Prisoners (2013)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Denis Villeneuve
met Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal en Paul Dano

Keller Dover (Hugh Jackman) wordt geconfronteerd met de ergste nachtmerrie van een ouder. Zijn zes jaar oude dochter Anna en haar vriendinnetje Joy worden vermist. Het enige aanknopingspunt is een vervallen camper die eerder in hun straat stond geparkeerd. Rechercheur Loki (Jake Gyllenhaal) leidt het onderzoek en arresteert de bestuurder Alex Jones (Paul Dano). Wegens gebrek aan bewijs moet hij de verdachte echter weer laten gaan. Wetende dat het leven van zijn dochter op het spel staat besluit Dover het heft in eigen hand te nemen.

avatar van afca_fanatic
Deze film hield mij wel van begin tot einde vast. Spannende thriller met soms toch wel benauwde momenten.

avatar van Minken
Film duurt inderdaad veel te lang, samen met dit en net iets teveel toevalligheden kwam ik lichtelijk teleurgesteld de bios uit.

Jammer had meer in gezeten!

avatar van rep_robert
Prisoners is een bijzonder sterk geacteerde film, met een uitblinkende Hugh Jackman. De rest laat ook een goede indruk achter. Het grauwe dorpje leent zich perfect voor een deprimerende film en Villeneuve lijkt bijzonder goed met dit gegeven uit de voeten te kunnen komen.

Het verhaal sleept je op een emotionele, harde, maar ook wel geloofwaardige manier mee met de ontvoering van de twee meisjes en de emotionele nasleep hiervan bij de twee families. De jacht op de dader is een bijzondere, omdat je een aantal keer heen en weer geslingerd wordt en Jackman zelf ook de grip op de situatie kwijt dreigt te raken. De film is weliswaar ietwat te lang uitgerekt, zoals hierboven aangegeven staat, maar nergens heb ik de 2,5 uur als vervelend ervaren.

Een indrukwekkende film met een sterk verhaal die een goede indruk heeft achter gelaten.

avatar van Julie
Straf en indrukwekkend!
De film is zo pijnlijk traag (in goede zin!) en het is één van de weinige films die daarom emotioneel zo nauw bij dat van de hoofdpersonages aansluit. Het is realistisch, meeslepend en bij vele momenten spannend. De grens tussen moraliteit en iemand rechtvaardigen die daaraan niet voldoet is flinterdun en daarmee ook beklemmend.

Uitstekend acteerwerk van Hugh Jackman overigens. Is altijd al een favoriete acteurs van me geweest en met een reden. Na zijn teleurstellende tweede wolverine film zie ik hem terug in het zadel, waar hij goed zit (les miserables, the prestige, the fountain,...)

Leuk einde ook trouwens, love it

jarno1975 schreef:

Ik weet niet waar je woont. Er zitten hier ook gebruikers die in het buitenland wonen

Ook in het buitenland draaide hij nog niet!

avatar van boukeve
Wat mij betreft is dit een vakkundig gemaakte, traditionele thriller. Een sterke opbouw, goede sfeer en een paar mooie wendingen deden voor mij de film, ondanks de lange speelduur, voorbij vliegen. Bovendien was ik onder de indruk van de manier waarop Villeneuve ervoor koos om zijn personages diepgang te geven. In plaats van op een kunstmatige manier een uitgebreid achtergrondverhaal te introduceren leer je ze langzam kennen op basis van hun gedrag. Doordat er veel aandacht in het verhaal gestoken is, mondt de film ook niet uit in een goedkope wraakfilm, wat makkelijk had gekund met de thematiek van de film.

Langere recensie kun je hier lezen: Recensie Prisoners (ZUBB.nl)

Leuke maar beklemmende film.
Kwam voor mij (als vader van 2 dochters) toch soms akelig dicht...
Ik voelde dat hij lang duurde, maar ging nooit vervelen...

