Bordertown (2006)

Thriller / Drama

geregisseerd door Gregory Nava
met Jennifer Lopez, Antonio Banderas en Kate del Castillo

Lauren is een Amerikaanse journalist voor de krant Chicago Sentinel. Ze gaat naar Juarez, een stad dicht bij grens van Mexico, om onderzoek te doen naar een aantal moorden op jonge vrouwelijke arbeiders. Wanneer ze ontdekt dat er honderden slachtoffers zijn, wint ze het vertrouwen van de lokale fabrieksarbeiders, maar komt toch in gevaar.

Lijkt me een super film en vooral interessant, want ik ben namelijk zelf 2maand in het stadje juarez geweest ben voor mijn werk. Wij werden daar toen ook gewezen op het feit dat het te gevaarlijk is om alleen over straat te lopen dus moesten we altijd met een groepje weg.

avatar van akka
Wel een goede film verhaal was bijzonder alleen de acteerprestaties waren niet echt goed en de details waren ook vaag

daarom een dikke 3.5

wat was er nou niet goed aan de acteerprestaties? Ik hoor geen argumenten. Zo begrijp ik er niks van.

Voor mij een 3.5.
- Goed verhaal
- Geheimzinnige sfeer goed ingevoerd door veel in het donker te werken. Ook de sfeer van het feest was heel goed neergezet waaronder ook de overgang naar de moordenaar.
- Acteurs leven zich goed in, lopez doet zich mooi uiten als gemotiveerde vrouw voor de waarheid. Ze had duidelijk weinig angst totdat het daadwerkelijk zover was. Daar greep het haar toch mede ondersteund door de muziek.

- Acteurs konden me echter niet altijd overtuigen van hun kracht. Voornamelijk de bijfiguren waren soms te opervlakkig en lieten niet echt een mooi beeld achter van de personages. Het aantal personages in de film was ook erg beperkt. Alle agenten waren verschrikkelijke mensen, daar had wel meer in gezeten misschien.
- Vaagheid was soms duidelijk aanwezig, dit hoorde helemaal bij de film. Toch vraag je je af wat zit hier nu achter. Is het allemaal een masterbrein of gewoon een loenatik die moorden pleegt?

avatar van dulcinea
Ché Cliche volgens mij lijdt jij dus aan wat Replicant hierboven zegt, nl vooroordelen tov Jennifer Lopez, anders moet je toch ns goed uitleggen wat er dan zo mis was het het acteerwerk want ik vond dat dik in orde!

Verder een sterke film, drama met wat spanning en thriller, eng dat het gebaseerd is op feiten. Ik had ook geen idee van zulke toestanden, los van het waargebeurde hangt het verhaal in de film ook wel goed aan elkaar, het grijpt je vast vanbij het begin en mij heeft het niet meer losgelaten.

avatar van Uier
Helaas in slaap gedonderd. Dus nog geen score.

avatar van Rocco1984
Jennifer Lopez moet niet acteren, en trouwens ook geen muziek maken.

Ze moet zich bezig houden belangrijkere zaken, zo natuurlijk ook met haar gewicht nu ze zwanger is geworden.

avatar van Angel24
Wat een film!!! Goed verhaal, sterk acteerwerk, enigzins een drama film anderzins echt een thriller.
Jennifer Lopez acteerwerk blonk uit, alleen Antonio Banderas leek een btje verdwaald in deze film

Goede film, goed verhaal, goed geacteerd. Boeiend vanaf de eerste minuut. Absoluut genoten.

avatar van Mar10e
dulcinea schreef:

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik vond (in deze film) dat JL - én Banderas - zo duidelijk aan het *acteren* waren, en dat was erg storend. Acteren doe je pas goed als het niet meer opvalt dat je acteert. Tenminste, dat is mijn mening

De film zelf is helemaal niks mis mee. Goede montage, sfeer, camerawerk, noem maar op. En het verhaal is natuurlijk erg aangrijpend; weten dat deze dingen gebeuren is iets anders dan het zo zien ...

