Rush (2013)

Verenigde Staten / Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Biografie / Sport

geregisseerd door Ron Howard
met Chris Hemsworth, Daniel Brühl en Alexandra Maria Lara

Het waargebeurde verhaal over de rivaliteit tussen de onstuimige Britse Formule 1 coureur James Hunt en Niki Lauda, halverwege de jaren 70, die ontaardt in een spannende race in 1976 tijdens het wereldkampioenschap. Hunt is een knappe, charmante coureur die het opneemt tegen de meer conservatieve en nederige Lauda. Een tragische wending tijdens de Grand Prix van Duitsland zorgt ervoor dat Lauda's seizoen bijna eindigt. Hunt levert ondertussen een strijd met zichzelf. Op en naast de baan.

avatar van Quentin
Kostte me een goed half uur voordat ik in de film zat - had in het begin wat moeite om Hemsworth te geloven - maar daarna bijzonder genoten. Fijne sfeer en sterke cast. Beetje jammer van de Zimmer-score en de VFX die zo nu en dan niet helemaal top notch zijn.

dikke 3,5*

avatar van fappie
Tering wat een goede film!

Één van de beste films van het jaar en wat mij betreft zonder twijfel de beste sportfilm ooit gemaakt. Die beroemde crash van Lauda is natuurlijk het moment waar iedereen op wacht, maar gelukkig focust Ron Howard zich daar niet te veel op. Hij richt zich vooral op die tweestrijd tussen de womanizer Hunt en de saaie Lauda.

Een contrast dat perfect wordt uitgewerkt. Vooral dankzij Hemsworth als Hunt en de Brühl als Lauda. Vooral die laatste speelt de sterren van de hemel en verdient een Oscarnominatie voor zijn vertolking van de einzalganger. Tel daar dan nog eens de sensationele racebeelden bij op en je hebt een dijk van een film.

Voor een uitgebreide recensie zie: Filmmad.nl | Recensie: Rush (3 oktober)

avatar van Elineloves
De meeste meisjes houden doorgaans niet van F1. Surprise! Ik ook niet. Ik heb er weinig mee, maar omdat mijn wederhelft wel een fanboy was (nadruk op was) van deze film toch meegegaan. Zijn enthousiasme werkte aanstekelijk.

Gek genoeg was het F1 gebeuren het minste wat mij stoorde. Waar ik meer tegenaan liep waren de te lang uitgesponnen, weinig toevoegende scènes. Daar tegenover staan juist weer de races, die kort en afgeraffeld werden. In het saaie, nietszeggende gebeuren waar twee 'ego' mannetjes de concurrentie met elkaar aangaan, worden er binnen vingerknippen dingen geintroduceerd die nauwelijks een seconde of 10 in beslag nemen.

*Knip* Getrouwd. *Knip* Een race in weet-ik-veel-waar gewonnen. *Knip* Hè, nu heeft zijn concurrent gewonnen bij een andere race. *Knip* Een paar boze woorden worden heen en weer gesmeten. Hebben we trouwens al gezien hoe knap Hunt is, en hoe zeer Lauda op een rat lijkt? Nee? Dan moet dat nog even benoemd worden! *Knip* 'Nouja zeg, ook de derde, vierde, vijfde én zesde wedstrijd zijn al verreden! Dat waren 40 mooie seconden zeg.

Gelukkig werd het na dik 80 minuten iets beter, al bleef ik de interactie tussen de twee maar mager vinden en vond ik Hunt nog steeds niet al te geloofwaardig. Lauda daarentegen verdient, eerlijk is eerlijk, wel wat kudo's. Al blijven het allebei zwaar onsympathieke figuren natuurlijk.

Als je eindelijk aangekomen bent bij het wereldkampioenschap, helemaal trots op jezelf dat je het zo lang volgehouden hebt en je nog steeds in je stoel zit (Lees: hangt) wordt het dus iets beter. Ik moet toegeven dat de manier hoe dit vormgegeven is mooi is. Hoewel ik nog steeds moeite heb met het feit dat hij na amper 4 weken al die helm op zijn zwaar verminkte hoofd wurmt en daarna gewoon weer gaat racen. EN JA, ik weet dat het gebaseerd is op de realiteit, dat had ik tijdens de film ook al 3 keer vernomen toen ik zat te miepen.

