An Unfinished Life (2005)

Verenigde Staten / Duitsland

geregisseerd door Lasse Hallström
met Jennifer Lopez, Robert Redford en Morgan Freeman

Einar Gilkyson (Robert Redford) is een oude, verbitterde boer die zichzelf en zijn ranch heeft laten verloederen na de dood van zijn zoon, tien jaar geleden. Het enige waar Einar nog tijd en energie in stopt is zijn beste vriend Mitch (Morgan Freeman), die gehandicapt is geraakt na een ontmoeting met een beer. Op een dag staat Jean (Jennifer Lopez), Einar's schoondochter, bij hem op de stoep. De relatie tussen de twee is ernstig verstoord, want Einar geeft Jean de schuld van de dood van zijn zoon. Jean is gevlucht voor haar agressieve vriend. Ze heeft haar dochtertje Griff bij zich, die haar opa nog nooit heeft gezien. Door het contact met zijn kleindochter, die op zoek is naar een vaderfiguur en grote interesse heeft in het ranchleven, krijgt Einar sinds lange tijd weer wat plezier in het leven. Ook zijn houding naar Jean toe verbetert. Maar dan komt haar bezitterige vriend opdagen.

avatar van SaveMyMovies
leuke familiefilm met goede cast en als bijzondere rode draad: de grote bruine beer.
Vond het berenverhaal wel uniek

avatar van K. V.
Dit vond 'k ook een goeie film. Ondanks het niet zo'n originele verhaal, wist hij me toch te boeien. De cast deed het erg goed en ook de muziek paste bij de film. Voor de rest is het meeste hier al aangehaald.
Tja, vond hem wel geslaagd.

avatar van Nicolage Rico
An Unfinished Life is een beetje een niemandsdalletje, dat zich meer richt op karakterschetsen dan een boeiend verhaal te willen vertellen.

De film staat bol van geforceerdheid. En dat gaat goed gepaard het met acteerwerk van J. Lo. Om haar beperkte "acteertalent" te maskeren, trekt ze vaak moeilijke gezichten. Niet dat het heel storend wordt, maar ze probeert zich duidelijk netjes aan de regels te houden. Robert Redford is komisch als nukkige, ouwe bok. De rol van Morgan Freeman is wat nietszeggend, zoals meerdere factoren in deze film. Wel geestig hoe Mitch en Einar elkaar steeds verkeerde antwoorden geven (het koppig ontwijken) op elkaars vragen.

Prachtige beer, maar ook zijn rol is niet goed uitgewerkt.

Lasse Hallström komt op meerdere fronten tekort, maar al met al kijkt de film nog best lekker weg.

avatar van 606
Hou eigenlijk niet zo van drama's maar deze mag er best zijn.
Niet te overdreven drama of emotioneel, gewoon een mooi verhaal en prachtige natuur.
Goed geacteerd door de gehele cast.

3,5 ster

avatar van madmax1
Net gezien, een plaatje als western liefhebber zeer genoten.
Prima acteren van de hele cast,mooi verhaal in een rustig maar boeiend tempo verteld.
Heerlijke avond gehad.

Verhaal over karakterverschillen en het (on)vermogen om te vergeven en het verleden te vergeten. Voortreffelijk acteerwerk van een prima cast, in het bijzonder van Morgan Freeman (zoals altijd eigenlijk). Dat én de fraaie opnamen van de omgeving maken dit tot een boeiende film.

avatar van Filmkriebel
Rustig drama over vergeving. De moeilijke relaties tussen Redford en Lopez krijgen een interessante parallel met de moeite die Morgan Freeman heeft om de beer te vergeven die hem zwaar verwond heeft. Maar hoe simpel is het om te vergeven als je de ware aard van het dier of de mens onder ogen kunt zien? Dit is typisch een rol voor Redford : de natuurlievende cowboy, een imago die hij ook in het dagdagelijkse leven volhoudt. Ook Jean/Jennifer Lopez en de dochter gaven een zekere gevoeligheid aan de film. Het is geen film van innige omhelzingen en van tranentrekkerij, maar het is daarom niet minder een eerlijke bedenking over hoe harteloos mensen soms met elkaar kunnen zijn uit egoïsme.

avatar van blurp194
Eigentijdse western.