Wauw!!! Wat een knap staaltje acteerwerk! I love it!
Ook het einde gelukkig niet cliche maar helemaal goed!

avatar van cordiacovens
Prisoners is een sterke thriller die ver boven de middelmaat uitstijgt door het zeer sterke acteerwerk en het beklemmende camerawerk van Roger Deakins

Het is natuurlijk een film die je bijna 2,5 uur in spanning houdt. Hoewel mijn eerste vermoeden uiteindelijk de juiste bleek te zijn, duurt het tot het laatste moment totdat dit bevestigd wordt en ondanks dat deze gebeurtenis dus 2,5 uur op zich liet wachten duurde de film voor mij zeker niet té lang, lang duurt de film wel maar dat werkt niet tegen de film.
De film heeft qua sfeer heel veel weg van voor mij geweldige films als Seven en Zodiac. Alleen de sfeer vergelijk ik met deze films, voor de rest is prisoners een erg goede film, maar niet van het geweldige niveau als deze twee thrillers van David Fincher.

Hugh Jackman speelt een zeer sterke rol als vader die in een situatie komt waarin je niet meer langs de zijlijn wilt toekijken en zelf het heft in handen neemt. Daartegenover speelt Jake Gyllenhaal een in mijn ogen net zo'n goede rol als detective Loki.(hadden ze Tom Hiddleston hier niet voor moeten casten voor de grap) Daarnaast is ook de rest van de cast erg goed, Paul Dano (alweer als een engerd) ,Terrence Howard en Viola Davis (veel te weinig screentime, wat is deze dame toch goed).

Een mysterieuze thriller als deze moet natuurlijk een goede sfeer overbrengen, de sfeer waarin niets zeker is en iedereen verdachte is. Door het briljante camerawerk van Roger Deakins lukt dit, de man is talloze keren genomineerd voor een oscar en had er allang 1 of 2 moeten hebben en hier laat hij weer zien dat hij één van de beste is.

Denis Villeneuve laat zien dat hij na het zeer sterke Incendies een regisseur is die zeer bekwaam is een verhaal goed te vertellen en hier ook de tijd voor kan en wil nemen, Prisoners is een zeer goede thriller geworden met zeer sterk acteerwerk.

8/10

avatar van John Lee Hooker
Briljante en bloedstollende thriller. Op Thanksgiving worden twee dochters vermist en er zijn maar weinig bruikbare aanwijzingen om ze terug te kunnen vinden. Raadselachtige verdachten en een hoop emotionele confrontaties. Zeer fraaie cinematografie en een bescheiden toepassing van de muziek. Jake Hyllenhaal vind ik altijd wel een toffe gast en Hugh Jackman en Terrence Howard spelen ook op hun best. Puik werk.

avatar van Verhoeven
Na het drakerige Incendies revancheert regisseur Denis Villeneuve zich met een Hollywooddebuut waar diepgelovige Christenen en een 'gevallen' Priester tegenover atheïsten, strijders tegen God en een rechercheur die lid is van de vrijmetselaar komen te staan. Een complexe, nagelbijtende thriller waarin de kijker wordt geconfronteerd met 'Het Kwaad'. Lastig te definiëren en behoorlijk compromisloos ...

Klassieker in wording.

Zondag gezien, en ik was coninue geboeid door de film al duurde hij 2,5 uur.
Heel goed geacteerd, diverse plotwendingen en spannend.
Vooral de resercheur vond ik zeer goed spelen, van mij 4,5 ster een toppertje!