Vanwege het iets betere einde toch een nipte 2.5*.

avatar van Leo1954
Elineloves, ik heb de film nog niet gezien, maar ken wel dat F1 seizoen als het meest dramatische ooit. Als je niet van F1 houdt lijkt me dat geen voordeel Dat hij zo snel na de laatste sacramenten te hebben ontvangen weer in de Ferrari stapte was op zich al een daad van zeer grote moed. Ferrari zelf wilde dat helemaal niet. En het wordt nog dramatischer als het wereldkampioenschap vordert en uiteindelijk zijn climax kent. Hunt heeft mij nooit wat gedaan, maar Niki Lauda wel, imo de moedigste coureur ooit. Ik ben wel een F1 fan, al vanaf kinds af aan.

Nou zegt dat gegeven niets over een film, waar ik met gemende gevoelens naar uit kijk. Ron Howard blinkt uit in de valse sentimenten, maar is ook wel weer een Amerikaanse vakman. Apollo 13 vond ik goed van hem. Het zou een geweldige film kunnen worden als de feiten zo droog mogelijk worden gepresenteerd, die zijn namelijk op zich al dramatisch genoeg. Ik ben benieuwd.

avatar van horizons
Trailer gezien en wat me opviel daarin was dat 95% James Hunt was en 5% Niki Lauda in beeld. Is dat in de film ook zo?

avatar van Naomi Watts
Nee, valt mee. Was ook positief verrast dat beiden de lead hebben, had ook meer een hunt show verwacht op basis van de trailer.

Tegenvallend.

Ik keek hier enorm naar uit, na het zien van de trailer, maar hij maakte de verwachtingen niet waar in mijn ogen.

Het draait om het seizoen van 1976, waar Hunt en Laude een legendarische strijd voeren om het kampioenschap. Maar het gevoel van spanning en rivaliteit is in mijn ogen niet goed neergezet. De film gaat te snel en focused zich niet op de juiste dingen. Veelal worden races gewoon overgeslagen en zie je enkel de resultaten in beeld verschijnen. Dat wat formule 1 in mijn ogen spannend maakt, inhaalacties en de gevechten op de baan, waren hier niet tot nauwelijks te vinden. Nu is dat opzich nog niet zo heel erg,als de focus op de juiste manier in de personages zou worden gestoken. Maar ook dit gebeurt niet echt. Ze blijven aan de oppervlakte en het gaat allemaal wat snel.
Hierdoor krijg je weinig binding met personages en dat is jammer. Want een van de dingen wat dit seizoen zo mooi maakte was de rivaliteit tussen Hunt en Lauda.

Hemsworth acteert oke, maar in mijn ogen zal ik hem altijd voor Thor aanzien en is het gemis van zijn hamer wellicht ietwat vreemd voor mij. Daniel Bruhl acteert echter erg sterk, qua uiterlijk en qua manieren zet hij Lauda erg sterk neer.

De visuele effecten zijn goed gedaan. Mooie beelden, en de feel is ook erg "seventies".

Al met al scoort hij net een voldoende, omdat hij na de onderbreking (die kwam toen Hunt bij Mclaren ging rijden) wel beter werd.

floriswakka
frogger86 schreef:
Tegenvallend.

Het is een film, geen formule 1 jaaroverzicht. Wanneer je de resultaten van alle races in beeld wilt hebben, koop de DVD (in die tijd nog VHS?) van 1976.

Ik begrijp lui die beweren dat de rivaliteit en spanning tussen Hunt en Lauda niet goed in beeld is gebracht ook niet, aangezien Lauda nota bene zijn medewerking aan deze film heeft verleend en zelf wel vindt dat de film ontzettend realistisch is (zie o.a. Youtube).

avatar van Lefgozer
frogger86 schreef:
Tegenvallend.

Is ook niet lekker film kijken met zo'n zuurpruim naast je de hele tijd natuurlijk. Niks irritanter dan je de hele tijd te moeten verdedigen tijdens het film kijken...

avatar van Elineloves
Pas op jij! Ik was helemaal geen zuurpruim! Ik was juist erg stil, voor de verandering.

Lefgozer schreef:

Hahaha,nee ze heeft zich voorbeeldig gedragen:)
Al vraag ik me af of ze wel de volledige film wakker is geweest

floriswakka schreef:

Ik denk dat ik wel begrijp wat je probeert te zeggen. Alleen blijft het inderdaad een film en in mijn ogen gaat het te gehaast om de essentie en de spanning van dat seizoen in kaart te brengen. Ik ervaarde niet hoe close ze dat seizoen waren, omdat er weinig beelden van de races te zien zijn.
Lauda kwam uit het ziekenhuis en tussen neus en lippen werd verteld dat ze 3 punten van elkaar verwijderd waren Dat vind ik gewoon jammer, want ik denk dat de film op dit gebied nog wat had kunnen winnen.

