Europa Europa (1990)

Duitsland / Frankrijk / Polen
Drama / Oorlog

geregisseerd door Agnieszka Holland
met Marco Hofschneider, René Hofschneider en Julie Delpy

Een Duits-Joodse jongen probeert tussen 1938 en 1945 te overleven door zijn achtergrond te verbergen en zich feilloos aan te passen aan zijn omstandigheden - aanvankelijk in een communistisch weeshuis, vervolgens als lid van de Hitlerjugend. De jongen, die voor de oorlog er nog van droomde een ster als Clark Gable te worden, is gedwongen te acteren in een cruciale levensfase waarin adolescenten sowieso worstelen met hun identiteit. Hij zal zich daar jaren in zijn rol als volmaakte, kleine nazi schikken, hoewel hij nooit zijn diepgewortelde Joodse achtergrond opgeeft.

Een van de mooiste films ooit.

avatar van narva77
Zit hier toevallig een scene in waarin een oude man de hoofdpersoon overtuigt dat ie fout bezig is, of dat ie voor zijn Joodse achtergrond moet kiezen?

Zag 'm een paar maanden terug maar kan me zo geen scène herinneren, Narva ...

FisherKing
't moet een indrukwekkende film zijn zeggen ze.

avatar van narva77
Oke, toch bedankt Tony! (eindelijk antwoord)

Briljante film!
Het gegeven van de Joodse jongen tussen de Duitsers die continu de schijn op moet houden om te overleven is een heel goed uitgangspunt.
Marco Hofschneider is de man op de juiste plek. Acteert bijzonder naturel.
Hopelijk zenden ze deze film eens uit in mei, en niet voor de zoveelste keer The Longest Day etc.
Een meesterwerk.

The role of Solomon Perel in the movie _Hitlerjunge Salomon (1990)_ was supposed to be played my Marco's brother René Hofschneider but when production was delayed by finances until 1989, Rene was too old and Marco got the role. Rene played Solomon's older brother Isaak. (imdb)

Komt in de nacht van vrijdag op zaterdag op de ZDF om 00:40 uur. Maar kijk van tevoren op teletekst; films beginnen daar nog wel eens een half uur of drie kwartier later dan gepland.

Queto Yurlunyur schreef:

Komt in de nacht van vrijdag op zaterdag op de ZDF om 00:40 uur.

Ik wist het een week geleden al, en ik zat al te twijfelen of ik deze zou kijken, of 'Jacob's Ladder', maar om de een of andere reden ging ik er vanuit dat 'Europa Europa' een Engelstalige film zou zijn. Nu ik weet dat het een Duitstalige (dus niet nagesynchroniseerde) film is, ga ik zeker kijken.

narva77 schreef:

Ik ben die scene niet tegengekomen, dus ik had "Europa, Europa" toch niet eerder gezien.

Ondanks dat het soms moeilijk te volgen was op de Duitser, vond ik het een zeer goede film. Marco Hofschneider speelt een zeer goede rol als Salomon, en verder met o.a. Julie Delpy (wist niet dat zij Duits sprak).
Verhaal zit prima in elkaar, en je bent konstant in spanning over hoe Salomon zich nu weer uit de situatie gaat redden.
Al met al 4*, maar ik wil em nog eens zien met NL ondertiteling.

avatar van BoordAppel
Wat een bizar verhaal zeg, bijna ongelofelijk dat dit echt gebeurd is. Je zit idd de hele tijd in spanning of ie zich er uit gaat redden. Ik wist ook niet dat het een autobiografie was dus dat komt de spanning nogal ten goede. In t Duits met ondertitels is het best goed te volgen alleen ik wil m ook nog wel eens zien met NL ondertitels. Voor nu een 4 maar later misschien meer.

Indrukwekkende film die mede goed laat zien wat voor een waanzinige ideeën die Nazi's er op na hielden.

Helaas was t einde wat voorspelbaar voor mij.

avatar van De Knip
Een toppertje deze film! Ik zat tijdens de film echt te denken: dit kan toch niet iemand echt beleefd hebben? Gebaseerd op de herinneringen van Salomon... Ik verbaas me er gewoon over dat deze man ZO veel geluk heeft gehad, c.q. afgedwongen!

Vooral die leraar die uitlegt wat een Jood is..... wat een zieke lui waren dat zeg! (Het kwam op mij eigenlijk ietwat komisch over) Zend deze film maar uit op elke school zou ik zeggen.

