Bordertown (2006)

Thriller / Drama

geregisseerd door Gregory Nava
met Jennifer Lopez, Antonio Banderas en Kate del Castillo

Lauren is een Amerikaanse journalist voor de krant Chicago Sentinel. Ze gaat naar Juarez, een stad dicht bij grens van Mexico, om onderzoek te doen naar een aantal moorden op jonge vrouwelijke arbeiders. Wanneer ze ontdekt dat er honderden slachtoffers zijn, wint ze het vertrouwen van de lokale fabrieksarbeiders, maar komt toch in gevaar.

avatar van arno74
3,5 sterretjes, en eigenlijk alleen verdiend dankzij het waargebeurde element waarop de film is gebasseerd, en de aandacht die het daaraan schenkt. Ook de script is goed, maar de uitwerking ervan laat te wensen over.

Het verhaal speelt zich af in de Mexicaanse stad Ciudad Juarez, een van de gevaarlijkste steden van de wereld, waar misdaad regeert. Een Amerikaanse journaliste (Jennifer Lopez) verdiept zich in de talloze verdwijningen en moorden op vrouwen in dit gebied, en zoekt daarbij de hulp van de redacteur van een lokale krant (Antonio Banderas). Ze ontmoet een jonge vrouw die verkracht is en voor dood is achtergelaten, en besluit haar te helpen om de daders op te sporen.

Helaas zijn (vooral aan het begin) de acteerprestaties en ook de dialogen en de regie behoorlijk onder de maat. In de rest van de film vond ik het gaandeweg wat beter worden, enkele uitzonderingen nagelaten. Zowel Jennifer Lopez als Antonio Banderas vond ik niet in de film passen, hun aanwezigheid voegt ook weinig toe, beter was geweest om minder bekende acteurs te kiezen (en ook acteurs die met minder make-up dan Jennifer Lopez genoegen nemen).

Desondanks is de film vanwege het verhaal wel het zien waard, al moet je dus wel geduld opbrengen met bovengenoemde minpuntjes.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en vond het ook een goeie film. Niet echt een film waar je blij van wordt, maar zeker eens het bekijken waard ('k hoop dat de film toch iets te weeg heeft gebracht). De cast deed het goed en het verhaal boeide me ook tot het einde. De moeite om eens te bekijken.

avatar van Flavio
Fil wil naast een aanklacht tegen de corruptie van de Mexicaanse politie, de media in de VS, de amorele politici, migratieproblematiek etc etc ook nog een drama/thriller zijn waarin de heldin ook nog eens een innerlijke transformatie doormaakt van Amerikaanse die haar haar blondeert en geen Spaans spreekt en alleen leeft voor haar carriere naar Latina die strijdt voor de vrouwen in Juarez. Beetje teveel hooi op de vork naar mijn mening. Ook voelt het allemaal afgeraffeld aan en kent de film een aantal overbodige achtervolgingen.

Toch geen onvoldoende, het vertelt een verhaal dat wel een film verdiende.
Maar jammer dat het geen betere is geworden.

avatar van MartiN_
Lekker dik aangezet dramascript, waardoor het een beetje zeikerig en onwaarschijnlijk overkomt, ondanks het feit dat het natuurlijk wel erg is wat er daadwerkelijk gebeurd in Mexico.

avatar van popcorn en cola
Ik drukte per ongeluk op 2,5 sterren, maar deze film is echt een dikke 3,5 sterren waard. Hele goede film over gruwelijke moorden in Mexico. Het gaat er momenteel in het dagelijkse leven ook keihard aan toe daar, dus het was niet moeilijk om het verhaal als waarheid aan te nemen. Goed gedaan.

avatar van DragQueen
Prima film, met een goed boeiend verhaal en onderhoudend acteerwerk van de cast. 3 Sterren.

Wow ik ben nog steeds onder de indruk. Ik heb de film gisteravond gezien en het wist me erg te boeien.
Natuurlijk heeft daarbij het feit dat het gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal daar aan bijgedragen.
Ik ben geen fan van Jennifer López maar haar rol is geweldig. En ook de Mexicaanse actrice zet haar rol goed neer, hoewel ik haar geen 16 meer vond lijken, de leeftijd die haar personage had.

Ik vond het een erg aangrijpend verhaal en heel close en direct neergezet.
Zeker de moeite waard om gezien te hebben, maar houd er rekening mee dat je er niet vrolijk van wordt.
Maar dat hoeft gelukkig ook niet bij een film
Het raakt je.

avatar van tommykonijn
Het is vooral het feit dat dit soort dingen zich daadwerkelijk daar aan die Mexicaanse grens afspelen, dat Bordertown een interessante film maakt. Jennifer Lopez doet het redelijk, maar komt niet altijd geheel uit de verf. Antonio Banderas levert een leuke bijdrage, maar vervult verder niet zo'n bijzondere rol; om nog maar te zwijgen over de cameo die Martin Sheen heeft. Met het overige (Mexicaanse) acteerwerk is het gelukkig wel goed gesteld. Toch zou je met zulke namen in huis verwachten dat juist deze drie mensen heel erg opvallen binnen de film, maar dat viel uiteindelijk dus wel mee.