En qua rivaliteit, dan kom ik terug op mijn mening dat ik vind dat de personages redelijk aan de vlakte blijven. Ik had er in ieder geval weinig "binding" mee.

avatar van frogger86

Ik bedoelde enkel een aantal races,niet alle

avatar van 24-7moviestar
Heel aardig filmpje, maar helaas net geen topper.

De film begint vrij chaotisch met een tamelijk nutteloze flashback als je het mij vraagt, Echter, na een half uur begin je lekker in de film te komen, maar vooral de tweede helft van de film kon mij wat meer boeien en de spanning stijgt dan ook. De sfeer tussen beide coureurs is net voldoende om je te kunnen inleven in de algehele sfeer in film en ik had wel het gevoel dat vooral Bruhl en diens vrouw deze sfeer in de tweede helft omhoog weten te tillen. Deze relatie had van mijn part vooralsnog wat dieper gemogen. Bovendien slaat de film de plank mis op een aantal punten betreffende de realiteit van het racen op zich. Terugschakelen als men wil inhalen, gaspedalen die toch nog eens verder ingedrukt worden etc etc. We kennen het onderhand wel en het zijn gewoon trucjes natuurlijk om de spanning op te boven, taferelen die we vaker zien in o.a. fast and furious. Ook de cliches die tegen het einde van de film langzaam op komen zetten (vooral de scene bij de vliegtuig hanger) Maar goed, ik had eigenlijk ook niet echt anders verwacht van Ron Howard. Dessalniettemin een heel aardig filmpje, waarbij ik vooral onder de indruk ben van het acteerwerk en personage van Bruhl. 4*

avatar van alexspyforever
Als F1-liefhebber wil ik deze film graag zien, maar mij boeit het hele verhaal niet zo meteen behalve dan Lauda die crasht en in geen tijd weer een comeback maakt wat zonder meer een van de meest heroïsche (en misschien ook wel gestoorde) daden moet zijn in de F1-geschiedenis. Ik wil em vooral zien omwille van de racewagens. Als ik dan lees dat hier minder aandacht aan wordt besteed, vraag ik me af of de film voor mij een meerwaarde zou zijn op het grote scherm of ik beter kan wachten tot ie op DVD is.

avatar van The Goss
Prachtige film over de toch wel ruige jaren in de F1 waarin veel geëxpirimenteerd werd met de auto's (en veiligheid ongeveer het laatste was waar aan gedacht werd, zie camaramensen die gewoon langs de baan lagen en een niet noemenswaardig hekje die de boel moest opvangen.) Daarin is in de loop der jaren veel veranderd.

Mooi de beelden van de echte F1 auto's uit die jaren, zoals de Tyrelll met de dubbele voorwielen. Prachtig!! Verhaal van Hunt zelf kende ik niet zo goed. Was zelf nog jong in die jaren, maar van Lauda wel en daar werd ik dan ook helemaal ingezogen. Sterke racebeelden (en niet wat je vaak zit in racefilms dat ze op topsnelheid nog eens een keer opschakelen en er dan vandoor gaan) met een prima verhaal maakt dat ik uit ben gekomen op een 4,5*

Topfilm van Howard!

avatar van FlickyMartin
A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

Mijn laatste bioscoop bezoekje was bij het zien van After Earth.
Ik twijfelde tussen 2 Guns en Rush en ben blij dat ik voor Rush heb gekozen, want na maanden geen bioscoop gezien te hebben wilde ik geen teleurstellende film.

Rush is een film/waargebeurd verhaal van Ron Howard (Apollo 13, Splash) die focust op die rivaliteit tussen twee formule 1 coureurs.
Chris Hemsworth speelt een van de hoofdrollen als James Hunt, een beademing van hoe iedere sporter er uit moet zien, knap, lang en vol charme.
Tegenover deze damesverslinder speelt Daniel Brühl de rol van Nikki Lauda, een gedisciplineerde Oostenrijker gierig naar victorie zolang het eerlijk gebeurt.

Ik heb helemaal niks met auto's, het was eerder de rivaliteit tussen deze twee coureurs die mij aansprak.
Bewust of onbewust hielden ze elkaar scherp, toen ze allebei nog in de formule 3 zaten ging het kinderachtig heen en weer tussen de twee.
Later konden ze elkaar nog altijd niet uitstaan maar respecteerde ze elkaar wel.