Wel vond ik dat ze het op een paar punten wat beter uit hadden kunnen werken i.p.v. voor de snelle emotie te gaan.

avatar van MrMitch
whua.. vond um wel aardig

De serieuze aanklacht tegen het vrouwenmisbruik is ver te zoeken in deze film, het script is niets meer dan een mager thrillertje waarin het personage van diva Lopez centraal staat.

avatar van Rudeo
Zeer indrukwekkende film, waarbij de boodshap bij mij duidelijk naar voren kwam, goed camera werk en een goed acterende Jennifer Lopez, ik vind dat ze een geloofwaardige rol neer zet.

avatar van BlueJudaskiss
Onverwachte verrassing, deze film waar ik bij voorbaat niets over had gehoord of gelezen. Op de een of andere manier kan ik Jennifer Lopez altijd veel beter uitstaan in haar films dan tijdens haar liedjes: Bordertown is soms wel erg gefocust op Jennifer Lopez als grote naam, maar haar acteerwerk kon me absoluut bekoren. Dat was in ieder geval een meevaller.

De film zelf is soms erg van-dik-hout-zaagt-men-planken met een flink aantal plotgaten ( waarom gaan Diaz en Lauren in godsnaam een lege fabriekshal in als ze achtervolgd worden??) en een weinig subtiele aanpak, maar het werkt wel. Schitterend kleurgebruik en dito camerawerk!

echt goeie film sleept je me van in het begin
4 sterren

mooie fim. k vond het verhaal zeer aangrijpend. k was ook aangenaam verrast door de acteerprestaties van jennifer lopez. meestal is haar acteerwerk niet goed maar in deze film was ze heel geloofwaardig.

avatar van TheRisingSun
Goede film!

Een film die absoluut goede bedoelingen heeft en die doormiddel van deze film ook grotendeels waarmaakt. 't Laat op een aangrijpende manier zien hoe -vooral jonge- meiden verkracht en vermoord worden en de locale instanties het allemaal maar laten gebeuren en alles in de doofpot stoppen. En dat alleen om een economisch belangrijke fabriek niet in diskrediet te brengen.

De manier van filmen en het kleurgebruik deed me wat denken aan de film "Man on Fire" met Denzel Washington. Die zich ook afspeeld in Mexico. Toeval?!

Het acteerwerk van Lopez, Baderas en de jonge Maya Zapata konden me zeker wel bekoren.

De film had naar mijn gevoel wel een beetje moeite met het kiezen van het juiste genre. Aan de ene kant wilden ze zich vooral op het drama toespitsen, maar naar het einde toe stuurde het richting het thrillergenre.

In zijn geheel was dit niet al te storend, dus heb de film zonder ergernis of iets dergelijks uit kunnen zitten. Daarnaast zijn de feiten natuurlijk wel schokkend en kun je moeilijk ontkennen dat er iets aan de situatie daar moet gaan veranderen. Hoop dat dit inmiddels al gebeurd is, maar het valt te betwijfelen!

4 sterren

avatar van seanpuffy
goede film maar ik had net iets meer verwacht

3.0

avatar van walldorff
Geen sterke film, helaas. Want het onderwerp verdient beslist beter. Scenario hangt een beetje als los zand aan elkaar, Sheen en Banderas presteren ondermaats en soms was het camerawerk (en vooral wat er van de 'snijtafel' vandaan kwam) ronduit storend.
Toch zater er ook prachtige opnamen bij...

Lopez kende ik nog niet als actrice, maar ik had de indruk dat ze weliswaar haar best deed, maar dat er onder een goede regiseur meer uit haar te halen valt.

Kortom: voor zo'n belangrijk (en schokkend) thema mag er wat mij betreft ook een dijk van een film komen. En dat is volgens mij met Bordertown niet gelukt. Jammer van de gemiste kans.

Mooie film (qua beelden) maar niet spannend genoeg om een topper te zijn. Verhaal is onsamenhangend en brengt niet echt antwoorden.
3 stars

avatar van helleke
Goeie en aangrijpende film over hoe het er aan toe gaat in die gebieden.
Wat ik wel belachelijk vond was de conversaties tussen Lopez en dat jonge meisje(Lopez kon zogezegd maar beperkt de landelijke taal en dat 16 jarige meisje had maar een beperkte kennis van het Engels).
Plots begonnen beiden vloeiend in elkaars taal te spreken om dan af en toe weer over te schakelen naar hun eigen taal.
Voor de rest een film die kon boeien.
3 sterren.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Wat matige film, die helaas op enkele cruciale zaken punten laat liggen. De grootste troef die deze Bordertown heeft is dat het een interessant op ware feiten gebaseerd verhaal verteld. Een verhaal en setting waar imo toch wel meer mee gedaan had kunnen worden.