Enig minpuntje is dat de film wel wat emotioneler/sentimenteler gebracht had kunnen worden, maar da's puur mijn eigen smaak. Soms kwam het wat luchtig over op me. Dat laatste komt waarschijnlijk doordat we teveel andere films gezien hebben en dan wellicht in deze film ECHT zien hoe de Duitsers zich gedroegen; alles met een zelfvoldane zekerheid en met een onoverwinnelijke volmaakte glimlach, gadver!

****1/2

avatar van Freud
Kan het dat de soundtrack van deze film van Zbigniew Preisner is? Als dat zo is dan zal ik hem zeker wel eens zien.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Klopt (lees ik op IMDB).

avatar van De Knip
Mmmm.....als ik heel eerlijk ben, ben ik wat te enthousiast geweest. Heb de film vanavond nogmaals gezien en vond 'em toch wat oppervlakkig. Het op herinneringen gebaseerde verhaal is qua verfilming vrij monotoom en wilde me niet helemaal 'pakken'.
Ergo: door het vrij snelle verloop- en de opsomming - der gebeurtenissen, had ik niet het gevoel dat er een echte oorlog gaande was: ik werd er simpelweg niet echt ingezogen. Er zaten slechts een paar echt ontroerende momenten in de film.
Het verhaal is ongelooflijk en misschien voor de film wat 'spielerisch' veranderd hier en daar.
Puntje eraf:

***1/2

ik heb deze film enkele jaren geleden op tv gezien en vond het een erg mooie film ben sinds die op zoek naar deze film
ik heb hem echter nooit gevonden weet iemand of hij te krijgen is op video of dvd

mvdheijden schreef:

De film is te koop op regio 2 dvd met Engelse ondertiteling. Bijvoorbeeld hier te koop: play.com.

Bij Amazon UK is de dvd goedkoper: 10,85 pond inclusief verzendkosten.

Hmm... heb ik 'm nét gekocht, is ie volgende week op tv, op 3 september bij ZDF ...

Al zie je deze film 100 keer hij blijft goed.
Ik heb hem afgelopen vrijdag weer een keertje gekeken. En hij was weer spannend en elke keer zie je weer niuewe dingen. hij blijft boeiend.
jammer dat er niet meer van die films op tv komen.
En dat hij in Nederland niet verschenen is op Dvd.
is een film om te hebben en een aanrader.

Vond er eerlijk gezegd weinigs spannend aan en gedurende de hele film keur ik het gedrag van Salomon goed. Ik zou ook alles ervoor over gehad hebben om in de oorlog te overleven. Alleen wat ik enorm miste aan de film is de emotie. Ik heb de hele tijd het idee gehad van ach.. het komt allemaal wel goed en hij is helemaal niet zo zielig. Geen tot weinig heeft het bij mij los gemaakt en de inventiviteit die hij tentoon spreidt in zijn overlevingsdrang deed me een klein beetje denken aan de hoofdpersoon in het veel beter "The Island On Bird Street" waar de hoofdpersoon echt zichzelf in de harde oorlog moet zien te redden. Ondanks of misschien juist wel doordat de film zo kil aandoet geef ik mij 3,5* omdat het ergens best geloofwaardig is om zo te overleven in een oorlog. Jammer, er had voor mij meer in gezeten.

Lijkt me een hele goeie film, heb hem net besteld... wel jammer dat ie niet in het nederlands is, maar goed dit heeft ook wel wat

avatar van Goodfella_90
Plot klinkt veelbelovend. Eerdaags eens op zoek.

Overigens zie ik niet in wat er zo mooi is aan die poster.

Deze Poolse poster is wel bijzonder.

Zeker. Nog bedankt voor het insturen.

FisherKing
Ja, prachtposter.

Deze is zekers apart.

schitterende film.

wo2-Freak
waar kun je hem kopen

avatar van OttoO
De soundtrack is zoals vermeld van Zbigniew Preisner. Voor nog geen 2 euro zijn alle soundtracks van Preisner (het merendeel voor films van Kieslowski) te koop op Preisner's Music - Live by Zbigniew Preisner (1999) - goldenmp3.ru. Nummer 17 (Bataille Bataille) komt uit Europa Europa. Deze soundtrackverzamelcd is één van de mooiste cd's die ik ooit heb gehoord. (zie ook Zbigniew Preisner - Preisner's Music (1995) - MusicMeter.nl.