avatar van perreke
vanmiddag gezien in Pathe Breda
een thriller van formaat
spanning tot de laatste seconde
houdt je 2,5 uur in je greep
zeker 4,5 ster waard

avatar van El ralpho
Verontrustend goed

In eerste instantie stond de synopis van Prisoners mij niet bepaald aan. Ouders die het recht in eigen handen nemen en hierbij grensoverschrijdend te werk gaan is natuurlijk ook geen gegeven waarvan je nog nooit eerder gehoord hebt. Des te verrassender was het dus dat deze titel mij dus juist wel wist te verbazen, en hoe! Je wordt als kijker lang in het ongewisse gelaten over hoe de vork nu precies in de steel zit en net als de hoofdpersonages zelf wordt je dan ook constant in de rondte geslingerd. De onmacht van de personages wordt goed duidelijk gemaakt door met name het uitstekende acteerwerk van Jackman die hiermee duidelijk aantoont dat hij tot veel meer in staat is dan alleen de rol van de Wolverine op zich te nemen. Jackman zet dan ook een uitstekende rol neer als verontruste vader die er alles aan doet om de ontvoerde kinderen weer veilig thuis te brengen. Hierbij botst hij regelmatig met Rechercheur Loki (vertolkt door Jake Gyllenhaal) die het onderzoek rondom de kidnapping lijdt en die soms ook door wet-en regelgeving beperkt wordt. Er ontstaat hier vervolgens een interessante machtsstrijd tussen by the book en gut feeling wat het zo intrigerend maakt en waarbij de grens voor het personage van Gyllenhaal tussen deze twee op den duur ook begint te vervagen.

Daarnaast kruipt het verhaal al snel onder je huid en ben je al snel dood benieuwd naar hoe dit allemaal af gaat lopen. Combineer dit met een bloedstollende zoektocht naar de vermiste kinderen die erg spannend is en een verrassende uitwerking heeft, en je hebt een uitstekende titel met zowel thriller maar met name misdaad en drama elementen te pakken. Kanttekening is dat een speelduur van 146 min. natuurlijk wel een hele zit is, en het gevolg van deze hoeveelheid minuten is dan ook dat het verloop niet altijd even vlot is. Als je echter een voorstander bent van films die de tijd nemen voor hun verhaal en die ook daadwerkelijk met iets goeds kunnen komen zit je bij Prisoners echter meer dan goed. Ik was zelf dan ook compleet verbaasd over deze titel die veel meer diepgang, spanning en mysterie bracht dan ik aanvankelijk gedacht had. Meerdere malen maakte ik mij zorgen over de finale die gemakkelijk onbevredigend had kunnen zijn, maar de uitkomst was voor mij niet meer dan verassend te noemen.

Ik neem mijn petje dan ook af voor deze uitstekende titel die ondanks zijn lange speelduur mij absoluut niet tegen is vallen. En als je dan ook nog eens regelmatig aan toppers zoals Seven wordt herinnerd tijdens het bekijken hiervan weet je helemaal dat je met een moderne klassieker te maken hebt. Top titel, en bij deze een van de weinige titels dit jaar die ik er met de volle mep, én een notering in mijn persoonlijke top 10 vandoor laat gaan.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Dappere poging om in het rijtje van Seven en Silence of the Lambs aan te sluiten. Prisoners is een intelligente en sfeervolle 'Who dunnit' geworden die drijft op puik acteerwerk, stemmige cinematografie en een niet direct voor de hand liggend plot met zelfs nog een diepere onderlaag.

Waarom dan toch slechts een 'dappere poging', Dat komt imo toch door het plot waar zo nu en dan een zijweg wordt ingeslagen die toch niet helemaal lekker loopt of uiteindelijk niet zoveel toevoegt. Zo vond ik het hele idee van de priester met het lijk in de kelder, de labyrinten en de slangen eigenlijk een stapje erover. Alsof kinderontvoerders al niet eng genoeg zijn als ze niet deel uitmaken van een rare sekte die in oorlog is met God. Ook de toevoeging van de 'Copycat' heeft wat haken en ogen maar moet zeggen dat de zelfmoord in de verhoorkamer dan wel weer geniaal gedaan is.

