snelheid van de film in sommige scene's drastisch afgebouwd waardoor je op sommige momenten de interesse verloor.
Dat, en dat alleen is de reden dat er sterren af worden afgetrokken want kwa verhaal en acteerprestaties is niks mis.

Ook de Special effects, wat niet echt een hoogtepunt in de film is, is niets mis mee. .

avatar van Word_Play
Sterke film. Andrew Niccol weet heel mooi van een serieus onderwerp een zwarte satirische komedie neer te zetten, met behoud van zijn boodschap. Nicolas Cage en Jared Leto spelen ook erg goed. Aanradertje.

avatar van Esteban
Is deze film al uit in NL ? En heeft iemand toevallig de release voor Belgie?

na de film national treasure had Nicolas Cage wel iets goed te maken en dat doet hij hier zeker wel. Het is zeker geen hoogepunt in zijn carriere, maar geeft de burger weer een sprankje moed. Soms lijkt Cage op automatische piloot te spelen, toch het voordeel van de twijfel
Het verhaal is op een luchtige manier gebracht en wordt versterkt door zwarte humor, woordgrapjes, leuke feitjes (ga ik dan even vanuit) en "hip hop clip achtige Afrikaanse taferelen" dwz vrouwen ,auto's en glimmende sieraden (zelfs een zilveren AK47)
al met al geef ik de film 3,5 *

avatar van Materny
Jopa schreef:
al met al geef ik de film 3,5 *

Volgens mij wassie goud

Verhaal was Redelijk...
Maar niet aan mij besteedt en kijk er ook van op hoeveel veel sterren deze film heeft....
voor mij..2* voor super acteer werk van Cage..
en National tressure was voor mij goud..

Boodschap van de film is duidelijk.

avatar van Achilles
Een politiek/internationale satirische actiefilm!! De satire zit door de gehele film.. mooi voorbeeld zijn de AK-47's die Yuri verkoopt en vervolgens zie je een soldaat hiermee schieten met het geluid van een kassa!!

Vond de film erg professionneel en gedetailleerd in elkaar gezet. Nicholas als Yuri levert een geweldige performance af.

De film bevat veel intelligentie en diepte en the one-liners van Nicholas zijn zowel memorabel als vermakelijk.

Ik vond hem echt sterk en hij krijgt van mij een welverdiende ****

avatar van johanm3
Best een goede film. Voooral als je bedenkt dat dit echt zou gebeuren. Het einde is ook best goed. Ik hou persoonlijk alleen niet zo van films met Voice-overs