Wat me nog het meest opviel was dat het erg moeilijk was om voor 1 van de 2 te juichen.
Ik had een grotere connectie met Nikka Lauda, maar de persoon naast mij weer met Hunt.
Dat vond ik erg gaaf.

Je zult niet teleurgesteld zijn!

avatar van AGE-411
Een film die slaagt waar ‘Senna’ faalde. Die film had de intentie toegankelijk te zijn voor iedereen, maar faalde daarin, en werd niet meer dan een prent voor de fanboys.
Dan kan je u de vraag stellen: had men niet beter het leven van Senna verfilmd, dan er een documentaire over te maken?

Laten we duidelijk zijn; deze film is wel interessant voor de F1-leek, en is ook goed te volgen voor iemand die niet weet hoe de sport ineen zit.

Het grootste pluspunt in de film is dat er eigenlijk niet echt een hoofdpersonage is. Hunt’s kop staat wel op de affiche (Misschien is dat wel spijtig),* maar in de film zelf is het niet echt duidelijk wie er nu eigenlijk moet uitspringen. Het hoofdpersonage in deze film is geeneen van de 2 hoofdpersonages, maar wel de relatie tussen die 2 hoofdpersonages.

En da ’s volgens mij een hele verwezenlijking. Dat omdat het gros van de films die dit proberen te bereiken zouden falen in dit opzet. Er zal altijd wel 1 personage boven het andere uitkomen omdat de ene acteur beter speelt dan de andere, of omdat het ene personage een interessanter leven heeft dan het andere.

Hier is dit niet het geval. De acteurs zijn beiden van een gelijkaardig niveau, en ook de personages zijn aan mekaar gewaagd.
Op ’t eerste zicht zou je nochtans zeggen dat Hunt’s (privé)leven interessanter is, maar na verloop van tijd ga je ook Lauda waarderen (Het inkopen in een team, De crash, …). De regisseur laat de personages tegen mekaar opbieden, en daardoor worden ze steeds interessanter. Op die manier ga je als kijker elke 5 wisselen van favoriet, zodat je op het einde van de film niet eens kan zeggen ‘voor wie je nu eigenlijk was’. Ze zijn beiden gelijk op hun eigen manier.

Toch enkele minpuntjes:
- De keuze voor de muziek is soms ‘opvallend’ en ongepast. Bij sommige momenten gebruikt men vaak de verkeerde muziek, zodat een bepaalde gebeurtenis niet genoeg benadrukt wordt, of de sfeer van het moment enigszins ‘verpest’ wordt.
- Soms gaat het nogal rap. Men neemt al snel eens een sprong van enkele jaren/maanden, en dat wordt net niet hinderlijk.
- Ik stoorde me nogal aan de vrouwelijke actrices, die een net iets te typische rol wisten neer te poten. Ik ben er nog niet uit of dat aan het script ligt, of aan de actrices zelf.

Quentin schreef:

Ik vreesde daar op voorhand ook voor. Ik associeer de man met de gruwelijk slechte Marvells.
Maar eenmaal de film begonnen was, werd het al snel duidelijk dat die vrees ongegrond was. Hemsworth doet het voortreffelijk, en moet toch eens gaan denken aan zijn toekomst. Wil hij ‘Thor’ blijven spelen? Dan zal hij ook moeten accepteren dat hij er tot in de eeuwigheid gelinkt zal worden aan die rol.

Kort samengevat: Een film die niet over F1 gaat (dat is slechts achtergrond), maar over de relatie tussen 2 rivalen, en daardoor interessant genoeg is voor de iedereen die geen kaas gegeten heeft van deze sport.

*edit: Zie bericht van 'Metalfist' hieronder.

avatar van Metalfist
AGE-411 schreef:
Hunt’s kop staat wel op de affiche (Misschien is dat wel spijtig), maar in de film zelf is het niet echt duidelijk wie er nu eigenlijk moet uitspringen. Het hoofdpersonage in deze film is geeneen van de 2 hoofdpersonages, maar wel de relatie tussen die 2 hoofdpersonages.