In beton gegoten blijft echter wel staan geweldig acteerwerk van met name het duo Jackman en Gyllenhaal, beidde heren zijn hier als tegenpolen goed gewaagd aan elkaar. Ook de het psychologisch en moreel verval wordt voelbaar via het scherm overgebracht, de wanhoop bij de ouders is op sommige momenten bijna tastbaar. Prisoners is niet zwart/wit in wat nu uiteindelijk moreel goed dan wel slecht is en zaait daarmee enigszins verwarring in het hoofd van de toeschouwer. Ik vind dat een van de sterkere troeven die de film slim weet uit te spelen.

Buiten dit alles is de film ook gewoon erg spannend (wat ik persoonlijk een fijne eigenschap vind voor een thriller) en de ruime speeltijd vliegt dan ook voorbij. Veelal ook gedragen door de prima opgebouwde sfeer, grauw regenachtig maar toch ook een doodnormale Amerikaanse middenklasse buitenwijk waar je moet uitkijken voor; "The neighbour with the big freezer..." Dat sfeertje dus.

(Net) niet geniaal maar zeker geslaagd, mooie 3.5*

avatar van rep_robert
El ralpho schreef:

Je hebt nog 18 minuten om deze fout uit zijn lijden te verlossen Mooi verhaal verder!

Madecineman schreef:

Vind dit niet echt zijwegen. Behoorlijk relevant voor het plot. Het kan wel wat teveel van het goede zijn zoals het in je recensie doorsijpelt, maar ik vind het wel een sterk punt in het verhaal.

avatar van marcelp
Voor mij nu al de beste film van 2013: In een paar woorden: goed verhaal, perfecte sfeerbeelden en ook acteerprestaties op niveau. De spanning blijft hooggespannen tijdens de hele film. Een must-see !!! jammer dat de film maar in een beperkt aantal bioscopen draait !

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
rep_robert schreef:

Echt relevant voor het plot is het niet, de manier waarop de meisjes uiteindelijk gevonden worden door zowel Keller als Loki staat er eigenlijk volledig los van. Het is wel belangrijk voor het motief maar daarin vind ik dit dan weer net te geknutseld eigenlijk.

avatar van cordiacovens
cordiacovens schreef:
Denk dat dit gemiddelde flink omhoog zal gaan na deze week

En hoe

avatar van El ralpho
rep_robert schreef:

Haha scherpe opmerking! Het was al laat..

avatar van DiDa
Fantastische film! Zeer spannend, goed geacteerd en meeslepend. Ga deze nog snel zien in de bios! Hij draait namelijk op weinig plaatsen!

Ongeloofelijk sterke spannende film !

TOP !

5 Sterren !

Eindelijk weer eens een sterke en spannende thriller! 5*

avatar van Dominootje
Sterke film!
Waarin ik heel erg moest wennen aan Gyllenhaal in de rol van een "bad-guy, probleemrijke achtergrond" (die overigens niet naar voren is gekomen, jammer.)
Deno speelde weer een rol als altijd, gek, in een andere rol zal ik hem waarschijnlijk ook niet kunnen waarderen

De vraag wie het gedaan heeft blijft lang onbeantwoord. Sommige naar-voren-gebrachte-connecties in de film sloten niet aan bij het einde waardoor de waardering toch wat lager is geworden.
Al met al verrast door de film!

avatar van thestirf
Enig idee waarom deze niet in Maastricht draait?

Wauw! Wat een prachtige film. Absoluut een aanrader.
Spannend van begin tot eind. 2,5 uur wist deze film me te boeien en te verrassen. Verrassende wendingen in het verhaal.

Al zit ik nog wel met een aantal vraagtekens qua verhaallijnen na het zien van deze film. Dat vind ik dan weer jammer...

Hugh Jackman is trouwens briljant!

Draait niet in erg veel bioscopen helaas.
Vreemd voor zo'n topfilm!
Ook geen reclames gezien

Wat een be-la-che-lijk goede film is dit zeg.

Voor mij is dit nu al de verrassing van 2013. Wat 'barry0404' hier boven zegt, gaat ook voor mij op. Ik had hier helemaal niks over gehoord en ging zonder enige voorkennis de bios in. Waarbij ik inderdaad moest uitwijken naar een andere bioscoop dan voor mij gebruikelijk.