Lopez is niet echt geschikt voor deze zware rol, ze lijkt het wel te proberen maar haar acteren voelt nogal geforceerd aan. Hetzelfde gaat trouwens op voor die ander hollywood coryfee Antonio Banderas. Wel grappig om te zien dat beidde grootheden in de schaduw moeten staan van een Mexicaanse tiener met relatief weinig acteer-ervaring.
Het verhaal loopt daarnaast ook niet altijd even lekker en regelmatig zit er niet voldoende logica in de elkaar opvolgende scènes. Dit gaat duidelijk te koste van de spanningsopbouw en dat is erg jammer.
Ook vergrijpt (of beter misgrijpt) de film zich aan allerlei rare filters en montagetechnieken, aangevuld door geluidseffecten die zo uit een B-horrorfilm afkomstig zouden kunnen zijn. Zodoende weet de film niet te kunnen kiezen tussen serieus drama en een soort van thriller.

Gemiste kans inderdaad. Want met dit verhaal, deze setting en deze thematiek had hier een prachtige en meeslepende film uit kunnen voortkomen.

Zeer goede film, met een verbijsterend waar gebeurd verhaal.
Je kan haast niet geloven dat dit nog in deze tijd gebeurt, en daarom is het goed dat deze film ook bestaat, hopelijk opent het de ogen van de verantwoordelijken.
Jennifer Lopez is werkelijk zeer goed in deze film, maar het heeft ook wellicht met haar roots te maken dat ze zich zo in deze rol heeft ingeleefd.
Een schokkend document deze film die je moet gezien hebben.

avatar van AmazingPP
Redelijke film met een redelijk acterende Lopez, maar met een vlak acterende Banderas. De film blijft een beetje hangen tussen een thriller en een drama en dat irriteerde me op den duur. Maar al met al best vermakelijk. 3,5 *

Bordertown, leuk begin of leuk. beter gesegt goed begin!
Dat dat meisje werd verkracht, best spannend eigelijk hoe dat allemaal
gebeurd. Wat dit gebeurd dus ook in het echte leven..
Ik geef het een goeie 4!

avatar van Odie
Het gegeven van de film is werkelijk te gruwelijk voor woorden, maar helaas te hollywood gebracht. Toch 3 sterren voor actrice Maya Zapata, die geweldig speelde! Vreemd dat ze bij IMDB als laatste in de credits staat.

avatar van xangadix
Madecineman heeft het weer eens woord voor woord bij het rechte eind.

avatar van speedy23
Madecineman schreef:
Wel grappig om te zien dat beidde grootheden in de schaduw moeten staan van een Mexicaanse tiener met relatief weinig acteer-ervaring. 2.5*

Deze 'tiener met relatief-weinig acteerervaring' had er voor Bordertown al een twintigtal producties opzitten. En laat dat tiener zijn ook maar weg, want op het ogenblik van de release van Bordertown was zij al 25 (geboren op 30 november 1981) en had zij er al 17 jaar ervaring opzitten (begonnen in 1989 als 8-jarige).
Maya Zapata heeft trouwens al twee prestigieuze Mexicaanse awards gewonnen als beste actrice, en werd ook genomineerd voor 'meest Mexicaans' en 'beste kus' in de MTV Latino Awards (De la calle (2001))

avatar van dinal12000
Lopez is niet echt geschikt voor deze zware rol, ze lijkt het wel te proberen maar haar acteren voelt nogal geforceerd aan. Hetzelfde gaat trouwens op voor die ander hollywood coryfee Antonio Banderas. Wel grappig om te zien dat beide grootheden in de schaduw moeten staan van een Mexicaanse twintiger, die ondanks nominaties voor 'meest mexicaans' en 'beste kus' een relatief onbekende is.

avatar van ericos
Ik vond deze film echt heel aangrijpend. De acteer kwaliteiten waren echt goed in deze film. Jennifer Lopez is in mijn ogen een hele goede actrice. Ik snap niet waarom iedereen haar altijd zo negatief bekijkt.

Prachtige film dit! Zat er vanaf het begin helemaal in.

avatar van glimmerman2000
Hele mooie film met een superrol van jennifer lopez.Het kwam echt over op mij als kijker, de emotie, en de wil van lopez, om het meisje te helpen.

Een dikke 4.5