Dat is gewoon toevallig de poster die hier staat. Lauda heeft ook zijn eigen poster in dezelfde lijn als die van Hunt

avatar van jarno1975
Ik zou dan ook liever een poster zien waar ze beide op staan. Deze bijvoorbeeld.

avatar van AGE-411
Metalfist schreef:

Prachtig! Ik had moeite om deze poster - met de kop van Hunt - te plaatsen in de theorie dat geeneen van de 2 boven de andere uit steekt.

avatar van El ralpho
Feel the rush

Erg sterke titel voor zowel de liefhebber als de leek. Ik zag Rush in het bijzijn van mijn vader die een groot liefhebber van de Formule 1 is, en de rivaliteit tussen James Hunt en Niki Lauda halverwege de jaren '70 erg bewust heeft meegemaakt. Toen ik hem vroeg om mee naar deze film te gaan, hoefde hij dan ook geen twee keer na te denken voordat hij ja zij. Na afloop was mijn vader enorm te spreken over de invulling van de personages waarbij met name Hemsworth als Hunt volgens hem de meeste gelijkenissen vertoonde maar ook Lauda uitstekend werd neergezet door Daniel Brühl. Zelf heb ik vrij weinig met de formule 1 (verder dan de naam Schumacher reikte mijn namenkennis binnen deze wereld dan ook niet) maar ook zonder enige voorkennis vond ik de twee hoofdpersonages interessante persoontjes en raakte ik al gauw gefascineerd door ze.

Een veelgehoord kritiekpunt hier is dat de races zelf slechts fragmentarisch in beeld komen, en de personages wat aan de oppervlakte blijven. Zelf was ik het met dit laatste punt totaal niet eens. De film heeft veel te vertellen waardoor er bijvoorbeeld niet zo lang bij het huwelijk van Hunt stilgestaan wordt. Maar er wordt echter een uitstekend totaalbeeld van zowel Hunt als Lauda neergezet waarbij ik erg goed met de personages mee kon leven. En hoewel ik wel in het standpunt kan komen dat de races zelf niet heel uitgebreid in beeld komen vond ik dit ook niet vervelend omdat dit het uitgangspunt van de film ook helemaal niet was. Hoewel er wellicht meer races voorbij hadden kunnen komen, voelde het voor mij nergens als een gemis en wat we wel te zien kregen was voor mij dermate bevredigend genoeg om mij tevreden te kunnen stellen. Overdaad schaadt immers, en ik had er dan ook geen problemen mee dat de focus op de personages Hunt en Lauda zelf lagen want dit is dan ook het hart van de film.

Rush is één van de najaartoppers die je gezien moet hebben, of je nu wel of geen liefhebber van de Formule 1 bent.

avatar van Montorsi
Redelijk conventioneel filmpje, komt eigenlijk nergens buiten de lijntjes of verrassend uit de hoek maar vermaakt voor de tijd dat het duurt voldoende. Hemsworth is voor deze keer niet heel vervelend. Kan ook redelijk naturel spelen denk ik. Bruhl moet iets meer zijn best doen.

Het is een verhaaltje wat tot de verbeelding spreekt en daar haalt het ook voor 95% zijn bestaansrecht uit. Verder is het voor de verandering eens leuk dat de races er redelijk spectaculair en geloofwaardig uit zien. Leuk ook vanwege de oude wagens. Met F1 heb ik al een jaar of 10 niks meer, maar dit is uit een tijd dat de sport nog veel meer aan sprak. Sinds er nog nauwelijks doden vallen is er - hoe ironisch ook - een heel stuk charme weggevallen.

Verder vind ik het gemiddelde hier wel erg veel eer geven want zo bijzonder is het natuurlijk zeker niet. Gewoon een vermakelijk en degelijk uitgevoerde film met een verhaal dat tot de verbeelding spreekt, maar dat is het dan ook wel als je het mij vraagt.

Eerst dacht ik dat word niks die film maar integendeel hij was goed en spannend en zielig en heel goed neer gezet.
mijn cijfer 4.0

avatar van Starry Night
Geweldige film. Wie het tegendeel beweert heeft gewoon echt ongelijk.
(vrouw, heb niks met snelle auto's)

avatar van louisvf
Goede gerne film, echter niet mijn gerne.

louisvf schreef:
Goede gerne film, echter niet mijn gerne.

Nou; dat is toch wel de beste, diepzinnige analyse die ik hier gelezen heb. Nu ben ik zelf een echte gerneliefhebber dus ik ga deze zeker kijken.

avatar van Koen87
Best een prima biopic zoals je die van een regisseur met de statuur van Howard mag verwachten. Het is onmiskenbaar meer dan een formule 1 film, de film richt zich sterk op interpersoonlijke relaties en de verbroedering van sport.

avatar van royals
Mooie film. De races en de hoofdrollen worden sterk gebracht. Alleen kon ik niet echt sympathie opbrengen voor Lauda of Hunt, die hier afgbeeld werden als twee hatelijke, competetieve, arrogante race-kwallen. In het echt schijnen ze goede vrienden te zijn geweest.