En dat is dan niet zozeer omdat het in hetzelfde gebied speelt, maar omdat hetzelfde spel van normen en waarden de hoofdlijn van de film vormt. Goed en slecht, en geen millimeter hellend vlak daar tussen. Wel een beetje tam daardoor, en er bekruipt me de gedachte dat we dit soort verhaal van Lasse Halstrom al iets te vaak gezien hebben. Redford is ook al op herhaling, en zet dan wel een soliede rol neer, maar laat ook niks nieuws zien. Freeman daarentegen is eigenlijk best goed als de vegeterende tweede man in de film - wel wat storend waarom niet duidelijk wordt wat er dan precies met hem aan de hand is, want aan zijn lijf is dat niet echt te zien. Littekens, jawel, maar da's wat weinig om te verklaren dat hij het bed houdt.

J-Lo is echt de zwakke schakel, en miscast. Ze verprutst de weinige scenes die ze echt moet dragen. Trieste boel, eigenlijk. Kan aan mij liggen, maar het overtuigt echt niet, en het misstaat in de film. Wel wordt dat een beetje goedgemaakt door haar filmdochter Becca Gardner, want die doet het wel best goed.

Verder, wat zal ik zeggen. Een nogal erg tamme middelmatige prog-western. Moet het vooral hebben van de romantische beelden van het landschap, en de weemoed naar echte cowboys.

avatar van emmes
Misschien voorspelbaar, maar echt een feel good movie waarbij het me niet stoorde dat ik me goed "moest" voelen. Prime acteren ook van Robert Redford!

avatar van sinterklaas
Na My Life as a Dog en What's eating Gilbert Grape heb ik me maar in het werk van Lasse Hallström gestort... en er valt nog genoeg te ontdekken.

Hier schetst hij een fijne voortkabbelende psychologische drama neer, waarbij de sfeervolle rurale locaties het visitekaartje zijn. Ook het acteerwerk is werkelijk uitstekend. Van Robert Redford heb ik bijna nog niks gezien maar hij zet hier een prima rol neer als de verbitterde wrokkige Einar... die een ranch bezit en dagelijks zorgt voor zijn vriend Mitch, die hier mooi vertolkt wordt door Morgan Freeman. De man mag er altijd zijn. Deze is invalide geworden nadat hij door een beer is aangevallen. De beer wordt ook als een mooi metafoor gebruikt in de rest van de film. Ondertussen hebben we ook Jean die met haar dochtertje op de vlucht is voor haar gewelddadige vriendje Gary en terechtkomt bij schoonvader Einar. Deze is niet blij met haar komst omdat hij de dood van zijn zoon (de voormalige man van Jean) aan haar verantwoordelijk stelt.

Dit levert een best wel sterk en gevoelig filmpje af waarin er ook veelal afleiding is tussen het zwaarmoedige; de beer, de scene's met Mitch, die sherrif, de lieve Griff... Hällstrom weet hierin creatief te blijven. Ook is het onvermijdelijk dat Gary op een dag in het dorpje gelokaliseerd is.

De film weet op alle fronten te blijven leven en bewegen en het levendige sfeer in het dorpje is de kers op de taart.

Tarkus schreef:
Mooie film met een voortreffelijke Rober Redford en Morgan Freeman, maar ook Jennifer Lopez heeft me kunnen bekoren alsook Becca Gardner het meisje dat het dochtertje speelt.
Ontroerend verhaal met een mooi einde en alles mooi in beeld gebracht.
Deze film heeft me blij verrast.

Met veel plezier deze film eens herbekeken, blijft een prima prent !!