Maar goed, Prisoners:
Op het gebied van spanning, naargeestigheid en intensiteit zijn dít de films die je moet kijken! Waar menig horrorfilm of middle of the road-thriller het probeert met vaak veel onzin, bombast en 'gore' etc. lukt het Prisoners wél om mij 2,5 uur met ingehouden adem te laten kijken. Wat een spanning, ongemak en intensiteit krijg je hier voorgeschoteld. Dit bleek ook uit de muisstille (volle) bioscoopzaal. Je houdt geen nagels meer over...

Ik ben het absoluut oneens met enkele mensen die hier zeggen dat deze film te lang duurt. Als er iets werkte bij Prisoners dan was het de speelduur wel. De heerlijke traagheid, zoals we die ook kennen van bijvoorbeeld 'No country for old men', is onmisbaar en zeer effectief. Er wordt uitgebreid de tijd genomen om goed in de psyche van de interessante hoofdkarakters te kruipen. Wat overigens natuurlijk ook te maken heeft met het fenomenale acteerwerk. Daar waar Jackman waarschijnlijk voor de meesten de show steelt (en het ook erg goed doet) is voor mij Gyllenhaal toch de sterkste pion in deze film. Met name ook omdat je maar weinig over hem te weten komt, maar toch o zo goed merkt dat hij geen lekker verleden heeft.

Verder is de film op cinematografisch gebied uitmuntend. Maar dat kan je ook wel verwachten met Coen-brothers' Roger Deakins aan het roer. De setting draagt daar ook zijn steentje aan bij natuurlijk (grauw, regenachtig, desolaat etc), maar hoe Deakins hiermee speelt en met bijna elk shot debet is aan de intensiteit van de film is erg mooi gedaan. Ook het 'spel' met licht en schaduw in deze donkere film is prachtig. Daarbij werkt de subtiel ondersteunde score, altijd 'in dienst van'. Nooit te opdringerig, maar zeker sfeerversterkend. Nee, audiovisueel is de film niks minder dan schitterend!

Dit is echt zo'n film die je niet dagelijks tegenkomt en waar er wat mij betreft maar weinig van gemaakt zijn. Althans; op dit niveau. Als er dan toch vergelijkingen gemaakt moeten worden dan houdt Prisoners het midden tussen Seven en Mystic River, waar hij ook kwalitatief makkelijk tussen past. Opzich ben ik niet echt fan van whodunit- films, maar deze film heeft veel meer dan dat alleen te bieden. Zo zet Prisoners je ook op op ethisch vlak aan het denken bijvoorbeeld.

Toch werkt de film werkt vanzelfsprekend naar een climax toe, waarbij het meeste duidelijk wordt. Vaak is dat ook wat ik minder vind aan soortgelijke films. Het wordt te uitleggerig, voelt geforceerd en 'te geschreven' aan en is soms ook voorspelbaar. Het script van Prisoners is echter sterk genoeg om dit niet zo te beleven, kent krachtige plot-twists, is niet voorspelbaar en eindigt op het goede moment. Toch ontkwam ik er ook hier niet aan dat ik het laatste gedeelte minder vond dan de eerste twee uur, maar ach dat is voor mij inherent aan dit genre.

Al met al een zeer ruime 4,5 * voor deze topfilm!

avatar van Nicolage Rico
merijn82 schreef:

Seven lukte dat wel. De laatste plottwist van Prisoners voelde op de één of andere manier niet goed aan. Het gaf me het gevoel dat iedere willekeurige personage de dader had kunnen zijn.

Wel ben ik het met je eens dat de eerste 2 uur de beste zijn. Die koele sfeer, waarin Gyllenhaal zich als een vis in het water voelt, en de spanning die langzaam naar binnen sluipt - heerlijk!

Verder heeft de film wat teveel mankementen om het niveau te kunnen halen van het reeds aangehaalde Seven.