Zo'n scene aan het begin is natuurlijk best indrukwekkend (in de zin van choquerend), maar het gedeelte van Lauren die een goed artikel wil scoren remt het geheel een beetje af. Wat mij betreft had de film dan ook meer de focus mogen leggen op de schandalen die zich afspelen dan Lauren en haar relatie tot Alfonso en de druk van haar baas. Daardoor komt de film onnodig in aanraking met een aantal clichés, die helemaal niet nodig leken in een film als deze.

Al met al snap ik wel dat de film toch een beetje een verhaaltje erom moet binden, maar het werd af en toe weer net iets te 'Amerikaans'. Wellicht dat iets meer eenvoud de film niet slecht had gedaan. Daarmee bedoel ik dat de film door de Hollywood perikelen zo nu en dan van de hak op de tak springt, terwijl dat misschien voorkomen had kunnen worden door iets meer bezig te zijn met één onderwerp. Desalniettemin gaat de film niet vervelen en geeft deze een redelijk beeld van wat zich afspeelt in Mexico. Niet alleen van de moorden, maar ook bijvoorbeeld de fabrieken waar de vrouwen werken. En het gegeven dat iemand probeert deze schandalen in de aandacht te krijgen, wekt natuurlijk altijd sympathie op.

Aardige thriller/drama die redelijk weet te boeien en op sommige momenten zelfs spannend is. Het verhaal zit aardig in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Vanwege de indrukwekkende cast met o.a. Jennifer Lopez, Antonio Bandera en Martin Sheen wordt deze film naar een hoger niveau getild dan hij eigenlijk is. Met name hoofdrolspeelster Jennifer Lopez deed het aardig en het is natuurlijk ook bepaald geen straf om bijna 2 uren naar haar te kijken.

avatar van Boenga
Mede door het onderwerp en de confrontatie met wat er daar (en elders in de wereld) gebeurt, is dit een toch wel zeer degelijke film. De grote portie Hollywood in America waarmee het verhaal wordt weergegeven is niet bepaald mijn ding, maar als daarmee meer mensen kunnen bereikt worden, heb ik daar voor de gelegenheid geen probleem mee.

Bij de acteurs doet vooral Maya Zapata het prima.; maar ook Lopez en Banderas doen beter dan wat ik al van hen zag. Probleem met die twee, vooral met Banderas, is dat je voortdurend het gevoel hebt naar henzelf te kijken in plaats van naar hun personages in de film. Geen idee of dat aan hen ligt, of aan de kijker...
Soms wat chaotisch - dat schets misschien wel een realistisch beeld bij Juárez - maar al bij al een boeiende film die je aandacht weet te behouden en die mensen (al is 't maar een heel kleine beetje: veel kleintjes maken een groot) toch wel even aan het denken zet.

Deze link werd jaren geleden op MM geplaatst, en is nog altijd heel actueel:
rwnm schreef:

Voor meer info kijk http://www.hester.nu/

ipman-99
"Are you going to endanger their lives for a fucking story?." ... " !!!

'Fantastisch' waar gebeurd drama (Heropfrissing) !!! 'Bordertown' is
een aangrijpende en dramatische film gebaseerd op waar gebeurde feiten.
Laat me eerst en vooral zeggen dat Jennifer Lopez prima in haar rol zit.
Het verhaal speelt zich af in Ciudad Juarez, een Mexicaanse stad waar moord en
verkrachting precies 'een alledaagse kost zijn' !
Lauren (gespeeld door Lopez) gaat naar de stad op onderzoek voor haar verhaal
(zij is journaliste), vandaar.
Maar gaandeweg heeft zij al snel door dat het gevaar langs iedere hoek komt kijken.
Het dramatische verhaal en de sfeer van die dreiging werden prima in elkaar
gestoken en kwamen prima op me af.
Martin Sheen en Antonio Banderas waren de andere bekendere namen in de cast.
De rol van het zestienjarige meisje werd ook overtuigend neergezet (al zag ze er
inderdaad wel iets ouder uit dan 16) !!!
Prima overtuigd drama.

avatar van Decec
Een goede actiefilm...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van hel1
Ik vond het niet bewonderenswaardig. Redelijk geacteerd, dun verhaal en vooral erg tam. Het feit dat het gebaseerd is op de waarheid geeft het verhaal enige waarde maar die wordt teniet gedaan door de Amerikaanse trucjes die worden toegepast. Ik denk dat het verhaal verteld uit het Mexicaanse perspectief krachtiger was geweest.

avatar van missl
Wat een verhaal. Wordt allemaal wel een beetje braaf gebracht maar te denken dat dit gebasseert is op ware gebeurtenissen, geeft me de rillingen.

Tarkus schreef:
Zeer goede film, met een verbijsterend waar gebeurd verhaal.
Je kan haast niet geloven dat dit nog in deze tijd gebeurt, en daarom is het goed dat deze film ook bestaat, hopelijk opent het de ogen van de verantwoordelijken.
Jennifer Lopez is werkelijk zeer goed in deze film, maar het heeft ook wellicht met haar roots te maken dat ze zich zo in deze rol heeft ingeleefd.
Een schokkend document deze film die je moet gezien hebben.

Dit blijft een verbluffend goede film, met een uitstekende Jennifer Lopez, de rol is haar op het lijf geschreven.